abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163995786
hoi allen,

Ik fotografeer al enkele jaren met een Nikon spiegelreflex. Graag zou ik nog wat meer uit alle opties willen halen - om me te verbeteren in techniek en achtergrond. Met name vakantie/natuur-fotografie.

Zijn jullie mogelijk bekend met een (online) cursus of goed boek wat een stapje verder gaat dan alleen de basis? Ik ben al van de automatische stand af ;)
Love is in the air!
pi_163997125
Vertel eens wat je al weet, hoe fotografeer je nu, welke stand staat je camera etc?
pi_163998118
Gewoon alles in P/Av stand doen voor de DoF swag, verder valt er niet zoveel te stellen wat echt de moeite waard is.
pindazakje
pi_163998132
Ik fotografeer in de A stand, weet al zaken over ISO, sluitertijd en diafragma en pas dit ook aan naar gelang de situatie.

Wat ik bijvoorbeeld niet weet zijn zaker die een tandje dieper gaan. Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Love is in the air!
pi_163998247
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:58 schreef Landgeld het volgende:
Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Dat eerste door daar eerst op scherp te stellen in het midden van de lens en dan te verschuiven.
Witbalans/belichting regelt een goede camera zelf wel en kun je achteraf nog aanpassen mocht dat nodig zijn.
Zou er niet al te moeilijk over doen.
pindazakje
pi_164002386
Wat is nog leuk om te volgen (online) of lezen om niveau te verhogen?
Love is in the air!
  maandag 25 juli 2016 @ 17:38:09 #7
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_164002622
Veel foto's maken en uitproberen, niet bang zijn om fouten te maken (en als je het doe: onderzoek wat er mis ging en leer ervan). Leer om naar licht te kijken: contrast, verschil tussen licht en donker en leer hoe je het beste licht kunt meten (spotmeting, zonesysteem, ik heb zelf destijds de boeken van Ansel Adams doorgeworsteld). Ga in RAW fotograferen als je dat nog niet doet en onderzoek wat je met een RAW converter achteraf aan je foto kunt aanpassen (en wat niet). Genoeg te doen voorlopig, lijkt me...
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_164005201
Ik ben ook wel geinteresseerd in zoiets. De camera (d3300) is mij een groot raadsel.
Ik zoek ook een boek of zo. Als je iets wilt, ben je lang bezig om het uit te zoeken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005207
Wat is de A-stand?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005413
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 19:38 schreef Sigaartje het volgende:
Wat is de A-stand?
Apature (F-nummer) de camera regelt dan de sluiter snelheid

Stel je maakt een foto van een gezicht en stelt scherp op de ogen:
bij een F1.8 zijn de ogen scherp en de oren al wat vager en de achtergrond een soort van blur
bij een F32 zijn de ogen, oren en achtergrond scherp

F32 heeft meer licht nodig dan F1.8, bij gebrekkig licht moet bij F32de ISO omhoog (geeft extra ruis) of de sluitersnelheid omlaag (foto kan bewogen zijn).
pi_164005440
Ah, ok...
Ik sta net op het punt om een 50mm 1.8 te bestellen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005465
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 19:49 schreef Sigaartje het volgende:
Ah, ok...
Ik sta net op het punt om een 50mm 1.8 te bestellen.
Probeer dit maar eens bij voldoende daglicht:

Daar de functie: A kiezen

dan de ISO op 100, en F op het laagst mogelijk getal, bv 2.8... foto maken van een plant
F naar 32 en dezelfde foto maken. (mocht het te donker zijn, dan Iso omhoog naar bv 200)
pi_164005567
Ja, die guide ken ik, ik heb alleen moeite om dingen vast te zetten. Dus bijvoorbeeld ISO 100 en dan wappert hij nog steeds. Wacht, ik pak hem er wel even bij. Even proberen wat je zegt.
Is wel met de originele VR lens (dus dat is zo'n automatisch geval).
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005632
ok, aan, dop eraf. here we go.
A
daar gaan we al. Iso staat we op 100, maar hoe gaan we dat bijv wijzigen. Even kijken
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005677
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 19:57 schreef Sigaartje het volgende:
ok, aan, dop eraf. here we go.
A
daar gaan we al. Iso staat we op 100, maar hoe gaan we dat bijv wijzigen. Even kijken
menu knop, ergens in de instellingen, je zou de iso ook op auto kunnen laten staan.
pi_164005681
hee Fn Rollertje.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005704
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:00 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

menu knop, ergens in de instellingen, je zou de iso ook op auto kunnen laten staan.
Yep, dat is hem, fototoestelletje, ISO-gevoeligheid instellen. Pfff...
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005718
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:01 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Yep, dat is hem, fototoestelletje, ISO-gevoeligheid instellen. Pfff...
ik zou met deze zon de iso op 200 zetten, als je buiten bent moet dat nog wel kunnen
pi_164005730
Dank je Carlton.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005763
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:02 schreef Sigaartje het volgende:
Dank je Carlton.
YW :)
pi_164005948
Ik kom er wel....
Het is even oefenen...
Zoals ik al zei, veel experimenteren.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164006080
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:11 schreef Sigaartje het volgende:
Ik kom er wel....
Het is even oefenen...
Zoals ik al zei, veel experimenteren.
Wat ook een leuke is:

camera richten op iets zwarts, de AE-L AF-L knop in drukken en ingedrukt houden, de camera richten op iets anders wat lichter is, (nogsteeds die AE-L/AF-L knop inblijven drukken) en een foto maken.

Vervolgens andersom doen, camera richten op iets wits, AE-L/AF-L in drukken, ingedrukt houden, richten op een wat donkerder item en weer een foto maken.
(die knop dus ingedrukt blijven houden tot na het maken van de foto)
pi_164007615
Leuke tips. Verder ga ik komende zomer ook dit soort plaatjes fotograferen:
Hoe kan ik dan de lichtmeting op mijn Nikon goed gebruiken? Daar moet ik het F -getal op afstellen antuurlijk

Love is in the air!
pi_164007974
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:15 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Wat ook een leuke is:

camera richten op iets zwarts, de AE-L AF-L knop in drukken en ingedrukt houden, de camera richten op iets anders wat lichter is, (nogsteeds die AE-L/AF-L knop inblijven drukken) en een foto maken.

Vervolgens andersom doen, camera richten op iets wits, AE-L/AF-L in drukken, ingedrukt houden, richten op een wat donkerder item en weer een foto maken.
(die knop dus ingedrukt blijven houden tot na het maken van de foto)
Ah, nu weet ik ook wat ik met die knop moet. Ik had al iets gelezen van lock.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 00:41:10 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_164013009
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:58 schreef Landgeld het volgende:
Ik fotografeer in de A stand, weet al zaken over ISO, sluitertijd en diafragma en pas dit ook aan naar gelang de situatie.

Wat ik bijvoorbeeld niet weet zijn zaker die een tandje dieper gaan. Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Focus points kun je zelf selecteren:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d5300/users-guide/index.htm
Resistance is futile.
pi_164016776
En wat is belangrijk bij het nemen van dit soort bovenstaande natuurfoto's? ten aanzien van ISO, kleurbereik ed.

Weet iemand nog een goede informatieve site t.a.v. lichtmeting op de Nikon?
Love is in the air!
  dinsdag 26 juli 2016 @ 12:38:54 #27
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_164018903
Kies het goede tijdstip, kom niet midden op de dag maar aan het eind van de middag. Het licht is dan warmer. Een statief kan zeker van pas komen, want aan het begin van de schemering neemt de intensiteit van het licht snel af en het is zonde als je met ISO 800 of hoger moet gaan fotograferen vanwege het gebrek aan licht. En neem iets warms mee, het kan behoorlijk koud en winderig zijn zodra de zon verdwenen is.

Door de grote afstanden bij het fotograferen van de Grand Canyon, is je (RAW) beeld rechtstreeks uit de camera meestal nogal flets. Je zult dus met contrast, helderheid, kleur e.d. aan de gang gaan om er plaatjes van te maken zoals op jouw voorbeeld. Dat vraagt wel het een en ander aan kennis van raw converters en/of photoshop.
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 26 juli 2016 @ 14:29:52 #28
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_164021315
Handige tips al mensen *O*
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_164022467
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 12:38 schreef clixplicity het volgende:
Kies het goede tijdstip, kom niet midden op de dag maar aan het eind van de middag. Het licht is dan warmer. Een statief kan zeker van pas komen, want aan het begin van de schemering neemt de intensiteit van het licht snel af en het is zonde als je met ISO 800 of hoger moet gaan fotograferen vanwege het gebrek aan licht. En neem iets warms mee, het kan behoorlijk koud en winderig zijn zodra de zon verdwenen is.

Door de grote afstanden bij het fotograferen van de Grand Canyon, is je (RAW) beeld rechtstreeks uit de camera meestal nogal flets. Je zult dus met contrast, helderheid, kleur e.d. aan de gang gaan om er plaatjes van te maken zoals op jouw voorbeeld. Dat vraagt wel het een en ander aan kennis van raw converters en/of photosh op.
Thanks. Kan iemand mij wat meer vertellen over contrast en lichtmeting Van Nikon?

Volgens mij wordt de lichtsterkte in de zoeker digitaal uitgedrukt?
En kan je daar het fgetal op aanpassen?
Love is in the air!
pi_164022909
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:04 schreef Landgeld het volgende:
En wat is belangrijk bij het nemen van dit soort bovenstaande natuurfoto's?
Je verdiepen in nabewerking :P

Met elke camera kun je een heel eind komen. Maar de plaat die jij hier post is wel behoorlijk nabewerkt. Zo rollen ze sowieso niet uit je camera ;)
pi_164025125
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 15:49 schreef Uncle het volgende:

[..]

Je verdiepen in nabewerking :P

Met elke camera kun je een heel eind komen. Maar de plaat die jij hier post is wel behoorlijk nabewerkt. Zo rollen ze sowieso niet uit je camera ;)
Goed om te weten ;) Maar toch met lichtmeting, instelling kan je een eind komen?
Love is in the air!
pi_164029588
Ik heb misschien een handige tip. Ik kom er net achter.
Bij het bekijken van de foto op het lcd-scherm kun je met pijltje naar boven alle opnamegegevens bekijken, sluitertijd, witbalans, diafragma, etc. etc.
Fijne informatie voor je archief.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 27 juli 2016 @ 08:10:15 #33
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_164038881
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 17:24 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Goed om te weten ;) Maar toch met lichtmeting, instelling kan je een eind komen?
Ja, met nabewerking kun je een hoop aanpassen en corrigeren, maar je zult er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat de basis in orde is. Dat wil zeggen dat compositie, belichting, scherpte en scherptediepte in orde moeten zijn, want dat kun je achteraf niet meer corrigeren.

Nu kun je een foto uiteraard achteraf lichter of donkerder maken, maar als je foto overbelichte delen bevat, dan bevatten die delen te weinig beeldinformatie om het originele beeld weer te geven als je de foto in de nabewerking donkerder maakt. Bij een overbelichte lucht bijvoorbeeld, zul je zien dat je geen wolken ziet, maar een grijs vlak als je achteraf je foto donkerder maakt.

Als stelregel bij (digitaal) fotograferen kun je hanteren dat je je licht meet op het lichtste deel van de foto m.b.v. je spotmeter en dat je je belichting zo instelt dat dat punt 2 stops boven de neutrale belichting wordt vastgelegd (2 stops overbelicht). Deze manier van werken is afgeleid van het zone systeem waarover je hier meer kunt lezen.

Als je op film fotografeert is het precies andersom, dan moet je zorgen dat je schaduwen niet te donker zijn, dus dan meet je het donkerste punt van je onderwerp en stel je dit punt in op twee stops onderbelichten.

Het klinkt misschien best ingewikkeld, maar het is makkelijker dan het lijkt. Kwestie van uitproberen, lezen, of een keer op pad gaan met iemand met veel verstand van fotograferen.
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_164060514
Thanks! Laatst kreeg ik ook de vraag van een fotograaf, hoe ik om ga met "contrast".
Iemand die hier wat meer over weet?
Love is in the air!
  donderdag 28 juli 2016 @ 09:49:27 #35
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_164060863
Zeker. Contrast is de maat voor het verschil tussen lichte en donkere delen in je foto. Een hoog contrast betekent dat je grote verschillen hebt tussen licht en donker, een laag contrast betekent kleine(re) verschillen tussen licht en donker.

Als fotograaf probeer je er in principe voor te zorgen dat zowel de lichte delen als de donkere delen van je foto genoeg detail bevatten. In de praktijk is dat soms moeilijk (of niet) voor elkaar te krijgen. De reden daarvoor is, dat de sensor van je camera een beperkt bereik heeft, kleiner dan de verschillen in lichtintensiteit die je in werkelijkheid tegenkomt. Denk bijvoorbeeld aan een zwarte kat in de schaduw ten opzichte van de zon die vol in beeld staat. In dat geval zal je camera niet in staat zijn om zowel de lucht als de kat met voldoende detail vast te leggen.

Je kunt als fotograaf dan meerdere dingen doen:
• maak de foto niet
• maak de foto en accepteer dat je overbelichte lucht hebt of een onderbelichte kat
• kies een ander standpunt zodat de zon niet in beeld is
• gebruik een verloopfilter om de lucht donkerder te maken
• maak een foto waarop je de lucht correct belicht en een foto waarop de kat correct belicht is en monteer deze later tot één geheel (bijvoorbeeld met HDR software)
• gebruik een flitser of reflector

Achteraf kun je in photoshop een hoop corrigeren. Maar als delen van je foto zwaar overbelicht of onderbelicht zijn is er meestal niks meer mee te beginnen, met name bij overbelichte foto's.
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_164130667
Belaagd door ganzen

Als pas-eigenaar van een spiegelreflex even onderweg geweest om wat ervaring op te doen. Maar het lukte niet. Heel veel dagjesmensen. Vond ik een leuk plekje, ik denk, ga even wandelen, vliegt een hele horde ganzen op me af met veel kabaal. Dit werd mijn enige foto. ;( Genomen vanuit de auto.
De Nikkor 50mm durfde ik nog niet aan. Daar ga ik een keer veel tijd voor uittrekken. Eigenlijk had ik het hier ook moeten doen, dan kon ik vergelijken.


Camera: Nikon D3300. Lens: AF-P Nikkor 18-55mm
Formaat: DX, filter: geen, F9, 35mm opening, ISO 200.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 1 augustus 2016 @ 00:47:02 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_164145875
Heeft iemand goede tips voor focus met Nikon? Ik merk dat ik met veel foto's (en dan vooral close ups) vaak een beetje vreemde focus krijg. Ofwel heel weinig in focus of domweg een klein streepje over de breedte etc. Ik ben nu een week of 2 bezig, ik schiet voornamelijk in M mode en dan maar instellen. Duurt soms vet lang voor ik in de buurt kom van de juiste setting :') maar met de focus blijf ik moeite houden op de een of andere manier. Het is wel beter als ik met mijn tripod werk (dohhhh).
Resistance is futile.
  maandag 1 augustus 2016 @ 10:02:08 #38
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_164148638
Hoeveel op je foto in focus is, hangt af van je gekozen diafragma, afstand van je onderwerp en scherpstelling. Kies je voor een groot diafragma, dan zal op je foto's en met name bij close ups relatief weinig scherp zijn. Door je diafragma te verkleinen (en sluitertijd en/of iso daarop aan te passen zal er meer scherp worden weergegeven.

Als je uit de hand fotografeert en je stelt handmatig scherp, houd er dan ook rekening mee dat kleine camerabewegingen tussen het moment van scherpstellen en afdrukken effect hebben op de scherpe delen van je foto. Bijvoorbeeld bij macrofotografie is een statief daarom aan te bevelen.

Ik ben wel voorstander van fotograferen in M, omdat je hierdoor naar mijn idee beter leert nadenken over contrast en scherptediepte. Mijn aanpak is in de meeste gevallen ongeveer als volgt:

• kies de laagste iso-waarde waarbij je verwacht een goede foto te kunnen maken
• bepaal het diafragma wat je wilt gebruiken
• meet (met spotmeting) het licht op een deel van je foto wat je als middengrijs wilt vastleggen (gras en asfalt voldoen vaak prima. In het geval van veel contrast: meet op heldere delen van de lucht en belicht deze als +2.
• stel scherp, controleer je compositie en druk af.
• bekijk het resultaat + histogram en maak indien nodig nog een foto met aangepaste sluitertijd

Ik gebruik bijna altijd Single Point Autofocus. Meestal gebruik ik de middelste kruissensor om scherp te stellen en pas ik daarna, met focus lock, de compositie aan. Continuous Autofocus gebruik ik alleen bij bewegende onderwerpen en die fotografeer ik niet heel vaak.
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_164170483
Boek besteld
(Helaas was dat andere D3300-boek niet meer leverbaar, wordt niet meer uitgegeven.. Gaat de D3300 verdwijnen? Ik heb zoiets vaker gehoord)

Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164195228
Maak een foto en bekijk je historgram, hier kan je al vrij veel info uit halen. Overbelicht/onderbelicht.

Zelf vond ik de kwaliteit van mijn foto's erg omhoog gaan nadat ik handmatig geen scherpstellen.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 00:11:00 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_164235527
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 10:02 schreef clixplicity het volgende:
Hoeveel op je foto in focus is, hangt af van je gekozen diafragma, afstand van je onderwerp en scherpstelling. Kies je voor een groot diafragma, dan zal op je foto's en met name bij close ups relatief weinig scherp zijn. Door je diafragma te verkleinen (en sluitertijd en/of iso daarop aan te passen zal er meer scherp worden weergegeven.

Als je uit de hand fotografeert en je stelt handmatig scherp, houd er dan ook rekening mee dat kleine camerabewegingen tussen het moment van scherpstellen en afdrukken effect hebben op de scherpe delen van je foto. Bijvoorbeeld bij macrofotografie is een statief daarom aan te bevelen.

Ik ben wel voorstander van fotograferen in M, omdat je hierdoor naar mijn idee beter leert nadenken over contrast en scherptediepte. Mijn aanpak is in de meeste gevallen ongeveer als volgt:

• kies de laagste iso-waarde waarbij je verwacht een goede foto te kunnen maken
• bepaal het diafragma wat je wilt gebruiken
• meet (met spotmeting) het licht op een deel van je foto wat je als middengrijs wilt vastleggen (gras en asfalt voldoen vaak prima. In het geval van veel contrast: meet op heldere delen van de lucht en belicht deze als +2.
• stel scherp, controleer je compositie en druk af.
• bekijk het resultaat + histogram en maak indien nodig nog een foto met aangepaste sluitertijd

Ik gebruik bijna altijd Single Point Autofocus. Meestal gebruik ik de middelste kruissensor om scherp te stellen en pas ik daarna, met focus lock, de compositie aan. Continuous Autofocus gebruik ik alleen bij bewegende onderwerpen en die fotografeer ik niet heel vaak.
Aight, thanks! Ben als eerste met diafragma aan de slag gegaan, ik zie al verbetering.
Resistance is futile.
pi_164515705
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 09:37 schreef Sigaartje het volgende:
Boek besteld
(Helaas was dat andere D3300-boek niet meer leverbaar, wordt niet meer uitgegeven.. Gaat de D3300 verdwijnen? Ik heb zoiets vaker gehoord)

[ afbeelding ]
Even een reactie. Het boek is een flinke tegenvaller. Het is niet echt een aanvulling op de handleiding die je op internet vindt, sterker nog, het is zo'n beetje de handleiding.
Groot nadeel van het boek is dat echt de helft gaat over filmpjes maken. En dat is gelijk het stokpaardje van het boek. Heel erg jammer, want ik koop een fototoestel om foto's te maken. Als ik filmpjes wil maken koop ik wel een videocamera.

Na het uitlezen heb je een soort lege-maag gevoel. De schrijfstijl is vrij saai en kan zo een doorsnee Ikea-handleiding in. Hier heb ik echt spijt van. Zonde van het geld.

Hoe het verder met de camera gaat? Uitstekend. Het is echt een leer-camera. Een wereld om te ontdekken. Het is een mix van begeleiden en zelf dingen uitproberen. Ik geniet er van. Er zal wel een keer een moment komen dat hij vervangen gaat worden, maar hier ben ik jaren mee zoet!
De camera is een van mijn beste uitgaven geweest en ook de 50mm-lens erbij. Laat mij maar lekker rommelen, daar geeft deze camera alle ruimte voor. :)

En de 50mm kan naadloos mee naar een volgende camera, want deze is voor full-frame bedoeld.

Het grote voordeel van deze camera is dat je een kwaliteitscamera hebt waar je mee voor de dag kunt komen met een beperkt budget. Voor 500 euro heb je hem al in huis (kit)
Maar wat voor mij de reden was om voor deze te kiezen was het ontbreken van de anti-alias-filter. En natuurlijk was ik graag gegaan voor een full-frame, maar dat moet je het tweevoudige op tafel uittellen. Had ik geen zin in. En ik ben vooral leek op fotografiegebied. Dus voorlopig kan ik even vooruit.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sigaartje op 14-08-2016 10:59:16 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164733634
Ik ga komend maand een verre reis maken met mijn Nikon
Is het dan handig om de beelden in RAW + JPG fijn te schieten, zodat ik ze later nog kan bewerken?

Zo ja, hoeveel GB geheugen heb ik dan nodig bij zo'n 2500 foto's?
Love is in the air!
pi_164733652
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 10:02 schreef clixplicity het volgende:
• meet (met spotmeting) het licht op een deel van je foto wat je als middengrijs wilt vastleggen (gras en asfalt voldoen vaak prima. In het geval van veel contrast: meet op heldere delen van de lucht en belicht deze als +2.
Hoe meet je het licht met de Nikon? En in welke gevallen pas je dit dan aan met de +1/+2 ed.
Love is in the air!
pi_164745127
Is die lichtmeting hetgeen wat je ziet als je door de lens heen kijkt?
Love is in the air!
  maandag 22 augustus 2016 @ 01:11:43 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_164752371
Lichtmeter is deze:

-------------+-------------

Links onderbelicht, rechts overbelicht.
En er zijn verschillende lichtmeting methodes, check ook youtube:

Resistance is futile.
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:33:15 #47
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_164779116
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:53 schreef Landgeld het volgende:
Ik ga komend maand een verre reis maken met mijn Nikon
Is het dan handig om de beelden in RAW + JPG fijn te schieten, zodat ik ze later nog kan bewerken?

Zo ja, hoeveel GB geheugen heb ik dan nodig bij zo'n 2500 foto's?
Als je van plan bent om de foto's te bewerken zou ik ze RAW + JPG schieten. Met RAW heb je meer mogelijkheden om je foto's achteraf te bewerken zonder dat dit direct ten koste gaat van de kwaliteit van je foto. Je hebt hiervoor wel geschikte software nodig (Photoshop, Lightroom, Nikon Capture o.a.)

De hoeveelheid geheugen die je nodig hebt, hangt af van de resolutie van je camera, de kwaliteit en afmetingen van de JPG's, of je RAW in 12 of 14 bit opslaat en of je RAW met of zonder compressie opslaat. Voor mijn D800 reken ik met ongeveer 40 Mb per RAW foto, dus voor 2500 foto's kom ik uit op 100 Gb. Volgens Ken Rockwell moet je met een D3300 met ongeveer de helft rekening houden. Ik denk dat je met 2 32Gb kaartjes een heel eind komt...
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_164796547
T
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 08:33 schreef clixplicity het volgende:

[..]

Als je van plan bent om de foto's te bewerken zou ik ze RAW + JPG schieten. Met RAW heb je meer mogelijkheden om je foto's achteraf te bewerken zonder dat dit direct ten koste gaat van de kwaliteit van je foto. Je hebt hiervoor wel geschikte software nodig (Photoshop, Lightroom, Nikon Capture o.a.)

De hoeveelheid geheugen die je nodig hebt, hangt af van de resolutie van je camera, de kwaliteit en afmetingen van de JPG's, of je RAW in 12 of 14 bit opslaat en of je RAW met of zonder compressie opslaat. Voor mijn D800 reken ik met ongeveer 40 Mb per RAW foto, dus voor 2500 foto's kom ik uit op 100 Gb. Volgens Ken Rockwell moet je met een D3300 met ongeveer de helft rekening houden. Ik denk dat je met 2 32Gb kaartjes een heel eind komt...
Thanks. Ik kan natuurlijk ook "af en toe" , bij mooie natuurplaatjes overschakelen naar RAW. Dan heb ik die hoeveelheid geheugen niet nodig. En ik gatoch niet alles bewerken :)
Love is in the air!
pi_164796849
quote:
7s.gif Op maandag 22 augustus 2016 01:11 schreef Seven. het volgende:
Lichtmeter is deze:

-------------+-------------

Links onderbelicht, rechts overbelicht.
En er zijn verschillende lichtmeting methodes, check ook youtube:

Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?
Love is in the air!
  woensdag 24 augustus 2016 @ 01:18:49 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_164803582
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:27 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?
[/quote]

Ik heb ook Nikon, druk een paar keer op de i knop tot je -------------+------------- ziet en dan beetje aanklooien met ISO (zo laag mogelijk, ik begin standaard met 100) en dan de sluitertijd en diafragma aanpassen.
Resistance is futile.
pi_164804863
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:27 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?
[/quote]

Heb je hem op auto stand staan dan? Snel manueel gaan schieten.
pi_164805383
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 06:35 schreef akaQ het volgende:

[..]

Ik fotografeer met Nikon, dat werkt net wel wat anders. Zie vaak een getal in mijn zoeker - die veranderd op basis van het licht. Daar moet ik dus de ,,,,,+..... op aanpassen?
Heb je hem op auto stand staan dan? Snel manueel gaan schieten.
[/quote]

:')
  woensdag 21 september 2016 @ 11:00:42 #53
442484 Radjan
Radjan, voorheen janrad
pi_165467550
Het gaat toch het meest om de compositie van je foto denk ik.
PSN: SneakyDutchDude
  woensdag 21 september 2016 @ 13:51:29 #54
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_165470374
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:00 schreef Radjan het volgende:
Het gaat toch het meest om de compositie van je foto denk ik.
Tuurlijk, maar het helpt wel als je foto technisch ook in orde is...
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_165515917
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:06 schreef Landgeld het volgende:
hoi allen,
Zijn jullie mogelijk bekend met een (online) cursus of goed boek wat een stapje verder gaat dan alleen de basis? Ik ben al van de automatische stand af ;)
Michael Freeman - The Photographer's Eye

Techniek/gear is overrated 8-)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 09:46:38 #56
442484 Radjan
Radjan, voorheen janrad
pi_165684920
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 15:36 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Michael Freeman - The Photographer's Eye

Techniek/gear is overrated 8-)
Helemaal mee eens, ik zie soms mensen met de eenvoudigste toestellen de mooiste foto's maken. Het is ook een kwestie van veel uit proberen en veel verschillende camera standpunten gebruiken. Ik zal er eens wat flickr foto's op flikkeren van mezelf die ik zelf redelijk geslaagd vind. Ik zeg niet dat ik een goeie fotograaf ben maar ik probeer gewoon alles uit.
PSN: SneakyDutchDude
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 09:49:13 #57
442484 Radjan
Radjan, voorheen janrad
pi_165684965

Hoe simpel wil je het hebben, je bent motorgek en dan ook nog eens foto gek. Ik heb ongeveer 5 of 6 foto's genomen voordat ik hem zo had, een beetje regen kan ook wonderen doen.
PSN: SneakyDutchDude
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 09:51:27 #58
442484 Radjan
Radjan, voorheen janrad
pi_165684996

Of deze, heeft even geduurd voordat ik hem zo had maar hij is toch redelijk geslaagd. Veel foto's maken van het zelfde onderwerp uit verschillende hoeken en posities helpt ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door Radjan op 01-10-2016 09:56:51 ]
PSN: SneakyDutchDude
pi_165685004
Ik vind de automaat van de Nikon erg onvoorspelbaar. Ook de semiautomaat (P en A en zo).
Dan druk je op de knop en dan is het van klonk... shit.. weer die k&@flitser!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 09:55:32 #60
442484 Radjan
Radjan, voorheen janrad
pi_165685127
Dat ga ik ook even lezen!

Er is trouwens een D3400 uit. Ik baalde hiervan net nu ik de 3300 had gekocht. Ik had gewaarschuwd moeten zijn toen boeken en de camera zelf niet meer leverbaar waren.
Gelukkig blijkt de 3400 een uitgeklede versie van de 3300 te zijn.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 10:12:19 #62
442484 Radjan
Radjan, voorheen janrad
pi_165685236
Ik heb een tijdje getwijfeld of ik de de D3300 moest kopen of niet, ik heb uiteindelijk toch voor de D5500 gekozen. Wel even wat duurder maar echt een betere camera.
PSN: SneakyDutchDude
  woensdag 5 oktober 2016 @ 07:33:59 #63
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_165764010
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 09:52 schreef Sigaartje het volgende:
Ik vind de automaat van de Nikon erg onvoorspelbaar. Ook de semiautomaat (P en A en zo).
Dan druk je op de knop en dan is het van klonk... shit.. weer die k&@flitser!
flitser kun je toch wel hard uitzetten neem ik aan?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 5 oktober 2016 @ 07:50:47 #64
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_165764086
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 07:33 schreef fathank het volgende:

[..]

flitser kun je toch wel hard uitzetten neem ik aan?
Natuurlijk kan dat! Ik probeer de ingebouwde flitser of opzetflitser zo weinig mogelijk te gebruiken vanwege de harde schaduwen. Dus liever een hoge iso, lange sluitertijd en groot diafragma.
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_165765072
Uitzetten, en anders een stuk tape eroverheen. Overigens heeft de popup flitser in bepaalde situaties wel degelijk nut :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')