abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165493486
Ik speel zelf ook nog af en toe tegen Psion Chess (in DOSBox). Het is een van de weinige programma's waar ik nog regelmatig een potje van kan winnen; dat hoef ik met Stockfish of zo niet eens te proberen.
pi_165505009
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 10:35 schreef female81 het volgende:
Ik zou nog vergeten dat je vroeger gewoon alles op je pc kon zetten, ook hele oude programma's, zonder dat het besturingsysteem voor jou beslist dat jij dat niet meer mag gebruiken. -O-

Het moment dat Windows 10 hier in huis komt, is nou niet iets waarop ik me verheug. Blijkbaar gebeurt dat bij nieuwe updates regelmatig, dat volgens Windows 10 'verkeerde' programma's opeens van je pc of laptop verdwenen zijn.

Er staan nu nog een Windows7-pc en een Windows7-laptop in huis, en daarbij speelt dat issue nog niet. Maar aangezien de (verreweg) jongste van de twee ook alweer vier jaar oud is, schat ik de kans vrij hoog in dat Windows 10 hier binnen een jaar z'n intrede doet. Ik ben me al enige tijd aan het inlezen, zodat ik weet wat me te wachten staat.
er zijn een paar programma's die hij automagisch verwijderd.. maar het valt best mee, tis niet alsof hij je halve pc leeg trekt..

zelf net eff te jong om op de C64 te zijn begonnen, een 386 of 286 was de eerste pc waar ik achterzat, dat was wel ruim later dan dat hij uit was gekomen..
letterlijk tientallen jaren later die pc weer tegengekomen... en uiteindelijk weer weggedaan volgens mij.. (ruimte gebrek enzo, helaas)
pi_166351402
zag vandaag nog een Commodore PC 20-III staan :')
  woensdag 2 november 2016 @ 19:18:23 #54
53151 T42
Pinball Wizard
pi_166374772
Oud? Gebruik ze nog!
pi_166374882
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2016 19:18 schreef T42 het volgende:
Oud? Gebruik ze nog!
dat vraagt om een overzicht :')
  dinsdag 8 november 2016 @ 20:45:19 #56
53151 T42
Pinball Wizard
pi_166509615
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2016 19:23 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dat vraagt om een overzicht :')
oudste pc in mijn verzameling is uit 1977, gebruik weekelijks nog een ibm ps70 portable
  donderdag 10 november 2016 @ 13:47:40 #57
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_166559671
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 08:22 schreef MisterMaster het volgende:
Ik heb ook het hele riedeltje gehad.

Vanaf de Sinclair ZX81 en ZX-Spectrum tm Commodore 64 (nog steeds in bezit) en Commodore 128 en uiteraard de MSX 1 en 2.

De eerst pc van mijn pa koste 2800 gulden en je kon er NIKS mee. _O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Wij hadden vroegâh thuis alleen PC's van m'n vader zijn werk, terwijl sommige vriendjes of familie zo'n coole Spectrum, Commodore 64 of Atari ST hadden. :'(
Strikt genomen waren dat minder krachte computers (qua rekenkracht en opslag), maar de games waren echt zoveel beter.

Btw zie ook dit YouTube kanaal van "Computer Chronicles", een Amerikaans tv programma over computers, liep vanaf 1983.
https://www.youtube.com/u(...)d&shelf_id=2&view=50
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_166560061
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 17:04 schreef Dinus het volgende:
Even gegoogled:

In de jaren 80 had elke homecomputer zijn eigen BASIC-dialect. De programma's waren niet zonder meer onderling uitwisselbaar. Om dit probleem te verhelpen heeft men Basicode, een soort Esperanto voor homecomputers, ontwikkeld.

In 1981 werd Basicode door de Nederlandse Omroep Stichting in het radioprogramma Hobbyscoop tot leven geroepen. Het idee hiervoor kwam van zendamateur en toenmalig Philips-ingenieur Klaas Robers. Samen met enkele computer-enthousiasten ontwikkelde hij een uniforme standaard voor het overdragen van Basic-programma's via geluidscassettes, wat toen het gebruikelijke medium was om computerprogramma's op te slaan. Deze standaard werd Basicode genoemd. Later werden uitgebreidere versies uitgebracht onder de naam Basicode-2 en Basicode-3.

Voor veel homecomputers kwam een vertaalprogramma beschikbaar dat Basicode kon lezen en verwerken. De Basicode-programma's werden als geluidsbestand aan het eind van het programma uitgezonden en klonken als cirkelzaaggeluiden. Bekende woorden voor elke uitzendingen waren: "drie seconden na nu...". Niet iedere luisteraar kon dit geluid waarderen en dat leidde ertoe dat de Basicode-uitzendingen werden 'verbannen' naar middengolfzender Radio 5. De grotere storingsgevoeligheid op de AM en het gebruik van de Optimod-signaalprocessing gooiden echter vaak roet in het eten waardoor de programma's niet in te lezen waren. De Optimod werd daarom speciaal voor de Basicode-uitzendingen tijdelijk uitgezet.

Ook de TROS deed een tijd aan Basicode. Zij namen Basicode-3 onder de loep, een uitgebreidere versie dan Basicode-2.
Dat weet ik nog wel, dat er software via de radio werd uitgezonden, geniaal. We hebben er wel iets mee gedaan, maar niet veel. De meeste software kwam viavia
pi_166871978
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:45 schreef T42 het volgende:

[..]

oudste pc in mijn verzameling is uit 1977, gebruik weekelijks nog een ibm ps70 portable
Wekelijks? Puur uit interesse, maar wat doe je daar dan zoal mee?
  donderdag 24 november 2016 @ 20:31:59 #60
53151 T42
Pinball Wizard
pi_166877400
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:54 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Wekelijks? Puur uit interesse, maar wat doe je daar dan zoal mee?
die uit 77 niks TRS80
die andere prog ik oude flipperkast chips mee
pi_166919140
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 10:35 schreef female81 het volgende:
Het moment dat Windows 10 hier in huis komt, is nou niet iets waarop ik me verheug. Blijkbaar gebeurt dat bij nieuwe updates regelmatig, dat volgens Windows 10 'verkeerde' programma's opeens van je pc of laptop verdwenen zijn.
Heerlijk die meldingen, dat programma x niet compatibel meer is en dus uitgeschakeld. Heb er eigenlijk nooit op gelet of het ook daadwerkelijk verwijderd wordt of dat je dat nog zelf moet bevestigen.
pi_166922329
Ik weet nog wel dat wij vroeger een pc van EsCom hadden.

Wat een drama was dat :').

https://nl.wikipedia.org/wiki/Escom
pi_166922574
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2016 01:29 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja mooie tijden waren dat. Had je een nieuwe geluidskaart gekocht en dan werkte dat ding niet, ondanks dat je volgens de handleiding (die in het Jengels was (Japans Engels :P )) alles goed gedaan had. En dan uren liggen kutten met kabeltjes, jumpertjes IRQ's etc etc en dan was het al lang voorbij bedtijd en dan zat ik samen met mn pa nog te kloten en te kutten en dan ging je maar naar bed uiteindelijk. En dan 's morgens had mijn pa het telkens weer voor elkaar gekregen dat het werkte _O_

Tegenwoordig plug je een kaart erin, driver installeren en klaar. Dat was vroeger inderdaad hele andere koek. Zeker ook omdat handleidingen (als die er al bijzaten) vaak niet in fatsoenlijk Engels waren en bijzonder onduidelijk :)
En dan deed hij het niet ivm dubbele interrupts, kon je alles nazieken om te kijken of er ergesn een ander stukje hardware was die die IRQ's gebruikte. Wat een tijd.

Windows 95, dat compleet freezede als je de muis eruit trok. Kon je opnieuw opstarten, dat duurde dan ook weer 5 minuten...

En natuurlijk C64: load, 8,1: geweldig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Spanky78 op 26-11-2016 23:21:21 ]
Whatever...
pi_166945597
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 23:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

En dan deed hij het niet ivm dubbele interrupts, kon je alles nazieken om te kijken of er ergesn een ander stukje hardware was die die IRQ's gebruikte. Wat een tijd.

Windows 95, dat compleet freezede als je de muis eruit trok. Kon je opnieuw opstarten, dat duurde dan ook weer 5 minuten...

En natuurlijk C64: load, 8,1: geweldig.
snellader cart in je C64... :D ging veel makkelijker :-) en natuurlijk je floppy's zo efficient mogelijk vol proppen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')