abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163995786
hoi allen,

Ik fotografeer al enkele jaren met een Nikon spiegelreflex. Graag zou ik nog wat meer uit alle opties willen halen - om me te verbeteren in techniek en achtergrond. Met name vakantie/natuur-fotografie.

Zijn jullie mogelijk bekend met een (online) cursus of goed boek wat een stapje verder gaat dan alleen de basis? Ik ben al van de automatische stand af ;)
Love is in the air!
pi_163997125
Vertel eens wat je al weet, hoe fotografeer je nu, welke stand staat je camera etc?
pi_163998118
Gewoon alles in P/Av stand doen voor de DoF swag, verder valt er niet zoveel te stellen wat echt de moeite waard is.
pindazakje
pi_163998132
Ik fotografeer in de A stand, weet al zaken over ISO, sluitertijd en diafragma en pas dit ook aan naar gelang de situatie.

Wat ik bijvoorbeeld niet weet zijn zaker die een tandje dieper gaan. Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Love is in the air!
pi_163998247
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:58 schreef Landgeld het volgende:
Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Dat eerste door daar eerst op scherp te stellen in het midden van de lens en dan te verschuiven.
Witbalans/belichting regelt een goede camera zelf wel en kun je achteraf nog aanpassen mocht dat nodig zijn.
Zou er niet al te moeilijk over doen.
pindazakje
pi_164002386
Wat is nog leuk om te volgen (online) of lezen om niveau te verhogen?
Love is in the air!
  maandag 25 juli 2016 @ 17:38:09 #7
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_164002622
Veel foto's maken en uitproberen, niet bang zijn om fouten te maken (en als je het doe: onderzoek wat er mis ging en leer ervan). Leer om naar licht te kijken: contrast, verschil tussen licht en donker en leer hoe je het beste licht kunt meten (spotmeting, zonesysteem, ik heb zelf destijds de boeken van Ansel Adams doorgeworsteld). Ga in RAW fotograferen als je dat nog niet doet en onderzoek wat je met een RAW converter achteraf aan je foto kunt aanpassen (en wat niet). Genoeg te doen voorlopig, lijkt me...
Pics or it didn't happen | https://clixplicit.nl
pi_164005201
Ik ben ook wel geinteresseerd in zoiets. De camera (d3300) is mij een groot raadsel.
Ik zoek ook een boek of zo. Als je iets wilt, ben je lang bezig om het uit te zoeken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_164005207
Wat is de A-stand?
pi_164005413
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 19:38 schreef Sigaartje het volgende:
Wat is de A-stand?
Apature (F-nummer) de camera regelt dan de sluiter snelheid

Stel je maakt een foto van een gezicht en stelt scherp op de ogen:
bij een F1.8 zijn de ogen scherp en de oren al wat vager en de achtergrond een soort van blur
bij een F32 zijn de ogen, oren en achtergrond scherp

F32 heeft meer licht nodig dan F1.8, bij gebrekkig licht moet bij F32de ISO omhoog (geeft extra ruis) of de sluitersnelheid omlaag (foto kan bewogen zijn).
pi_164005440
Ah, ok...
Ik sta net op het punt om een 50mm 1.8 te bestellen.
pi_164005465
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 19:49 schreef Sigaartje het volgende:
Ah, ok...
Ik sta net op het punt om een 50mm 1.8 te bestellen.
Probeer dit maar eens bij voldoende daglicht:

Daar de functie: A kiezen

dan de ISO op 100, en F op het laagst mogelijk getal, bv 2.8... foto maken van een plant
F naar 32 en dezelfde foto maken. (mocht het te donker zijn, dan Iso omhoog naar bv 200)
pi_164005567
Ja, die guide ken ik, ik heb alleen moeite om dingen vast te zetten. Dus bijvoorbeeld ISO 100 en dan wappert hij nog steeds. Wacht, ik pak hem er wel even bij. Even proberen wat je zegt.
Is wel met de originele VR lens (dus dat is zo'n automatisch geval).
pi_164005632
ok, aan, dop eraf. here we go.
A
daar gaan we al. Iso staat we op 100, maar hoe gaan we dat bijv wijzigen. Even kijken
pi_164005677
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 19:57 schreef Sigaartje het volgende:
ok, aan, dop eraf. here we go.
A
daar gaan we al. Iso staat we op 100, maar hoe gaan we dat bijv wijzigen. Even kijken
menu knop, ergens in de instellingen, je zou de iso ook op auto kunnen laten staan.
pi_164005681
hee Fn Rollertje.
pi_164005704
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:00 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

menu knop, ergens in de instellingen, je zou de iso ook op auto kunnen laten staan.
Yep, dat is hem, fototoestelletje, ISO-gevoeligheid instellen. Pfff...
pi_164005718
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:01 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Yep, dat is hem, fototoestelletje, ISO-gevoeligheid instellen. Pfff...
ik zou met deze zon de iso op 200 zetten, als je buiten bent moet dat nog wel kunnen
pi_164005730
Dank je Carlton.
pi_164005763
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:02 schreef Sigaartje het volgende:
Dank je Carlton.
YW :)
pi_164005948
Ik kom er wel....
Het is even oefenen...
Zoals ik al zei, veel experimenteren.
pi_164006080
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:11 schreef Sigaartje het volgende:
Ik kom er wel....
Het is even oefenen...
Zoals ik al zei, veel experimenteren.
Wat ook een leuke is:

camera richten op iets zwarts, de AE-L AF-L knop in drukken en ingedrukt houden, de camera richten op iets anders wat lichter is, (nogsteeds die AE-L/AF-L knop inblijven drukken) en een foto maken.

Vervolgens andersom doen, camera richten op iets wits, AE-L/AF-L in drukken, ingedrukt houden, richten op een wat donkerder item en weer een foto maken.
(die knop dus ingedrukt blijven houden tot na het maken van de foto)
pi_164007615
Leuke tips. Verder ga ik komende zomer ook dit soort plaatjes fotograferen:
Hoe kan ik dan de lichtmeting op mijn Nikon goed gebruiken? Daar moet ik het F -getal op afstellen antuurlijk

Love is in the air!
pi_164007974
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:15 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Wat ook een leuke is:

camera richten op iets zwarts, de AE-L AF-L knop in drukken en ingedrukt houden, de camera richten op iets anders wat lichter is, (nogsteeds die AE-L/AF-L knop inblijven drukken) en een foto maken.

Vervolgens andersom doen, camera richten op iets wits, AE-L/AF-L in drukken, ingedrukt houden, richten op een wat donkerder item en weer een foto maken.
(die knop dus ingedrukt blijven houden tot na het maken van de foto)
Ah, nu weet ik ook wat ik met die knop moet. Ik had al iets gelezen van lock.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 00:41:10 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_164013009
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:58 schreef Landgeld het volgende:
Ik fotografeer in de A stand, weet al zaken over ISO, sluitertijd en diafragma en pas dit ook aan naar gelang de situatie.

Wat ik bijvoorbeeld niet weet zijn zaker die een tandje dieper gaan. Hoe ik bijvoorbeeld kan scherpstellen op een voorwerp "aan de zijkant" van mijn lens, hoe ik met lichtmeting moet om gaan en dit kan zien en hoe ik met de kleurbalans kan schuiven.
Focus points kun je zelf selecteren:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d5300/users-guide/index.htm
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')