Heftigquote:Op zaterdag 30 juli 2016 16:25 schreef Samzz het volgende:
Ik ben een nabestaande van zelfdoding. In 2008 heeft mijn vriend (geen liefdesrelatie, gewoon mannelijke vriend) zeer onverwacht zelfmoord gepleegd.
[...]
Stond de reden niet in de afscheidsbrief?quote:Op zaterdag 30 juli 2016 16:25 schreef Samzz het volgende:
Ik ben een nabestaande van zelfdoding. In 2008 heeft mijn vriend (geen liefdesrelatie, gewoon mannelijke vriend) zeer onverwacht zelfmoord gepleegd.
Wij gingen in die tijd niet meer dagelijks met elkaar om ivm studie in andere steden. Toch spraken we elkaar regelmatig en spraken we ook zo veel mogelijk af. Tijdens die gesprekken en ontmoetingen was hij af en toe wat afstandelijk, maar niets wat mij (en anderen) zorgen baarde.
Op een dag kwam hij niet opdagen. Dus ben ik maar bij hem thuis langsgegaan om te kijken hoe of wat en daar heb ik m in t trapgat gevonden. Hangend aan een touw.
Op zijn computer draaide op repeat breaking the habit en behalve een afscheidsbrief niks.
Op het moment zelf voelde ik niet zo veel, was vooral bezig zakelijk alles te regelen, hulpdiensten bellen, ouders informeren. Daarna echt volledig ingestort.
Vooral de vraag waarom, waarom deed hij dit, waarom zocht hij geen hulp, waarom praatte hij niet met ons. Ik ben eigenlijk serieus de vijf stadia van rouw doorgegaan, waarvan woede eigenlijk het minst tot uiting kwam, acceptatie was er heel snel en daamee ook vrede met. Begrip heb ik er nog steeds niet volledig voor omdat ik gewoon niet snap dat hij het zo ver heeft kunnen brengen.
De bovestaande vragen spoken af en toe nog door mijn hoofd. Maar een antwoord zal ik nooit krijgen.
Taboe is misschien niet helemaal het goede woord. M'n punt is meer dat mensen vaak al een oordeel klaar hebben als het over zelfdoding gaat. Dit komt de bespreekbaarheid van het onderwerp niet ten goede. Iets dat voor mensen die met het idee rondlopen erg zonde is. Ik heb inmiddels meerdere mensen gesproken die een serieuze poging tot zelfdoding gedaan hebben en ze hebben het allemaal voor zichzelf gehouden. Naar hun idee kwam dit vooral voort uit de angst om in een hokje geplaatst te worden (bijvoorbeeld aandachttrekker) in plaats van serieus genomen en geholpen te worden.quote:
Ja. Maar dan blijf je alsnog zitten met waarom niet erover praten, waarom geen hulp gezocht, waarom deze definitieve stap.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 19:51 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Stond de reden niet in de afscheidsbrief?
Wellicht bedoel je deze:quote:Op zaterdag 30 juli 2016 16:28 schreef DancingPhoebe het volgende:
Er is al een film als dit gemaakt. Ik heb hem recent zitten kijken... Is dat geen probleem voor je en je opleiding?
Kan even niet op de titel komen...
Gecondoleerd met het verlies van je vriendin
Ja, die was het. Erg mooie docu.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 23:02 schreef Nitzer het volgende:
[..]
Wellicht bedoel je deze:
http://tomylovedones.nl/
Ben ik absoluut met je eens.quote:Op zondag 31 juli 2016 03:04 schreef Micson het volgende:
Ik snap die heisa over zelfmoord nooit zo. Als je geen zin meer hebt, stop je er toch mee. Waarom zou je doorleven als je er niks aan vindt?
Mensen hebben de neiging om hun nietige leventje veel te gewichtig op te vatten.
Er is wel een taboe op praten over suïcidale gevoelens, net zoals andere psychische problemen.quote:
Daarmee onderschat je de impact van zelfmoord nogal. Iemand die zijn zoon, vader of beste vriendin kwijtraakt. Nog los van het feit dat de daad zelf erg eenzaam moet zijn. Het is niet alsof het veelal een rationele beslissing is, meestal is iemand gewoon ziek. 'Als je er geen zin meer in hebt' is dus wel erg simplistisch.quote:Op zondag 31 juli 2016 03:04 schreef Micson het volgende:
Ik snap die heisa over zelfmoord nooit zo. Als je geen zin meer hebt, stop je er toch mee. Waarom zou je doorleven als je er niks aan vindt?
Mensen hebben de neiging om hun nietige leventje veel te gewichtig op te vatten.
Eens. Niemand heeft ervoor gekozen geboren te worden, geef mensen dan in ieder geval de keuze ermee te stoppen als ze dat willen.quote:Op zondag 31 juli 2016 03:04 schreef Micson het volgende:
Dat er nog wel theoretische oplossingen en uitwegen zijn, wil nog niet zeggen dat iemand wellicht gewoon moegestreden is.quote:Op zondag 31 juli 2016 10:04 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daarmee onderschat je de impact van zelfmoord nogal. Iemand die zijn zoon, vader of beste vriendin kwijtraakt. Nog los van het feit dat de daad zelf erg eenzaam moet zijn. Het is niet alsof het veelal een rationele beslissing is, meestal is iemand gewoon ziek. 'Als je er geen zin meer in hebt' is dus wel erg simplistisch.
Maar iemand moet natuurlijk altijd zelf kunnen bepalen of het leven de moeite waard is, ja. Dat vind ik verder ook wel.
Heb het zelf twee keer meegemaakt, beide keren onverwacht al waren er achteraf gezien wel tekenen. Een vader met twee kleine kinderen en een jonge jongen die altijd erg geliefd was bij iedereen. Eerst overheersen gevoelens van ongeloof, hoe kon hij dat doen, waarom hebben we niets gemerkt. Daarna vooral verdriet dat die persoon nooit hulp heeft gezocht voor specifieke problemen. Er speels in beide gevallen wel wat, maar niet iets waarvan je zou zeggen dat ze er niet meer uit zouden kunnen komen. Maar ja, blijkbaar dachten ze daar zelf anders over. Of misschien zagen ze de uitwegen niet meer door depressie of iets.
Erg veel respect voor andermans leven toon je hier in elk geval niet.quote:Op zondag 31 juli 2016 03:04 schreef Micson het volgende:
quote:Op zaterdag 30 juli 2016 23:02 schreef Nitzer het volgende:
[..]
Wellicht bedoel je deze:
http://tomylovedones.nl/
Nee, dat kan inderdaad ook.quote:Op zondag 31 juli 2016 13:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat er nog wel theoretische oplossingen en uitwegen zijn, wil nog niet zeggen dat iemand wellicht gewoon moegestreden is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop