abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164122120
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 00:08 schreef Dagobert123 het volgende:

[..]

Waarom zou de VvE genoeg in kas hebben om een hele aanbouw met lift te plaatsen? Een jaarrekening van een vve is vrijwel kostenneutraal. De leden betalen een bijdrage voor de jaarlijkse kosten en een spaarpotje voor onderhoud. Is er een jaarlijks tekort, dan wordt de ledenbijdrage wat verhoogd, is er een overschot, dan kan die bijdrage omlaag (anders heb je al een tijd teveel betaald). Een potje onbestempeld geld (van noemenswaardige omvang) zou er niet moeten zijn.
De aanbouw van de lift heeft men pas net bedacht, dus dat zou niet begroot moeten zijn.
Waar komt dat potje dat er zou moeten zijn dan vandaan?

Het kan niet zomaar worden betaald uit een reservering voor groot onderhoud. Daar zijn allerlei regels voor, alvorens daar geld uit mag worden besteedt.

Is een abonnement bij Vereniging Eigen Huis niet iets voor je. Die hebben een juridische afdeling die hier mee kunnen helpen als het verhaal wat concreter is. Want blijkbaar zijn het nu allemaal vermoedens van je, en kan het nog alle kanten op qua besluit.
Het is zeker een onderwerp waarover meer duidelijkheid moet komen. Je punt over het hebben van een "onbestemde" pot geld is heel wezenlijk. Onze VVE heeft grotere reserves dan nodig. In een eerdere jaarvergadering is - met instemming van aanwezige leden/eigenaren - besloten om voorlopig geen geld terug te geven, om de mogelijkheid van een investering (i.e. de lift) open te houden.
  zondag 31 juli 2016 @ 08:22:14 #127
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_164124833
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 20:16 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik lees dat ik verplicht mee moet doen, maar ik zie anderen dat weer in twijfel trekken en kanttekeningen plaatsen bij de gemaakte opmerkingen.

Verder weet ik niet wat een "typisch WGR-topic" is; ik post hier nauwelijks. Ik stel gewoon een vraag, waarop ik een goed, eenduidig antwoord hoop te krijgen. Op basis daarvan kan ik bepaalde vervolgstappen bepalen, zoals navraag doen bij de verenigingsbeheerder.
Ik zou zeggen dat je er gewoon toe verplicht bent. Je maakt ook geen gebruik van het dak, want je woont op de eerste verdieping. Maar je betaalt er wel aan mee.

Ik vind een lift plaatsen eerlijk gezegd ook niet zo heel vreemd voor een vve want die is verantwoordelijk voor de ruimte buiten jou appartement.
pi_164125812
quote:
1s.gif Op zondag 31 juli 2016 08:22 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat je er gewoon toe verplicht bent. Je maakt ook geen gebruik van het dak, want je woont op de eerste verdieping. Maar je betaalt er wel aan mee.

Ik vind een lift plaatsen eerlijk gezegd ook niet zo heel vreemd voor een vve want die is verantwoordelijk voor de ruimte buiten jou appartement.
Totaal niet relevante vergelijking. Bij de koop van het appartement heeft TS de splitsingsakte gezien en daarin is het onderhoud geregeld en daarin staat de kosten verdeling van de VVE. Daarin staat wel het dak meer geen lift want die is er niet. Waarom zou TS moeten meebetalen aan iets totaal nieuws waar TS niet op zit te wachten en dat nergens staat in de akten omdat anderen dat graag willen? Bij een flat van 4 verdiepingen praat je zo over 100.000 euro voor een nieuw te bouwen lift om dan TS meer geld te vragen dan hij op grond van de splitsingsakte verplicht is zal een hele goede onderbouwing vragen van de VVE zeker als TS kan onderbouwen dat hij er niet van profiteert.
pi_164248922
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 22:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Volgens mij gaat dit verhaal een beetje een eigen leven leiden. Waarom ik een "komiek" ben, snap ik ook niet. Ik stel gewoon een inhoudelijke vraag in het daartoe bestemde forum. En ik heb daarbij inderdaad iets van een eigen inbreng, cq. kijk op de zaak gegeven. Ik zie dat zowel onderuit gehaald worden als bijval krijgen.

Voor mij is de vereiste meerderheid niet zo'n boeiend discussiepunt. Die meerderheid wordt wel of niet gehaald. Wordt -ie niet gehaald, dan komt er sowieso geen lift. Is de meerderheid er wél, dan is de vraag of de VVE de lift kan bekostigen uit het gespaarde vermogen. Dat zou maar zo eens het geval kunnen zijn. En dat vind ik dan geen probleem.

Mijn vraag was puur toegespitst op de situatie dat er een vereiste meerderheid voor de lift is en dat de VVE deze NIET kan bekostigen uit alleen het vermogen. Dan zou dus de optie op tafel komen te liggen dat eigenaren een x-bedrag moeten bijbetalen. Puur daar gaat mijn vraag over.

En daarbij heb ik als standpunt / voer voor discussie gesteld dat het bouwen van een lift geen kerntaak van een VVE is. Mijn vraag is puur: kan een VVE de eigenaren dwingen tot het betalen van een extra bijdrage voor iets dat geen kerntaak van de VVE is?
Wat ik nog van je reacties weet, is dat je sommige antwoorden niet wilde lezen. Ook lijkt het alsof je nu meer bij bent gedraaid en bereid bent te betalen. In je eerste reacties lag de nadruk vooral op:
Mijn vraag is puur: kan een VVE de eigenaren dwingen tot het betalen van een extra bijdrage voor iets dat geen kerntaak van de VVE is?
Wanneer het gebouw bijvoorbeeld 10 etages heeft, is je 'pure vraag' dus mijns inziens totaal niet serieus te nemen, tenzij je misschien op de bg woont en misschien recht heb op 'een korting'. Je kwam over als iemand die niet wilde betalen en al overtuigd was dat het volgens jou geen kerntaak is. Dat vind ik erg komisch. Eerste stap in een VvE is nu mbt jouw zaakje volgens mij alleen maar wat de meerderheid wenst/stemt. Dan pas kan je verder kijken en kan je naar de rechter toe. Maar niet met je huidige argumenten, tenzij je de rechter wil laten lachen.
pi_164248951
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 23:20 schreef k_man het volgende:

[..]

Hou toch eens op met dat geklets. Je snapt zelf ook wel dat je beweringen nergens op slaan, mag ik hopen. Een lift net zo essentieel als een dak? Bitch, please... Hoeveel appartementencomplexen zonder lift zouden er zijn? En hoeveel zonder dak?
Mensen in hoge flats van meer dan 15 etages op en neer laten lopen? Bitch, please!
pi_164248993
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 00:12 schreef Elfletterig het volgende:
Het is zeker een onderwerp waarover meer duidelijkheid moet komen. Je punt over het hebben van een "onbestemde" pot geld is heel wezenlijk. Onze VVE heeft grotere reserves dan nodig. In een eerdere jaarvergadering is - met instemming van aanwezige leden/eigenaren - besloten om voorlopig geen geld terug te geven, om de mogelijkheid van een investering (i.e. de lift) open te houden.
Dus die lift komt er. :)
pi_164249009
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 10:29 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom zou TS moeten meebetalen aan iets totaal nieuws waar TS niet op zit te wachten en dat nergens staat in de akten omdat anderen dat graag willen?
Noemen ze democratie. :)

Want waarom zou de meerderheid geen lift mogen kopen met het spaarpotje? Alleen omdat er een paar zuurpruim-FOKkers tussen zitten die te cheap zijn?
pi_164249653
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 18:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Wat ik nog van je reacties weet, is dat je sommige antwoorden niet wilde lezen. Ook lijkt het alsof je nu meer bij bent gedraaid en bereid bent te betalen. In je eerste reacties lag de nadruk vooral op:
Mijn vraag is puur: kan een VVE de eigenaren dwingen tot het betalen van een extra bijdrage voor iets dat geen kerntaak van de VVE is?
Wanneer het gebouw bijvoorbeeld 10 etages heeft, is je 'pure vraag' dus mijns inziens totaal niet serieus te nemen, tenzij je misschien op de bg woont en misschien recht heb op 'een korting'. Je kwam over als iemand die niet wilde betalen en al overtuigd was dat het volgens jou geen kerntaak is. Dat vind ik erg komisch. Eerste stap in een VvE is nu mbt jouw zaakje volgens mij alleen maar wat de meerderheid wenst/stemt. Dan pas kan je verder kijken en kan je naar de rechter toe. Maar niet met je huidige argumenten, tenzij je de rechter wil laten lachen.
Ik ben niet gedraaid, de situatie is nog steeds precies hetzelfde: ik wil niet extra bijbetalen voor een lift. Ik heb er geen grote moeite mee als de VVE uit de bestaande middelen een lift bekostigt, maar ik wil niet nog eens extra een bedrag daarvoor op tafel leggen.

Wat de gegeven antwoorden betreft, heb ik ook al een paar keer gezegd: ik las tegenstrijdige antwoorden. De mensen die op mijn vraag reageren, waren het niet bepaald unaniem met elkaar eens. Ik heb alles gelezen.

Ik heb trouwens ook nergens gezegd dat ik een gang naar de rechter overweeg. Eerst moet nog blijken OF die lift haalbaar is, OF de VVE met een voorstel komt om eigenaren te laten bijbetalen en of dat dan een meerderheid haalt. Dat zijn dus drie obstakels.
pi_164249676
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 18:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Dus die lift komt er. :)
Zo ver is het nog niet. Recent zijn er wat veranderingen opgetreden wat betreft de kosten voor uit te voeren werkzaamheden. Het is dus denkbaar dat kosten voor dagelijks onderhoud daardoor omhoog gaan, waardoor de lift weer verder uit beeld raakt.
pi_164249834
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 18:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Noemen ze democratie. :)

Want waarom zou de meerderheid geen lift mogen kopen met het spaarpotje? Alleen omdat er een paar zuurpruim-FOKkers tussen zitten die te cheap zijn?
Het staat volgens mij al uitgebreid uitgelegd aan welke criteria de beslissing van die meerderheid moet voldoen. Ook een gekwalificeerde meerderheid kan niet alles beslissen.
pi_164249946
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 19:26 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het staat volgens mij al uitgebreid uitgelegd aan welke criteria de beslissing van die meerderheid moet voldoen. Ook een gekwalificeerde meerderheid kan niet alles beslissen.
Dat was niet jouw punt waarop ik reageerde.
pi_164249954
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 19:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zo ver is het nog niet. Recent zijn er wat veranderingen opgetreden wat betreft de kosten voor uit te voeren werkzaamheden. Het is dus denkbaar dat kosten voor dagelijks onderhoud daardoor omhoog gaan, waardoor de lift weer verder uit beeld raakt.
Nou ik ben benieuwd of die lift er komt. Geef je ons een update na de ALV?
pi_164250010
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 19:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat was niet jouw punt waarop ik reageerde.
Ik gaf antwoord op de eerste vraag, excuses als dat niet de bedoeling was.
pi_164250094
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 19:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik gaf antwoord op de eerste vraag, excuses als dat niet de bedoeling was.
Moet je het wel binnen de context zien van jouw eerste vraag. :)
pi_164250241
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 19:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Moet je het wel binnen de context zien van jouw eerste vraag. :)
Dat heb ik gedaan.
pi_164250329
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 19:50 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan.
Nho, you diedent. :)
pi_164251863
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 18:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Mensen in hoge flats van meer dan 15 etages op en neer laten lopen? Bitch, please!
Noem me één voorbeeld van een Nederlands flatgebouw dat én zo hoog is én niet bij de bouw al een lift had.

Of stop gewoon met trollen en het volbaggeren van dit topic met opmerkingen die nergens op slaan.
pi_164252006
quote:
13s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 21:16 schreef k_man het volgende:
Noem me één voorbeeld van een Nederlands flatgebouw dat én zo hoog is én niet bij de bouw al een lift had.
Je switcht van stellingen en dan maak je de ander uit voor trol? Bitch please...look into a mirror.
pi_164252149
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 21:22 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Je switcht van stellingen en dan maak je de ander uit voor trol? Bitch please...look into a mirror.
Nee, ik blijf bij mijn stelling dat jouw posts nergens op slaan en dat je beter op kunt houden met die onzin. Niemand heeft er baat bij, vooral TS niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')