Het is een vervanging van je huis. Het grootste struikelblok lijkt mij dat er niet zoiets als een hypotheek voor campers bestaat. Je zult je hok dus van het begin al volledig moeten financieren. Ik heb begrepen dat een beetje integraal met een beetje luxe ergens tussen de 60 en 75k kost. Dat die camper niet het eeuwige leven heeft is ook een sterk argument, een gewoon huis blijft zeker 50-100 jaar staan, een camper is na 20 jaar al obsolete.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:06 schreef kanovinnie het volgende:
Grootste nadeel wat ik kan bedenken is dat het een klap geld kost en je zeker weet dat je over een x jaar weer een nieuwe moet kopen.
En je hebt (heel) weinig ruimte.
Precies.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:11 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het is een vervanging van je huis. Het grootste struikelblok lijkt mij dat er niet zoiets als een hypotheek voor campers bestaat. Je zult je hok dus van het begin al volledig moeten financieren. Ik heb begrepen dat een beetje integraal met een beetje luxe ergens tussen de 60 en 75k kost. Dat die camper niet het eeuwige leven heeft is ook een sterk argument, een gewoon huis blijft zeker 50-100 jaar staan, een camper is na 20 jaar al obsolete.
Klopt. Ze zijn prijzig, maar dat is een huis ook. Met juist onderhoud gaan die dingen jaren mee. En die dingen zijn nog aardig waardevast. Ben al een paar tweedehands campers tegengekomen van 3-5 jaar oud die duurder zijn dan sommige soortgelijke nieuwe. Dus in theorie kan je zeggen; van het geld dat ik aan vaste lasten bespaar ten opzichte van een huis/hypotheek/huur, zet ik opzij voor bijbetaling bij inruil.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:06 schreef kanovinnie het volgende:
Grootste nadeel wat ik kan bedenken is dat het een klap geld kost en je zeker weet dat je over een x jaar weer een nieuwe moet kopen.
En je hebt (heel) weinig ruimte.
20 jaar ofzo lijkt me? iig niet zo lang als een huis.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:13 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Klopt. Ze zijn prijzig, maar dat is een huis ook. Met juist onderhoud gaan die dingen jaren mee.
Hier wil ik wel een voorbeeld van zienquote:En die dingen zijn nog aardig waardevast. Ben al een paar tweedehands campers tegengekomen van 3-5 jaar oud die duurder zijn dan sommige soortgelijke nieuwe.
Tsja, groot=onhandig. Hoe ga je dan een stad in oid?quote:Dus in theorie kan je zeggen; van het geld dat ik aan vaste lasten bespaar ten opzichte van een huis/hypotheek/huur, zet ik opzij voor bijbetaling bij inruil.
Heel weinig ruimte klopt, als je een kleine koopt. Maar je hebt ze ook wat groter en dan zijn ze groter dan een appartement in centrum Amsterdam.
Ik ben zelf vaak op pad, dus enige wat ik thuis doe is slapen onderhand.
Aangezien de camper gewoon het gros van het jaar op 1 plek zal staan, houd ik mijn huidige auto er gewoon naast.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:15 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
20 jaar ofzo lijkt me? iig niet zo lang als een huis.
[..]
Hier wil ik wel een voorbeeld van zien
[..]
Tsja, groot=onhandig. Hoe ga je dan een stad in oid?
Je theorie klopt, maar hoe betaal je de eerste?
Prijzen kunnen per camping erg uiteen lopen. Daarbij kan je natuurlijk in Nederland redelijk vrij kamperen met een camper, dit verschilt per gemeente. Dus je kan er voor kiezen een deel van het jaar niet op een camping te staan. En vele variabelen kan je daar in verwerken.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:21 schreef kree het volgende:
Hmmms wat kost een camping plek per nacht?
Ik huur nu particulier een huisje of noem meer omgebouwde schuur. Qua grote waarschijnlijk niet veel meer als een camper.
435 pm all in.
Denk dat je aan campings hetzelfde kwijt bent ongeveer. Plus de aanschaf nog.
T idee opzich lijkt me trouwens niet eens heel gek.
Beetje t vrije bestaan. Lijkt me prima. Maar of het praktisch is en ook met werk erbij is een tweede.
Klopt.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:38 schreef ErkendFokker het volgende:
Op YouTube is ook een kanaal: leven in een camper. Hij kan je ook tips geven
Omdat er ook gewoon gewerkt moet worden.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:40 schreef Pinjewaar het volgende:
Mooi idee.
Maar waarom heel lange tijd op 1 plek staan? En niet rond reizen?
Als je lang op 1 plek staat kun je beter voor een flat gaan
Een caravan aanschaffen is goedkoper klopt. Maar er komt dan ook een andere auto bij kijken. En het is natuurlijk een ander soort verblijf. De camper zet je aan en hup je gaat op weg. Een caravan kan je ook niet zomaar overal neerzetten.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Neem gewoon een caravan. Das goedkoper dan camper. in combinatie met oldtimer suv of 4x4.. is dat wel te doen
Waarom ik dit wil. Het is begonnen met een kennis van mij. Dit heeft vorig jaar na zijn scheiding zijn huis eindelijk verkocht en is toen ook een in camper gaan wonen. Hij zei al snel; voor mij nooit meer een huis. Het is een stukje vrijheid. Zijn vaste lasten zijn aanzienlijk gedaald en houdt dus meer geld over voor andere dingen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:45 schreef TheTraveler het volgende:
Waarom wil je dit precies? Dit lijkt een gekke vraag, maar waarom zou je niet een klein appartement nemen als je nu nog werkt. Als je er jaren mee gaat reizen zou ik het wel snappen.
Financieel zal je er niet slechter van worden, aangezien je waarschijnlijk (?) maximaal twee campers á 20 jaar zult opbruiken.
Zit allemaal in de berekeningen. En voor 70k kan je aardig luxe leven in een camper. Daarna is het bedrag meer een combi van de grote van de camper.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Denk je ook aan apk, wegenbelasting etc. en je met 70k heb je echt geen extreem luxe camper. Ik heb ze al gezien van een ton.
Wij hebben een eura Mobil op zo'n oud Fiat onderstel en dat onderstel en de motor geeft geen krimp. Dat ding is volgens kenteken 3500 kilo (eigenlijk iets zwaarder nu) maar volgens Fiat mag hij veel meer hebben.quote:Op woensdag 27 juli 2016 23:54 schreef Fer het volgende:
Meeste campers zijn redelijk krakmikkig gebouwd hoor, dat interieurs is na 10 jaar gewoon op als je er dagelijks in woont. Daarnaast zijn die dingen eigenlijk te zwaar voor een Fiat onderstel, daar komen ook klachten van.
Verder als je fulltime blijft staan worden je banden vierkant, hier moet je ook iets op verzinnen. Water/Gas zul je regelmatig moeten aanvullen.
Maar om het heel kort samen te vatten, een camper hoort te rijden. Anders is een caravan goedkoper en praktischer.
dat kun je dus shaken, als je toevallig je post adres in een gemeente is die er van "Befehl ist Befehl" is , die schrijven je gewoon uit, en toedeloe rechten. Alleen de plichten, daar weten ze je wel af en toe voor te vinden.quote:Op woensdag 27 juli 2016 22:00 schreef OscarMopperkont het volgende:
Wat betreft het wettelijk moeten hebben van een adres in Nederland, in een camper wonen mag en kan. Zolang je een briefadres aanhoudt, behoud je ook je rechten.
Dit verschilt per gemeente. Sommige accepteren het niet. Vaak uit onwetendheid dat dit mag.quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:04 schreef Roger_ het volgende:
[..]
dat kun je dus shaken, als je toevallig je post adres in een gemeente is die er van "Befehl ist Befehl" is , die schrijven je gewoon uit, en toedeloe rechten. Alleen de plichten, daar weten ze je wel af en toe voor te vinden.
nope , je mag wel in je camper gaan wonen, maar je moet een minimaal aantal dagen ook op dat adres aanwezig zijn.quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:13 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Dit verschilt per gemeente. Sommige accepteren het niet. Vaak uit onwetendheid dat dit mag.
Kwestie dus van gemeente zoeken die daar niet moeilijk over doet.
Nope. Wat jij bedoelt is dat je moet aangeven als je langer dan 8 maanden in het buitenland zit. Dan kunnen je rechteb vervallen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:28 schreef Roger_ het volgende:
[..]
nope , je mag wel in je camper gaan wonen, maar je moet een minimaal aantal dagen ook op dat adres aanwezig zijn.
Helaas kan ik het je ook niet precies uitleggen, want er is veel wetgeving op dit gebied, om bureaucratische redenen al, en met de migratie stroom in de jaren 80 zijn er nog eens wat regels bij gekomen. eer je snel dit soort conclusies trekt, check je facts.
Het is een doolhof aan regels. En echt je bent afhankelijk van de goodwill van je gemeente.
Dat klopt, maar zou jij zo willen leven..? Ik sta er vaak genoeg te tukken, maar is echt niet gezellig hoor.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:51 schreef Leonos het volgende:
Hoeft natuurlijk geen geld te kosten als je je camper bijvoorbeeld op een parkeerplaats van een tankstation zet ofzo.
Inderdaad, er wordt ook vaak ingebroken bij die dingen. Als je dan je hele inboedel er in hebt.. Laptop, camera, etc.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:56 schreef NoDeal het volgende:
In ieder geval moet je hem wel goed verzekeren. Die dingen liggen goed in de markt bij het dievengilde. Je zal er weinig tot geen echt waardevolle spullen in kunnen "bewaren". Ben je hem kwijt ben je ook meteen dakloos. Ik neem aan dat je er niet 24/7 in zal verblijven. Kijk je toch raar op als je terug komt en je huis foetsie is.
Ja fijne kwaliteit van leven heb je dan, wonen op een parkeerplaats langs een lawaaiige stinkende weg. Er zijn hier denk ik niet veel redelijke plekken waar je gratis mag staan. Nederland (en het grootste deel van west Europa) is daar gewoon helemaal geen land voor. In dun bevolkte staten van de VS is dat waarschijnlijk anders (en daar halen mensen denk ik ook het geromantiseerde beeld vandaan).quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:51 schreef Leonos het volgende:
Hoeft natuurlijk geen geld te kosten als je je camper bijvoorbeeld op een parkeerplaats van een tankstation zet ofzo.
Ben ik met je eens. In Amerika vind ik het een ander verhaal, die mensen die dat vaak doen die zijn gepensioneerd, reizen ook heel Amerika rond en nemen vaak een complete bus mee met een auto/quad/motor erachteraan op een aanhanger. En Amerika is gemaakt voor campers, ruimte genoeg, goedkope benzine, genoeg mogelijkheden qua slapen (je mag zelfs bij Walmart slapen)quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:48 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het teveel wordt geromantiseerd, in elk geval in Nederland/ west Europa.
Voor de prijs van een grote camper kun je een klein huis kopen en voor je camping kosten kun je een studio huren. Daarnaast vind ik het meestal helemaal niks als ik campers op campings zie staan. Waar je met een klein tentje op een camping vaak nog wel een mooi plekje kunt vinden sta je met een camper in feite gewoon op een grote parkeerplaats tussen andere campers. Je moet er maar zin in hebben.
Mijn keuze in dit geval zou zijn om een goedkoop flatje of studio te kopen of huren (de kleinste studio heeft nog altijd veel meer ruimte dan de grootste kampeerwagen) en dan gewoon regelmatig op reis met tentje en kleine auto, of eventueel een bestelbusje waarin je kunt slapen.Dat is veel goedkoper en flexibeler dan een camper, vooral vergeleken met die grote dingen die je in de OP hebt staan.
Zolang je het vrij stealthy doet (dus idd niet met zo'n joekel van een opvallende camper) kan je prima gewoon in woonwijken parkeren etc of gewoon op parkeerplaatsen in natuurgebieden maar ik weet niet of mensen dat idee voor zich zienquote:Op donderdag 28 juli 2016 11:42 schreef Blik het volgende:
Interessant topic, mijn schoonmoeder wil dit gaan doen. Huis verkopen en in de camper gaan wonen die ze al hebben. Ze heeft een soort van ideaal geromantiseerd idee hierbij waarbij ze volgens mij niet aan een aantal praktische problemen denkt.
- Camperen kost ook geld, ze denkt dat het allemaal gratis is. Maar in feite woon je niet je hele leven aan de kant van de weg maar voornamelijk op een camping met faciliteiten waar je voor betaald
Ik denk dat je dat niet lang vol gaat houden, dat is toch geestdodend om zo te moeten leven.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zolang je het vrij stealthy doet (dus idd niet met zo'n joekel van een opvallende camper) kan je prima gewoon in woonwijken parkeren etc of gewoon op parkeerplaatsen in natuurgebieden maar ik weet niet of mensen dat idee voor zich zien
Ik zou het juist een uitdaging vindenquote:Op donderdag 28 juli 2016 12:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat niet lang vol gaat houden, dat is toch geestdodend om zo te moeten leven.
Zijn er meer van. In NL maken ze dat op basis van een Transit Connect. Heel leuk! Ook met hefdak zelfs. Zelf ook aan gedacht, maar dan een 4x4 busje (Berlingo bijvoorbeeld), gewoon omdat dat gaaf is. Qua ruimte is een Transporter met hefdak dan wel een hele stap voorwaarts en nog steeds behoorlijk wendbaar.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:17 schreef SeLang het volgende:
Ik kwam overigens op reis een keer een echtpaar uit Wales tegen en die hadden voor een paar duizend £ een tweedehands invalidenwagenje gekocht en omgebouwd tot super kleine kampeerwagen, inclusief keuken en slaapruimte voor twee.
Zo'n auto (maar dan omgebouwd)
[ afbeelding ]
Had totaal £8.000 ofzo gekost en was verrassend ruim van binnen (ik heb een avond met hun in dat ding zitten kletsen). Voordeel is ook dat het een redelijk normaal formaat auto is dus weinig problemen op smalle wegen en ook minder diefstalgevoelig omdat het er op het eerste gezicht niet uitzag als een kampeerwagen.
Natuurlijk is zo'n ding wel te klein om fulltime in te wonen, maar je bespaart zoveel geld tov die grote vrachtwagens in de openingspost dat je makkelijk een flatje/studio oid erbij kunt kopen of huren.
Zelf ben ik overigens regelmatig 2 maanden op rij aan het kamperen met alleen een kleine auto en een klein tentje waarmee ik soms op campings sta en soms in het wild. Gaat prima
In omgeving Amsterdam een ligplaats voor paar honderd euro per jaar? Maak daar maar paar duizend vanquote:Op donderdag 28 juli 2016 12:37 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
Leuk topic. Ik had het idee opgevat om hetzelfde te doen maar dan met een boot. Als alternatief op een kamer in Amsterdam. Een tweedehands boot van een meter of 7-10, en dan in een haven waar je wifi en douches hebt voor een paar honderd per jaar.
Mijn oom en tante hebben dat ook gedaan, maar het is wel iets anders als je een tijdelijke situatie hebt vanwege een verbouwing t.o.v. een permanente situatiequote:Op donderdag 28 juli 2016 13:55 schreef ErkendFokker het volgende:
Wat een azijnpissers hier. Ik heb zelf ook een tijdje in de camper gewoond tijdens de verbouwing en ik vond het hartstikke prima. Dat was een 8 meter Fiat ducato van 1995 ofzo. Maar was goed te doen hoor.
Ruimte zat.
Daarnaast hoeft het niet zo duir te zijn als je op camperplaatsen of jachthavens gaat staan. Dan betaal je 5 euro ofzo per nacht.
Ik dacht ik pak een gemiddeld iets.quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
In omgeving Amsterdam een ligplaats voor paar honderd euro per jaar? Maak daar maar paar duizend vanDat komt meer in de buurt!
Je schoonmoeder kan natuurlijk ook het koophuis verhuren en pas later verkopen om onder die afkoopregeling uit te komen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:42 schreef Blik het volgende:
Interessant topic, mijn schoonmoeder wil dit gaan doen. Huis verkopen en in de camper gaan wonen die ze al hebben. Ze heeft een soort van ideaal geromantiseerd idee hierbij waarbij ze volgens mij niet aan een aantal praktische problemen denkt.
- Camperen kost ook geld, ze denkt dat het allemaal gratis is. Maar in feite woon je niet je hele leven aan de kant van de weg maar voornamelijk op een camping met faciliteiten waar je voor betaald
- Weg van de kleinkinderen, ze kan de kleinkinderen nu al nauwelijks 2 weken missen
- Ze kan niet tegen hitte, zie het maar koel te houden in een camper zonder airco
- Je leeft op een aantal vierkante meter, met je partner. Ze kan nu altijd terugvallen op haar huis na een aantal dagen/weken camper waar de rest van de inboedel staat en waar je meer ruimte uit elkaar hebt. Dat is er dan niet meer
- Post adres (al besproken hierboven)
- Bed zit bovenin, hoe ga je om met fysieke ongemakken? Dat betekent een nieuwe camper kopen in hun geval
- In het buitenland kan het ook slecht weer zijn, en dan heb je dus nul leefruimte
Wij proberen het in ieder geval uit haar hoofd te praten, helemaal omdat met de huidige rentes en huizenprijzen het helemaal niet loont voor haar om het huis te gaan verkopen. Pas in 2022 (wegens afkoopregeling van hypotheek) zou ze het kunnen overwegen. Maar dan is ze al 70 jaar oud.
Maar ik begrijp dat dit anders is als je jong bent, maar dan nog denk ik dat je er niet te geromantiseerd over moet nadenken
zeg dat nou niet, hoeft ze helemaal niet te wetenquote:Op donderdag 28 juli 2016 15:39 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Je schoonmoeder kan natuurlijk ook het koophuis verhuren en pas later verkopen om onder die afkoopregeling uit te komen.
Waarschijnlijk voor meer dan de lasten in totaal bedragen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:55 schreef Blik het volgende:
zeg dat nou niet, hoeft ze helemaal niet te weten
Lezen is geen sterk punt zeker?quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:56 schreef opperkleurder het volgende:
Permanent er in wonen mag niet, dan schrijft de gemeente je uit en kun je geen gebruik meer maken van sociale voorzieningen en bouw je er niks meer op. Je moet het maar willen...
Nou, gezien de regeling denk ik ook niet dat de bank het gaat toestaan om een permanente huurder te hebbenquote:Op donderdag 28 juli 2016 15:57 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Waarschijnlijk voor meer dan de lasten in totaal bedragen.
Je mag een briefadres aanvragen. Dat is afhankelijk van de gemeente 6 tot 12 maanden geldig. Maar de kans dat je nog een tweede keer een briefadres aan kan vragen of dat je een verlenging krijgt is niet zo groot.quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:12 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Lezen is geen sterk punt zeker?
Is al voorbij gekomen en kan wel.
Jij bent een expert ja?quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:14 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Je mag een briefadres aanvragen. Dat is afhankelijk van de gemeente 6 tot 12 maanden geldig. Maar de kans dat je nog een tweede keer een briefadres aan kan vragen of dat je een verlenging krijgt is niet zo groot.
Anders ga je mij even vertellen hoe het zit
Ik weet wel iets van dit thema af ja, professioneel gezien. Er zijn ook Nederlanders die te hard rijden en er mee weg komen. Niet iedere gemeente heeft de capaciteit om op te treden maar dat zegt niet dat het mag. Je krijgt een briefadres alleen voor een tijdelijke situatie (bijv opname in een inrichting of gevangenis), als je korter dan 8 maanden in het buitenland zit, een mobiel (bijv varend) beroep hebt of dakloos bent. Dat is in jouw geval niet van toepassing. Sommige gemeenten verplichten je zelfs om deel te nemen aan een traject waarmee ze zo snel mogelijk woonruimte voor je gaan vinden.quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:21 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Jij bent een expert ja?
Toch knap dat er dan Nederlanders zijn die dit ook doen. En zij hebben ook precies uitgelegd hoe het werkt en wat de voorwaarden zijn.
dan vraag ik me eigenlijk af, wat bracht je er toe om je topic in travel te starten ?quote:Op donderdag 28 juli 2016 10:33 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Nope. Wat jij bedoelt is dat je moet aangeven als je langer dan 8 maanden in het buitenland zit. Dan kunnen je rechteb vervallen.
Ik sta het gros van de tijd in Nederland ivm werk. Dus heb ik daar sowieso niet mee te maken.
Daarnaast als een camping het faciliteert kan je de camping als adres opgeven.
Reageer dan eens op de andere voorstellen in dit topic.quote:Op donderdag 28 juli 2016 16:12 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Lezen is geen sterk punt zeker?
Is al voorbij gekomen en kan wel.
Hij kan zo mooi maandelijks een reis maken naar de apenheul met heel zijn huis.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:19 schreef Roger_ het volgende:
[..]
dan vraag ik me eigenlijk af, wat bracht je er toe om je topic in travel te starten ?
Tinyhouse is een sterk opkomende vorm van wonen, wat wellicht bij de wensen van TS aansluit, het is iig een stuk goedkoper dan een camper. Ik vind het zelf wel zeer alternatief. De grotere bouwbedrijven richten zich tegenwoordig ook op demontabele en kleinere huizen welke een aantal jaar op leegstaande gebieden in een stad of dorp worden gezet (Heijmans One).quote:Op zaterdag 10 september 2016 19:34 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Maar om on topic te reageren het lijkt een beetje op het wonen in van die miniwoningen wat je de laatste jaren ziet opkomen.
Minder is meer is een gedachtegang bevrijd jezelf van te veel rommel/meuk wat je zelden of nooit gebruikt maar wel in je huis hebt staan en ga kleiner wonen!
* Zelf denk ik daar niet aan maar ik kan me voorstellen dat iemand ervoor kiest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |