Ik heb zelf een idee voor een karakter verzonnen. Hij heet Moshe Shecklestein:quote:Actiegroep wil einde aan racistische attracties in Efteling
Actiegroep Stop Oppressive Stereotypes wil dat pretpark De Efteling stopt met enkele racistische attracties die in het park te zien zijn. De Efteling zelf heeft nu laten weten graag met de actiegroep in gesprek te gaan om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden. Dat meldt Nu.nl.
Op Facebook schrijft de actiegroep:
“ Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen. Efteling zou dit soort zaken zelf kunnen weten wanneer ze hier geld aan uitgeven. Niet-witte kinderen zijn voor Efteling helaas niet belangrijk genoeg om geld aan uit te geven. Ze reduceren ze liever tot stereotyperingen want daar verdienen ze geld mee. ”
Het gaat dan vooral om de atracties Monsieur Cannibale en Carnaval Festival. De eerste is een grote kannibaal – een stereotypering van een zwarte man – omringd door kookpotten, de tweede is een collectie van 275 poppen, met daarin vijf donkere figuren: Afrikaanse bosjesmannen.
Tegenover Nu.nl zegt een woordvoerder van het pretpark in Kaatsheuvel dat de Efteling graag ‘een dagje uit wil zijn voor iedereen, ongeacht geslacht, ras, politieke of seksuele voorkeur’. Om die reden wil het park nu met de actiegroep in gesprek. ‘We horen graag wat de pijnpunten zijn, zoals we dat bij elke klacht doen.’
De woordvoerder laat ook weten dat het niet de eerste klachten zijn die De Efteling over dit onderwerp ontvangt. ‘Maar het zijn er nooit heel veel geweest’.
In februari dit jaar haalde Monsieur Cannibale de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Daarin schreef journaliste Gisela Williams over haar ervaringen in het pretpark:
“ Bij de attractie Monsieur Cannibale was een enorme figuur met een koksmuts op zijn hoofd en een lepel door zijn neus. Een racistische stap terug naar de tijd van de VOC. ”
Bron: Joop.nl
quote:Anti-Eftelinggroep komt met video tegen Monsieur Cannibale, Gordon en Geert Wilders
De actiegroep treedt gemaskerd op in de video
KAATSHEUVEL - De actie van 'Stop Oppressive Stereotypes' tegen racistische uitingen van de Efteling is bloedserieus te noemen. In een filmpje op YouTube, staan de attracties Monsieur Cannibale en het Carnaval Festival in het rijtje van slavernij, het verdrijven van de indianen in Amerika en het uitroeien van joden.
De actiegroep opereert in anonimiteit. In het ruim drie minuten durende filmpje laten actievoerders met dierenmaskers op weten dat 'sprookjes niet bestaan, maar racisme wel'.
'Nummer 39 met rijst?'
Voorbeelden van racisme die voorbij komen is een uitspraak van Gordon tijdens een uitzending van Holland Got Talent. Daarin vroeg de zanger grappig bedoeld 'welk nummer' een Aziatische man ging zingen. 'Nummer 39 met rijst?'
Ook aan de 'Meer of minder Marokkanen-uitspraak' van PVV-leider Geert Wilders wordt in de opname gerefereerd. Verder vallen het standpunt van premier Mark Rutte over Zwarte Piet en de uitspraken van republiekein Donald Trump volgens de actiegroep onder racisme.
Kevin P. Roberson
Het filmpje voor 'Stop Oppressive Stereotypes' is gemaakt door journalist Kevin P. Roberson, die zelf zegt niets met de actiegroep te maken te hebben. Hij krijgt het op social media flink te verduren.
Vanwege haatdragende taal is de Facebook-pagina van de actiegroep vorige week verwijderd. Ook een nieuwe Facebook-pagina van de actiegroep is offline gehaald.
'Acties in park'
Stop Oppressive Stereotypes wil dat de attracties in de Efteling worden aangepast. Gebeurt dat niet dan komen er acties in het park. Zo liet de actiegroep eerder weten. De Efteling heeft gezegd graag met de anonieme actievoerders in gesprek te gaan.
http://www.omroepbrabant.(...)n+Geert+Wilders.aspx
In Duitsland was het met carnaval verboden verkleed te gaan als terrorist maar ook als cowboy. Die cowboy was een excuusverbod vermoed ik.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:27 schreef Gia het volgende:
Er is niets racistisch aan monsieur Canibale. Het is gebaseerd op verhalen over al dan niet bestaande menseneters in Afrika. Het gaat niet over willekeurige negers, al dan niet uit afrika.
Mogen kinderen dan nog wel Cowboy en Indiaantje spelen?
Mogen we ons nog verkleden met carnaval als zwarten met rieten rokjes. Heb ik al meerdere malen gezien in optochten. Of Chinezen met kleurige gewaden.
Het is al erg genoeg dat de boerka weg gecensureerd is in de optocht. Je mag ook niet meer verkleed als Arabier meelopen. Die liepen er nogal wat mee tijdens de oliecrisis.
Ik vraag me af waar dit gaat stoppen. Alle satire is straks verboden......als sommige mensen hun zin krijgen. Ook cabaratiers moeten nu maar alvast op gaan letten dat ze niets verkeerds gaan zeggen in hun volgende show.
Ik zag een tijdje terug videobeelden van zo'n 40-50 jaar geleden (van 8mm film) van een carnavalsoptocht(?), waarbij een aantal kinderen verkleed was als Afrikaan. Niks geks ofzo, maar wel met de stereotype kenmerken; donkere huidskleur, grote bos zwarte krullen.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:27 schreef Gia het volgende:
Er is niets racistisch aan monsieur Canibale. Het is gebaseerd op verhalen over al dan niet bestaande menseneters in Afrika. Het gaat niet over willekeurige negers, al dan niet uit afrika.
Mogen we ons nog verkleden met carnaval als zwarten met rieten rokjes. Heb ik al meerdere malen gezien in optochten. Of Chinezen met kleurige gewaden.
Het is al erg genoeg dat de boerka weg gecensureerd is in de optocht. Je mag ook niet meer verkleed als Arabier meelopen. Die liepen er nogal wat mee tijdens de oliecrisis.
Ik vraag me af waar dit gaat stoppen. Alle satire is straks verboden......als sommige mensen hun zin krijgen. Ook cabaratiers moeten nu maar alvast op gaan letten dat ze niets verkeerds gaan zeggen in hun volgende show.
het was geen sinterklaasoptocht?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:46 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik zag een tijdje terug videobeelden van zo'n 40-50 jaar geleden (van 8mm film) van een carnavalsoptocht(?), waarbij een aantal kinderen verkleed was als Afrikaan. Niks geks ofzo, maar wel met de stereotype kenmerken; donkere huidskleur, grote bos zwarte krullen.
Toen moest ik wel even denken; Oei, dat zou nu zéker voor een hoop commotie zorgen. Ik wist zelf ook niet zo goed wat ik er van moest vinden. 😅
het is nu de taak van cabaretiers om hier keihard tegenin te gaan. Anders blijft de balans zoekquote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:27 schreef Gia het volgende:
Staat die niet in de OP?quote:
O, verrek ja ik zie het.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:54 schreef Physsic het volgende:
[..]
Staat die niet in de OP?
Edit: Ik bedoel eigenlijk mijn eerste post.
heeft niemand door dat dit allemaal 1 grote stunt is van dhr Roberson, om zo op vrij makkelijke (en laffe) manier meer views te krijgen voor zijn eigen mediaproducties?quote:Kevin P. Roberson
Het filmpje voor 'Stop Oppressive Stereotypes' is gemaakt door journalist Kevin P. Roberson, die zelf zegt niets met de actiegroep te maken te hebben. Hij krijgt het op social media flink te verduren.
ik geloof dat de fascisten van antifa er geen genuanceerde kijk op hebben. Waarschijnlijk ontkennen ze gewoon dat er Aziaten zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 12:04 schreef TheJanitor het volgende:
Benieuwd naar hun redenering waarom Aziaten het wel redden in de Westerse wereld terwijl zij ook best vaak het mikpunt zijn van karikatuur en stereotypen. Misschien nog wel vaker dan negerts.
"Omdat Aziaten geen geschiedenis hebben van onderdrukking en vernedering door witte mensen. Zij hebben geen last van het collectieve trauma genaamd 'slavernijverleden' waar zij iedere dag aan worden herinnerd bij het zien van witte mensen in machtige posities." - Aldus Delano 'ik ben werkloos omdat ik zwart ben en niet omdat ik een geitenwollensokkenactivist ben' Jacksonquote:Op dinsdag 12 juli 2016 12:04 schreef TheJanitor het volgende:
Benieuwd naar hun redenering waarom Aziaten het wel redden in de Westerse wereld terwijl zij ook best vaak het mikpunt zijn van karikatuur en stereotypen. Misschien nog wel vaker dan negerts.
Mooie drogreden om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Wel sneu eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 12:30 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
"Omdat Aziaten geen geschiedenis hebben van onderdrukking en vernedering door witte mensen. Zij hebben geen last van het collectieve trauma genaamd 'slavernijverleden' waar zij iedere dag aan worden herinnerd bij het zien van witte mensen in machtige posities." - Aldus Delano 'ik ben werkloos omdat ik zwart ben en niet omdat ik een geitenwollensokkenactivist ben' Jackson
Antifa... begint er op te lijken dat het toch (enkele) van deze gasten zouden kunnen zijn:quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:18 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het is nieuw voor me dat de groep volledig anoniem is. Ik dacht dat er in topic #1 of #2 al was gesproken over een van de leden.
quote:Op donderdag 7 juli 2016 23:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kan, of een Frank van der Linde, Michael van Zeijl, Christa Soeters (die van dat 4 mei gedoe), Saidy Smeek (inderdaad) of wie weet Joke Kuijt.
Ivm de anonimiteit sluit ik ook niet uit dat het een 1 of andere mediastunt kan zijn, maar het kan ook geinitieerd zijn door het stuk in NRC in april 2016 waarin de betreffende journalist als het ware 'de activisten' uitnodigt actie te ondernemen.
http://www.nrc.nl/next/20(...)-kaatsheuvel-1606182
Laten we hopen dat het bij sneu blijft en niet verder escaleert.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 12:36 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Mooie drogreden om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Wel sneu eigenlijk.
Actiegroep SOS is niet hetzelfde als de Stichting Onjuist Spatiegebruik?quote:
moet je hier nog naar vragen?quote:Op dinsdag 12 juli 2016 11:27 schreef Gia het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |