abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163835314
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 18:40 schreef Wantie het volgende:

[..]

Een geaardheid verander je niet, ook niet via een medische ingreep.
Klopt, ik doelde ook eigenlijk op geslacht. Hoewel of dat veranderd kan worden door medische ingrepen net zo goed een subjectieve aangelegenheid is.

quote:
niet geaccepteerd worden betekent dat je buitengesloten wordt...
Een logisch gevolg van non-conformisme. Desalniettemin kan ik de non-conformisten in kwestie alsnog aanraden om te relativeren daar algehele acceptatie van dergelijk gedrag nog steeds heel ver weg ligt.
Conscience do cost.
pi_163836759
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:25 schreef theguyver het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Eek,_a_Penis!

Southpark heeft daar natuurlijk al een geniale aflevering over..
:D
De beste transgendergerelateerde aflevering van Southpark vind ik The Cissy. Na jarenlange platte Mr/Mrs Garrison grappen (die me soms best nog wel eens tot wat zelfreflectie zetten), was dit ineens een aflevering met een trans-inclusieve boodschap.

Oh en ze lieten de waarheid rondom het Lorde-complot blijken: dat is gewoon een geoloog van in de 40. :P
pi_163837213
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 18:51 schreef ems. het volgende:

[..]

Klopt, ik doelde ook eigenlijk op geslacht. Hoewel of dat veranderd kan worden door medische ingrepen net zo goed een subjectieve aangelegenheid is.
Dat is best simplistisch gedacht: andere gender, operatie, klaar....
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_163837325
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:05 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat is best simplistisch gedacht: andere gender, operatie, klaar....
Ik pacht ook niet te spreken voor de mensen die het een of ander denken ;)
Conscience do cost.
pi_163838404
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 15:37 schreef ems. het volgende:

[..]

En even terzijde: Is het ook niet zo dat trans-mensen zelf graag die sticker willen plakken?
Transmensen willen vooral zelf aangeven welke sticker er geplakt wordt. De meeste transen die ik meekrijg via de online community zijn vrij binair in hun denken. Ze zijn óf man óf vrouw, terwijl ik dat twee uitersten van het genderspectrum vind. Suf voorbeeldje: veel transvrouwen praten over hun penis in woorden als: ding of jeweetwel of geval en vermijden haast angstvallig dat lichaamsdeel te benoemen voor wat het is of was.

quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 15:57 schreef Aguia het volgende:

[..]

Ze hebben zichzelf aanvankelijk niet geaccepteerd zoals ze zijn, maar vragen tegelijkertijd wel de maatschappij om geaccepteerd te worden.
Ik heb mezelf wél geaccepteerd en de nodige moeite (met alle nadelen en risico's van dien) om die acceptatie ten uitvoer te brengen. Als ik mezelf niet zou hebben geaccepteerd dan had ik ook nooit het transitietraject ingegaan.

Vergelijk het met homoseksualiteit: een homo die zijn geaardheid accepteert zoekt een leuke vent en gaat verder met het leven alsof er niets aan de hand is. Een homo die zijn geaardheid niet accepteert, bijvoorbeeld door een streng religieuze inslag zal zijn gevoelens onderdrukken of zelfs 'genezing' zoeken.
pi_163838812
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:47 schreef Fixers het volgende:

De meeste transen die ik meekrijg via de online community zijn vrij binair in hun denken. Ze zijn óf man óf vrouw, terwijl ik dat twee uitersten van het genderspectrum vind. Suf voorbeeldje: veel transvrouwen praten over hun penis in woorden als: ding of jeweetwel of geval en vermijden haast angstvallig dat lichaamsdeel te benoemen voor wat het is of was.
Dat is hun goed recht toch? Als zij zich daar goed bij voelen, wat let ze. Waarom sta je te springen als iemand termen gebruikt die jou niet bevallen maar ben je er als de kippen bij om een ander te veroordelen.

quote:
Ik heb mezelf wél geaccepteerd en de nodige moeite (met alle nadelen en risico's van dien) om die acceptatie ten uitvoer te brengen. Als ik mezelf niet zou hebben geaccepteerd dan had ik ook nooit het transitietraject ingegaan.
En nee, je hebt je zelf niet geaccepteerd zoals je was. Anders was je nu niet van geslacht veranderd.
pi_163840555
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:47 schreef Fixers het volgende:

Vergelijk het met homoseksualiteit: een homo die zijn geaardheid accepteert zoekt een leuke vent en gaat verder met het leven alsof er niets aan de hand is. Een homo die zijn geaardheid niet accepteert, bijvoorbeeld door een streng religieuze inslag zal zijn gevoelens onderdrukken of zelfs 'genezing' zoeken.
zit wel wat meer nuance bij hoor ;)
je hebt ook homos die niet religieus zijn en relaties aan gaan, maar desondanks hun geaardheid niet accepteren
pi_163840694
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:00 schreef Aguia het volgende:

[..]

Dat is hun goed recht toch? Als zij zich daar goed bij voelen, wat let ze. Waarom sta je te springen als iemand termen gebruikt die jou niet bevallen maar ben je er als de kippen bij om een ander te veroordelen.

[..]
Ik veroordeel niet, ik beschrijf mijn ervaringen en vertel erbij dat ik er iets anders tegenaan kijk.

quote:
En nee, je hebt je zelf niet geaccepteerd zoals je was. Anders was je nu niet van geslacht veranderd.
Ik heb mezelf exact geaccepteerd zoals ik ben. Ik stel, en de medische wetenschap gelukkig ook, het ego boven het lichaam. In het geval van transgenders wordt de genderidentiteit als vaststaand feit aangenomen en is het lichaam daaraan aan te passen. Een enkele psychiater denkt daar anders over (Joost à Campo is er zo een) en die tracht genderdysforie te behandelen met antipsychotica.
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:46 schreef Wantie het volgende:

[..]

zit wel wat meer nuance bij hoor ;)
je hebt ook homos die niet religieus zijn en relaties aan gaan, maar desondanks hun geaardheid niet accepteren
True, dit was het makkelijkste voorbeeld dat ik zo snel kon bedenken.
pi_163841453
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 13:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Daar ga ik even een tijdje over nadenken. Ik vind het een moeilijk iets, aangezien ik eigenlijk nooit echt bezig ben met mijn man-zijn.
Zoals beloofd, de Genderbread person:

Het Genderbread model is iets dat ooit is ontstaan op Reddit en sindsdien een eigen leven is gaan leven en inmiddels diverse incarnaties heeft gekregen. Het model kent vier verschillende spectra:
- Orientatie: op wie je valt
- Geslacht: je fysieke primaire geslachtskenmerken
- Expressie: hoe je jezelf presenteert naar de buitenwereld

In de regel denkt men in de maatschappij over deze zaken vrij binair: je bent óf het een of het ander. Gradaties worden niet erkend, of op een grote hoop geveegd bij één van de twee uitersten. Met als kleine uitzonderingen orientatie of geaardheid: daar wordt een derde mogelijkheid, namelijk bi-seksueel, vaak wel benoemd. Al krijgen biseksuelen ook nog vaak genoeg hoon uit zowel het hetero- als het homokamp. (Ze kunnen niet kiezen, ze snoepen van twee walletjes, moeten gewoon eens goede seks hebben met iemand van geslacht x of y, het zijn verraders).

Ikzelf zie, net als het model, deze dingen als spectra. Tussen de uitersten van bijvoorbeeld man of vrouw zijn gradaties. Zelfs als het gaat om de geslachtsorganen, daarvan kan een deel al zijn aangepast. Bijvoorbeeld een orchidectomie bij mensen die oorspronkelijk mannelijke geslachtsdelen hadden, of een hysterectomie bij mensen die oorspronkelijk vrouwelijke geslachtsdelen hadden. (Omdat de resultaten nogal eens te wensen over laten kiezen veel transmannen er voor om alleen hun baarmoeder te laten verwijderen, maar geen falloplastiek -creëren van een penis- uit te laten voeren.)

Met queer-neigingen bedoel ik in mijn geval dat die schuifjes niet op een vaste plek vastgespijkerd zijn. Die kunnen binnen een bepaalde marge wat verschuiven. Afhankelijk van mijn bui voel ik me de ene dag wat mannelijker en de andere dag wat vrouwelijker.
pi_163844860
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2016 09:09 schreef Fixers het volgende:

[..]

Aangenaam, Fixers is de naam, lesbisch, transgender, a-seksueel (gray-a zelfs), polyamoreus en queer-neigingen. Mischien eerst het topic lezen voor je loos komt posten?
Praat eens normaal.
pi_163845109
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:07 schreef Fixers het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Het Genderbread model is iets dat ooit is ontstaan op Reddit en sindsdien een eigen leven is gaan leven en inmiddels diverse incarnaties heeft gekregen. Het model kent vier verschillende spectra:

In de regel denkt men in de maatschappij over deze zaken vrij binair: je bent óf het een of het ander. Gradaties worden niet erkend, of op een grote hoop geveegd bij één van de twee uitersten. Met als kleine uitzonderingen orientatie of geaardheid: daar wordt een derde mogelijkheid, namelijk bi-seksueel, vaak wel benoemd. Al krijgen biseksuelen ook nog vaak genoeg hoon uit zowel het hetero- als het homokamp. (Ze kunnen niet kiezen, ze snoepen van twee walletjes, moeten gewoon eens goede seks hebben met iemand van geslacht x of y, het zijn verraders).

Ikzelf zie, net als het model, deze dingen als spectra. Tussen de uitersten van bijvoorbeeld man of vrouw zijn gradaties. Zelfs als het gaat om de geslachtsorganen, daarvan kan een deel al zijn aangepast. Bijvoorbeeld een orchidectomie bij mensen die oorspronkelijk mannelijke geslachtsdelen hadden, of een hysterectomie bij mensen die oorspronkelijk vrouwelijke geslachtsdelen hadden. (Omdat de resultaten nogal eens te wensen over laten kiezen veel transmannen er voor om alleen hun baarmoeder te laten verwijderen, maar geen falloplastiek -creëren van een penis- uit te laten voeren.)

Met queer-neigingen bedoel ik in mijn geval dat die schuifjes niet op een vaste plek vastgespijkerd zijn. Die kunnen binnen een bepaalde marge wat verschuiven. Afhankelijk van mijn bui voel ik me de ene dag wat mannelijker en de andere dag wat vrouwelijker.
Zijn hier ook wetenschappelijke onderzoeken naar?
  maandag 18 juli 2016 @ 23:45:56 #87
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163845233
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:07 schreef Fixers het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dit is voor het eerst dat ik het ook daadwerkelijk begrijp. Heldere uitleg, bedankt!
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_163845448
Maar persoonlijk denk ik dat er een LGBT-complot is. Wel is het naar mijn mening zo dat wij steeds meer extremiteiten gaan normaliseren. Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waarom wij iemand die wil veranderen in een ander dier bestempelen als een 'gekkie', maar iemand die van sekse wil veranderen zichzelf hormonen kan indienen, een operatie kan ondergaan?

Het zijn beide identiteitscrisissen, niet?
pi_163845716
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 23:52 schreef SupportIceland het volgende:
Maar persoonlijk denk ik dat er een LGBT-complot is. Wel is het naar mijn mening zo dat wij steeds meer extremiteiten gaan normaliseren. Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waarom wij iemand die wil veranderen in een ander dier bestempelen als een 'gekkie', maar iemand die van sekse wil veranderen zichzelf hormonen kan indienen, een operatie kan ondergaan?

Zie je zelf ook hoe gek deze vergelijking is?
pi_163845720
quote:

Klopt, en dan vinden ze conservatieven ignorant omdat die zich keren tegen alles waar zij voor staan. En ondertussen kan iemand zichzelf laten veranderen in hetgeen diegene voelt, behalve als je een dier bent. Of een appel. Kortom: zodra ze even geen gronden hebben om het een en ander te rechtvaardigen, kan het niet en is het abnormaal. Hmm, verdenken ze ons conservatieven niet van hetzelfde?
pi_163845797
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:01 schreef mootie het volgende:

[..]

Zie je zelf ook hoe gek deze vergelijking is?
Nee, anders vraag ik het niet. Ik ben sportief genoeg om te erkennen dat ik alles behalve de waarheid in pacht heb en dat ik altijd kan leren.

Leg het dus uit, met valide argumentatie. Wat is het essentiële, relevante verschil?
pi_163845807
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:01 schreef Aguia het volgende:

[..]

Klopt, en dan vinden ze conservatieven ignorant omdat die zich keren tegen alles waar zij voor staan. En ondertussen kan iemand zichzelf laten veranderen in hetgeen diegene voelt, behalve als je een dier bent. Of een appel. Kortom: zodra ze even geen gronden hebben om het een en ander te rechtvaardigen, kan het niet en is het abnormaal. Hmm, verdenken ze ons conservatieven niet van hetzelfde?
Correct.
pi_163845847
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:01 schreef Aguia het volgende:

[..]

Jij denkt dat er 4-jarige kinderen rondlopen die verkondigen dat ze een appel willen zijn, dat ze zich een appeltje voelen. Die meedelen dat ze geen jongetje of meisje willen zijn, maar een goudreinet?
pi_163845906
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:03 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Nee, anders vraag ik het niet. Ik ben sportief genoeg om te erkennen dat ik alles behalve de waarheid in pacht heb en dat ik altijd kan leren.

Leg het dus uit, met valide argumentatie. Wat is het essentiële, relevante verschil?
Het grote verschil lijkt me wel dat transgenders geboren worden met het gevoel dat ze niet van het juiste geslacht zijn.

Mensen die willen transformeren naar een dier, zijn meestal enorm fan van het dier, het uiterlijk, de gedragingen. Het heeft niks met geslachtsverandering te maken, het is alleen het uiterlijk wat veranderd wordt. Niks hormonaals.
pi_163845960
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:07 schreef mootie het volgende:

[..]

Het grote verschil lijkt me wel dat transgenders geboren worden met het gevoel dat ze niet van het juiste geslacht zijn.

Mensen die willen transformeren naar een dier, zijn meestal enorm fan van het dier, het uiterlijk, de gedragingen. Het heeft niks met geslachtsverandering te maken, het is alleen het uiterlijk wat veranderd wordt. Niks hormonaals.
1: En mensen die denken dat ze een dier zijn niet? of welk andere identiteitscrisis die je maar kan noemen?

2: Het heeft inderdaad niets met geslachtsverandering te maken. Het heeft te maken met je anders voelen dan hoe je lichamelijk op de wereld bent gekomen.

Waarom moet geslachtsverandering op een privilege plaats?
pi_163846494
quote:

Nee, bij LGBT is geen sprake van een identiteitscrisis.
pi_163846521
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:08 schreef SupportIceland het volgende:

2: Het heeft inderdaad niets met geslachtsverandering te maken. Het heeft te maken met je anders voelen dan hoe je lichamelijk op de wereld bent gekomen.

Waarom moet geslachtsverandering op een privilege plaats?
hoezo is dat een privilege?
pi_163846691
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:31 schreef Wantie het volgende:

[..]

hoezo is dat een privilege?
Omdat je dat , boven het andere zet.
pi_163846728
Wantie, doe jij het maar. Ik kan het niet. :@
pi_163846752
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 00:42 schreef SupportIceland het volgende:

[..]

Omdat je dat , boven het andere zet.
Boven wat precies?
Enige wat hier gebeurt is dat je de discussie in het belachelijke te trekken door te eisen dat wie LGBT steunt ook iets anders moet steunen en anders zitten ze op dezelfde golflengte als personen zoals jij die tegen LGBT zijn.

Maar je geeft zelf al de crux aan: identiteitscrisis. Transgender is geen identiteiscrisis. Uit studies is gebleken dat de biologische samenstelling van hersenen van transgenders afwijkt ten op zichte van de samenstelling van de hersenen van anderen van hetzelfde geslacht. Het is niet zo maar een gevoel, een gril of identiteitscrisis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')