http://www.ad.nl/economie(...)ege-potjes~a66d4fc4/quote:Zit HAK straks met lege potjes?
In de supermarkten dreigt een groentetekort. Door het slechte weer is een groot deel van de zomergroente verloren gegaan. ,,We houden rekening met een scenario waarbij in de hele branche 40 procent of meer van de spinazie, doperwten, wortelen, tuinbonen en andere zomergroenten verloren is'', zegt een woordvoerder van HAK.
,,In onze lange historie hebben wij niet eerder zulke extreme neerslag, regen en hagel gemeten.'' Het bedrijf kan nog geen inschatting geven van het uiteindelijke effect op de beschikbaarheid van haar eigen producten. ,,Dit is nog uiterst onzeker.''
De conservenfabrikant vreest ook voor de oogst van najaarsgroenten. Door de natte bodem is het onmogelijk om gewassen in te zaaien. De teelt van sperziebonen, kool en bieten loopt daardoor ook schade op. Met name in Noord-Brabant en Limburg gingen de oogsten verloren. Die hadden eigenlijk moeten worden verwerkt tot lang houdbare producten in pot, blik en diepvriesverpakking.
Dat verlies kan niet worden goedgemaakt door aanvoer uit het buitenland, zegt directeur Philip den Ouden van FNLI, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten. ,,Ook daar is sprake van forse waterschade, nog afgezien van het feit dat deze groenten in het buitenland maar beperkt beschikbaar zijn. Het is aannemelijk dat er een tekort ontstaat aan Nederlandse groenteconserven en diepvriesgroenten."
Spinazie
In de schappen met verse groenten ontstaan al lege plekken. Verse spinazie is de komende tijd niet of nauwelijks voorhanden, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. ,,We proberen elders in te kopen, maar zijn niet alleen.''
De levensmiddelenindustrie sluit zich aan bij de oproep van boeren en lokale overheden om de ravage tot ramp uit te roepen. De gevolgen van het noodweer dermate uitzonderlijk en groot, dat actief overheidsbeleid volgens de FNLI noodzakelijk is.
http://www.distrifood.nl/(...)slecht-weer-10199054quote:Lege groenteschappen door slecht weer
AddThis Sharing Buttons
assortiment
AMSTERDAM – Supermarkten hebben door het slechte weer een tekort aan sommige in Nederland geteelde, groentes zoals spinazie, paksoi en sla.
Lege groenteschappen door slecht weer
Tekort in groenteschap door slecht weer
AH meldt dat daardoor in sommige winkels geen spinazie te koop is. Ook Jumbo meldt dat de levering van sommige verse groentes stokt, zo meldt de Volkskrant.’ Volgens een woordvoerder van AH is het een landelijk probleem. ‘Bij spinazie is het tekort het grootst. We kunnen slechts de helft van de normale hoeveelheid inkopen. ’Ook rucola en paksoi zijn volgens de woordvoerder moeilijk verkrijgbaar. De groenten worden zoveel mogelijk over de winkels verdeeld. Bij lege schappen hangen briefjes met uitleg.
Slechte weer oorzaak van lege groenteschappen
Het slechte weer van de laatste weken, met hevige hagelbuien en veel regen, is de oorzaak van de schaarste. In de gebieden waar niet de hagel de schade veroorzaakte, is de regenval schuldig aan de lege groenteschappen. Akkers kwamen onder water te staan en oogsten gingen verloren. Zo werden tuinderijen in Limburg en Oost-Brabant, waar veel van de zogenaamde vollegronds groenten worden geteeld, zwaar getroffen.
Nog nooit zo slecht als dit jaar
In andere jaren leidde regenval ook wel eens tot lege groenteschappen. ‘Maar het was nog nooit zo slecht als dit jaar’, zegt een woordvoerder van landbouworganisatie LTO. LTO-voorzitter Albert Jan Maat schat de schade op zo’, ¤650 miljoen. Het buitenland biedt ook geen soelaas. Er is ook veel schade in België, Duitsland en Frankrijk.
AH verwacht tekort snel op te lossen
AH verwacht dat de ergste tekorten binnen drie weken zijn opgelost. Spinazie kan al na vier weken oogstrijp zijn. ‘Maar dan moet het weer wel goed blijven. Volgens een woordvoerder van Jumbo kan het wel tot september duren voordat de aanvoer van spinazie weer op het normale peil is.
En als de industrie leveringsproblemen heeft gaat dat niet op voor de verse producten denk jij?quote:Op zondag 10 juli 2016 08:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Gelukkig vreet ik toch al geen blik-/potvoer van Hak.
We zullen zien hoe het verder gaat. Werk jij bij de inkoop van een supermarkt?quote:Op zondag 10 juli 2016 08:48 schreef FutureFairytale het volgende:
Vorig jaar was het hetzelfde geval met Hak.
Overigens hebben ze tot nu toe nog geen leveringsproblemen.
zo'n opmerking hakt er wel in.quote:Op zondag 10 juli 2016 08:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Gelukkig vreet ik toch al geen blik-/potvoer van Hak.
Dit.quote:Op zondag 10 juli 2016 09:03 schreef Isabeau het volgende:
Ik kon idd (toevallig?) al geen spinazie vinden
Als mijn gazon voorbode was voor de bladgroentes kreeg je geld toe op de markt. Het gras blijft maar de grond uit schieten.quote:Op zondag 10 juli 2016 09:12 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dit.![]()
En als mijn eigen moestuin een voorbode is voor de rest van het land, dan zie ik het probleem wel ja.
Tegen de tijd dat die hier zijn voldoen ze niet meer aan de eisen.quote:Op zondag 10 juli 2016 10:00 schreef RobinOok het volgende:
Ohoh, komen de boontjes uit blik straks ook uit Egypte!
Tomaten zijn rond deze tijd van het jaar altijd spotgoedkoop.quote:Op zondag 10 juli 2016 13:25 schreef Deskjet het volgende:
In mijn ervaring volgt de nederlandse prijs die van de Duitse. In Duitsland is al weken de prijs van tomaten erg laag. De prijs van paprika's zijn daar flink omhoog gegaan deze week.
In het nieuws heb ik wel kapotte tomatenkassen gezien, maar geen paprikakassen?
Ik zou meer balen van hoge paprikaprijzen, dan van lege hakpotjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |