abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164343778
Je hebt dus tegenwoordig allemaal mensen die halal willen eten. Criteria voor halal vlees zijn volgens mij algemeen bekend.

Echter zijn er criteria waarvan ik 100% zeker weet dat er in Nederland niet aan wordt voldaan. Een aantal ga ik nu behandelen.

Zo moeten dieren elkaar niet kunnen zien tijdens de slacht. Maar iedereen weet hoe kippen in Nederland worden geslacht. Geloof je nou echt dat de slager een kip oppakt, die in een aparte ruimte zet, gerust stelt en dan slacht?

Ook moet er met respect met dieren om worden gegaan. Met voor de slacht overleden dieren en restanten van overleden dieren wordt er echt niet mee omgegaan zoals de Islam dat wil zien, want die gaan allemaal naar de destructie. (Shredder) Je moet dus volgens de Islam wel een dier bedanken voor de slacht, maar een eerder overleden dier moet volgens de Nederlandse wet in de Shredder. (Filmpje met zo'n wit paard mag je zelf opzoeken, die ga ik hier niet plaatsen. In Nederland gaan er honderden dieren tegelijk in zo'n shredder en wordt het volgens mij zelfs aangedrukt. _O- )

Klacht: Men doet wegens commerciële redenen alsof halal vlees in Nederland mogelijk is om te fabriceren en ook echt bestaat, maar dat is een leugen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2016 21:34:39 ]
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:36:54 #2
13250 Lod
Sapere aude!
pi_164343933
Mooi, is dat probleem ook opgelost. Next.
GNU Terry Pratchett
pi_164343964
Als ik in een restaurant kom vraag ik juist bewust welk vlees halal geslacht is en bestel dat dus niet. Ik ben namelijk niet gediend van deze manier van slachten en weiger dat om principiële redenen te eten.

En nee, ik eet dus ook geen doner kebab (wel zelf gemaakte kip shoarma van niet halal geslacht vlees)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2016 21:38:22 ]
pi_164343994
quote:
14s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:36 schreef Lod het volgende:
Inderdaad, gewoon de term halal verbieden want dat kan helemaal niet in Nederland.

(Tevens: Moslims die zeggen dat zolang ze het niet weten ze het mogen eten. Maar hoe zit dat als ze het KUNNEN weten?)
pi_164344018
Hoi per toeval zat ik er nog over na te denken gisteren, ja ik ben een vleeseter dus, als een Moslimslager zijn dier slacht zie je altijd dat hij zo heel sneaky de keel doorsnijd, en dat roept weerzin op,

maar als ik dan mij voorstel hoe het zou zijn als ik dieren zou slachten? Dan zou ik het dier doodsteken met een mes! In zijn hartstreek dus! En daarna is het halal maken van het dier geen isue meer want dan hang je de kip of konijn of hamster gewoon een uurtje ondersteboven en heb je dus geen bloody steak meer maar bloedloos vlees,

Zo!!! ik heb er honger van gekregen van het typen en nu opeens enorm trek in een extra-bloody-steak!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164344028
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:37 schreef CarltonBanks het volgende:
Als ik in een restaurant kom vraag ik juist bewust welk vlees halal geslacht is. Ik ben namelijk niet gediend van deze manier van slachten en weiger dat om principiële redenen te eten.

En nee, ik eet dus ook geen doner kebab (wel zelf gemaakte kip shoarma van niet halal geslacht vlees)
Heel verstandig. Als dat onverdoofd slachten mis gaat mag het twee keer opnieuw. Oftewel: Er zullen genoeg slagers zijn die tot drie keer toe een dier proberen te doden, zonder verdoving. :r
pi_164344205
Ik zou een andere slager zoeken Mapima.
pi_164344242
Halal vlees is sowieso van veel betere kwaliteit
pi_164344248
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:42 schreef Fushia2 het volgende:
Ik zou een andere slager zoeken Mapima.
www.koopeenkoe.nl
pi_164344275
Ps als ik pak chips koop slacht ik de chips dus wel halal!
pi_164344311
quote:
je bent in de war met bio geloof ik..
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:44:01 #12
13250 Lod
Sapere aude!
pi_164344318
Overigens is de slachtwijze in Nederland een stuk minder stressvol voor het dier.
Stress zorgt er namelijk voor dat de kwaliteit van het vlees omlaag gaat. En dat willen wij niet :)
Kippen komen bij de slachterij binnen in een verdonkerde ruimte, wat een nachtbeleving oproept. En voor ze het weten worden ze verdoofd en vervolgens onthoofd.
Ik ben trouwens in geen enkele slachterij tegengekomen dat na de slacht 'onrespectvol' omgegaan zou worden met het vlees. Pragmatisch misschien, maar niet onrespectvol.

Excessen die je af en toe als propaganda gebruikt ziet worden komen voor, maar zijn zeker niet normaal. En worden volgens mij ook streng aangepakt.
GNU Terry Pratchett
pi_164344358
Je weet helemaal niet of diegene die de kippen aan moet stampen in de shredder misschien wel continu die kippen loopt te bedanken voor het sterven. Zijn alleen maar weer aannames.
pi_164344380
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:44 schreef Lod het volgende:
Overigens is de slachtwijze in Nederland een stuk minder stressvol voor het dier.
Stress zorgt er namelijk voor dat de kwaliteit van het vlees omlaag gaat. En dat willen wij niet :)
Kippen komen bij de slachterij binnen in een verdonkerde ruimte, wat een nachtbeleving oproept. En voor ze het weten worden ze verdoofd en vervolgens onthoofd.
Ik ben trouwens in geen enkele slachterij tegengekomen dat na de slacht 'onrespectvol' omgegaan zou worden met het vlees. Pragmatisch misschien, maar niet onrespectvol.

Excessen die je af en toe als propaganda gebruikt ziet worden komen voor, maar zijn zeker niet normaal. En worden volgens mij ook streng aangepakt.
Klopt, de kippen komen in groepen binnen, en de diervriendelijkste methode is ze eerst verdoven met gas. Maar dat mag niet van de Islam want dan zien ze elkaar en verdoven is ook niet goed. _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2016 21:45:57 ]
pi_164344407
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:44 schreef LurkJeRot het volgende:
Je weet helemaal niet of diegene die de kippen aan moet stampen in de shredder misschien wel continu die kippen loopt te bedanken voor het sterven. Zijn alleen maar weer aannames.
:') Dat zijn geen moslims die werken bij Rendac Son.
pi_164344442
Ik had laatst hallal Turkse pizza's gekocht. Best goed te pruimen
pi_164344445
Genoeg landen waar men toe kan gaan voor halal vlees! :Y

Oh en kafirs mogen vlees toch ook niet aanraken he? Genoeg landen waar kafirs sterk in de minderheid zijn! :Y
pi_164344482
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:45 schreef IDkaart het volgende:

[..]

:') Dat zijn geen moslims die werken bij Rendac Son.
Misschien een speciale dankmoslim, voor die functie?
pi_164344501
Het zal me worst wezen.
pi_164344542
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:46 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Misschien een speciale dankmoslim, voor die functie?
_O- Ik heb wel ooit gehoord dat er kippenslachterijen zijn waar naast de lopende band Imams de hele dag allemaal dingen zeggen.
pi_164344544
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het zal me worst wezen.
Van varkensvlees? :P
pi_164344628
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:47 schreef IDkaart het volgende:

[..]

_O- Ik heb wel ooit gehoord dat er kippenslachterijen zijn waar naast de lopende band Imams de hele dag allemaal dingen zeggen.
Specifieke dingen of lullen ze gewoon erg veel? Want zo'n collega had ik ooit, en dat was beslist niet halal.
pi_164344650
quote:
Ging weleens bij een turkse super waar ook een slager zat, goddelijk vlees tegen een lage prijs. Beter dan die bio-industrie shiz
pi_164344716
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:47 schreef ToT het volgende:

[..]

Van varkensvlees? :P
Geen idee als ie maar smaakt.
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:55:39 #25
401928 anti-loper
brengt oldschool back
pi_164344920
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:37 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Inderdaad, gewoon de term halal verbieden want dat kan helemaal niet in Nederland.

(Tevens: Moslims die zeggen dat zolang ze het niet weten ze het mogen eten. Maar hoe zit dat als ze het KUNNEN weten?)
Daarom ook alleen vlees eten dat je zelf slacht
Op woensdag 6 februari 2019 00:47 schreef SideEffect het volgende
Als dima voor 31 december 2019 een relatie krijgt met treinmeisje, krijg jij van mij 10¤
pi_164345053
Leugentje om bestwil dan maar.

En nu?
  maandag 8 augustus 2016 @ 22:02:13 #27
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_164345266
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:37 schreef CarltonBanks het volgende:
Als ik in een restaurant kom vraag ik juist bewust welk vlees halal geslacht is en bestel dat dus niet. Ik ben namelijk niet gediend van deze manier van slachten en weiger dat om principiële redenen te eten.

Ja hoor, nu heeft meneer ineens principes
pi_164345516
Tering he... door dit topic trek gekregen in een lekker halal broodje kebab :9~ :9~ :9~

Verder niet gelezen.
pi_164345555
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:06 schreef Anton91 het volgende:
Tering he... door dit topic trek gekregen in een lekker halal broodje kebab :9~ :9~ :9~

Verder niet gelezen.
Jij bent geen Moslim dus jij hoeft nu niet na te denken over hoe je bedonderd wordt met de term halal. :D
pi_164345598
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:38 schreef possetje het volgende:
Hoi per toeval zat ik er nog over na te denken gisteren, ja ik ben een vleeseter dus, als een Moslimslager zijn dier slacht zie je altijd dat hij zo heel sneaky de keel doorsnijd, en dat roept weerzin op,

maar als ik dan mij voorstel hoe het zou zijn als ik dieren zou slachten? Dan zou ik het dier doodsteken met een mes! In zijn hartstreek dus! En daarna is het halal maken van het dier geen isue meer want dan hang je de kip of konijn of hamster gewoon een uurtje ondersteboven en heb je dus geen bloody steak meer maar bloedloos vlees,

Zo!!! ik heb er honger van gekregen van het typen en nu opeens enorm trek in een extra-bloody-steak!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Net alsof jij met een mes een beest dood kan steken ..halve
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_164345660
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:08 schreef Thezappa het volgende:
kunnen wel

alleen of ik dan daarna nog trek heb?

haha nee geloof het niet
pi_164345697
Over vlees gesproken vinden jullie kip ook vlees? Of vinden jullie kip gewoon kip?
pi_164345713
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:10 schreef kdricklamar het volgende:
Over vlees gesproken vinden jullie kip ook vlees? Of vinden jullie kip gewoon kip?
En vis is vis?
pi_164345747
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:08 schreef Thezappa het volgende:

[..]

Het is de bedoeling om de hals slachtader door te snijden.
Niet halal krijgt beest eerst pin in de hersens.
pi_164345768
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:10 schreef IDkaart het volgende:

[..]

En vis is vis?
Juist eindelijk iemand die me begrijpt _O_
Kip vis en vlees

Geen vis en vlees snap je :(
pi_164345904
quote:
3s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:11 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het is de bedoeling om de hals slachtader door te snijden.
Niet halal krijgt beest eerst pin in de hersens.
En ik maar denken dat een dier hersendood = dood is door die pin...
pi_164346011
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:14 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Dat is enige verschil, geen idee wat het beest voelt?
  maandag 8 augustus 2016 @ 22:19:31 #38
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_164346195
Een Wahid voor dit topic:
SPOILER
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_164346273
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:07 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Jij bent geen Moslim dus jij hoeft nu niet na te denken over hoe je bedonderd wordt met de term halal. :D
Dat hoef jij ook niet... is gewoon een keuze/mindsetting.
pi_164347280
En kosher-vlees?
  maandag 8 augustus 2016 @ 22:46:36 #41
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_164347394
Boeiend hoe een dier is geslacht, als het maar smaakt :9~
pi_164347396
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:43 schreef Atak het volgende:
En kosher-vlees?
Ik weet niet wat de criteria ervoor zijn, maar dat bestaat wrs ook niet. :D
pi_164347520
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:46 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de criteria ervoor zijn, maar dat bestaat wrs ook niet. :D
Kosher-vlees heeft bijna dezelfde criteria als helal-vlees.
pi_164347643
Kosher-vlees in NL bestaat ook al eeuwen. Als mensen tover-vlees willen kopen dan moeten ze dat kunnen. Volgens mij dwingt niemand de ondernemers om kosher of helal te slachten. Ze doen het omdat ze er geld aan kunnen verdienen. Als je ritueelslachten gaat verbieden dan wordt Duitsland en België er rijker van omdat ze de productie dan daar naartoe verhuizen.
pi_164347722
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:52 schreef Atak het volgende:
Kosher-vlees in NL bestaat ook al eeuwen. Als mensen tover-vlees willen kopen dan moeten ze dat kunnen. Volgens mij dwingt niemand de ondernemers om kosher of helal te slachten. Ze doen het omdat ze er geld aan kunnen verdienen. Als je ritueelslachten gaat verbieden dan wordt Duitsland en België er rijker van omdat ze de productie dan daar naartoe verhuizen.
Niet als je de import verbiedt. (De productie ervan verbieden zonder de import is sowieso :') !!! )
pi_164347842
Naast dat ik het niet in een moderne samenleving vind passen, heeft het doorsnijden van kelen geen psychische gevolgen voor de slachter?

Beulen in WW2 gingen aan het doden ten onder, waarna besloten is voor een alternatieve wijze van slachten: De gaskamers werden ontworpen.
pi_164348154
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:54 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Niet als je de import verbiedt. (De productie ervan verbieden zonder de import is sowieso :') !!! )
Dan is alle importverbodvlees verboden. :')
pi_164348537
Ik vind het sowieso fascinerend dat honderden miljoenen mensen 1.400 jaar later nog steeds de idiote regeltjes volgen die een stel primitieve figuren in een zandbak ooit bedachten.
pi_164349117
quote:
10s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:02 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja hoor, nu heeft meneer ineens principes
Nee eigenlijk niet, maar ik had het laatst ergens gezien op TV en het leek me wel cool om te zeggen :@

:')
pi_164349156
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 23:15 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het sowieso fascinerend dat honderden miljoenen mensen 1.400 jaar later nog steeds de idiote regeltjes volgen die een stel primitieve figuren in een zandbak ooit bedachten.
Vraag dat eens aan het vaticaan, die rollen zijn 2016+ jaar geleden 'geschreven'
pi_164349215
quote:
Is niet halal
pi_164349512
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 23:36 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Is niet halal
De NYP ook niet.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 06:54:55 #53
438758 zeer
Opritsjniki
pi_164354852
Niet gelezen _O_ .
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 07:38:15 #54
408445 john-hert
Ben hooggeleid G
pi_164355027
Wie zegt dat het halal vlees dat in NL te koop is ook in NL is geproduceerd?
pi_164362629
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 07:38 schreef john-hert het volgende:
Wie zegt dat het halal vlees dat in NL te koop is ook in NL is geproduceerd?
Is meestal wel zo.
pi_164363009
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:14 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Hart klopt dan nog. Daardoor bloed het dier goed leeg, zou je zoals jij voorstelde in het hart steken dan duurt het lijden langer en bloed het dier niet echt goed leeg. Het voordeel van die halsslagaders is dat als het goed wordt gedaan het een enorme val in de bloeddruk geeft wat maakt dat het dier binnen een halve minuut buiten bewustzijn is. Helaas is er een fikse foutmarge, vooral bij de wat grotere dieren is dat risico vrij fiks aanwezig.

De werkelijke slachtmethode is dus eigenlijk hetzelfde, alleen zit er bij regulier een "verdoving" voor in de vorm van een pin (snel en effectief), een elek. schok (snel, iets grotere foutmarge dan bij pin) of gas (duurt een halve minuut en komt neer op stikken tot de bewusteloosheid erop volgt).

Pin kan alleen bij de grotere dieren, wordt toegepast bij koeien en paarden voornamelijk. De schok die kippen krijgen is pas sinds afgelopen jaar een schok die ze echt buiten bewustzijn brengt, tot die tijd werden ze alleen inmobiel gemaakt ermee, maar bij vol bewustzijn en met vol gevoel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_164363068
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:58 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Naast dat ik het niet in een moderne samenleving vind passen, heeft het doorsnijden van kelen geen psychische gevolgen voor de slachter?

Beulen in WW2 gingen aan het doden ten onder, waarna besloten is voor een alternatieve wijze van slachten: De gaskamers werden ontworpen.
De reguliere slachter moet ook nog de keel doorsnijden. De werkelijke slachtmethode verschilt niet.
De "verdoving" is dan ook niet in het leven geroepen vanuit een oogpunt van dierenwelzijn, maar vanuit het oogpunt van sneller meer te kunnen doen, effectiever zijn dus.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_164363574
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:26 schreef erodome het volgende:

[..]

Hart klopt dan nog. Daardoor bloed het dier goed leeg, zou je zoals jij voorstelde in het hart steken dan duurt het lijden langer en bloed het dier niet echt goed leeg. Het voordeel van die halsslagaders is dat als het goed wordt gedaan het een enorme val in de bloeddruk geeft wat maakt dat het dier binnen een halve minuut buiten bewustzijn is. Helaas is er een fikse foutmarge, vooral bij de wat grotere dieren is dat risico vrij fiks aanwezig.

De werkelijke slachtmethode is dus eigenlijk hetzelfde, alleen zit er bij regulier een "verdoving" voor in de vorm van een pin (snel en effectief), een elek. schok (snel, iets grotere foutmarge dan bij pin) of gas (duurt een halve minuut en komt neer op stikken tot de bewusteloosheid erop volgt).

Pin kan alleen bij de grotere dieren, wordt toegepast bij koeien en paarden voornamelijk. De schok die kippen krijgen is pas sinds afgelopen jaar een schok die ze echt buiten bewustzijn brengt, tot die tijd werden ze alleen inmobiel gemaakt ermee, maar bij vol bewustzijn en met vol gevoel.
Walgelijk dat het zolang heeft geduurd totdat kippen echt bewusteloos werden gemaakt voor de slacht. :r Achterlijk land.
pi_164364232
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:44 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Walgelijk dat het zolang heeft geduurd totdat kippen echt bewusteloos werden gemaakt voor de slacht. :r Achterlijk land.
Tja, mooi was het idd niet, zeker niet aangezien het verder zo machinaal is en dat inmobiel maken te vaak ook niet goed lukte waardoor er wel stukken van de dieren afgehakt waren, maar ze niet dood waren.
Ook tegenwoordig staat er aan het eind van de lijn nog een slachter die de dieren die niet dood zijn alsnog dood. De foutmarge zit nu rond de 10% hiervoor zat de foutmarge rond de 15/20% bij de kippenslacht.

De pin heeft de kleinste foutmarge en gaat het snelste, dat is echt pats en weg is het gevoelscentrum-->hersendood, voor een slacht gaat het niet mooier worden dan dat. Alleen als het fout gaat, de pin niet goed geplaatst is, dan is het een hele nare. Dier met vies veel pijn, in volle paniek, kan wel tot 10 minuten duren voordat ze het voor elkaar hebben dat dier alsnog te doden dan, is ook het nadeel van de grotere slachtdieren natuurlijk, die neem je niet even in een houtgreep in zo'n panieksituatie. Foutmarge van een paar procent.

Daarna komt gas, maar dat duurt lang en is echt best wel een gruwelijke manier, de co2 verdrijft namelijk de zuurstof. Bij de testen ermee zie je dan ook dieren naar adem snakken en tegen de muren op springen in paniek. De grens tussen bewusteloos en dood is een dunne grens, dood wil men niet, want dan is het dier niet geschikt voor consumptie omdat het niet goed leeg meer zal bloeden. Een te korte bewusteloosheid is een zeker risico, foutmarge onder de 10%

Daarna de elek. schok, goed geplaatst is er maar 1 schok nodig, maar in de praktijk zijn er vaak meerdere schokken nodig en gebeurd het nog weleens dat een dier te vroeg weer bij komt, tijdens het afbranden van de haren bv (varkens) of in de machine bij kippen, foutmarge van rond de 10% (inc meerdere schokken toe moeten passen).

Bij halal/kosjer wordt er bij de grotere dieren een kantelmachine gebruikt. Het rund wordt vastgezet, lijf en kop gefixeerd, dan kantelt de machine een kwartslag of een halve slag waardoor het dier op de zij of op de rug wordt gelegd. Dan wordt de keel doorgesneden.
Een echt goede slachter doet het in 1 heen en weer beweging, zo hoort het te gaan. Maar in de praktijk is het zo dat er vaak tot wel 7 snede's gebruikt worden, bij kosjer wordt er wat vaker "gezaagd" als bij halal. Als het goed wordt gedaan is het dier binnen een halve minuut weg, bewusteloos door het bloedverlies. Gaat het niet goed dan zie je dat zo'n rund uit de machine glijd en brullend en bloed spuitend overeind probeerd te komen, soms zijn ze zelfs nog bij bewustzijn als ze opgetakelt worden. Bij kosjer vaker dan bij halal aangezien ze bij halal wat strenger zijn over de snede's (niet dat altijd netjes wordt toegepast). Dus geslaagde slacht-->halve minuut, foutieve slacht-->tot wel 10 minuten. Foutmarge is enorm, 25% is niet vreemd, hoger komt ook voor.

Schapen worden in een soort van "wiggen" gelegd, of op kanteltafels, ze worden dus of erin getilt, of vastgezet en machinaal gekantelt. Rij met schapen naast elkaar en de slachter loopt erlangs en snijdt de keel door. Kleiner dier, makkelijker in 1 beweging te slachten waardoor de foutmarge wat lager ligt, ik zou zo rond de 10% zeggen.

De traditionele halal manier is anders. Het dier blijft op de grond, er wordt heel rustig gedaan met het dier, krijgt een slokje water, wordt zacht gefixeerd, geen gestress, gepluk en getrek dus. Er wordt wat sussend gesproken (gebed), dan wordt snel het mes tevvoorschijn gehaald en het dier in 1 beweging gesneden. Dier valt op de grond en is buiten bewustzijn.

Maar die traditionele manier is niet te doen bij meer massale slacht, is te langzaam en te arbeidsintensief. Veel moslims hebben dat tradionele beeld in hun hoofd, de theoretische manier zelfs. Maar zo wordt nog niet eens 1% van de dieren geslacht, hier niet iig.
pi_164364329
Tsja, ik denk dat het probleem met veel Moslims is dat ze te traditioneel blijven op diverse vlakken. Slachten zoals het moet van hun geloof, kan gewoon niet in Nederland door commerciële redenen.

Toch wel ziek dat men doet alsof het vlees echt halal is terwijl dat niet klopt.
pi_164364590
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:08 schreef IDkaart het volgende:
Tsja, ik denk dat het probleem met veel Moslims is dat ze te traditioneel blijven op diverse vlakken. Slachten zoals het moet van hun geloof, kan gewoon niet in Nederland door commerciële redenen.

Toch wel ziek dat men doet alsof het vlees echt halal is terwijl dat niet klopt.
het zijn net mensen he.
Veel westerse mensen doen ook alsof ze lekker en gezond smullen van hun gepaneerde kipafgeleidesnitzels. Is natuurlijk choor maar voor veel mensen het economisch best haalbare.
pi_164364671
Gewoon bewust geen halalvlees kopen i.v.m. onnodig dierenleed.
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_164364859
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:19 schreef Eleiko het volgende:
Inderdaad, al blijkt veel niet-halal vlees stiekem wél halal te zijn. :')
pi_164364880
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:16 schreef zovty het volgende:

[..]

het zijn net mensen he.
Veel westerse mensen doen ook alsof ze lekker en gezond smullen van hun gepaneerde kipafgeleidesnitzels. Is natuurlijk choor maar voor veel mensen het economisch best haalbare.
Tsja, mensen snappen niet dat supermarktvlees helemaal niet van goede kwaliteit is. :') Die dieren zijn teveel doorgefokt, krijgen slecht eten en zitten vaak vol met hormonen, antibiotica en adrenaline.
pi_164364903
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:26 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Tsja, mensen snappen niet dat supermarktvlees helemaal niet van goede kwaliteit is. :') Die dieren zijn teveel doorgefokt, krijgen slecht eten en zitten vaak vol met hormonen, antibiotica en adrenaline.
Halal beestjes krjigen geen hormonen en alleen antibiotica als ze wat mankeren.
pi_164364919
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:26 schreef zovty het volgende:

[..]

In theorie ja. :')
pi_164365022
Halal vlees = gay
pi_164365579
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:08 schreef IDkaart het volgende:

Het probleem is vooral dat ze het niet goed weten. Heel veel moslims met wie ik gepraat heb over dit onderwerp vertrouwen erop dat de geloofsregels na worden geleefd, dat ze kunnen vertrouwen op het moslim zijn van de slachter/slachthuis.
Als ik ze dan vertel hoe het echt werkt hier schrikken ze zich vaak dood, of ze geloven het gewoonweg niet.

Maar zie daar ook de roep om anders/beter toenemen, net zoals bij "westerlingen" wordt de groep bewust vleeseters groter, die in de gaten houden waar de dieren vandaan komen (want vele moslims vinden de bio-industrie onislamitisch, toch komt een ruime 90% van dat halal vlees uit de bio-industrie) en hoe het geslacht wordt.

Het wordt gewoon tijd voor een echt officieel keurmerk halal, nu zijn er alleen nog maar "wij van wc eend" keurmerken, is er amper tot geen goede controle of ze zich ook aan de zelfopgelegde regels houden.
Misschien zelfs 2 keurmerken, 1 over de halal slacht, 1 over een "halal" leven (tussen haakjes omdat daar de meningen over verschillen).
pi_164365623
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:49 schreef erodome het volgende:
Als ik ze dan vertel hoe het echt werkt hier schrikken ze zich vaak dood, of ze geloven het gewoonweg niet.
Misschien heb ik het gemist, maar hoe kom jij aan deze kennis?
pi_164365625
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:19 schreef Eleiko het volgende:
En dan naar de winkel huppelen en een goedkoop kippetje eten toch?
Het is zo'n hypocriet gelul dit, als "de" nederlander echt zo om dierenwelzijn gaf was het marktaandeel bio-industrie niet zo enorm, geen ruime 90%. Feit is eerder dat mensen er gemiddeld genomen geen kut om geven, dat eigen martellapje op het bord is oh zo anders.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 15:53:26 #71
395200 deadprez
One more rail
pi_164365686
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is zo'n hypocriet gelul dit, als "de" nederlander echt zo om dierenwelzijn gaf was het marktaandeel bio-industrie niet zo enorm, geen ruime 90%. Feit is eerder dat mensen er gemiddeld genomen geen kut om geven, dat eigen martellapje op het bord is oh zo anders.
_O_
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_164365687
quote:

[..]

Nee dus.

Een ruime 90% van het halalvlees komt direct uit de bio-industrie, heb je en van antibiotica vergeven plofkip en onverdoofde slacht (niet dat de slacht bij die diersoort zoveel uitmaakt, maar ok).

Het is echt een fabeltje dat het leven van halal vlees dieren zoveel beter is geweest. Dat is ronduit niet waar, niet voor niets is de islamitische slager vaak erg goedkoop, dat komt niet door de duurzame bronnen voor dat vlees.
pi_164365737
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:51 schreef zovty het volgende:

[..]

Misschien heb ik het gemist, maar hoe kom jij aan deze kennis?
Het is mijn werkgebied geweest. Heb op slachterijen dieren verzorgd/hokken klaar gemaakt/schoon gemaakt, heb de slacht meegemaakt (niet zelf geslacht, wel op die bedrijven gewerkt en alles gezien).

Ken de gang van slachtdieren van geboorte tot dood door eigen ervaring.
pi_164366184
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Het probleem is vooral dat ze het niet goed weten. Heel veel moslims met wie ik gepraat heb over dit onderwerp vertrouwen erop dat de geloofsregels na worden geleefd, dat ze kunnen vertrouwen op het moslim zijn van de slachter/slachthuis.

Maar zie daar ook de roep om anders/beter toenemen, net zoals bij "westerlingen" wordt de groep bewust vleeseters groter, die in de gaten houden waar de dieren vandaan komen (want vele moslims vinden de bio-industrie onislamitisch, toch komt een ruime 90% van dat halal vlees uit de bio-industrie) en hoe het geslacht wordt.

Het wordt gewoon tijd voor een echt officieel keurmerk halal, nu zijn er alleen nog maar "wij van wc eend" keurmerken, is er amper tot geen goede controle of ze zich ook aan de zelfopgelegde regels houden.
Misschien zelfs 2 keurmerken, 1 over de halal slacht, 1 over een "halal" leven (tussen haakjes omdat daar de meningen over verschillen).
Echt? In Den Haag werkte ik bij een fastfoodketen waar Moslims altijd extreem veel extra kip wilden. _O- Het was dan wel "halal" maar vrij goedkoop dus ja... Ze kunnen wel weten dat het niet echt halal is en zeker niet diervriendelijk. :r
pi_164366242
quote:

[..]

Klopt. -.- En het erge is dat voor diervoeding er geen keurmerk bestaat volgens mij. En mijn kat moet toch eten, net als alle andere katten.

Best wel erg dat je dan geen keuze hebt.
pi_164366397
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:08 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Echt? In Den Haag werkte ik bij een fastfoodketen waar Moslims altijd extreem veel extra kip wilden. _O- Het was dan wel "halal" maar vrij goedkoop dus ja... Ze kunnen wel weten dat het niet echt halal is en zeker niet diervriendelijk. :r
Tuurlijk zouden ze het kunnen weten, maar net als bij niet moslims steken mensen maar al te graag hun kop in het zand. Ook bij niet moslims zou je ze de kost niet willen geven die ervan overtuigd zijn dat onze vlees-industrie zo netjes is, het woord diervriendelijk valt zelfs regelmatig...Want de overheid zegt toch dat dit ok is?

Als ik die mensen vertel over de manier waarop "plofkippen" worden gefokt reageren ze met ongeloof, als ik vertel over het korte leven van de "plofkip" doen ze het af met uitwassen, echt niet de normale gang van zaken.

Het lijkt vrij menselijk te zijn dingen weg te wuiven en de kop in het zand te steken, voornamelijk zeer kritisch te zijn op dat waar je zelf geen gebruik van maakt.
pi_164366447
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:10 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Klopt. -.- En het erge is dat voor diervoeding er geen keurmerk bestaat volgens mij. En mijn kat moet toch eten, net als alle andere katten.

Best wel erg dat je dan geen keuze hebt.
Er zijn wel diervoeders met nette bronnen, dat is iets dat ruim vermeld staat, op de verpakking en natuurlijk op oa de site van de fabrikant.
Je hebt dus absoluut wel een keuze bij diervoer, alleen kan ik je nu al vertellen dat die keuze een dure zal zijn.
pi_164366511
Ik vind ritueel slachten idioterie van de bovenste plank maar ik ga meestal wel naar de islamitische slager. Is een stuk goedkoper en goed vlees.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:21:06 #79
395200 deadprez
One more rail
pi_164366554
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:16 schreef erodome het volgende:
alleen kan ik je nu al vertellen dat die keuze een dure zal zijn.
Eigenlijk vind ik dat ook gewoon iets waar je rekening mee moet houden als je huisdieren neemt. Vind het altijd een beetje jammer als mensen hun dieren enkel voer van AH Basic ofzo geven
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_164366651
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:21 schreef deadprez het volgende:

[..]

Eigenlijk vind ik dat ook gewoon iets waar je rekening mee moet houden als je huisdieren neemt. Vind het altijd een beetje jammer als mensen hun dieren enkel voer van AH Basic ofzo geven
Klopt, mee eens...

Alhoewel een voer dat goed is voor je dier niet perse een heel duur merk is. Maar die basis merken, dat hele goedkope spul, altijd vieze vette vachten, 80 keer poepen op een dag en andere ellende. Als je dier 80 keer moet poepen op een dag dan weet je dat er te weinig opgenomen wordt. Nu zit dat niet zo zeer in de bron van het vlees wat erin zit, maar wel in bv "kalk" wat erin zit wat dan in een vorm geleverd wordt die amper tot niet opgenomen wordt (gewoon gemalen kiezel zeg maar, niet precies, maar om een idee te geven).
pi_164367025
quote:

[..]

In theorie waar. Maar dat soort vlees wordt in Nederland dus niet als halal verkocht - Eko-dynamische veehouderij verdient immers meer aan hippies dan aan moslims ;)

Wel apart dat er hier zo weinig moslim veehouders zijn eigenlijk. Groot gat in de markt - zeker als je gaat adverteren met het feit hoe het eten van al het andere "halal" vlees in Nederland net zoiets is als je reet met de Koran afvegen.
pi_164367141
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:39 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

In theorie waar. Maar dat soort vlees wordt in Nederland dus niet als halal verkocht - Eko-dynamische veehouderij verdient immers meer aan hippies dan aan moslims ;)

Wel apart dat er hier zo weinig moslim veehouders zijn eigenlijk. Groot gat in de markt - zeker als je gaat adverteren met het feit hoe het eten van al het andere "halal" vlees in Nederland net zoiets is als je reet met de Koran afvegen.
Eko en skal keurmerk (de biologische keurmerken in nederland) mogen NIET onverdoofd geslacht worden.

Er is GEEN keurmerk voor een beter leven in combi met rituele slacht. Daarom heeft het ook weinig zin om daar als moslim ondernemer in te springen. Je moet namelijk concurreren met zware bio-industrie en dat red je simpelweg niet.
pi_164367370
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Eko en skal keurmerk (de biologische keurmerken in nederland) mogen NIET onverdoofd geslacht worden.

Er is GEEN keurmerk voor een beter leven in combi met rituele slacht. Daarom heeft het ook weinig zin om daar als moslim ondernemer in te springen. Je moet namelijk concurreren met zware bio-industrie en dat red je simpelweg niet.
Er zijn genoeg moslims in Nederland met geld die WEL extra willen betalen om hun god niet te beledigen. Danwel moslims met weinig geld die vlees tot een paar dagen per week willen beperken voor dezelfde reden.
Dat keurmerk is natuurlijk zo te regelen ;)
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:51:16 #84
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_164367391
Dus voor vlees dat ze gaan eten is wel respect, maar voor mensen op straat die anders denken weer niet.. moslims.. :') 8)7 :P
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 17:03:48 #85
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_164367821
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:51 schreef BlackEyedAngel het volgende:
maar voor mensen op straat die anders denken weer niet
Wat bedoel je hier precies mee?
pi_164368619
quote:
Dus voor vlees dat ze gaan eten is wel respect, maar voor mensen op straat die anders denken weer niet.. moslims.. :') 8)7 :P
Christenen en Joden zijn ook niet altijd aardig.

En op Myanmar vinden Moslimvervolgingen plaats...
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 18:21:43 #87
447352 Bluffertje00
Roken, Roken en Roken.
pi_164370005
Iedereen die niet tegen dierenleed is kan de tyfus krijgen.
[b]Op dinsdag 9 augustus 2016 20:43 schreef deadprez het volgende:[/b]
ahaha jij bent vet oud
pi_164370372
quote:
De kans dat je een moslim tegenkomt oo straat is heel groot. De kans dat er wat gebeurt is echter heel klein.

Ongeveer 23 procent van de wereldbevolking is moslim. En hiervan is een klein deeltje extremistisch.

:)
pi_164371968
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:50 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Er zijn genoeg moslims in Nederland met geld die WEL extra willen betalen om hun god niet te beledigen. Danwel moslims met weinig geld die vlees tot een paar dagen per week willen beperken voor dezelfde reden.
Dat keurmerk is natuurlijk zo te regelen ;)
Leuk dat die er zijn, dat ontken ik ook zeer zeker niet, maar er is geen officieel keurmerk voor. Alleen maar "wij van wc eend" keurmerken die het nogal ruim nemen met hun eigen keurmerk.
Feit is dat de (moslim) boer die anders wil doen dus geen grond heeft om meer te vragen voor hun vlees, niet geheel waar, want het kan via directe verkoop. Maar dus niet in de supermarkten e.d., de afzetmarkt is dus vrij klein te noemen. De gemiddelde (moslim) boer die voor een "beter leven" gaat moet dus concurreren met zware bio-industrie en dat is niet te doen, want voor die bodemprijzen kan je niets leveren zonder dikke subsidie en misbruik van dier en grondstoffen.

Dat keurmerk is niet zomaar even te regelen, daar moet de overheid in steunen en voordat de overheid kan steunen moet men vanuit de gemeenschap zelf met goede en realistische regels komen die passen in de geboden en verboden rondom dit onderwerp in dit land.
En als ik zie hoe bv officieel biologisch wordt tegengewerkt door de overheid zie ik dit niet snel van de grond komen.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 19:26:10 #90
459277 Bieberrr
Justin Bieber
pi_164372044
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:33 schreef IDkaart het volgende:
Een aantal ga ik nu behandelen.
Spreekbeurt :')

en natuurlijk: Mapima-topic :'):')
What do you mean?
Capuchon_jongen for mod 2016!
pi_164757588
quote:

[..]

Als ik al vlees eet haal ik minimaal 1 ster spul. Wat de rest doet moeten men zelf weten, maar een spiegel voorhouden is prima.
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_164758185
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:07 schreef IDkaart het volgende:

[..]

jij toch ook niet?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  Forum Admin maandag 22 augustus 2016 @ 11:17:36 #93
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_164758330
Schopje GC, geen specifieke klacht.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_164762433
Vlees is vlees.
pi_164779683
quote:
14s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:36 schreef Lod het volgende:
Zonder wrijving geen glans
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')