abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178695893
Iemand hier ervaring met de PROCESS-methode van Hayes? Ik heb een specifieke vraag over model 4. Mijn mediator bestaat uit twee persoonlijkheidskenmerken. Ieder persoonlijkheidskenmerk wordt gemeten door middel van vier items met een five-point Likert Scale (helemaal oneens t/m helemaal eens). Dit zijn er dus acht in totaal. In SPSS is dus een variabele met deze acht items erin gemaakt. Maar ik heb ook losse variabelen met gemiddelden per persoonlijkheidsstijl gemaakt (om te vergelijken tussen mannen en vrouwen). Nu wil ik nog een analyse doen door middel van PROCESS. Welke variabele moet ik dan als mediator invoeren? De twee mean variables die samen de mediator vormen of de variabele die simpelweg uit de items bestaat?
pi_178696452
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 17:32 schreef RobertJV92 het volgende:
Iemand hier ervaring met de PROCESS-methode van Hayes? Ik heb een specifieke vraag over model 4. Mijn mediator bestaat uit twee persoonlijkheidskenmerken. Ieder persoonlijkheidskenmerk wordt gemeten door middel van vier items met een five-point Likert Scale (helemaal oneens t/m helemaal eens). Dit zijn er dus acht in totaal. In SPSS is dus een variabele met deze acht items erin gemaakt. Maar ik heb ook losse variabelen met gemiddelden per persoonlijkheidsstijl gemaakt (om te vergelijken tussen mannen en vrouwen). Nu wil ik nog een analyse doen door middel van PROCESS. Welke variabele moet ik dan als mediator invoeren? De twee mean variables die samen de mediator vormen of de variabele die simpelweg uit de items bestaat?
Je kan in dit model maar 1 mediator per keer testen dus ik zou je model twee keer laten draaien.
pi_178697345
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 17:58 schreef MCH het volgende:

[..]

Je kan in dit model maar 1 mediator per keer testen dus ik zou je model twee keer laten draaien.
Dus twee keer draaien met beide keren een mean variable? En kom ik dan niet in de problemen met het rapporteren van de resultaten, aangezien het om één mediator gaat?

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
pi_178697419
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 18:46 schreef RobertJV92 het volgende:

[..]

Dus twee keer draaien met beide keren een mean variable? En kom ik dan niet in de problemen met het rapporteren van de resultaten, aangezien het om één mediator gaat?

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
Je kan ook drie keer doen, 1x geheel, 1x man, 1x vrouw.
  donderdag 10 mei 2018 @ 17:25:34 #281
333026 ZuidGrens
VI Hooligans
pi_179066665
Hoe noem je een variable in SPSS die zowel goede als foute antwoorden bevat (bijvoorbeeld een kennisvraag)?
pi_179523423
Two random variables 𝑋 and 𝑌 have a distribution described by the following simultaneous
density:
𝑓(𝑥, 𝑦) = 24𝑥y if 𝑥 > 0 , 𝑦 > 0 and 𝑥 + 𝑦 < 1
= 0 elsewhere.
𝑎. Are 𝑋𝑋 and 𝑌𝑌 independent? Motivate your answer.

Is een manier om dit aan te tonen om de marginale dichtheden te berekenen van X en Y. Vervolgens deze marginale functies keer elkaar te doen f(x) * f(y), en dan te stellen dat dit ongelijk is aan 24xy

In het boek doen ze het namelijk met een plaatje op een adere manier.
Groet
pi_179848704
Vraag over de t-test in Excel. Ik doe een opleiding die nu toevallig een stukje gedrag heeft maar ik ben a-wiskundig als de pest en heb een docent die het zelf ook niet snapt.

Ik heb onderzoek gedaan naar stress bij katten. De vraag is of een muziek apparaat de stress vermindert ja of nee. Nu heb ik dus twee uitkomsten: een gemiddelde aan aantal stressgedragingen die de katten vertoonden zonder het apparaat en daarnaast het gemiddelde aantal stressgedragingen met apparaat.

Ik heb geen SPSS op m'n laptop en de docent heeft even snel uitgelegd hoe een t-test ook in Excel kan.

Maar hoe weet je nou of je 'twee gelijke steekproeven met gelijke variantie' of 'twee gelijke steekproeven met ongelijke variantie' moet kiezen?

Ik las ergens dat je een f-test moet doen, en die komt uit op 0,2~ oftewel P > 0,05, niet significant. Maar nu weet ik nog niet of ik gelijke of ongelijke variantie moet kiezen.
pi_179849670
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 15:17 schreef iSnow het volgende:
Vraag over de t-test in Excel. Ik doe een opleiding die nu toevallig een stukje gedrag heeft maar ik ben a-wiskundig als de pest en heb een docent die het zelf ook niet snapt.

Ik heb onderzoek gedaan naar stress bij katten. De vraag is of een muziek apparaat de stress vermindert ja of nee. Nu heb ik dus twee uitkomsten: een gemiddelde aan aantal stressgedragingen die de katten vertoonden zonder het apparaat en daarnaast het gemiddelde aantal stressgedragingen met apparaat.

Ik heb geen SPSS op m'n laptop en de docent heeft even snel uitgelegd hoe een t-test ook in Excel kan.

Maar hoe weet je nou of je 'twee gelijke steekproeven met gelijke variantie' of 'twee gelijke steekproeven met ongelijke variantie' moet kiezen?

Ik las ergens dat je een f-test moet doen, en die komt uit op 0,2~ oftewel P > 0,05, niet significant. Maar nu weet ik nog niet of ik gelijke of ongelijke variantie moet kiezen.
In de volgende video wordt het eenvoudig uitgelegd wanneer welke t-test te gebruiken:
Het komt er op neer dat je variance van beide groepen door elkaar moet delen, en als dat uitkomt op 1 dan moet je voor de equal gaan, en als die waarde significant afwijkt van 1, dan moet je voor de unequal gaan.

Ik kan het op basis van de gegeven informatie niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat je voor de unequal moet gaan. (Het kan nooit geen kwaad om in zulk soort gevallen te bekijken of deze keuze ook resulteert in een significant andere uitkomst).

Dan even een beetje ongevraagd advies; ik ken veel mensen die beweerden niet wiskundig te zijn, en die kwamen zich zelf keer op keer tegen wanneer ze ook maar iets van kwantitatief onderzoek deden of probeerden te lezen. Met een beetje doorzettingsvermogen kan je jezelf veel van de meest gebruikte statistische tools eigen maken en dat is zeker als je in de toekomst voor studie of werk meer te maken krijgt met zulk soort vraagstukken onmisbaar. Dan is het zeker ook de moeite waard om wat tijd te investeren in het leren van R of Python (SPSS kan ik persoonlijk alleen maar afraden).

[ Bericht 5% gewijzigd door Mynheer007 op 17-06-2018 16:19:00 ]
pi_179850160
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 16:06 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

In de volgende video wordt het eenvoudig uitgelegd wanneer welke t-test te gebruiken:
Het komt er op neer dat je variance van beide groepen door elkaar moet delen, en als dat uitkomt op 1 dan moet je voor de equal gaan, en als die waarde significant afwijkt van 1, dan moet je voor de unequal gaan.

Ik kan het op basis van de gegeven informatie niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat je voor de unequal moet gaan. (Het kan nooit geen kwaad om in zulk soort gevallen te bekijken of deze keuze ook resulteert in een significant andere uitkomst).

Dan even een beetje ongevraagd advies; ik ken veel mensen die beweerden niet wiskundig te zijn, en die kwamen zich zelf keer op keer tegen wanneer ze ook maar iets van kwantitatief onderzoek deden of probeerden te lezen. Met een beetje doorzettingsvermogen kan je jezelf veel van de meest gebruikte statistische tools eigen maken en dat is zeker als je in de toekomst voor studie of werk meer te maken krijgt met zulk soort vraagstukken onmisbaar. Dan is het zeker ook de moeite waard om wat tijd te investeren in het leren van R of Python (SPSS kan ik persoonlijk alleen maar afraden).
Super, bedankt! Ik snapte niet helemaal dat het te maken het dat het op 1 kan uitkomen of kan afwijken van 1. De getallen liggen heel erg bij elkaar of ik nou equal of unequal kies, maar je keuze moet natuurlijk worden onderbouwd. Ik kan er in ieder geval weer mee verder.

En ik begrijp je advies, wiskunde is gewoon persoonlijk een heikel punt. M'n studie besteed er ook maar 1 vak aan in 4 jaar tijd, met een ingehuurde docent die de lesstof niet beheerst. Ik sta er zeker vor open om er wat over te leren, maar dat gaat me deze opleiding niet meer lukken denk ik.
pi_179850539
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 16:33 schreef iSnow het volgende:

[..]

Super, bedankt! Ik snapte niet helemaal dat het te maken het dat het op 1 kan uitkomen of kan afwijken van 1. De getallen liggen heel erg bij elkaar of ik nou equal of unequal kies, maar je keuze moet natuurlijk worden onderbouwd. Ik kan er in ieder geval weer mee verder.

En ik begrijp je advies, wiskunde is gewoon persoonlijk een heikel punt. M'n studie besteed er ook maar 1 vak aan in 4 jaar tijd, met een ingehuurde docent die de lesstof niet beheerst. Ik sta er zeker vor open om er wat over te leren, maar dat gaat me deze opleiding niet meer lukken denk ik.
Als je twee gelijke getallen door elkaar deelt, krijg je 1 als uitkomst. Daarom wordt 1 als waarde in dit geval gebruikt.

Ik denk dat elke opleiding op wel een aantal punten te kort schiet, en daarom denk ik dat je ook moet kijken of je buiten je opleiding nog nieuwe zaken kunt leren. Op sites als udemy of coursera worden uitgebreide cursussen voor veel verschillende vakgebieden aangeboden waarmee je vaak met bijna nul voorkennis je nieuwe vaardigheden kunt ontwikkelen.
pi_180158528
Hello! kan iemand mij misschien helpen? Het is een hele simpele vraag, maar ik kom er echt niet uit...

Ik heb een moderatie, en twee hypothesen.

Hypothese 1 is X --> Y effect
en Hypothese 2 is X + MOD --> Y

Nu zegt de docent dat ik meervoudige regressieanalyse moet doen in de volgende stappen:
1. controlevariabelen
2. hoofdeffecten (X en MOD)
3. multiplicatieve interactieterm (X * MOD)

maar in deze analyse kan ik toch helemaal niet hypothese 1 beantwoorden? Want dat moet toch gewoon met enkelvoudige regressieanalyse?
Weet iemand dit? Ik ben je eeuwig dankbaar.
pi_180351825
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 10:44 schreef Myheart het volgende:
Hello! kan iemand mij misschien helpen? Het is een hele simpele vraag, maar ik kom er echt niet uit...

Ik heb een moderatie, en twee hypothesen.

Hypothese 1 is X --> Y effect
en Hypothese 2 is X + MOD --> Y

Nu zegt de docent dat ik meervoudige regressieanalyse moet doen in de volgende stappen:
1. controlevariabelen
2. hoofdeffecten (X en MOD)
3. multiplicatieve interactieterm (X * MOD)

maar in deze analyse kan ik toch helemaal niet hypothese 1 beantwoorden? Want dat moet toch gewoon met enkelvoudige regressieanalyse?
Weet iemand dit? Ik ben je eeuwig dankbaar.
Je gooit alles in één (meervoudige) regressieanalyse, en daarmee toets je dan beide hypothesen. Dan controleer je dus voor MOD en de interactieterm (dat wil zeggen dat wanneer die variabelen constant blijven, er een effect zou kunnen zijn).
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_180352198
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 12:09 schreef crossover het volgende:

[..]

Je gooit alles in één (meervoudige) regressieanalyse, en daarmee toets je dan beide hypothesen. Dan controleer je dus voor MOD en de interactieterm (dat wil zeggen dat wanneer die variabelen constant blijven, er een effect zou kunnen zijn).
Beetje verwarrend om je hoofdeffect Mod te noemen ;)
pi_181026832
Is het mogelijk om alleen met percentages te kijken of een verschil significant is?

Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeeronderzoek over het hoge retouraantal van jeans.
Nu heb ik de volgende gegevens voor de modellen;
bootcut jeans 64,20%
boyfriend jeans 71,66%
flared jeans 68,73
regular jeans 70,84%
slim fit jeans 66,74%
skinny fit jeans 68,89%
straight jeans 67,15%

Ze streven naar een retourpercentage van 65%(dit geld voor alle modellen), dus ik dacht dat ik het ten opzichte van die 65% zou kunnen bekijken maar het is me nog niet gelukt..

Ik heb zelf nog nooit iets met spss gedaan dus ik kom er totaal niet uit. De een zegt dat ik meer waardes moet hebben en de ander zegt dat het wel mogelijk moet zijn maar weet niet hoe..

alvast bedankt!
pi_181058979
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:57 schreef liesjestudent het volgende:
Is het mogelijk om alleen met percentages te kijken of een verschil significant is?

Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeeronderzoek over het hoge retouraantal van jeans.
Nu heb ik de volgende gegevens voor de modellen;
bootcut jeans 64,20%
boyfriend jeans 71,66%
flared jeans 68,73
regular jeans 70,84%
slim fit jeans 66,74%
skinny fit jeans 68,89%
straight jeans 67,15%

Ze streven naar een retourpercentage van 65%(dit geld voor alle modellen), dus ik dacht dat ik het ten opzichte van die 65% zou kunnen bekijken maar het is me nog niet gelukt..

Ik heb zelf nog nooit iets met spss gedaan dus ik kom er totaal niet uit. De een zegt dat ik meer waardes moet hebben en de ander zegt dat het wel mogelijk moet zijn maar weet niet hoe..

alvast bedankt!
Ik denk dat dit niet kan. Je zou wel een t-toets kunnen doen waarbij je naar een distributie kijkt van een score en dat toetst tegen een vaste waarde (one sample t-test), maar in dit geval is geen sprake van een distributie van scores over een range. Het is namelijk een percentage en dat is een vaste waarde.
Bovendien, het is op het eerste aanzicht goed te zien welke broek het meeste afwijkt dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_182151848
Het is hier vast al eens voorbij gekomen maar ik kon het zo snel niet vinden. Voor mijn afstudeerscriptie heb ik een enquête afgenomen over het gebruik van (kennis)netwerken bij bedrijven. Een van de vragen betreft het nut van samenwerken met lokale, regionale, nationale, Duitse en overige buitenlandse partners (5-likert scale). Nu wil ik Duitse en Overige buitenlandse partners samenvoegen tot 1 variabel zodat ik 'Internationale' partners als geheel kan meten. Hoe kan ik dit het beste doen? Kan ik 'gewoon' de mean van beide variabelen gebruiken om een nieuw variabel te maken?

Hetzelfde geldt voor een andere vraag in mijn enquête waar ik 4 variabelen wil samenvoegen die hetzelfde 'gevoel' meten (7-likert scale). Het liefst wil ik ze ordinal houden en niet dichotoom (middels bijv. median split).
pi_182249889
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:51 schreef buishuis het volgende:
Het is hier vast al eens voorbij gekomen maar ik kon het zo snel niet vinden. Voor mijn afstudeerscriptie heb ik een enquête afgenomen over het gebruik van (kennis)netwerken bij bedrijven. Een van de vragen betreft het nut van samenwerken met lokale, regionale, nationale, Duitse en overige buitenlandse partners (5-likert scale). Nu wil ik Duitse en Overige buitenlandse partners samenvoegen tot 1 variabel zodat ik 'Internationale' partners als geheel kan meten. Hoe kan ik dit het beste doen? Kan ik 'gewoon' de mean van beide variabelen gebruiken om een nieuw variabel te maken?

Hetzelfde geldt voor een andere vraag in mijn enquête waar ik 4 variabelen wil samenvoegen die hetzelfde 'gevoel' meten (7-likert scale). Het liefst wil ik ze ordinal houden en niet dichotoom (middels bijv. median split).
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_186063439
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke van deze 2 is homogeen en welke is heterogeen? Hoe kun je dat zien/uitleggen?
Ik weet wel dat de onderste significant is en de bovenste niet, maar ik weet niet hoe ik het moet interpreteren.

Ik zou gokken dat de bovenste homogeen (gelijke varianties) is.
pi_186417749
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 09:26 schreef -Wereld- het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke van deze 2 is homogeen en welke is heterogeen? Hoe kun je dat zien/uitleggen?
Ik weet wel dat de onderste significant is en de bovenste niet, maar ik weet niet hoe ik het moet interpreteren.

Ik zou gokken dat de bovenste homogeen (gelijke varianties) is.
The first section of the Independent Samples Test output box gives you the results
of Levene’s test for equality of variances. This tests whether the variance (variation)
of scores for the two groups (males and females) is the same. The outcome of
this test determines which of the t-values that SPSS provides is the correct one
for you to use.
• If your Sig. value is larger than .05 (e.g. .07, .10), you should use the first
line in the table, which refers to Equal variances assumed.
• If the significance level of Levene’s test is p=.05 or less (e.g. .01, .001), this
means that the variances for the two groups (males/females) are not the same.
Therefore your data violate the assumption of equal variance. Don’t panic—
SPSS is very kind and provides you with an alternative t-value which
compensates for the fact that your variances are not the same. You should
use the information in the second line of the t-test table, which refers to Equal
variances not assumed.


uit Pallant.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_186421965
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2019 14:56 schreef crossover het volgende:

[..]

The first section of the Independent Samples Test output box gives you the results
of Levene’s test for equality of variances. This tests whether the variance (variation)
of scores for the two groups (males and females) is the same. The outcome of
this test determines which of the t-values that SPSS provides is the correct one
for you to use.
• If your Sig. value is larger than .05 (e.g. .07, .10), you should use the first
line in the table, which refers to Equal variances assumed.
• If the significance level of Levene’s test is p=.05 or less (e.g. .01, .001), this
means that the variances for the two groups (males/females) are not the same.
Therefore your data violate the assumption of equal variance. Don’t panic—
SPSS is very kind and provides you with an alternative t-value which
compensates for the fact that your variances are not the same. You should
use the information in the second line of the t-test table, which refers to Equal
variances not assumed.


uit Pallant.
Thnx
pi_186433019
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een analyse in SPSS.

Even kort geschetst:

- ik wil 2 verschillende generaties met elkaar vergelijken in bijvoorbeeld communicatie (schaalvariabele), familiewaarden (schaalvariabele) enz.

Hiervoor gebruik ik de independent sample t-test en het uitvoeren van deze test is ook geen probleem.

Graag zou ik ook een test kunnen uitvoeren waar ik beide generaties met elkaar vergelijk, maar waar nog eens een verschil in bedrijfsgroottes (klein, middelgroot & groot) gemaakt wordt.

Is dit mogelijk? Indien ja, hoe pak ik dit het best aan?

Alvast bedankt!
pi_186781686
Dringend hulp gezocht!

Ik heb een probleem in SPSS 24. Nadat ik al maanden hetzelfde datafile gebruik en iedere dag open, kreeg ik gister opeens de volgende foutmelding:

The document is already in use by another user or process. If you make changes to the document they may overwrite changes made by others or your changes may be overwritten by others

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik dit op moet lossen?

pi_186790043
quote:
4s.gif Op zondag 12 mei 2019 11:50 schreef nikkistork het volgende:
Dringend hulp gezocht!

Ik heb een probleem in SPSS 24. Nadat ik al maanden hetzelfde datafile gebruik en iedere dag open, kreeg ik gister opeens de volgende foutmelding:

The document is already in use by another user or process. If you make changes to the document they may overwrite changes made by others or your changes may be overwritten by others

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik dit op moet lossen?

[ afbeelding ]
Kan je het bestand wel geopend krijgen? Als dat het geval is, dan kan je gewoon een kopie maken en daarmee verder gaan.Sowieso is het zaak om altijd te back-uppen op diverse locaties (zowel fysiek als in de cloud).
pi_187102245
Hoi, momenteel ben ik bezig met mijn scriptie en probeer ik een regressiemodel op te stellen met meervoudige lineaire regressie. Stel dat ik er voor kies om de variabelen die niet significant zijn, alsnog mee te nemen in mijn regressiemodel. Dit omdat de praktische essentie van bepaalde variabelen zwaarder wegen dan de theoretische significantie. (In de praktijk zijn deze variabelen dusdanig belangrijk dat ze meegenomen moeten worden). Ik heb begrepen dat de coëfficiënten van het model dan niet meer te interpreteren zijn. Maar geldt dit voor alle coëfficiënten, of alleen de coëfficiënten van de variabelen die niet significant zijn? Ook als er sprake is van multicollineariteit, dit betekent dat de geschatte coëfficiënten minder betrouwbaar zijn, maar geldt dit voor alle coëfficiënten of alleen de coëfficiënten van de variabelen die multicollineariteit veroorzaken? En hoe zit het met de determinatiecoëfficiënt, kan ik deze nog steeds gebruiken om te kijken hoe goed het model is? Of wordt deze ook beïnvloed door de insignificante variabelen? Ik hoop dat iemand mij nog even kan helpen met de laatste loodjes van mijn scriptie.
Alvast bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')