Hier de brief die als het goed is alle werknemers van Laurus krijgen:
Lees hem goed door, zeker voor medewerkers van Laurus
quote:Niet getekend door een of medere personen maar gewoon algemeen vanuit Hoogeveen
1 Personeelsaankopen en Uitgangcontrolemedewerkers kunnen natuurlijk hun eigen aankopen doen in onze vestiging. Daarvoor gelden de volgende regels:
- De vestigingsmanager stelt vast hoe en wanneer deze eigen aankopen kunnen worden gedaan: dat zal in de regel aan het eind van de werkdag kunnen plaatsvinden;
- Medewerkers mogen in geen enkel geval de klanten hinderen, zowel in de winkel als bij de kassa. Dat betekend ook dat wanneer er onvoldoende mederwerkers op de afdeling zijn, met het doen van eigen aankopen moet worden gewacht.
- Eigen aankopen mogen nooit zelf worden afgewogen en aangeslagen op de kassa;
- Alle aankopen worden direct afgerekend;
- De kassabon met de daarbij behorende goederen zullen worden gecontroleerd en de bon zal worden afgetekend door de supermarktmanager of diens vervanger. Dat betekent ook dat bij gebruik van de PVC-bon (indien van toepassing), een extra kassabon wordt gedraaid, die bij de eigen aankopen blijft;
- De gekochte artikelen worden op de dag van aankoop meegenomen. De supermarktmanager geeft aan waar de goederen, tijdens werktijd, worden geplaatst. (kleine aankopen kunnen worden opgeborgen in personeelskastje: grote aankopen in principe aan het eind van de werkdag uitvoeren);
- De kassabon blijft altijd aanwezig bij de goederen, zodat achteraf controle kan worden uigevoerd;
- het inleveren van emballage (lege flessen en kratten ed) mag niet door de medewerker zelf worden aangeslagen op de emballagekassa.
Wanneer deze bovenstaande regels niet worden negeleefd, kan dat aanleiding zijn tot een nader onderzoek, schorsing en /of ontslag op staande voet.2 Uitganscontrole
De werkgever is verplicht om iedere medewerker op de hoogte te stellen van de veiligheidsafspraken en verdere spelregels, die gelden binnen het bedrijf. Onder andere ook de regels rond het doen van eigen aankopen en uitgangscontrole.
Zij zal, ter bescherming van ieders veiligheid, onder andere toezicht houden op de naleving van deze regels en procedures. De supermarktmanagement of diens vervanger is verplicht om dagelijks, op variabele tijden (omdat medewerkers op verschillende tijdstippen vertrekken), steekproefgewijs uit te voeren.Hoe is de werkwijze?
De supermarktmanager zal steekproefsgewijs controles uitvoeren bij het vertrek van haar medewerkers. Hiervoor wordt, voor een objectieve selectie, gebruikgemaakt van de dobbelsteenmethode.
dat wil zeggen dat iedere medewerker die vertrekt de dobbelsteen moet gaan gooien en valt deze op het afgesproken aantal ogen (6), dan wordt deze medewerker onderworpen aan een controle. Dat geldt uiteraard ook voor de supermarktmanager.Wat wordt gecontroleerd bij een uitgangscontrole?
De uitgangscontrole richt zich met name op de inhoud van tassen, jas en andere meegevoerde artikelen ed.: en checkt of deze zijn afgerekend. Dit ales conform de inhoud van de geldende richtlijnen en procedures.
Dit geldt ook voor de goedere die worden meegenomen en bestemd zijn voor een ander filiaal. Hierbij moet altijd een volledig en juist ingevulde ruilbon aanwezig zijn.Hoe wordt gerapporteerd?
De supermarktmanager of diens vervanger houdt een lijst bij, waarop wordt vastgelegd, wie, wanneer en door wie is gecontroleerd. De zonemanager ziet toe op juiste opvolging.Personeelsuitgang
De medewerkers vertrekken in principe altijd via de vaste personeelsuitgang. Medewerkers die tijdens winkelopeningstijden vertrekken, zullen in de regel vanwege veiligheidsredenen, via de klantenin-en uitgang de winkel verlaten. Zij zullen zich in die gevallen dienen af te melden bij de supermakrtmanager of diens vervanger, om uitgangscontrole te kunnen toepassen.medewerking NOU KRIJGEN WE HET
![]()
![]()
Voor deze procedure is instemming verkregen van de Centrale ondernemingsraad. Medewerking aan uitgangscontrole, uitgevoerd door in- en externen, is dan ook verplicht. De controle zal bij voorkeur plaatsvinden in de vestiging.
Uitgangscontroles door derden
De directie is gerechtigd om uitgangscontroles door derden te laten uitvoeren. De Externe controleur zal zich altijd moeten kunnen legitimeren. Deze controles gelden voor het gehele team en beperken zich niet tot uitsluitend de inhoud van tassen e.d.. De controleurt kan u vriendelijk verzoeken om in uw fietstassen of auto e.d. te mogen kijken. Indien jij hieraan niet meewerkt zal de directie hiervan op de hoogte worden gestelt.
Constatering
Geconstateerde afwijkingen kunnen aaleiding zijn tot een ander onderzoek. Schorsing en/of ontslag op staande voer
*Hoogeveen, 24-10-02
Eigen aankoop\
Uitgangscontrole/ajb
Er zijn hier vast genoeg mensen die bij Laurus werken en deze brief hebben gehad of nog zullen krijgen! Kan Laurus zo'n regel zomaar door voeren????????? En als er niet getekend wordt mag er dan ontslag volgen?????
Je zou toch denken dat managers bij laurus het begrip risico analyse kennen.
quote:Zoiets is vrij normaal hoor. V&D heeft het ook geloof ik.
Op zondag 1 december 2002 00:11 schreef flat_erik het volgende:
Vandaag kregen we een brief van de bedrijfsleider. Iedereen moest tekenen waarin je dus accoord gaat met steekproefsgewijs controleren van collega'sHier de brief die als het goed is alle werknemers van Laurus krijgen:
Lees hem goed door, zeker voor medewerkers van Laurus
[..]Niet getekend door een of medere personen maar gewoon algemeen vanuit Hoogeveen
Er zijn hier vast genoeg mensen die bij Laurus werken en deze brief hebben gehad of nog zullen krijgen! Kan Laurus zo'n regel zomaar door voeren????????? En als er niet getekend wordt mag er dan ontslag volgen?????
Behalve dit:
quote:Dit krijg je er wettelijk echt niet door voor een rechtbank.
De controleurt kan u vriendelijk verzoeken om in uw fietstassen of auto e.d. te mogen kijken. Indien jij hieraan niet meewerkt zal de directie hiervan op de hoogte worden gestelt.
quote:sue them.
Op zondag 1 december 2002 00:22 schreef ghettoman het volgende:
Dit krijg je er wettelijk echt niet door voor een rechtbank.
quote:Laurus is konmar, vomar, edah, kruidvat, trekpleister, de boer etc.
Op zondag 1 december 2002 00:34 schreef MoJo het volgende:
A) Wat is Laurus?B) Ik zou niet tekenen.
Dan ga ik wel ergens anders werken.
quote:A) Laurus is een kut bedrijf met een aandeel waarde van 0.87
Op zondag 1 december 2002 00:34 schreef MoJo het volgende:
A) Wat is Laurus?B) Ik zou niet tekenen.
Dan ga ik wel ergens anders werken.
B) AH
quote:Als mijn werknemer mij niet vertrouwd, omdat een paar anderen het verkloten.. ga ik ergens anders werken.
Op zondag 1 december 2002 12:42 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het is volstrekt legitiem en rechtmatig wat hier gebeurt. Zoals al in de brief staat is deze regeling goedgekeurd door jullie Ondernemingsraad.
quote:tis treurig dat zoiets schijnt te moeten, maar de werkgever zal er wel goede redenen voor hebben anders was de ondernemingsraad er nooit mee accoord gegaan
Op zondag 1 december 2002 13:48 schreef MoJo het volgende:[..]
Als mijn werknemer mij niet vertrouwd, omdat een paar anderen het verkloten.. ga ik ergens anders werken.
Alleen dit schiet een beetje te ver door met de 'dobbelsteen' methode en zo.
Maar er is een oplossing! http://www.c1000.nl/menu.asp?pg=10
quote:Houd er rekening mee dat een controleur ALLEEN IN DE KOFFERBAK mag kijken. MEER NIET. Wil de controleur ook in de rest van de auto kijken, heeft ie pech. Dat mag alleen politie/douane/iemand die een pistool tegen je hoofd zet.
De directie is gerechtigd om uitgangscontroles door derden te laten uitvoeren. De Externe controleur zal zich altijd moeten kunnen legitimeren. Deze controles gelden voor het gehele team en beperken zich niet tot uitsluitend de inhoud van tassen e.d.. De controleurt kan u vriendelijk verzoeken om in uw fietstassen of auto e.d. te mogen kijken. Indien jij hieraan niet meewerkt zal de directie hiervan op de hoogte worden gestelt.
Laat je dus niet gek maken! Die controleurs vinden zich vaak heel stoer, en denken dat ze gelijk alles mogen. Ik heb het een keer gewonnen van zo'n idioot bij Philips. Die dacht bijna dat ie in mijn hol mog kijken
Er gaat dus echt niemand in mijn auto loeren he of ik iets gejat heb en ik word al helemaal niet gefouiileerd. beetje vertrouwen in je personeel moet je toch wel hebben vind ik.
quote:Dan ken jij duidelijk het supermarkt/winkel-personeel niet. Wantrouwen is volkomen gerechtvaardigd.
Op maandag 2 december 2002 13:12 schreef BOT het volgende:
beetje vertrouwen in je personeel moet je toch wel hebben vind ik.
quote:Ja dat met afgetekende bonnetjes hebben wij ook maar dat is niet meer dan logisch!
Op maandag 2 december 2002 10:58 schreef voodoolady het volgende:
De AH waar ik werk heeft zoiets helemaal niet, je moet wel bonnetjes afgetekend hebben maar die worden vrijwel nooit gecontroleerd en in jassen en zo controleren ze al helemaal niet laat staan in de auto...
quote:Werk toevallig zelf in een supermarkt
Op maandag 2 december 2002 16:01 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Dan ken jij duidelijk het supermarkt/winkel-personeel niet. Wantrouwen is volkomen gerechtvaardigd.
Bij veel bedrijven bestaat het visiteren al... jammer dat het moet, maar als je niets mee neemt, heb je ook niets te vrezen lijkt me
Het zijn de medewerkers ZELF die oorzaak zijn van deze maatregels.
Het is alleen jammer dat ook de eerlijke medewerkers dit gevraagd wordt, maar dat is nu eenmaal zo.
En voor de commentaren zoals "Alleen de politie mag dat etc..":
Alleen de politie mag zonder toestemming fouilleren. IEdereen die jij daar zelf toestemming voor geeft mag dat. En laat er nu net in de regels staan dat er verwacht wordt dat de medewerkers er toestemming voor dienen te verlenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |