abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164054507
Een idee waar ik al enige tijd mee rondloop. Full-time in een camper wonen.

Iets wat in Amerika wel voorkomt, er zijn zelfs hele vlogs van. En nee, ik bedoel dus niet een trailerpark. Nee, een camper. Zo'n ding met wielen.

Iets waar waarschijnlijk wel meer mensen van dromen voor als ze met pensioen zijn. Maar waarom niet gewoon nu? Gewoon als je nog jong bent.

Wat betreft het wettelijk moeten hebben van een adres in Nederland, in een camper wonen mag en kan. Zolang je een briefadres aanhoudt, behoud je ook je rechten. Met een wintervaste camper kan je op een camping staan die het gehele jaar open is. Of je neemt je vakantiedagen in de winter op en vertrekt lekker naar Spanje. :)

Uiteraard is het niet voor iedereen weggelegd, maar als je net als ik vrijgezel bent en van je vrijheid houdt, waarom niet? Zelfs met z'n tweeën is het ook prima te doen hoor.

De luxe van een camper tegenwoordig is enorm en tijdens het bezoeken van diverse dealers ben ik er wel achtergekomen dat je wel moet kijken of de indeling bij je past. En campers met brede deuren zijn sowieso prettig.

Voor hen die nu denken; Ja maar, al je spullen dan? En je TV? Etc. Etc.

TV kijk ik al jaren niet meer, dus die zal ik niet missen, maar er is natuurlijk altijd de schotel.
Internet; alles kan tegenwoordig op je mobiel. Je kan zelf een hotspot maken voor een laptop mocht het nodig zijn. En er zijn dingen als WiFi en andere opties natuurlijk.

Ik ben nooit materialistisch ingesteld geweest en aangezien campers echt enorm ruim en praktisch ingedeeld zijn, kan ik daar prima mee uit de voeten.

Hoe kijken dat TRV mensen hier tegenaan? Zou het iets voor jullie zijn? Wat zouden jullie als voor- en nadelen zien?

De soorten campers die er zijn:

Buscamper:

Alkoof:

Halfintergraal:

Intergraal:

Heb nog zitten twijfelen of dit in TRV of LIF zou moeten staan. Maar gekozen voor TRV omdat eventuele tips en trucs van mensen met een camper altijd welkom zijn.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 27 juli 2016 @ 22:06:13 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164054651
Grootste nadeel wat ik kan bedenken is dat het een klap geld kost en je zeker weet dat je over een x jaar weer een nieuwe moet kopen.

En je hebt (heel) weinig ruimte.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_164054808
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:06 schreef kanovinnie het volgende:
Grootste nadeel wat ik kan bedenken is dat het een klap geld kost en je zeker weet dat je over een x jaar weer een nieuwe moet kopen.

Het is een vervanging van je huis. Het grootste struikelblok lijkt mij dat er niet zoiets als een hypotheek voor campers bestaat. Je zult je hok dus van het begin al volledig moeten financieren. Ik heb begrepen dat een beetje integraal met een beetje luxe ergens tussen de 60 en 75k kost. Dat die camper niet het eeuwige leven heeft is ook een sterk argument, een gewoon huis blijft zeker 50-100 jaar staan, een camper is na 20 jaar al obsolete.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 27 juli 2016 @ 22:13:06 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164054856
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:11 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Het is een vervanging van je huis. Het grootste struikelblok lijkt mij dat er niet zoiets als een hypotheek voor campers bestaat. Je zult je hok dus van het begin al volledig moeten financieren. Ik heb begrepen dat een beetje integraal met een beetje luxe ergens tussen de 60 en 75k kost. Dat die camper niet het eeuwige leven heeft is ook een sterk argument, een gewoon huis blijft zeker 50-100 jaar staan, een camper is na 20 jaar al obsolete.
Precies.

Nu moet de financiering daarvan ook echt wel rond te krijgen zijn, toch lijkt het mij bijzonder onpraktisch. Ik zou eerder een (paar) jaar in een camper wonen omdat ik op reis ben, dan dat ik dat tijdens een normaal leven zou doen.
pi_164054874
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:06 schreef kanovinnie het volgende:

Klopt. Ze zijn prijzig, maar dat is een huis ook. Met juist onderhoud gaan die dingen jaren mee. En die dingen zijn nog aardig waardevast. Ben al een paar tweedehands campers tegengekomen van 3-5 jaar oud die duurder zijn dan sommige soortgelijke nieuwe. Dus in theorie kan je zeggen; van het geld dat ik aan vaste lasten bespaar ten opzichte van een huis/hypotheek/huur, zet ik opzij voor bijbetaling bij inruil.

Heel weinig ruimte klopt, als je een kleine koopt. Maar je hebt ze ook wat groter en dan zijn ze groter dan een appartement in centrum Amsterdam.
Ik ben zelf vaak op pad, dus enige wat ik thuis doe is slapen onderhand. :D
  woensdag 27 juli 2016 @ 22:15:42 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164054902
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:13 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Klopt. Ze zijn prijzig, maar dat is een huis ook. Met juist onderhoud gaan die dingen jaren mee.
20 jaar ofzo lijkt me? iig niet zo lang als een huis.
quote:
En die dingen zijn nog aardig waardevast. Ben al een paar tweedehands campers tegengekomen van 3-5 jaar oud die duurder zijn dan sommige soortgelijke nieuwe.
Hier wil ik wel een voorbeeld van zien :D
quote:
Dus in theorie kan je zeggen; van het geld dat ik aan vaste lasten bespaar ten opzichte van een huis/hypotheek/huur, zet ik opzij voor bijbetaling bij inruil.

Heel weinig ruimte klopt, als je een kleine koopt. Maar je hebt ze ook wat groter en dan zijn ze groter dan een appartement in centrum Amsterdam.
Ik ben zelf vaak op pad, dus enige wat ik thuis doe is slapen onderhand. :D
Tsja, groot=onhandig. Hoe ga je dan een stad in oid?

Je theorie klopt, maar hoe betaal je de eerste? ;)
pi_164055036
Hmmms wat kost een camping plek per nacht?

Ik huur nu particulier een huisje of noem meer omgebouwde schuur. Qua grote waarschijnlijk niet veel meer als een camper.

435 pm all in.

Denk dat je aan campings hetzelfde kwijt bent ongeveer. Plus de aanschaf nog.

T idee opzich lijkt me trouwens niet eens heel gek.

Beetje t vrije bestaan. Lijkt me prima. Maar of het praktisch is en ook met werk erbij is een tweede.
Do what you love, love what you do!
pi_164055277
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:15 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

20 jaar ofzo lijkt me? iig niet zo lang als een huis.

[..]

Hier wil ik wel een voorbeeld van zien :D

[..]

Tsja, groot=onhandig. Hoe ga je dan een stad in oid?

Je theorie klopt, maar hoe betaal je de eerste? ;)
Aangezien de camper gewoon het gros van het jaar op 1 plek zal staan, houd ik mijn huidige auto er gewoon naast.

De eerste financieren kan in mijn geval. Vandaar dat ik aan het onderzoeken ben va het hoe en wat. Ben hier al een tijdje mee bezig. Ben eerst begonnen met de praktische dingen zoals; mag het? Hoe doe je het met dingen als post en dat soort zaken.
Daarna ga je verder kijken naar dingen als, waar ga je staan met dat ding. Kosten van zo'n plek.
Vaste lasten vergelijken tussen een huis en de camper.
Niet onbelangrijk: verhalen van anderen die deze keuze hebben gemaakt.

Uiteraard, met dit mooie warme weer is het snel makkelijk om de boel te romantiseren natuurlijk. Dus ik probeer het bij de feiten te houden. Want ja, het betekent ook dat je om de zoveel tijd je plee moet legen. :P

Dus gewoon alles op papier zetten wat ik belangrijk vind en wat voor mij praktisch zou zijn. Vandaag 2 uur rondgelopen bij zo'n zaak. En bij de verschillende types echt even de tijd genomen om alles te testen. Vooral dingen als de doucheruimte etc. Sommige zijn in combi met het toilet. Anderen hebben toilet en douche apart. Sommige staan halverwege, anderen hebben het achterin. Dubbel bed, enkel bed. Hefbed etc.

Tankinhoud schoonwater, koelkast. Sommigen hebben zelfs een grill/oven.

En natuurlijk, lengte/gewicht. Ga je over de 3500kg heen heb je C rijbewijs nodig. Dat soort zaken.

Daarbij, is het natuurlijk niet bekend of ik dat dan de rest van mijn leven blijf doen, of dat ik over een jaar of 10 toch weer een huis/appartement koop/huur.
pi_164055536
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:21 schreef kree het volgende:
Hmmms wat kost een camping plek per nacht?

Ik huur nu particulier een huisje of noem meer omgebouwde schuur. Qua grote waarschijnlijk niet veel meer als een camper.

435 pm all in.

Denk dat je aan campings hetzelfde kwijt bent ongeveer. Plus de aanschaf nog.

T idee opzich lijkt me trouwens niet eens heel gek.

Beetje t vrije bestaan. Lijkt me prima. Maar of het praktisch is en ook met werk erbij is een tweede.
Prijzen kunnen per camping erg uiteen lopen. Daarbij kan je natuurlijk in Nederland redelijk vrij kamperen met een camper, dit verschilt per gemeente. Dus je kan er voor kiezen een deel van het jaar niet op een camping te staan. En vele variabelen kan je daar in verwerken.

Eerste paar campings die ik "lukraak" even tegenkwam heb ik beetje mee zitten rekenen. Maar op basis daarvan bleek toch wel dat er best wat te besparen valt. Maar goed, stel de algehele kosten zijn hetzelfde als het hebben van een koophuis, dan ga je verder met vergelijken van; het vrije leven ten opzichte van een vaste woning.

Qua werk is het natuurlijk ook gewoon te doen. Er zijn ook mensen die een hele zomer op de camping zitten met het gezien van daaruit dagelijks naar hun werk gaan.

Dus dan is het een kwestie van een camping vinden die redelijk dicht bij je werk zit. En van wat ik kan vinden zijn er in het gehele land wel campings die het hele jaar open zijn.
pi_164055556
Neem gewoon een caravan. Das goedkoper dan camper. in combinatie met oldtimer suv of 4x4.. is dat wel te doen
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 27 juli 2016 @ 22:38:24 #11
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_164055566
Op YouTube is ook een kanaal: leven in een camper. Hij kan je ook tips geven
pi_164055622
Mooi idee.

Maar waarom heel lange tijd op 1 plek staan? En niet rond reizen?
Als je lang op 1 plek staat kun je beter voor een flat gaan
pi_164055697
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:38 schreef ErkendFokker het volgende:
Op YouTube is ook een kanaal: leven in een camper. Hij kan je ook tips geven
Klopt. :Y Er zijn aardig wat blogs en vlogs te vinden over deze manier van leven.

Het is ook niet dat het een soort impuls is/word. Ben mij er echt aan in het verdiepen en schreef elk voor- en nadeel op. Wat er bij komt kijken etc.
pi_164055736
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:40 schreef Pinjewaar het volgende:
Mooi idee.

Maar waarom heel lange tijd op 1 plek staan? En niet rond reizen?
Als je lang op 1 plek staat kun je beter voor een flat gaan
Omdat er ook gewoon gewerkt moet worden. ;)
Maar buiten dat, ik ben wel van de weekendjes weg enzo. Dus ja, je zet stoelen binnen, luifel in en gaan met die banaan op vrijdagmiddag. Soort van. :)
pi_164055766
Waarom wil je dit precies? Dit lijkt een gekke vraag, maar waarom zou je niet een klein appartement nemen als je nu nog werkt. Als je er jaren mee gaat reizen zou ik het wel snappen.

Financieel zal je er niet slechter van worden, aangezien je waarschijnlijk (?) maximaal twee campers á 20 jaar zult opbruiken.
I wander in my time...
pi_164055791
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Neem gewoon een caravan. Das goedkoper dan camper. in combinatie met oldtimer suv of 4x4.. is dat wel te doen
Een caravan aanschaffen is goedkoper klopt. Maar er komt dan ook een andere auto bij kijken. En het is natuurlijk een ander soort verblijf. De camper zet je aan en hup je gaat op weg. Een caravan kan je ook niet zomaar overal neerzetten.
pi_164055889
Denk je ook aan apk, wegenbelasting etc. en je met 70k heb je echt geen extreem luxe camper. Ik heb ze al gezien van een ton.
pi_164056181
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:45 schreef TheTraveler het volgende:
Waarom wil je dit precies? Dit lijkt een gekke vraag, maar waarom zou je niet een klein appartement nemen als je nu nog werkt. Als je er jaren mee gaat reizen zou ik het wel snappen.

Financieel zal je er niet slechter van worden, aangezien je waarschijnlijk (?) maximaal twee campers á 20 jaar zult opbruiken.
Waarom ik dit wil. Het is begonnen met een kennis van mij. Dit heeft vorig jaar na zijn scheiding zijn huis eindelijk verkocht en is toen ook een in camper gaan wonen. Hij zei al snel; voor mij nooit meer een huis. Het is een stukje vrijheid. Zijn vaste lasten zijn aanzienlijk gedaald en houdt dus meer geld over voor andere dingen.

Zoals gezegd ben ik nooit materialistisch geweest en zal dus relatief weinig merken van een dergelijke overgang qua spullen. Ik ben gek op spontaan een weekendje weg. En met een camper kan dat een stuk makkelijker. Geen hotel wat je hoeft te boeken etc. Gewoon hop, met je camper op pad en je ziet wel waar je uitkomt.
Daarbij ben ik het ergens ook wel zat om maar aan 1 plek gebonden te zijn. Je kan niet elk jaar zomaar switchen van woning. En zeker als je ziet hoe luxe campers tegenwoordig zijn, ga je er alleen op woonruimte op achteruit.

Ik werk om te leven en aangezien je maar 1 keer leeft, wil ik gewoon zoveel mogelijk vrijheden hebben om lekker te kunnen doen en laten wat ik wil.
pi_164056275
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Denk je ook aan apk, wegenbelasting etc. en je met 70k heb je echt geen extreem luxe camper. Ik heb ze al gezien van een ton.
Zit allemaal in de berekeningen. En voor 70k kan je aardig luxe leven in een camper. Daarna is het bedrag meer een combi van de grote van de camper.
Vandaag een Hymer gezien van 150.000 euro. Groot ja, luxe ja. Luxer dan 1 van 70k die ik gezien heb? Valt mee.

Het verschil zit hem ook in het feit dat dat soort dure campers gericht zijn op hele gezinnen. Ik ben in mijn upje, dus mijn behoefte voor opslag schoon water en vuilwater etc. is natuurlijk heel anders dan wanneer je met 4-6 personen in zo'n camper moet zitten.
pi_164057477
Meeste campers zijn redelijk krakmikkig gebouwd hoor, dat interieurs is na 10 jaar gewoon op als je er dagelijks in woont. Daarnaast zijn die dingen eigenlijk te zwaar voor een Fiat onderstel, daar komen ook klachten van.

Verder als je fulltime blijft staan worden je banden vierkant, hier moet je ook iets op verzinnen. Water/Gas zul je regelmatig moeten aanvullen.

Maar om het heel kort samen te vatten, een camper hoort te rijden. Anders is een caravan goedkoper en praktischer.
.
  donderdag 28 juli 2016 @ 08:15:53 #21
309342 ErkendFokker
pi_164059831
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2016 23:54 schreef Fer het volgende:
Meeste campers zijn redelijk krakmikkig gebouwd hoor, dat interieurs is na 10 jaar gewoon op als je er dagelijks in woont. Daarnaast zijn die dingen eigenlijk te zwaar voor een Fiat onderstel, daar komen ook klachten van.

Verder als je fulltime blijft staan worden je banden vierkant, hier moet je ook iets op verzinnen. Water/Gas zul je regelmatig moeten aanvullen.

Maar om het heel kort samen te vatten, een camper hoort te rijden. Anders is een caravan goedkoper en praktischer.
Wij hebben een eura Mobil op zo'n oud Fiat onderstel en dat onderstel en de motor geeft geen krimp. Dat ding is volgens kenteken 3500 kilo (eigenlijk iets zwaarder nu) maar volgens Fiat mag hij veel meer hebben.

Daarnaast zijn de kastjes en interieur nog steeds in topstaat, alle scharnieren en dergelijke doen het nog perfect. Je hebt alleen veel gezeik met lekkages langs de kitranden.
  donderdag 28 juli 2016 @ 08:37:49 #22
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_164060043
Ik denk hier ook vaak over na maar dan niet zo'n enorm ding als wat in de openingpost staat maar gewoon een klein VW busje die je gewoon stealth kan inzetten en overal kan parkeren zonder dat het opvalt. Het hoeft van mij allemaal niet zo luxe. Als er een bed in gemaakt kan worden dan is het wmbt al genoeg. enige luxe die ik zou willen is internet maar dat kan met een 3G dongle geregeld worden en een douche maar dat kan bv door een sportschool abbonement te nemen of gewoon een paar keer per week naar een zwembad te gaan :P
Voor de rest slaap ik toch eigenlijk alleen maar thuis en heb ik weinig bezittingen dus ik heb persoonlijk al die ruimte niet nodig.

Jammer genoeg wil mijn vrouw niet mee (toch wat meer honkvast) anders had ik het denk ik intussen wel gedaan. Gewoon alles verkopen en fulltime gaan rondreizen _O_

Hier ook genoeg videos over dit onderwerp te vinden op youtube.

En dit youtube kanaal volgt 2 mensen die fulltime in een busje wonen

En dit is ook een mooie build van youtuber :
Dat zou in elk geval mijn plan zijn, stealth fulltime van living :P

[ Bericht 22% gewijzigd door Metro2005 op 28-07-2016 08:54:55 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 28 juli 2016 @ 09:40:20 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_164060747
Wat ik vooral zie zijn jonge mensen die lekker aan het reizen zijn. Dan hier een half jaar werken, daar weer reizen etc etc

Lijkt mij geen levensstijl die je tot je dood vol kan houden.
pi_164061132
quote:
5s.gif Op woensdag 27 juli 2016 22:00 schreef OscarMopperkont het volgende:

Wat betreft het wettelijk moeten hebben van een adres in Nederland, in een camper wonen mag en kan. Zolang je een briefadres aanhoudt, behoud je ook je rechten.
dat kun je dus shaken, als je toevallig je post adres in een gemeente is die er van "Befehl ist Befehl" is , die schrijven je gewoon uit, en toedeloe rechten. Alleen de plichten, daar weten ze je wel af en toe voor te vinden.
pi_164061264
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 10:04 schreef Roger_ het volgende:

[..]

dat kun je dus shaken, als je toevallig je post adres in een gemeente is die er van "Befehl ist Befehl" is , die schrijven je gewoon uit, en toedeloe rechten. Alleen de plichten, daar weten ze je wel af en toe voor te vinden.
Dit verschilt per gemeente. Sommige accepteren het niet. Vaak uit onwetendheid dat dit mag.
Kwestie dus van gemeente zoeken die daar niet moeilijk over doet.
pi_164061459
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 10:13 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Dit verschilt per gemeente. Sommige accepteren het niet. Vaak uit onwetendheid dat dit mag.
Kwestie dus van gemeente zoeken die daar niet moeilijk over doet.
nope , je mag wel in je camper gaan wonen, maar je moet een minimaal aantal dagen ook op dat adres aanwezig zijn.
Helaas kan ik het je ook niet precies uitleggen, want er is veel wetgeving op dit gebied, om bureaucratische redenen al, en met de migratie stroom in de jaren 80 zijn er nog eens wat regels bij gekomen. eer je snel dit soort conclusies trekt, check je facts.
Het is een doolhof aan regels. En echt je bent afhankelijk van de goodwill van je gemeente.
pi_164061501
Laurens ten Dam doet dit ook. Misschien moet je eens kijken hoe hij dit doet ;)
Edit: Met gezin en kinderen dan.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2016 10:31:05 ]
pi_164061547
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 10:28 schreef Roger_ het volgende:

[..]

nope , je mag wel in je camper gaan wonen, maar je moet een minimaal aantal dagen ook op dat adres aanwezig zijn.
Helaas kan ik het je ook niet precies uitleggen, want er is veel wetgeving op dit gebied, om bureaucratische redenen al, en met de migratie stroom in de jaren 80 zijn er nog eens wat regels bij gekomen. eer je snel dit soort conclusies trekt, check je facts.
Het is een doolhof aan regels. En echt je bent afhankelijk van de goodwill van je gemeente.
Nope. Wat jij bedoelt is dat je moet aangeven als je langer dan 8 maanden in het buitenland zit. Dan kunnen je rechteb vervallen.
Ik sta het gros van de tijd in Nederland ivm werk. Dus heb ik daar sowieso niet mee te maken.

Daarnaast als een camping het faciliteert kan je de camping als adres opgeven.
pi_164062731
Ik heb er stiekem ook weleens aan gedacht (wat is dat toch met ons mannen? 😉), maar dan wél om permanent op doorreis te gaan. Maar denk dat ik uiteindelijk toch een 'homebase' zou missen. Mijn idee zou dan een zelfbouw zijn, op basis van een Transporter of Sprinter.
Maar ik denk dat je qua kosten toch wel duurder uit bent dan het lijkt (afschrijving). Tenzij je goedkoop een camper koopt/zelf bouwt. Campings kunnen best prijzig zijn per nacht, maar een vaste plek voor een jaar is al een stuk goedkoper. Daarbuiten heb je gewoon je onderhoud. Stond al versteld van wat een beurtje voor m'n ouders caravan kostte.. En dat is nog zonder motor en aandrijving! Verbruik is ook vrij hoog, zeker als je er 1 neemt die al tegen de 3500kg zit. Bij intensief gebruik zal het interieur wel sneller slijten en dus ook meer onderhoud nodig hebben. Maar mijn ouders caravan van 15 jaar oud zag er nog best goed uit. Alleen die werd maar een maand per jaar gebruikt.
Verder vind ik een camper toch altijd wat behelpen. Als je tenminste niet voor een vrachtwagen chassis gaat 😉 Ik ben vrij lang en dan is het toch wat krap vaak. Ik heb ook weleens met een halfintegraal gereden. Die was behoorlijk nieuw, maar echt alles kraakte en piepte. Dat had ik nooit verwacht, maar is natuurlijk wel logisch als je naar het materiaal kijkt. Dat was een Fiat Ducato chassis met 130pk, ook dat houdt niet over. FWD is ook niet zo gunstig in de winter, met het meeste gewicht achterop. Een Sprinter is dan een veel beter alternatief, maar daar betaal je ook voor dan.
Buiten dat allemaal 'woon' ik voor werk vaak in m'n bus. Ik werk namelijk als internationaal koerier. Met de slaapcabine en kachel is het best goed uit te houden. Nu ik 2 nachten in Engeland wacht heb ik wel lekker een hotel 😉 Maar ik rijd een Sprinter 319CDI (3.0 V6 7-traps automaat) en dat is echt een superfijne bus. Ik heb in het verleden veel met een Jumper/Ducato gereden (160pk en 180pk) en dat haalt het qua rijden, cabineruimte en afwerking echt niet bij de Sprinter. De Jumpers kraakte al vanaf dat ze nieuw waren 😁 Blij dat m'n baas weer is overgestapt op Sprinters.

Kortom: ik zou voor een duurzame auto gaan (Sprinter, minstens 150pk, het liefst V6, maar die zuipt wel) en 'm zelf inrichten. Voor 20/30k kun je een nette verlengde bus kopen en dan houd je genoeg geld over om 'm netjes te gaan inrichten, precies zoals je wilt.

[ Bericht 1% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 28-07-2016 11:48:11 ]
  donderdag 28 juli 2016 @ 11:42:19 #30
62913 Blik
The one and Only!
pi_164062773
Interessant topic, mijn schoonmoeder wil dit gaan doen. Huis verkopen en in de camper gaan wonen die ze al hebben. Ze heeft een soort van ideaal geromantiseerd idee hierbij waarbij ze volgens mij niet aan een aantal praktische problemen denkt.

- Camperen kost ook geld, ze denkt dat het allemaal gratis is. Maar in feite woon je niet je hele leven aan de kant van de weg maar voornamelijk op een camping met faciliteiten waar je voor betaald
- Weg van de kleinkinderen, ze kan de kleinkinderen nu al nauwelijks 2 weken missen
- Ze kan niet tegen hitte, zie het maar koel te houden in een camper zonder airco
- Je leeft op een aantal vierkante meter, met je partner. Ze kan nu altijd terugvallen op haar huis na een aantal dagen/weken camper waar de rest van de inboedel staat en waar je meer ruimte uit elkaar hebt. Dat is er dan niet meer
- Post adres (al besproken hierboven)
- Bed zit bovenin, hoe ga je om met fysieke ongemakken? Dat betekent een nieuwe camper kopen in hun geval
- In het buitenland kan het ook slecht weer zijn, en dan heb je dus nul leefruimte

Wij proberen het in ieder geval uit haar hoofd te praten, helemaal omdat met de huidige rentes en huizenprijzen het helemaal niet loont voor haar om het huis te gaan verkopen. Pas in 2022 (wegens afkoopregeling van hypotheek) zou ze het kunnen overwegen. Maar dan is ze al 70 jaar oud.

Maar ik begrijp dat dit anders is als je jong bent, maar dan nog denk ik dat je er niet te geromantiseerd over moet nadenken
  donderdag 28 juli 2016 @ 11:48:35 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_164062872
Ik denk dat het teveel wordt geromantiseerd, in elk geval in Nederland/ west Europa.

Voor de prijs van een grote camper kun je een klein huis kopen en voor je camping kosten kun je een studio huren. Daarnaast vind ik het meestal helemaal niks als ik campers op campings zie staan. Waar je met een klein tentje op een camping vaak nog wel een mooi plekje kunt vinden sta je met een camper in feite gewoon op een grote parkeerplaats tussen andere campers. Je moet er maar zin in hebben.

Mijn keuze in dit geval zou zijn om een goedkoop flatje of studio te kopen of huren (de kleinste studio heeft nog altijd veel meer ruimte dan de grootste kampeerwagen) en dan gewoon regelmatig op reis met tentje en kleine auto, of eventueel een bestelbusje waarin je kunt slapen.Dat is veel goedkoper en flexibeler dan een camper, vooral vergeleken met die grote dingen die je in de OP hebt staan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_164062926
Hoeft natuurlijk geen geld te kosten als je je camper bijvoorbeeld op een parkeerplaats van een tankstation zet ofzo.
pi_164063007
quote:
4s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:51 schreef Leonos het volgende:
Hoeft natuurlijk geen geld te kosten als je je camper bijvoorbeeld op een parkeerplaats van een tankstation zet ofzo.
Dat klopt, maar zou jij zo willen leven..? Ik sta er vaak genoeg te tukken, maar is echt niet gezellig hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 28-07-2016 12:04:58 ]
pi_164063013
In ieder geval moet je hem wel goed verzekeren. Die dingen liggen goed in de markt bij het dievengilde. Je zal er weinig tot geen echt waardevolle spullen in kunnen "bewaren". Ben je hem kwijt ben je ook meteen dakloos. Ik neem aan dat je er niet 24/7 in zal verblijven. Kijk je toch raar op als je terug komt en je huis foetsie is.
pi_164063057
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:56 schreef NoDeal het volgende:
In ieder geval moet je hem wel goed verzekeren. Die dingen liggen goed in de markt bij het dievengilde. Je zal er weinig tot geen echt waardevolle spullen in kunnen "bewaren". Ben je hem kwijt ben je ook meteen dakloos. Ik neem aan dat je er niet 24/7 in zal verblijven. Kijk je toch raar op als je terug komt en je huis foetsie is.
Inderdaad, er wordt ook vaak ingebroken bij die dingen. Als je dan je hele inboedel er in hebt.. Laptop, camera, etc.
  donderdag 28 juli 2016 @ 12:00:31 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_164063089
quote:
4s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:51 schreef Leonos het volgende:
Ja fijne kwaliteit van leven heb je dan, wonen op een parkeerplaats langs een lawaaiige stinkende weg. Er zijn hier denk ik niet veel redelijke plekken waar je gratis mag staan. Nederland (en het grootste deel van west Europa) is daar gewoon helemaal geen land voor. In dun bevolkte staten van de VS is dat waarschijnlijk anders (en daar halen mensen denk ik ook het geromantiseerde beeld vandaan).

Verder ben je ironisch genoeg niet erg mobiel met zo'n ding. Want als je bijvoorbeeld even een stad in wilt of een smalle single-track road dat wil je natuurlijk niet met zo'n grote vrachtwagen.

Het is niet voor niets dat je af en toe campers ziet rijden met een aanhanger met een Smart erop! Maar waar ben je dan in Godsnaam mee bezig...
Mijn reisverslagen
  donderdag 28 juli 2016 @ 12:05:02 #37
62913 Blik
The one and Only!
pi_164063183
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:48 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het teveel wordt geromantiseerd, in elk geval in Nederland/ west Europa.

Voor de prijs van een grote camper kun je een klein huis kopen en voor je camping kosten kun je een studio huren. Daarnaast vind ik het meestal helemaal niks als ik campers op campings zie staan. Waar je met een klein tentje op een camping vaak nog wel een mooi plekje kunt vinden sta je met een camper in feite gewoon op een grote parkeerplaats tussen andere campers. Je moet er maar zin in hebben.

Mijn keuze in dit geval zou zijn om een goedkoop flatje of studio te kopen of huren (de kleinste studio heeft nog altijd veel meer ruimte dan de grootste kampeerwagen) en dan gewoon regelmatig op reis met tentje en kleine auto, of eventueel een bestelbusje waarin je kunt slapen.Dat is veel goedkoper en flexibeler dan een camper, vooral vergeleken met die grote dingen die je in de OP hebt staan.
Ben ik met je eens. In Amerika vind ik het een ander verhaal, die mensen die dat vaak doen die zijn gepensioneerd, reizen ook heel Amerika rond en nemen vaak een complete bus mee met een auto/quad/motor erachteraan op een aanhanger. En Amerika is gemaakt voor campers, ruimte genoeg, goedkope benzine, genoeg mogelijkheden qua slapen (je mag zelfs bij Walmart slapen)

Als je het in Europa doet om kosten te besparen zijn er denk ik kosten-efficiëntere manieren, zoals jij ook al noemt
  donderdag 28 juli 2016 @ 12:17:53 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_164063428
Ik kwam overigens op reis een keer een echtpaar uit Wales tegen en die hadden voor een paar duizend £ een tweedehands invalidenwagenje gekocht en omgebouwd tot super kleine kampeerwagen, inclusief keuken en slaapruimte voor twee.

Zo'n auto (maar dan omgebouwd)

Had totaal £8.000 ofzo gekost en was verrassend ruim van binnen (ik heb een avond met hun in dat ding zitten kletsen). Voordeel is ook dat het een redelijk normaal formaat auto is dus weinig problemen op smalle wegen en ook minder diefstalgevoelig omdat het er op het eerste gezicht niet uitzag als een kampeerwagen.

Natuurlijk is zo'n ding wel te klein om fulltime in te wonen, maar je bespaart zoveel geld tov die grote vrachtwagens in de openingspost dat je makkelijk een flatje/studio oid erbij kunt kopen of huren.

Zelf ben ik overigens regelmatig 2 maanden op rij aan het kamperen met alleen een kleine auto en een klein tentje waarmee ik soms op campings sta en soms in het wild. Gaat prima :)
Mijn reisverslagen
  donderdag 28 juli 2016 @ 12:28:04 #39
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_164063594
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:42 schreef Blik het volgende:
Interessant topic, mijn schoonmoeder wil dit gaan doen. Huis verkopen en in de camper gaan wonen die ze al hebben. Ze heeft een soort van ideaal geromantiseerd idee hierbij waarbij ze volgens mij niet aan een aantal praktische problemen denkt.

- Camperen kost ook geld, ze denkt dat het allemaal gratis is. Maar in feite woon je niet je hele leven aan de kant van de weg maar voornamelijk op een camping met faciliteiten waar je voor betaald

Zolang je het vrij stealthy doet (dus idd niet met zo'n joekel van een opvallende camper) kan je prima gewoon in woonwijken parkeren etc of gewoon op parkeerplaatsen in natuurgebieden maar ik weet niet of mensen dat idee voor zich zien :P
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_164063702
Het hebben van een camper en de daarbij behorende "levensstijl" lijkt me heerlijk. Toen we nog in Zweden woonden hadden we vergevorderde plannen om met een camper Noord-Europa rond te gaan. Huis opzeggen en een inkomen kwam vanuit het ouderschapsverlof. Helaas werden toen mijn ouders ziek en moesten we een streep door de plannen zetten. Nu zijn mijn kinderen leerplichtig en kan het minder makkelijk, helaas.

De voordelen van wat TS beschrijft zie ik dan niet zo in. Het hele jaar op de camping staan om vanuit daar naar mijn werk te gaan zou mij niet het "vrijheid, blijheid" gevoel geven, luxe camper of niet. Persoonlijk zou ik dan liever een vast honk hebben met een camper erbij. Kan je alsnog elk weekend weg.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 28 juli 2016 @ 12:37:16 #41
334225 Driftkikkerrrrr
100% failure in 72 hours.
pi_164063735
Leuk topic. Ik had het idee opgevat om hetzelfde te doen maar dan met een boot. Als alternatief op een kamer in Amsterdam. Een tweedehands boot van een meter of 7-10, en dan in een haven waar je wifi en douches hebt voor een paar honderd per jaar.
This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
  donderdag 28 juli 2016 @ 12:47:49 #42
62913 Blik
The one and Only!
pi_164063923
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:28 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zolang je het vrij stealthy doet (dus idd niet met zo'n joekel van een opvallende camper) kan je prima gewoon in woonwijken parkeren etc of gewoon op parkeerplaatsen in natuurgebieden maar ik weet niet of mensen dat idee voor zich zien :P
Ik denk dat je dat niet lang vol gaat houden, dat is toch geestdodend om zo te moeten leven.

Als je wilt leven in een camper moet je wat mij betreft een camper hebben met een aanhanger met een klein autotje. Reis je van regio naar regio, zet je je camper neer als thuisbasis en gebruik je je auto vervolgens om de omgeving te zien. Zoals de Amerikanen dat doen. Maar Europa is daar niet echt geschikt voor
pi_164064149
Als ik zo kijk naar de kosten is dit wel echt een financiële ramp waar je niet meer uitkomt. Al het geld wat je er in stopt ben je gewoon direct kwijt. Bij een huis heb je nog waarde stijgingen en dergelijke. Leuk concept maar of dit werkt in Nederland? Weet waar je aan begint..

Je kunt beter eerst goed investeren in een huis door middel van een hypotheek en dat campertje er later bij doen als je de financiële ruimte hebt.
  donderdag 28 juli 2016 @ 13:01:06 #44
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_164064209
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:47 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat niet lang vol gaat houden, dat is toch geestdodend om zo te moeten leven.
Ik zou het juist een uitdaging vinden :) Als je op campings wilt staan ben je qua kosten net zo duur , zo niet duurder, uit dan wanneer je een normaal huis hebt.
9-5 werken, in de file van en naar huis en thuis op de bank nog wat tv kijken is overigens nog veel geestdodender :P
pi_164064371
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:17 schreef SeLang het volgende:
Ik kwam overigens op reis een keer een echtpaar uit Wales tegen en die hadden voor een paar duizend £ een tweedehands invalidenwagenje gekocht en omgebouwd tot super kleine kampeerwagen, inclusief keuken en slaapruimte voor twee.

Zo'n auto (maar dan omgebouwd)

[ afbeelding ]

Had totaal £8.000 ofzo gekost en was verrassend ruim van binnen (ik heb een avond met hun in dat ding zitten kletsen). Voordeel is ook dat het een redelijk normaal formaat auto is dus weinig problemen op smalle wegen en ook minder diefstalgevoelig omdat het er op het eerste gezicht niet uitzag als een kampeerwagen.

Natuurlijk is zo'n ding wel te klein om fulltime in te wonen, maar je bespaart zoveel geld tov die grote vrachtwagens in de openingspost dat je makkelijk een flatje/studio oid erbij kunt kopen of huren.

Zelf ben ik overigens regelmatig 2 maanden op rij aan het kamperen met alleen een kleine auto en een klein tentje waarmee ik soms op campings sta en soms in het wild. Gaat prima :)
Zijn er meer van. In NL maken ze dat op basis van een Transit Connect. Heel leuk! Ook met hefdak zelfs. Zelf ook aan gedacht, maar dan een 4x4 busje (Berlingo bijvoorbeeld), gewoon omdat dat gaaf is. Qua ruimte is een Transporter met hefdak dan wel een hele stap voorwaarts en nog steeds behoorlijk wendbaar.
  donderdag 28 juli 2016 @ 13:37:02 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_164064916
Dit is wel tof. <$500 mini campervan. Dat is tenminste ook nog creatief, in tegenstelling tot het kopen van zo'n monsterlijk ding voor 150.000. En veel bruikbaarder vanwege stealth, lage kosten, laag verbruik en kleine afmetingen (want zoiets kun je ook gewoon als auto gebruiken)

Mijn reisverslagen
pi_164065268
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:37 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
Leuk topic. Ik had het idee opgevat om hetzelfde te doen maar dan met een boot. Als alternatief op een kamer in Amsterdam. Een tweedehands boot van een meter of 7-10, en dan in een haven waar je wifi en douches hebt voor een paar honderd per jaar.
In omgeving Amsterdam een ligplaats voor paar honderd euro per jaar? Maak daar maar paar duizend van ;) Dat komt meer in de buurt!
  donderdag 28 juli 2016 @ 13:55:48 #48
309342 ErkendFokker
pi_164065362
Wat een azijnpissers hier. Ik heb zelf ook een tijdje in de camper gewoond tijdens de verbouwing en ik vond het hartstikke prima. Dat was een 8 meter Fiat ducato van 1995 ofzo. Maar was goed te doen hoor.
Ruimte zat.

Daarnaast hoeft het niet zo duir te zijn als je op camperplaatsen of jachthavens gaat staan. Dan betaal je 5 euro ofzo per nacht.
  donderdag 28 juli 2016 @ 14:05:20 #49
62913 Blik
The one and Only!
pi_164065537
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 13:55 schreef ErkendFokker het volgende:
Wat een azijnpissers hier. Ik heb zelf ook een tijdje in de camper gewoond tijdens de verbouwing en ik vond het hartstikke prima. Dat was een 8 meter Fiat ducato van 1995 ofzo. Maar was goed te doen hoor.
Ruimte zat.

Daarnaast hoeft het niet zo duir te zijn als je op camperplaatsen of jachthavens gaat staan. Dan betaal je 5 euro ofzo per nacht.
Mijn oom en tante hebben dat ook gedaan, maar het is wel iets anders als je een tijdelijke situatie hebt vanwege een verbouwing t.o.v. een permanente situatie
  donderdag 28 juli 2016 @ 14:09:09 #50
334225 Driftkikkerrrrr
100% failure in 72 hours.
pi_164065600
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 13:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

In omgeving Amsterdam een ligplaats voor paar honderd euro per jaar? Maak daar maar paar duizend van ;) Dat komt meer in de buurt!
Ik dacht ik pak een gemiddeld iets. :P
In Amsterdamse havens is een prijs van 3000,- idd realistisch. Een paar kilometer verder is het al stukken goedkoper. In Weesp zit bijvoorbeeld een haven waar je voor 300,- een jaar ligt. :*
This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
  Moderator donderdag 28 juli 2016 @ 15:39:02 #51
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_164067318
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:42 schreef Blik het volgende:

- Weg van de kleinkinderen, ze kan de kleinkinderen nu al nauwelijks 2 weken missen
- Ze kan niet tegen hitte, zie het maar koel te houden in een camper zonder airco
- Je leeft op een aantal vierkante meter, met je partner. Ze kan nu altijd terugvallen op haar huis na een aantal dagen/weken camper waar de rest van de inboedel staat en waar je meer ruimte uit elkaar hebt. Dat is er dan niet meer
- Post adres (al besproken hierboven)
- Bed zit bovenin, hoe ga je om met fysieke ongemakken? Dat betekent een nieuwe camper kopen in hun geval
- In het buitenland kan het ook slecht weer zijn, en dan heb je dus nul leefruimte

Wij proberen het in ieder geval uit haar hoofd te praten, helemaal omdat met de huidige rentes en huizenprijzen het helemaal niet loont voor haar om het huis te gaan verkopen. Pas in 2022 (wegens afkoopregeling van hypotheek) zou ze het kunnen overwegen. Maar dan is ze al 70 jaar oud.

Maar ik begrijp dat dit anders is als je jong bent, maar dan nog denk ik dat je er niet te geromantiseerd over moet nadenken
Je schoonmoeder kan natuurlijk ook het koophuis verhuren en pas later verkopen om onder die afkoopregeling uit te komen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_164067500
Ik denk er ook over om zo'n mini oplossing met een VW Caddy of zo te doen. Maar dan blijft mn huis er wel naast. Geen extra auto nodig dan.

Lekker onopvallend kunnen kamperen bij een natuurterrein of legaal op een camperplaats. De auto is dan ook geschikt voor normaal gebruik zoals woonwerkverkeer en boodschappen doen. Ik werk maar een paar dagen per week, de rest van de week dan op een leuke plek in NL zitten. Weekendzwerver worden dus :-) Over ruim een jaar wil ik daar mee beginnen.
  donderdag 28 juli 2016 @ 15:55:04 #53
62913 Blik
The one and Only!
pi_164067611
quote:
6s.gif Op donderdag 28 juli 2016 15:39 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Je schoonmoeder kan natuurlijk ook het koophuis verhuren en pas later verkopen om onder die afkoopregeling uit te komen.
zeg dat nou niet, hoeft ze helemaal niet te weten
pi_164067644
Permanent er in wonen mag niet, dan schrijft de gemeente je uit en kun je geen gebruik meer maken van sociale voorzieningen en bouw je er niks meer op. Je moet het maar willen...
  Moderator donderdag 28 juli 2016 @ 15:57:05 #55
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_164067658
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 15:55 schreef Blik het volgende:
zeg dat nou niet, hoeft ze helemaal niet te weten
Waarschijnlijk voor meer dan de lasten in totaal bedragen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_164067957
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 15:56 schreef opperkleurder het volgende:
Permanent er in wonen mag niet, dan schrijft de gemeente je uit en kun je geen gebruik meer maken van sociale voorzieningen en bouw je er niks meer op. Je moet het maar willen...
Lezen is geen sterk punt zeker?

Is al voorbij gekomen en kan wel.
  donderdag 28 juli 2016 @ 16:13:20 #57
62913 Blik
The one and Only!
pi_164067970
quote:
6s.gif Op donderdag 28 juli 2016 15:57 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Waarschijnlijk voor meer dan de lasten in totaal bedragen.
Nou, gezien de regeling denk ik ook niet dat de bank het gaat toestaan om een permanente huurder te hebben
pi_164067989
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 16:12 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Je mag een briefadres aanvragen. Dat is afhankelijk van de gemeente 6 tot 12 maanden geldig. Maar de kans dat je nog een tweede keer een briefadres aan kan vragen of dat je een verlenging krijgt is niet zo groot.

Anders ga je mij even vertellen hoe het zit :')
pi_164068125
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 16:14 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Je mag een briefadres aanvragen. Dat is afhankelijk van de gemeente 6 tot 12 maanden geldig. Maar de kans dat je nog een tweede keer een briefadres aan kan vragen of dat je een verlenging krijgt is niet zo groot.

Anders ga je mij even vertellen hoe het zit :')
Jij bent een expert ja?

Toch knap dat er dan Nederlanders zijn die dit ook doen. En zij hebben ook precies uitgelegd hoe het werkt en wat de voorwaarden zijn.
pi_164068278
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 16:21 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Jij bent een expert ja?

Toch knap dat er dan Nederlanders zijn die dit ook doen. En zij hebben ook precies uitgelegd hoe het werkt en wat de voorwaarden zijn.
Ik weet wel iets van dit thema af ja, professioneel gezien. Er zijn ook Nederlanders die te hard rijden en er mee weg komen. Niet iedere gemeente heeft de capaciteit om op te treden maar dat zegt niet dat het mag. Je krijgt een briefadres alleen voor een tijdelijke situatie (bijv opname in een inrichting of gevangenis), als je korter dan 8 maanden in het buitenland zit, een mobiel (bijv varend) beroep hebt of dakloos bent. Dat is in jouw geval niet van toepassing. Sommige gemeenten verplichten je zelfs om deel te nemen aan een traject waarmee ze zo snel mogelijk woonruimte voor je gaan vinden.

Ik zou dit idee echt uit je hoofd zetten. Het klinkt leuk maar praktisch is het nauwelijks op goede en legale wijze te doen.
pi_164072633
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 10:33 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Nope. Wat jij bedoelt is dat je moet aangeven als je langer dan 8 maanden in het buitenland zit. Dan kunnen je rechteb vervallen.
Ik sta het gros van de tijd in Nederland ivm werk. Dus heb ik daar sowieso niet mee te maken.

Daarnaast als een camping het faciliteert kan je de camping als adres opgeven.
dan vraag ik me eigenlijk af, wat bracht je er toe om je topic in travel te starten ?
pi_164088174
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 16:12 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]

Reageer dan eens op de andere voorstellen in dit topic.
Wat is er mis mee om gewoon een mini appartement te kopen <100k en met dan een camper of omgebouwde transporter in het weekend rond te trekken?
pi_165125634
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 20:19 schreef Roger_ het volgende:

[..]

dan vraag ik me eigenlijk af, wat bracht je er toe om je topic in travel te starten ?
Hij kan zo mooi maandelijks een reis maken naar de apenheul met heel zijn huis.
pi_165229346
Deze is VET !

Alleen die is niet te vinden :(

Deze is wel te vinden maar wat aan de prijs ..

Of anders voor een Winebago gaan

8-)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_165229645
Maar om on topic te reageren het lijkt een beetje op het wonen in van die miniwoningen wat je de laatste jaren ziet opkomen.

Minder is meer is een gedachtegang bevrijd jezelf van te veel rommel/meuk wat je zelden of nooit gebruikt maar wel in je huis hebt staan en ga kleiner wonen!

* Zelf denk ik daar niet aan maar ik kan me voorstellen dat iemand ervoor kiest :)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_165229948
Op http://englishrussia.com/ kan je de gekste dingen vinden die ik erg graag zou willen hebben wat een gave trucs hebben ze daar _O_ _O_ zoek op artic en/of rural truck
pi_165243879
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 september 2016 19:34 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Maar om on topic te reageren het lijkt een beetje op het wonen in van die miniwoningen wat je de laatste jaren ziet opkomen.

Minder is meer is een gedachtegang bevrijd jezelf van te veel rommel/meuk wat je zelden of nooit gebruikt maar wel in je huis hebt staan en ga kleiner wonen!

* Zelf denk ik daar niet aan maar ik kan me voorstellen dat iemand ervoor kiest :)
Tinyhouse is een sterk opkomende vorm van wonen, wat wellicht bij de wensen van TS aansluit, het is iig een stuk goedkoper dan een camper. Ik vind het zelf wel zeer alternatief. De grotere bouwbedrijven richten zich tegenwoordig ook op demontabele en kleinere huizen welke een aantal jaar op leegstaande gebieden in een stad of dorp worden gezet (Heijmans One).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')