Om eerlijk te zijn heb ik zelf nog nooit van vetgedrukte gehoord, maar het zou daar wel op zijn plek zijn (of in elk geval wel -ergens- in de DSM).quote:Op zondag 7 augustus 2016 21:07 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik heb geen last meer van ze. Pesters zijn cluster B. Een psycholoog of een psychiater zal je exact hetzelfde vertellen. Ze zullen je waarschijnlijk vertellen dat je zelf ook cluster B (ook de narcistische persoonlijkheidsstoornis) hebt met je kijk op pesten. Narcisten hebben namelijk geen goede sociale vaardigheden. Ze vinden zaken als pesten doodnormaal en ze doen zelf er net zo hard aan mee. Met een sociale vaardigheidstraining kun je je vaardigheden checken.
Maar TS komt waarschijnlijk niet meer terug. Dit topic is dood en wat je verder nog te melden hebt zal ik niet meer lezen. Bij deze heb je het laatste woord, je hebt gelijk, ik ben het met je eens of whatever je wilt horen. Het interesseert me niet meer. Toedeloe.
Het is geen toeval dat de pesters steeds uit hetzelfde groepje komen, denk voor de verandering daar maar eens over na.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:06 schreef MadJackthePirate het volgende:
Mensen die gepest worden roepen dit vaak een beetje over zichzelf af, het is geen toeval dat juist zij telkens weer gepest worden.
No offense magnetronkoffie, maar hij heeft wel een punt.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:06 schreef MadJackthePirate het volgende:
Mensen die gepest worden roepen dit vaak een beetje over zichzelf af, het is geen toeval dat juist zij telkens weer gepest worden.
No offense Droopie, maar met dezelfde redenering kan je stellen dat een jonge knappe vrouw haar verkrachting toch ook wel een beetje zelf bij de verkrachter heeft uitgeloktquote:Op maandag 8 augustus 2016 07:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
No offense magnetronkoffie, maar hij heeft wel een punt.
Het is geen reden, maar bepaald gedrag lokt ander (pest) gedrag uit bij bepaalde personen.
Pesten op een forum vergelijken met verkrachting is wel een beetje raar.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
No offense Droopie, maar met dezelfde redenering kan je stellen dat een jonge knappe vrouw haar verkrachting toch ook wel een beetje zelf bij de verkrachter heeft uitgelokt.
Hooguit kun je stellen dat bepaald gedrag een andere reactie kan uitlokken (door bijvoorbeeld het gedrag van betreffende persoon bij die persoon aan te kaarten), maar dat hoeft toch echt geen pesten te zijn. Pesten is kwaadaardig en het is niet de bedoeling dat mensen (in dit geval de pesters dus) voor eigen rechter gaan spelen.
Ik had het trouwens niet over specifiek pesten op een forum, maar over pesten.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:44 schreef Droopie het volgende:
[..]
Pesten op een forum vergelijken met verkrachting is wel een beetje raar.
De slachting in Srebenicia was natuurlijk ook niet gebeurd als de Albanezen zich een beetje normaal gedraagde tegen de Serviers.
Leg eens uit. Ik zie Droopie namelijk juist niet hetzelfde zeggen (ik zal het wel nog een keertje lezen, aangezien je het zo lief vraagt, maar we hebben het al eens eerder over vergelijkbaars gehad).quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:44 schreef Samzz het volgende:
Voor eigen rechter spelen impliceert dat de gepeste zelf iets verkeerd heeft gedaan.
Verder zeg je in je tweede alinea precies dat wat Droopie ook zegt alleen in meer woorden.
Hier is Droopie het duidelijk juist -niet- met mij eens, terwijl ikzelf niet van standpunt ben veranderd. Ik zeg -niet- hetzelfde als wat Droopie zegt en zie niet waar ik dit zelf verkeerd geïnterpreteerd zou hebben.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
Om hier maar even op in te gaan om mijn visie hierop te poneren: Deze vergelijking kan je op zich wel maken, maar naar mijn mening trek je er de verkeerde conclusies uit.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik had het trouwens niet over specifiek pesten op een forum, maar over pesten.
En je ziet m'n vergelijking niet. Ik geef dit specifieke voorbeeld niet om het gewicht met pesten met het gewicht van verkrachting gelijk te trekken, maar om zo duidelijker (voor je) te zijn (en dit heb je blijkbaar gemist/niet goed geïnterpreteerd).
Droopie zegt dat sommige mensen bepaald gedrag triggeren. Jij zegt dat sommige mensen bepaald gedrag triggeren.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:53 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Leg eens uit. Ik zie Droopie namelijk juist niet hetzelfde zeggen (ik zal het wel nog een keertje lezen, aangezien je het zo lief vraagt, maar we hebben het al eens eerder over vergelijkbaars gehad).
edit:
Heb 't helemaal herlezen.
[..]
Hier is Droopie het duidelijk juist -niet- met mij eens, terwijl ikzelf niet van standpunt ben veranderd. Ik zeg -niet- hetzelfde als wat Droopie zegt en zie niet waar ik dit zelf verkeerd geïnterpreteerd zou hebben.
Hij heeft daar inderdaad meegepost om vervolgens andere users aan te vallen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:08 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is geen toeval dat de pesters steeds uit hetzelfde groepje komen, denk voor de verandering daar maar eens over na.
En er zijn recentelijk al een aantal topics over pesten geweest, anders ga je je daar lekker aangevallen voelen. Overigens heeft TS dacht ik in 1 of meerdere van die topics ook meegepost, dit topic gaat niet over jouw pesters-struggles.
is wat anders dan ditquote:Op maandag 8 augustus 2016 08:08 schreef Droopie het volgende:
Ik zeg dat pesten niet goed is.
Ik zeg dat bepaalde mensen dat gevoel triggeren bij anderen..
Punt.
quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:06 schreef MadJackthePirate het volgende:
Pirate meent dat de gepesten hun gepestgedrag aan zichzelf te wijten hebben (want "uitlokken").quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
Het is geen geldige reden, maar bepaald gedrag lokt ander (pest) gedrag uit bij bepaalde personen.
is (wat) anders dan wat je eerder over pesten zei, dat bepaald gedrag pestgedrag uitlokt, maar uitlokken impliceert dat de gepesten dit zelf te verwijten valt. Uitlokken komt van het ww lokken, maar ze lokken de pesters niet, de pesters zitten actief zelf hun slachtoffers te observeren en het is al lang en breed aangetoond dat pesters zullen pesten om de "uitlokking" die het meest plausibel voor ze is, zelfs al is het omdat de gepeste hogere cijfers haalt of andere arbitraire "uitlokkingen" en dat weet je best Droopie.quote:
Nee, je zei dat bepaalde mensen dat gevoel UITLOKKEN bij anderen (en anderen zijn hier de pesters toch? Of lees ik de context van het woordje "anderen" hier -weer- 'verkeerd'?)quote:Ik zeg dat bepaalde mensen dat gevoel triggeren bij anderen..
Ik ben niet de enige die heeft opgemerkt dat de manier waarop jij dingen verwoordt, zacht gezegd "slordig" en "ongenuanceerd" kunnen zijn.quote:Punt.
Zie bovenste helft van deze post.quote:Op maandag 8 augustus 2016 08:36 schreef Samzz het volgende:
[..]
Droopie zegt dat sommige mensen bepaald gedrag triggeren. Jij zegt dat sommige mensen bepaald gedrag triggeren.
Ik had het over jonge knappe vrouwen die vanwege hun uiterlijk alleen verkracht worden. En that's it.quote:Op maandag 8 augustus 2016 08:10 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Om hier maar even op in te gaan om mijn visie hierop te poneren: Deze vergelijking kan je op zich wel maken, maar naar mijn mening trek je er de verkeerde conclusies uit.
Stel je dit voor, we stellen jonge, knappe vrouwen in dit voorbeeld gelijk aan mensen met een bril die gepest worden. Mensen met een bril zullen ongetwijfeld meer gepest worden, net zoals jonge, knappe vrouwen vaker verkracht worden. Echter zijn er zoveel mensen met een bril die niet gepest worden (en dus ook knappe vrouwen die niet verkracht worden) dat je hier niet echt de conclusie over mag trekken dat het juist door de knapheid of de bril komt dat het die mensen overkomt.
Echter als je daarna gaat kijken naar bijvoorbeeld foute vriendjes (in het brillen voorbeeld weinig zelfvertrouwen), dan zal het aantal verkrachtingen en pesterijen waarschijnlijk ook toenemen. Met al deze parameters zou je een beeld kunnen vormen van welke vrouwen verkracht worden en welke brillendragers gepest.
Natuurlijk is het dan niet hun eigen schuld wanneer een persoon in kwestie deze eigenschappen heeft, echter zijn die eigenschappen wel de oorzaak van het pestgedrag.
Maar dat is gewoon my two cents
Ik ga het zo stellen:quote:Natuurlijk is het dan niet hun eigen schuld wanneer een persoon in kwestie deze eigenschappen heeft, echter zijn die eigenschappen wel de oorzaak van het pestgedrag.
Eerlijk gezegd ken ik TS verder niet zo goed, kan daar verder niet veel over zeggen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:22 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Hij heeft daar inderdaad meegepost om vervolgens andere users aan te vallen.
Ik haak slechts in op het feit dat er meerdere topics over pesten zijn geweest en hij nu dit topic opent over dat hij het idee heeft dat er niemand van hem houdt. Als je met de meute meeloopt en je valt andere mensen aan, kan je verwachten dat de koek een keer op is.quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
Dit
[..]
is wat anders dan dit
[..]
[..]
Pirate meent dat de gepesten hun gepestgedrag aan zichzelf te wijten hebben (want "uitlokken").
Wat je hier zegt (dat het bepaald gedrag bij een ander uitlokt) heeft de insteek dat de gepesten dit "op de 1 of andere manier" over zichzelf afroepen en -daar- ging mijn voorbeeld over verkrachting over (wat je in 1e instantie ook niet goed zag).
Wat je dan hier weer zegt
[..]
is (wat) anders dan wat je eerder over pesten zei, dat bepaald gedrag pestgedrag uitlokt, maar uitlokken impliceert dat de gepesten dit zelf te verwijten valt. Uitlokken komt van het ww lokken, maar ze lokken de pesters niet, de pesters zitten actief zelf hun slachtoffers te observeren en het is al lang en breed aangetoond dat pesters zullen pesten om de "uitlokking" die het meest plausibel voor ze is, zelfs al is het omdat de gepeste hogere cijfers haalt of andere arbitraire "uitlokkingen" en dat weet je best Droopie.
Het is ook niet hetzelfde als wat ik eerder zei.
Dan nog dit
[..]
Nee, je zei dat bepaalde mensen dat gevoel UITLOKKEN bij anderen (en anderen zijn hier de pesters toch? Of lees ik de context van het woordje "anderen" hier -weer- 'verkeerd'?)
[..]
Ik ben niet de enige die heeft opgemerkt dat de manier waarop jij dingen verwoordt, zacht gezegd "slordig" en "ongenuanceerd" kunnen zijn.
Voor het geval dat iemand hier ook nog eens gaat inbrengen dat alleen ik dit heb en het dus hoe dan ook uitsluitend aan mij zou liggen (), dat is dus ook niet zo.
[..]
Zie bovenste helft van deze post.
Het is toch ook zo fijn als je iemand hebt die vooral bezig is om met je mee te denken ipv iemand die zijn/haar best lijkt te doen om te proberen om op cruciale momenten tegen je te denken. Heldere communicatie! Yeah
Nu de post van Pirate
[..]
Ik had het over jonge knappe vrouwen die vanwege hun uiterlijk alleen verkracht worden. En that's it.
Je gevolgtrekking is niet logisch, daar niet alle potentiële slachtoffers (zei het verkrachtingen, pesten of een ander kwaadaardig iets) ook daadwerkelijk slachtiffer zullen zijn, en zeker ook niet tegelijkertijd.
En waarom niet? Omdat de factor "pesten" volledig bepaald wordt door de al dan niet aanwezigheid van pesters. Iedereen kan het slachtoffer van pesters zijn.
Zet je die brillendragers bij een groep mensen die geen enkele pester bevat, dan zal het pestgedrag simpelweg ontbreken.
De factor "uitlokking" kun je niet als oorzaak van pesten aangeven, dat is hetzelfde als aangeven dat die ene baal hooi in de fik staat omdat hooi brandbaarder is en niet omdat iemand zijn nog brandende peuk in die berg hooi heeft gegooid.
Wat dat laatste betreft (dit stukje)
[..]
Ik ga het zo stellen:
Je kunt al dan niet stellen dat de schuld van pesters zelf is dat ze pesten, maar je helpt niet door dit te blijven negeren en tegen te blijven werken.
Als er geen pesters zijn, dan zijn er geen gepesten en jij probeert de boel om te draaien.
Je kunt een onwaarheid nog zo lief en genuanceerd proberen te brengen, maar als de kern per definitie al rot zou zijn, dan verandert de genuanceerde en lieve benadering -niks- aan de daadwerkelijke inhoud daarvan (het blijft een even rotte kern).
[..]
Eerlijk gezegd ken ik TS verder niet zo goed, kan daar verder niet veel over zeggen.
Ik kan me ook niet herinneren dat hij daar stelselmatig anderen heeft zitten aanvallen, maar wellicht dat die posts weggehaald waren voor ik ze las?
Verder heb ik geen idee waarom je zo op mij reageert, ik ken jullie niet, maar ik heb geen zin iets te maken te hebben met jouw persoonlijke vete.
Voor eigen rechter spelen is fout, omdat de mensen die voor eigen rechter spelen, juist niet iets terecht veroordelen en "het recht" ONTERECHT in eigen hand nemen en dat er dan sprake is van willekeur, net zoals een pesters slachtoffer feitelijk ook "gewoon" willekeur is.quote:Op maandag 8 augustus 2016 07:44 schreef Samzz het volgende:
Voor eigen rechter spelen impliceert dat de gepeste zelf iets verkeerd heeft gedaan.
Nogmaals....niet mijn probleem waarom jij een persoonlijke fittie met TS hebt.quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:38 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ik haak slechts in op het feit dat er meerdere topics over pesten zijn geweest en hij nu dit topic opent over dat hij het idee heeft dat er niemand van hem houdt.
Ik heb helemaal geen ruzie met hem, waar baseer je dat nou op?quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nogmaals....niet mijn probleem waarom jij een persoonlijke fittie met TS hebt.
Mensen die voor eigen rechter spelen nemen de strafgang in eigen handquote:Op maandag 8 augustus 2016 09:43 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik ga hier dit keer echt korte metten mee maken, ben er nu wel zo'n beetje helemaal klaar mee hoe mensen in staat zijn de dingen die ik zeg steeds maar weer opnieuw om te draaien en te tweaken tot iets wat in mijn nadeel werkt, echt ongelooflijk. Lekker onpartijdig ook.
[..]
Voor eigen rechter spelen is fout, omdat de mensen die voor eigen rechter spelen, juist niet iets terecht veroordelen en "het recht" ONTERECHT in eigen hand nemen en dat er dan sprake is van willekeur, net zoals een pesters slachtoffer feitelijk ook "gewoon" willekeur is.
DAAR doelde ik op Samzz -_-
Ik impliceer helemaal niet dat het de gepesten zelf te verwijten valt dat ze gepest worden, ik zeg nota bene zo'n beetje de hele tijd (al jaren eigenlijk!) juist dat de gepesten zelf pestgedrag niet per definitie te verwijten valt en meer van deze strekking.
Context Samzz...
Mee...denken...in...plaats...van....tegendenken?
Kan ik je wel uitleggen, kijk maarquote:Op maandag 8 augustus 2016 09:46 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Nu je post boven deze bekijkende, volgens mij ben je behoorlijk gefrustreerd. Het komt wel goed jochie.
Ik kan er niet veel over zeggen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:46 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd ken ik TS verder niet zo goed, kan daar verder niet veel over zeggen.
Ik kan me ook niet herinneren dat hij daar stelselmatig anderen heeft zitten aanvallen, maar wellicht dat die posts weggehaald waren voor ik ze las?
Verder heb ik geen idee waarom je zo op mij reageert, ik ken jullie niet, maar ik heb geen zin iets te maken te hebben met jouw persoonlijke vete.
niet mijn probleem waarom jij...wat voor labeltje je er ook op plakt HulkHeld, het zijn mijn zorgen niet en ik zit niet op jouw < vul dan maar lekker zelf wat in, I don't care!quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nogmaals....niet mijn probleem waarom jij een persoonlijke fittie met TS[ hebt.
Op de wiki staat o.a. dit:quote:Op maandag 8 augustus 2016 09:52 schreef Samzz het volgende:
[..]
Mensen die voor eigen rechter spelen nemen de strafgang in eigen hand. Je gebruikt de definitie in dit geval verkeerd. De gepeste heeft namelijk geen strafbaar feit begaan en er is dus geen sprake van 'rechter spelen'.
Ik weet niet hoe je leest Samzz, maar ik ben toch echt duidelijk geweest.quote:Pesters grijpen iedere kans aan om de gepeste een minderwaardig gevoel te geven, de gepeste vraagt daar niet om, maar kan dit door bepaalde gedragingen wel (onbewust) uitlokken. Dat was de strekking van de posts hierboven. Pesten wordt daarmee niet goed gepraat, dat lees ik nergens.
Op jouw manier van redeneren kan je net zo goed stellen dat we niks tegen verkrachtingen en andere misdaden zouden moeten doen, omdat het nooit helemaal uit te bannen is.quote:Op maandag 8 augustus 2016 10:00 schreef MadJackthePirate het volgende:
Sowieso is de manier waarop je denkt over dit probleem afhankelijk van of je ervan uitgaat dat pestgedrag nooit helemaal uitgebannen kan worden of dat je denkt dat dit wel kan.
Bovendien is het niet zo zwart/wit dat pesters in iedere situatie een pester zijn en dat pesten per definitie agressief is. In ieder geval is dit een lastige kwestie waarbij meerdere overtuigingen deels correct zijn lijkt me.
Het is niet volstrekt willekeurig wie er slachtoffer wordt van pesten hoor. Ik neem aan dat je dat niet beweert. Sommige mensen worden nu eenmaal sneller gepest dan anderen. Dit vindt jij de schuld van de pesters (en ik ook), maar er is wel 'iets' wat ervoor zorgt dat diegene sneller gepest wordt dan anderen.quote:Op maandag 8 augustus 2016 10:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Op jouw manier van redeneren kan je net zo goed stellen dat we niks tegen verkrachtingen en andere misdaden zouden moeten doen, omdat het nooit helemaal uit te bannen is.
Ik sluit niet uit dat in bepaalde gevallen pesters iemand pesten die bijvoorbeeld zelf een pester is (wellicht dat je o.a. daarop doelt), maar dit sterkt alleen maar mijn interpretatie dat het pesten bestaat, omdat er pesters bestaan, niet omdat er gepesten bestaan.
Iedereen kan slachtoffer worden van pesten.
Dat het nooit compleet uitgebannen kan worden, weet je helemaal niet zeker (ook al is dit natuurlijk wel erg waarschijnlijk), maar dat neemt ook niet weg dat de pesters een hand boven het hoofd gehouden dient te worden en de gepesten het maar lekker zelf mogen uitzoeken.
Mijn stelling is dat het wel volstrekt willekeurig is wie er slachtoffer wordt van pesten, als het op de schuldvraag van gepeste aankomt. In essentie valt de gepeste het pestgedrag niet te verwijten, iets wat jij (al dan niet direct) probeert tegen te spreken.quote:Op maandag 8 augustus 2016 10:15 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Het is niet volstrekt willekeurig wie er slachtoffer wordt van pesten hoor.
Er is -altijd- een "reden" (let hier op die haakjes he?quote:Ik neem aan dat je dat niet beweert. Sommige mensen worden nu eenmaal sneller gepest dan anderen. Dit vindt jij de schuld van de pesters (en ik ook), maar er is wel 'iets' wat ervoor zorgt dat diegene sneller gepest wordt dan anderen.
Hier zijn allerlei redenen (of "redenen") voor te bedenken, maar een hele belangrijke oorzaak waarom gepesten het vaak later niet redden in ...hmm...de rest van hun hele leven eigenlijk...is juist door de averij die ze door het pestgedrag jegens henzelf opgelopen hebben.quote:En natuurlijk wordt er niet tot nauwelijks meer gepest op het hoger voortgezet onderwijs. Maar wat ik probeer te zeggen is dat de mensen die gepest werden op bijvoorbeeld de basisschool waarschijnlijk nog steeds sneller buiten de boot zullen vallen op het voortgezet onderwijs.
Fatsoen is belangrijk, maar met fatsoen alleen kan je ook nooit -alle- verkrachtingen voorkomen, toch? Maar tegen verkrachtingen wordt wel meer gedaan en de gevolgen van verkrachting (of aanranding of kindermisbruik of wat dan ook, tis redelijk arbitrair welke -exacte- belabelling je hier toepast) worden in elk geval een stuk beter erkent...al valt er voor de gevolgen van verkrachting trouwens ook nog wel het 1 en ander te verbeteren wat de erkenning van de verkrachtingsslachtoffers betreft.quote:Hier hebben ze dan wellicht het fatsoen om hen niet te gaan pesten, maar of het dan de ideale situatie is is maar een vraag...
Precies. En dit is dan ook 1 van de problemen die ik met je heb. Dit is het enige dat ik je hier in essentie zie doen (de rest is in deze context weinig meer dan oninhoudelijke vlijerij jegens mij).quote:Ik ben dan ook voor het aanpakken van de pesters hoor, niet de hand boven het hoofd houden, maar ik wil enkel benoemen dat slachtoffers niet willekeurig gekozen worden.
Ik heb die tijd helaas niet, maar in principe ben ik denk ik sowieso wel duidelijk geweest zo (al ben ik blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk genoeg (fml)).quote:Verder ben ik bang dat we het toch niet eens gaan worden hierover, maar ik heb tijd voor een discussie dus waarom niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |