http://www.rtvnoord.nl/ni(...)lt-auto-met-knuppelsquote:De politie heeft gisteravond een man uit Groningen opgepakt voor het vernielen van een auto aan de Schultenweg in Eelde.
Knuppels
De 38-jarige verdachte had zich verkleed als vrouw en vernielde de auto met knuppels. De eigenaar van de vernielde auto heeft aangifte gedaan.
Rok met lange broek
Om de man op te sporen verstuurde de politie een burgernetmelding met de tekst:
'Politie is op zoek naar een man verkleed als vrouw. Sig. Blauw/grijs vest, pruik lang rood haar. Rok, met daaronder lange broek.'
Even later kon de politie de man aanhouden en is hij ingesloten in Assen.
quote:
Toepasselijk wel...quote:Column: Joke met zijn kinderwagen
Het meisje van de bakker schuift ze behoedzaam in het doosje. Twee tompoezen. Lientje had gevraagd of ik ze wilde halen bij de bakker onder de toren. ‘En nait aarns aans’. De gebakjes met roze deksel zijn voor Tante Trijntje. En die wil ze alleen maar van de bakker onder de toren.
Tante Trijntje proeft het meteen. Ik had een keer stiekem een tompoes van de Hema voor haar meegenomen. Ze werd me toch kwaad. ‘Don’t make me angry, you wouldn’t like me when I’m angry’, zei ze in haar boze en beste Engels en met haar Hulk-gezicht vlak bij dat van mij. Ik geloofde haar meteen.
Lientje is Tantezegger van Trijntje. We moeten vanmiddag bij haar op bezoek in het ziekenhuis. Ze is geopereerd aan de blinde darm. De arts had Lientje toevertrouwd dat hij in heel zijn leven nog nooit zo’n grote blinde darm had gezien. De zusters van afdeling Oost waren blij dat hun shift was afgelopen. Want Tante Trijn was een veeleisende vrouw. Vooral als ze in een slechte bui was. Met meegebrachte tompoezen probeerden wij de stemming er een beetje in te houden.
Als ik met het doosje met tompoezen in de ene hand en de fietssleutel in de andere het fietsslot probeer open te krijgen, lopen er twee mannen achter een kinderwagen voorbij. Op en top gekleed. Keurig gestreken blouses, pantalons met snit en daaronder bruine en zwarte lakschoenen. Op het hoofd opgeschoren kapsels met veel gel in het bovenste opzij gekamde zwarte haar.
‘Homo’s’, fluistert een vrouw in een scootmobiel op het terrasje voor de bakker tegen een andere vrouw die op een stoel zit en een kop koffie drinkt. ‘Kidde kiddde kidddde…’, buigt de langste man zich voorover in de kinderwagen. En rammelt met een rammelaar. ‘Zie doun tegenwoordeg mor. En zie kriegen ook nog kinder. Vrouger kon dat nait en gebeurde t ook nait’, klaagt de vrouw in de scootmobiel. ‘Das toch gain kiek van die kerels achter n kinderwoagen’. Verontwaardigd trekt ze een pakje Winner- shag uit de broekzak.
De vrouw heeft het mis, denk ik. Vroeger liep er door de stad ook al een man achter een kinderwagen. Dag in, dag uit. Joke. En omdat ie met de kinderwagen liep werd het al gauw Joke met de kinderwagen. ‘Joke is n ‘haalf maaltje’, zo zeiden ze bij de slager. Tegenwoordig heet dat een man met een verstandelijke beperking.
Joke was klein van stuk. Beetje kaal op het hoofd. De middenscheiding werd steeds breder, zeg maar. Verder stevige bakkebaarden en een slecht geel en zwart gebit door het roken. Hij kon zich ook niet echt verstaanbaar maken. Een beetje’ oeh..oeh..oeh’ en wijzen, zo communiceerde hij. En…hij liep achter een kinderwagen. Maar dat moest je nu juist niet tegen hem zeggen. Want zijn kinderwagen was voor hem geen kinderwagen. Nee, het was zijn auto. Niet zomaar een auto: een Mercedes.
Op de kinderwagen zat een buitenspiegel, een stuur in de kuip en een kapotte claxon. En voorop een Mercedes-ster. Trots als een pauw liep Joke af en toe eens ‘broem…broem!’ of ‘toet toet!’ roepend door de binnenstad. Bij de bakker op de hoek, bij slager Roege , bij de tabakswinkel in de Engelstilstraat overal parkeerde hij zijn auto. Her en der werd er een rolletje drop, een pakje shag of een kwartje in zijn handen gestopt en kreeg hij een schouderklop. Joke hoorde bij het stadsleven als roepende postbode Bakker en zingende melkboer Teuben.
Joke werd ook gepest. De pesterijen werden vooral ingegeven door angst. Angst voor het onbekende. Van een afstand werd hij beschimpt. Dichtbij durfden de pestkoppen niet komen. Uit angst voor de zonderlinge man.
Ik zag Joke voor het eerst op mijn vijfde. Ik weet het nog goed. Tijdens een spelletje Sta-Bal in de Graaf Adolflaan tegenover de huishoudschool, de Spinazieacademie met het groene ijzeren hek met punten. Met Marjan, Eva, Jacob en Iekje en nog een paar kinderen van de Dwingeloweg. De bal ketste via de putdeksel weg richting het eind van de straat. Ik er achteraan. Plots stond ik oog in oog met Joke. En zijn kinderwagen.
Joke gaf me de bal en zei: ‘oeh.. oehe.. oeh…oeh’ en wees op zijn kinderwagen waarvan ik nog niet wist dat het zijn auto was. Met mijn kinderverstand wist ik meteen dat hij wilde dat ik zijn kinderwagen ging zitten. In zijn taal: in zijn auto zou stappen. Acht kinderen keken ademloos toe toen ik er in klom. Joke reed me een paar keer door de straat en lachte zijn slecht gebit bloot. Voor het huis van rijschool Jan Muis stopte hij, gaf me heel zacht een kus in mijn nek en stak zijn duim omhoog toen ik uit zijn auto stapte. Ik beantwoordde zijn duim omhoog met mijn duim omhoog. En daar liep hij heen nagestaard door zestien verbaasde kinderogen. ‘Toet.. toet’ hoorde ik nog net in de verte om de hoek van de straat.
Als ik het slot van mijn fiets heb geopend en bij de bakker wegrijd, vraag ik me af of Joke in deze tijd ook gewoon met zijn kinderwagen door de straten zou lopen. Of dat ie ver weg in een kliniek zou worden gestopt. Die middag gaan Lientje en ik én twee tompoezen in een doosje naar het ziekenhuis. Naar tante Trijntje. Als we de grote draaideuren binnenlopen, komen in de hal twee mannen en twee vrouwen en een kinderwagen op ons af. De stralende vrouw heeft een baby gewikkeld in een witte deken op haar arm. De kleinste man heeft liefkozend een arm om haar heen geslagen. De langste man slaat lachend zijn arm om de vrouw achter de kinderwagen.
Ik herken de twee mannen als de door de vrouw in de scootmobiel betitelde homo’s achter de kinderwagen.
Twee brave huisvaders met elk een vrouw, een kind en een pasgeboren baby.
Erik Hulsegge
Door: RTV Noord
Joke was meer Winschoten dan Groningenquote:
Klopt.. Maar in Groningen had je in de Herestraat bijv. die man met baard en lange jas die heel stilletjes achter wat winkelende meisjes ging lopen en dan opeens keihard schreeuwde..quote:Op zondag 7 augustus 2016 14:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Joke was meer Winschoten dan Groningen
In de middag Pé en Rooie kijken in de Herestraat en daarna de hele Ebbingestraat doorrennen om geen maat 46 van Essie in je hol te krijgen.quote:Op zondag 7 augustus 2016 14:35 schreef Zolderkamer het volgende:
Verderop stonden dan Pe en Rinus te spelen, of Pieterburenoverlast ofzo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |