Veel meer bij NRC.quote:Ze zwom al rond toen Rembrandt De Nachtwacht schilderde. Een paar jaar geleden belandde ze in het net van een Groenlandse visser, en daarna bepaalden biologen haar leeftijd: naar schatting 392 jaar. Dat maakt de Groenlandse haai het langstlevende gewervelde dier ter wereld.
Dat schrijft een internationale groep zeebiologen deze vrijdag in het tijdschrift Science. Ze onderzochten in totaal 28 vrouwelijke exemplaren van deze soort.
Ik vond dat mijn oma destijds al oud was, 90, toen ze opgevist werd en door biologen haar leeftijd werd geschat.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 20:23 schreef Jigzoz het volgende:
De Groenlandse haai zou nog weleens het dier kunnen zijn dat het oudst kan worden van alle dieren ter wereld. Recent is er een vrouwtjesexemplaar gevangen dat tenminste 272 jaar oud is, maar er wordt vanuit gegaan dat het dier weleens fors ouder zou kunnen zijn. 392 jaar oud is zeker niet ondenkbaar (er is een speling van zo'n 120 jaar in de schatting) en daarmee zou het dier al redelijk in de buurt kunnen komen van het dier waarvan we tot nu toe denken dat het het oudst kan worden: het koudwaterschelpje. Daarvan werd in 2006 een levend 507 jaar oud exemplaar gevonden.
[..]
Veel meer bij NRC.
En dan dacht je dat schildpadden oud worden...
Graag gedaan!quote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:01 schreef Wup2 het volgende:
Wat leuk om te te lezen/weten.
Dank je wel voor het plaatsen Jigzoz
Vaak zat haai gehad, mankeert niets aan (smaakt ook nergens naar, maar dat is dan weer anders).quote:Op donderdag 11 augustus 2016 20:28 schreef possetje het volgende:
Helaas is hun vlees niet eetbaar, omdat haaien geen nieren hebben is het vlees soort van giftig voor een mens, anders was het wel lekker denk ik een broodje haai!
Owww ik had gehoord dat dat dus de reden was dat als ze een haai vangen ze alleen de vin eraf knippen/snijden en dan de rest van de haai weer in ze zee gooien...quote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:03 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Vaak zat haai gehad, mankeert niets aan (smaakt ook nergens naar, maar dat is dan weer anders).
Vast leuk, random foute feitjes neerplempen?
Nee, dat is enkel omdat de vinnen zogenaamd een ''delicatesse'' zijn. En daar betalen ze voor. Maar haai zelf smaakt letterlijk naar het zand van het strand.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:04 schreef possetje het volgende:
[..]
Owww ik had gehoord dat dat dus de reden was dat als ze een haai vangen ze alleen de vin eraf knippen/snijden en dan de rest van de haai weer in ze zee gooien...
Hm. Ik eet het niet heel vaak, maar de keren dat ik haai at, vond ik het zeker niet vies of smakeloos.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:06 schreef TheThirdMark het volgende:
Maar haai zelf smaakt letterlijk naar het zand van het strand.
Wel eens groenlandse haai gehadquote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Ik eet het niet heel vaak, maar de keren dat ik haai at, vond ik het zeker niet vies of smakeloos.
Interessant om te lezen.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 20:57 schreef Yasmin23 het volgende:
Hier ook info over de haai
http://news.nationalgeogr(...)Content&sf33119810=1
Is nogal lastig voor te stellen als mens he :pquote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Interessant om te lezen.
Pas paren na 150 jaar, jezus.
Nee hoorquote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:25 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Is nogal lastig voor te stellen als mens he :p
Nja hij is nu toch al doodquote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:26 schreef pussycatdoll het volgende:
De mensheid kennende gaan we hem vast ontleden in de naam der wetenschap.
Nogal.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:25 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Is nogal lastig voor te stellen als mens he :p
Nu heeft die haai waarschijnlijk geen ziektes, vijanden en alle dingen die er voor zorgen dat wij niet zo oud worden maar toch snap ik niet waarom die haai dat dan wel kan..quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:32 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Nogal.
Ik weet dat er een jaar of 5 geleden een schildpad doodging die een jaar of 250 was. Dat vond ik al heel wat.
Niet roken, niet drinken, gezond eten, op tijd naar bed en veel bewegen.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nu heeft die haai waarschijnlijk geen ziektes, vijanden en alle dingen die er voor zorgen dat wij niet zo oud worden maar toch snap ik niet waarom die haai dat dan wel kan..
2 ons groenten en 2 stuks fruit.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:37 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Niet roken, niet drinken, gezond eten, op tijd naar bed en veel bewegen.
Die mensen worden ook geen 250 jaarquote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:37 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Niet roken, niet drinken, gezond eten, op tijd naar bed en veel bewegen.
Onder water en in lage temperatuur conserveert beter dan in de buitenlucht.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:38 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Die mensen worden ook geen 250 jaar
Weet je wel landdier het oudst wordt? Een alligator? Nja die zit ook veel in water.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:39 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Onder water en in lage temperatuur conserveert beter dan in de buitenlucht.
En net zoals die haai na 150 jaar pas geslachtsrijp wordenquote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:39 schreef Yasmin23 het volgende:
Nah als mens wil je ook 250 jaar ofzo leven.
Er moest eigenlijk niet tussen..quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:42 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
En net zoals die haai na 150 jaar pas geslachtsrijp worden
Tot je 150'e lekker zorgeloos naar school, even werken en dan met de remigratiewet lekker vroeg met pensioen in de zonquote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:43 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Er moest eigenlijk niet tussen..
Ik zou het niet willen denk ik.Weet je hoe lang je dan moet werken?
Denk niet dat het zo zal gaanquote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:50 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Tot je 150'e lekker zorgeloos naar school, even werken en dan met de remigratiewet lekker vroeg met pensioen in de zon
Ja, dat was ook het eerste dat ik dachtquote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:38 schreef frietenstamp het volgende:
390 jaar zijn en dan vermoord worden door een achterlijke visser.
Dat lees ik nergens? Volgens mij is de haai weer los gelaten.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:38 schreef frietenstamp het volgende:
390 jaar zijn en dan vermoord worden door een achterlijke visser.
Oh? Moet ik het even opnieuw lezen :pquote:Op donderdag 11 augustus 2016 23:09 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat lees ik nergens? Volgens mij is de haai weer los gelaten.
Dat is wel gebruikelijk bij zeebiologen. Hooguit een chip aangebracht, wat monsters afgenomen en hij mag weer zwemmen.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 23:11 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Oh? Moet ik het even opnieuw lezen :p
Bij leeftijdsbepalingen van vissen worden vaak de zogeheten gehoorsteentjes gebruikt, die jaarringen vormen. „quote:Op donderdag 11 augustus 2016 23:09 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat lees ik nergens? Volgens mij is de haai weer los gelaten.
Maar die heeft een haai niet.. Verder lezen.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 23:13 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Bij leeftijdsbepalingen van vissen worden vaak de zogeheten gehoorsteentjes gebruikt, die jaarringen vormen. „
Dit staat er nadat ze in het net terecht is gekomen.
Oh ik zie het jaquote:Op donderdag 11 augustus 2016 23:14 schreef dimmak het volgende:
[..]
Maar die heeft een haai niet.. Verder lezen.
Hm. Ik eet het niet heel vaak, maar de keren dat ik zand van het strand at, vond ik het zeker niet vies of smakeloos.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 21:06 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Nee, dat is enkel omdat de vinnen zogenaamd een ''delicatesse'' zijn. En daar betalen ze voor. Maar haai zelf smaakt letterlijk naar het zand van het strand.
Ik ben geen zeebioloog. Stuur ze een mail.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 23:15 schreef Yasmin23 het volgende:
Ze gebruikten de ooglenzen. Dat kan denk ik niet toch als ze ze nog laten gaan?
Hmm, de oermens werd gemiddeld maar 30 jaar oud. Tegenwoordig kijkt niemand meer op van 70/80-jarigen. Het zou best kunnen dat als de gentechnologie (het sleutelen aan erfelijk materiaal) verder is dat we onze DNA naar smaak kunnen aanpassen en daarmee onze levens kunnen verlengen. Ik acht het niet onmogelijk. Het probleem is overbevolking van de aarde. We zullen ook de maan en mars eens moeten gaan koloniseren maar het menselijk lichaam is zeer kwetsbaar in de ruimte.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 00:42 schreef Timeschanger het volgende:
Holy fuck!
Ik mag al blij wezen als ik de 30 haal met
mijn levensstijl![]()
Bizar idee inderdaad.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 22:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Interessant om te lezen.
Pas paren na 150 jaar, jezus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |