Dat eerste door daar eerst op scherp te stellen in het midden van de lens en dan te verschuiven.quote:Op maandag 25 juli 2016 13:58 schreef Landgeld het volgende:
Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Apature (F-nummer) de camera regelt dan de sluiter snelheidquote:
Probeer dit maar eens bij voldoende daglicht:quote:Op maandag 25 juli 2016 19:49 schreef Sigaartje het volgende:
Ah, ok...
Ik sta net op het punt om een 50mm 1.8 te bestellen.
menu knop, ergens in de instellingen, je zou de iso ook op auto kunnen laten staan.quote:Op maandag 25 juli 2016 19:57 schreef Sigaartje het volgende:
ok, aan, dop eraf. here we go.
A
daar gaan we al. Iso staat we op 100, maar hoe gaan we dat bijv wijzigen. Even kijken
Yep, dat is hem, fototoestelletje, ISO-gevoeligheid instellen. Pfff...quote:Op maandag 25 juli 2016 20:00 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
menu knop, ergens in de instellingen, je zou de iso ook op auto kunnen laten staan.
ik zou met deze zon de iso op 200 zetten, als je buiten bent moet dat nog wel kunnenquote:Op maandag 25 juli 2016 20:01 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Yep, dat is hem, fototoestelletje, ISO-gevoeligheid instellen. Pfff...
Wat ook een leuke is:quote:Op maandag 25 juli 2016 20:11 schreef Sigaartje het volgende:
Ik kom er wel....
Het is even oefenen...
Zoals ik al zei, veel experimenteren.
Ah, nu weet ik ook wat ik met die knop moet. Ik had al iets gelezen van lock.quote:Op maandag 25 juli 2016 20:15 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Wat ook een leuke is:
camera richten op iets zwarts, de AE-L AF-L knop in drukken en ingedrukt houden, de camera richten op iets anders wat lichter is, (nogsteeds die AE-L/AF-L knop inblijven drukken) en een foto maken.
Vervolgens andersom doen, camera richten op iets wits, AE-L/AF-L in drukken, ingedrukt houden, richten op een wat donkerder item en weer een foto maken.
(die knop dus ingedrukt blijven houden tot na het maken van de foto)
Focus points kun je zelf selecteren:quote:Op maandag 25 juli 2016 13:58 schreef Landgeld het volgende:
Ik fotografeer in de A stand, weet al zaken over ISO, sluitertijd en diafragma en pas dit ook aan naar gelang de situatie.
Wat ik bijvoorbeeld niet weet zijn zaker die een tandje dieper gaan. Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Thanks. Kan iemand mij wat meer vertellen over contrast en lichtmeting Van Nikon?quote:Op dinsdag 26 juli 2016 12:38 schreef clixplicity het volgende:
Kies het goede tijdstip, kom niet midden op de dag maar aan het eind van de middag. Het licht is dan warmer. Een statief kan zeker van pas komen, want aan het begin van de schemering neemt de intensiteit van het licht snel af en het is zonde als je met ISO 800 of hoger moet gaan fotograferen vanwege het gebrek aan licht. En neem iets warms mee, het kan behoorlijk koud en winderig zijn zodra de zon verdwenen is.
Door de grote afstanden bij het fotograferen van de Grand Canyon, is je (RAW) beeld rechtstreeks uit de camera meestal nogal flets. Je zult dus met contrast, helderheid, kleur e.d. aan de gang gaan om er plaatjes van te maken zoals op jouw voorbeeld. Dat vraagt wel het een en ander aan kennis van raw converters en/of photosh op.
Je verdiepen in nabewerkingquote:Op dinsdag 26 juli 2016 11:04 schreef Landgeld het volgende:
En wat is belangrijk bij het nemen van dit soort bovenstaande natuurfoto's?
Goed om te wetenquote:Op dinsdag 26 juli 2016 15:49 schreef Uncle het volgende:
[..]
Je verdiepen in nabewerking![]()
Met elke camera kun je een heel eind komen. Maar de plaat die jij hier post is wel behoorlijk nabewerkt. Zo rollen ze sowieso niet uit je camera
Ja, met nabewerking kun je een hoop aanpassen en corrigeren, maar je zult er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat de basis in orde is. Dat wil zeggen dat compositie, belichting, scherpte en scherptediepte in orde moeten zijn, want dat kun je achteraf niet meer corrigeren.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 17:24 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Goed om te wetenMaar toch met lichtmeting, instelling kan je een eind komen?
Aight, thanks! Ben als eerste met diafragma aan de slag gegaan, ik zie al verbetering.quote:Op maandag 1 augustus 2016 10:02 schreef clixplicity het volgende:
Hoeveel op je foto in focus is, hangt af van je gekozen diafragma, afstand van je onderwerp en scherpstelling. Kies je voor een groot diafragma, dan zal op je foto's en met name bij close ups relatief weinig scherp zijn. Door je diafragma te verkleinen (en sluitertijd en/of iso daarop aan te passen zal er meer scherp worden weergegeven.
Als je uit de hand fotografeert en je stelt handmatig scherp, houd er dan ook rekening mee dat kleine camerabewegingen tussen het moment van scherpstellen en afdrukken effect hebben op de scherpe delen van je foto. Bijvoorbeeld bij macrofotografie is een statief daarom aan te bevelen.
Ik ben wel voorstander van fotograferen in M, omdat je hierdoor naar mijn idee beter leert nadenken over contrast en scherptediepte. Mijn aanpak is in de meeste gevallen ongeveer als volgt:
• kies de laagste iso-waarde waarbij je verwacht een goede foto te kunnen maken
• bepaal het diafragma wat je wilt gebruiken
• meet (met spotmeting) het licht op een deel van je foto wat je als middengrijs wilt vastleggen (gras en asfalt voldoen vaak prima. In het geval van veel contrast: meet op heldere delen van de lucht en belicht deze als +2.
• stel scherp, controleer je compositie en druk af.
• bekijk het resultaat + histogram en maak indien nodig nog een foto met aangepaste sluitertijd
Ik gebruik bijna altijd Single Point Autofocus. Meestal gebruik ik de middelste kruissensor om scherp te stellen en pas ik daarna, met focus lock, de compositie aan. Continuous Autofocus gebruik ik alleen bij bewegende onderwerpen en die fotografeer ik niet heel vaak.
Even een reactie. Het boek is een flinke tegenvaller. Het is niet echt een aanvulling op de handleiding die je op internet vindt, sterker nog, het is zo'n beetje de handleiding.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 09:37 schreef Sigaartje het volgende:
Boek besteld
(Helaas was dat andere D3300-boek niet meer leverbaar, wordt niet meer uitgegeven.. Gaat de D3300 verdwijnen? Ik heb zoiets vaker gehoord)
[ afbeelding ]
Hoe meet je het licht met de Nikon? En in welke gevallen pas je dit dan aan met de +1/+2 ed.quote:Op maandag 1 augustus 2016 10:02 schreef clixplicity het volgende:
• meet (met spotmeting) het licht op een deel van je foto wat je als middengrijs wilt vastleggen (gras en asfalt voldoen vaak prima. In het geval van veel contrast: meet op heldere delen van de lucht en belicht deze als +2.
Als je van plan bent om de foto's te bewerken zou ik ze RAW + JPG schieten. Met RAW heb je meer mogelijkheden om je foto's achteraf te bewerken zonder dat dit direct ten koste gaat van de kwaliteit van je foto. Je hebt hiervoor wel geschikte software nodig (Photoshop, Lightroom, Nikon Capture o.a.)quote:Op zondag 21 augustus 2016 14:53 schreef Landgeld het volgende:
Ik ga komend maand een verre reis maken met mijn Nikon
Is het dan handig om de beelden in RAW + JPG fijn te schieten, zodat ik ze later nog kan bewerken?
Zo ja, hoeveel GB geheugen heb ik dan nodig bij zo'n 2500 foto's?
Thanks. Ik kan natuurlijk ook "af en toe" , bij mooie natuurplaatjes overschakelen naar RAW. Dan heb ik die hoeveelheid geheugen niet nodig. En ik gatoch niet alles bewerkenquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 08:33 schreef clixplicity het volgende:
[..]
Als je van plan bent om de foto's te bewerken zou ik ze RAW + JPG schieten. Met RAW heb je meer mogelijkheden om je foto's achteraf te bewerken zonder dat dit direct ten koste gaat van de kwaliteit van je foto. Je hebt hiervoor wel geschikte software nodig (Photoshop, Lightroom, Nikon Capture o.a.)
De hoeveelheid geheugen die je nodig hebt, hangt af van de resolutie van je camera, de kwaliteit en afmetingen van de JPG's, of je RAW in 12 of 14 bit opslaat en of je RAW met of zonder compressie opslaat. Voor mijn D800 reken ik met ongeveer 40 Mb per RAW foto, dus voor 2500 foto's kom ik uit op 100 Gb. Volgens Ken Rockwell moet je met een D3300 met ongeveer de helft rekening houden. Ik denk dat je met 2 32Gb kaartjes een heel eind komt...
Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?quote:Op maandag 22 augustus 2016 01:11 schreef Seven. het volgende:
Lichtmeter is deze:
-------------+-------------
Links onderbelicht, rechts overbelicht.
En er zijn verschillende lichtmeting methodes, check ook youtube:
Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?quote:
Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?quote:
Heb je hem op auto stand staan dan? Snel manueel gaan schieten.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 06:35 schreef akaQ het volgende:
[..]
Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?
Tuurlijk, maar het helpt wel als je foto technisch ook in orde is...quote:Op woensdag 21 september 2016 11:00 schreef Radjan het volgende:
Het gaat toch het meest om de compositie van je foto denk ik.
Michael Freeman - The Photographer's Eyequote:Op maandag 25 juli 2016 12:06 schreef Landgeld het volgende:
hoi allen,
Zijn jullie mogelijk bekend met een (online) cursus of goed boek wat een stapje verder gaat dan alleen de basis? Ik ben al van de automatische stand af
Helemaal mee eens, ik zie soms mensen met de eenvoudigste toestellen de mooiste foto's maken. Het is ook een kwestie van veel uit proberen en veel verschillende camera standpunten gebruiken. Ik zal er eens wat flickr foto's op flikkeren van mezelf die ik zelf redelijk geslaagd vind. Ik zeg niet dat ik een goeie fotograaf ben maar ik probeer gewoon alles uit.quote:Op vrijdag 23 september 2016 15:36 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Michael Freeman - The Photographer's Eye
Techniek/gear is overrated
flitser kun je toch wel hard uitzetten neem ik aan?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:52 schreef Sigaartje het volgende:
Ik vind de automaat van de Nikon erg onvoorspelbaar. Ook de semiautomaat (P en A en zo).
Dan druk je op de knop en dan is het van klonk... shit.. weer die k&@flitser!
Natuurlijk kan dat! Ik probeer de ingebouwde flitser of opzetflitser zo weinig mogelijk te gebruiken vanwege de harde schaduwen. Dus liever een hoge iso, lange sluitertijd en groot diafragma.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 07:33 schreef fathank het volgende:
[..]
flitser kun je toch wel hard uitzetten neem ik aan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |