abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:02:11 #1
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163763097
Zie ook: FOK Liveblog
Aanslag Nice: 84 doden, 18 gewonden kritiek

quote:
Dodental na aanslag Nice opgelopen naar 84

Een vrachtwagen is donderdagavond ingereden op een menigte op de boulevard van Nice. Er zijn zeker 84 mensen om het leven gekomen bij de aanslag.
Volgens lokale autoriteiten is er sprake van honderden gewonden. De Franse minister van Binnenlandse Zaken, Bernard Cazeneuve, meldt dat achttien mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen.

De burgemeester van Nice, Christian Estrosi, noemt het "het ergste drama in de geschiedenis van Nice".

De vrachtwagen reed donderdagavond rond 22.30 uur met hoge snelheid in op de mensenmassa op de Promenade des Anglais, zoals de boulevard heet. Vervolgens reed het voertuig nog enkele honderden meters door over de drukke boulevard, waar veel mensen bijeen waren om te kijken naar een vuurwerkshow.

Na de aanslag brak paniek uit en sloegen mensen op de vlucht. Volgens persbureau AFP heeft de chauffeur geschoten voordat hij werd doodgeschoten door politie.

Aanslag in Nice

De aanslag wordt beschouwd als een daad van terrorisme. Officieel is de aanslag nog niet opgeëist. Volgens persbureau AFP was de chauffeur een 31-jarige Frans-Tunesische man, die in Tunesië is geboren. Dat zou blijken uit identiteitspapieren die zijn gevonden in de vrachtwagen. De man was een bekende van de politie, maar voor andere kleine delicten en niet voor terrorisme-gerelateerde zaken.

De Franse president Francois Hollande reageerde donderdagnacht op de aanslag. Hij zei onder andere dat Frankrijk zijn aanvallen in Syrië en Irak gaat intensiveren. "We moeten alles doen om terrorisme te blijven bestrijden. Frankrijk zal altijd sterker zijn dan diegenen die tegen ons strijden."

De Franse president Hollande verlengt de noodtoestand met drie maanden. Eerder op donderdag, nog voor de aanslag, zei hij dat de noodtoestand in Frankrijk, die sinds de aanslagen op Parijs 13 november gold, op 26 juli wordt opgeheven. "Het heeft geen zin om de noodtoestand oneindig te verlengen", aldus Hollande toen.

Frankrijk verlengde de noodtoestand tweemaal eerder, waardoor de politie extra bevoegdheden kreeg en andere veiligheidsmaatregelen werden ingevoerd.

Wapens
In de vrachtwagen lagen vuurwapens en handgranaten, zo ontdekte de politie. Volgens Franse media is na onderzoek gebleken dat de wapens nep zijn. Onderzocht wordt nog of de chauffeur alleen handelde. Er zou mogelijk een tweede inzittende zijn geweest die op de vlucht is geslagen, maar officieel is dit nog niet bevestigd.

In de stad waren veel mensen op de been vanwege Quatorze Juillet, de nationale feestdag van Frankrijk. De autoriteiten hebben mensen opgeroepen om binnen te blijven. Op Twitter boden verschillende inwoners uit Nice toeristen onderdak aan. Op het strand van Nice werd een noodhospitaal ingericht om de gewonden te verzorgen, meldt BNO News.

Nederlanders
Over de identiteit van de slachtoffers is vrijdagochtend nog niets bekend. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt in nauw contact te staan met Franse autoriteiten en zoekt uit of er Nederlanders betrokken zijn bij de aanslag. Dat lijkt op dit moment niet het geval. Er zijn ook geen mensen die zich bij de alarmcentrale van de ANWB hebben gemeld.

Via de site van het Rode Kruis ikbenveilig.nl hebben ruim honderd mensen zich gemeld om het thuisfront te laten weten dat ze in orde zijn. Een woordvoerster kon niet zeggen of dit allemaal Nederlanders betreft.

Onder de gewonden van de aanslag zijn meer dan vijftig kinderen. Ze zijn opgenomen in het Lenval-ziekenhuis, dicht bij de plek van de aanslag. Dat meldt de lokale krant Nice-Matin. De gouverneur van de regio waar Nice onder valt, had eerder gezegd dat onder de 84 doden ook ongeveer tien kinderen zijn.

Afschuwelijk
Premier Mark Rutte heeft geschokt gereageerd op de aanslag. "Het is afschuwelijk om te zien dat wederom vele tientallen mensen, onschuldige burgers, zijn getroffen door een dodelijke aanslag. Na de gruwelijke aanslagen van vorig jaar in Parijs wordt Frankrijk nu weer hard getroffen. Onze gedachten zijn op dit moment bij de slachtoffers, de nabestaanden en bij het Franse volk en haar leiders, die wederom zwaar op de proef worden gesteld.''

Minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) spreekt in een reactie van "opnieuw een wrede en afschuwelijke misdaad tegen de menselijkheid''. "We moeten gezamenlijk onze vuist nog krachtiger ballen tegen de epidemie van terroristisch geweld'', zegt de bewindsman. Hij liet ook weten mee te leven met het Franse volk.

"Europa staat verenigd achter het Franse volk en de regering in de strijd tegen geweld en haat.'' Met die woorden heeft de president van de Europese Unie Donald Tusk op de aanslag in Nice gereageerd.

De Amerikaanse president Barack Obama heeft in een verklaring laten weten mee te leven met Frankrijk. Hij spreekt van een "gruwelijke terroristische aanslag". Hij zegt ook dat de Verenigde Staten alles zullen doen om de Fransen te helpen bij het onderzoek naar de aanslag en om zij die verantwoordelijk zijn te berechten.
Video's

Live-Streams
http://pv.viewsurf.com/?id=40
http://news.sky.com/watch-live
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:03:12 #2
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163763113
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:01 schreef frietenstamp het volgende:
84 doden
202 gewonden
waarvan 52 in levensgevaar
waarvan 25 kunstmatig in leven gehouden worden

http://www.bfmtv.com/soci(...)ictimes-1006546.html
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:03:19 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163763117
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 17:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Alweer dat WIJ, ik niet hoor en ze zaten er de volkvertegenwoordigers en ik kon niet stemmen!
Wij als NL en wij als EU.. moeilijker is het niet...

Gooi Blair voor het scheveningentribunaal.. en evt Balkenende.. neem openbaar afstand van Amerika.. dan is er al heel wat dreiging minder...
pi_163763123
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:00 schreef Gia het volgende: [..] Misschien wel geïnspireerd door IS? Maakt het des te linker. Dit kan zomaar overal gebeuren, dergelijke eenmansacties.
Geeft aan dat elke moslim diep van binnen de hoop koestert om ongelovigen op te blazen. En als hun leven dan tegenvalt, voegen ze de dag bij het woord. Ze hoeven niet eens geronseld te worden. Moslim zijn is al genoeg om explosief te zijn.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:04:56 #5
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_163763135
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 17:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
Gaan we al iets doen met z'n allen of wachten we tot de volgende aanslag?
Ik vrees dat je hier moeilijk iets kan tegen doen?
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:05:21 #6
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_163763143
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:03 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Wat een tol zeg :{
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:06:07 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163763153
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:03 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Geeft aan dat elke moslim diep van binnen de hoop koestert om ongelovigen op te blazen. En als hun leven dan tegenvalt, voegen ze de dag bij het woord. Ze hoeven niet eens geronseld te worden. Moslim zijn is al genoeg om explosief te zijn.
Klinkklare onzin...
Als ik jouw sla, sla je terug... etc.. Als ik stop met slaan, mn excuses aanbied en voorkom dat je verder geslagen gaat worden dan hebben we gauw vrede..
Heeft niets met geloof te maken...
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:07:01 #8
3542 Gia
User under construction
pi_163763162
quote:

[..]

Nee, ik denk niet zozeer dat het 'het moslim zijn' is, maar wel het gevoel dat je, omdat je moslim bent, aangekeken wordt op de daden van IS, en dan, als het leven je tegenzit, tot dit soort daad kunt komen. Dat 'allahu akbar' roepen is dan ook bedoeld om verwarring te stichten als zou IS hier achter zitten. Ik denk echt dat dit totaal los staat van IS.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:08:05 #9
3542 Gia
User under construction
pi_163763173
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:06 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Klinkklare onzin...
Als ik jouw sla, sla je terug... etc.. Als ik stop met slaan, mn excuses aanbied en voorkom dat je verder geslagen gaat worden dan hebben we gauw vrede..
Dit nooit, hè! We gaan niet door het stof kruipen voor dit soort achterlijken.
pi_163763189
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:01 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zover ik begreep uit de Perso, leggen er een vijftigtal op de reanimatie.
Weet ik, maar de vraag werd gesteld waarom het vanmorgen over 20 gewonden ging en nu over 200. Met die 20 van vanmorgen werden alleen die in kritieke toestand bedoeld (en dat blijken er nu dus meer te zijn).
pi_163763191
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:03 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Ik vrees dat het dodental boven de 100 gaat komen.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:09:38 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163763195
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Dit nooit, hè! We gaan niet door het stof kruipen voor dit soort achterlijken.
Eehm.. wie zijn de achterlijken dan die zich een oorlog in hebben laten lullen die we vervolgens zelf gemaakt hebben?
Vervolgens zijn we daar maar weer weg gegaan nadat alles vernield was...

Het heeft een oorzaak die wij niet willen erkennen...
pi_163763198
quote:

[..]

Klinkklare onzin...
Als je ander hard genoeg slaat zodat deze niet meer opstaat is er ook vrede.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_163763204
quote:

[..]

Klinkklare onzin...
Stel jij bent heel sterk kan je niet aan, dan als je het zo doet en je draait je rug niet naar me toe hebben we inderdaad snel vrede!
Maar kijk je een moment niet pak ik je terug al is het jaren later!

Offtopic.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:10:16 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163763208
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:09 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Als je ander hard genoeg slaat zodat deze niet meer opstaat is er ook vrede.
Nee want die ander heeft familie en vrienden...
pi_163763212
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:10 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee want die ander heeft familie en vrienden...
Dan sla je die ook hard genoeg : )
- Fernando Pessoa
pi_163763229
quote:

[..]

:') :') :') :') :')

Kom eens buiten, moslims hebben wel wat beters te doen.

Wat is er zo moeilijk aan te accepteren dat er gekken zijn? Deze gek heeft een islamistische achtergrond dus heeft dat als excuus gebruikt, blanke gekken gebruiken 'ik werd gepest :'(' of 'de islam neemt Europa over' als argument om te moorden. Geen enkel verschil tussen.
pi_163763245
Het is ook de schuld van die kut Fransen, die kut linkse mensen die maar geen acties durven te nemen, die het beest niet bij zijn naam noemt. Altijd maar verschuilen achter terrorisme maar wij weten allemaal wat heeft geleid tot dit soort terrorisme.

Hoe lang je het gaat ontkennen hoe vaker dit gaat gebeuren. Ze moeten die gütmenschen die dit soort acties goedpraten gewoon kapot knallen. Ja echt, zo doen ze dat in China, Rusland etc. Ze geven islamitische extremisten geen enkele kans om ook maar te denken om iets te flikken.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:13:26 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163763249
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:10 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Dan sla je die ook hard genoeg : )
Ben je dan op het eind goed of slecht?
  Moderator vrijdag 15 juli 2016 @ 18:13:57 #20
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_163763257
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:13 schreef vigen98 het volgende:
Het is ook de schuld van die kut Fransen, die kut linkse mensen die maar geen acties durven te nemen, die het beest niet bij zijn naam noemt. Altijd maar verschuilen achter terrorisme maar wij weten allemaal wat heeft geleid tot dit soort terrorisme.

Hoe lang je het gaat ontkennen hoe vaker dit gaat gebeuren. Ze moeten die gütmenschen die dit soort acties goedpraten gewoon kapot knallen. Ja echt, zo doen ze dat in China, Rusland etc. Ze geven islamitische extremisten geen enkele kans om ook maar te denken om iets te flikken.
Zo zeg, wat een hoop onzin in één post
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:14:14 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163763261
quote:

Maar flikken zelf ook niets...
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:14:41 #22
117098 Hathor
Effe niet
pi_163763265
quote:

In Rusland zijn toch ook al diverse aanslagen gepleegd.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_163763266
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:13 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ben je dan op het eind goed of slecht?
Gezien moreel en ethiek geen definieerbare zekerheid zijn kan ik dat inderdaad als goed zien ja : )
- Fernando Pessoa
pi_163763271
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:13 schreef noodgang het volgende:

[..]

Zo zeg, wat een hoop onzin in één post
Hoe zou Hoesein met zijn kroost zijn omgegaan, bij of onder hem kwam toch zelden tot nooit iets voor of niet?
  vrijdag 15 juli 2016 @ 18:15:53 #25
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_163763285
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 18:09 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Weet ik, maar de vraag werd gesteld waarom het vanmorgen over 20 gewonden ging en nu over 200. Met die 20 van vanmorgen werden alleen die in kritieke toestand bedoeld (en dat blijken er nu dus meer te zijn).
Idd. momenteel 25 aan de beademing en ruim 50 op de intensive care.
Ik vermoed dat in alle consternatie sommige getallen een eigen leven gingen leiden.
Het zou mij niet verbazen dat het totaal aantal hoger zal worden.....

Andere kant, die 84 doden en 200+ gewonden vallen mij (nog hoe triest ook) nog ergens mee. Het had op die volgepakte boulevard over een afstand van 2 kilometer !!! , heel makkelijk het (drie)dubbele kunnen zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')