abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163575484
In de badkamer lopen koperen leidingen, gesoldeerd met knietjes en dergelijke. Omdat de indeling van de badkamer wordt gewijzigd moeten de leidingen ook worden omgelegd.

Met flexibele buis is dit voor mij, als simpele klusser, een stuk makkelijker dan buigen van koperleidingen. Alleen..hoe verbind ik de bestaande koperleiding aan de kunstof leiding?

Ik vind alleen maar pers-knel verbindingen, en juist van knelverbindingen heb ik geleerd dat deze niet achter een koof of leidingschacht mogen?

Het gaat om APE Alupex buis (16x2mm) en deze koppelingen:
http://www.arsenius.nl/c-2142124/ape-pers-koppelingen-water-cv/
pi_163575607
Hou er rekening mee dat: Ik weet de exacte getallen niet, maar ik dacht dat flexibele waterleiding na 10 jaar vervangen dient te worden ten opzichte van 25 jaar voor koperen leidingen (niet die flexibele koperen leidingen)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2016 10:14:34 ]
pi_163575628

Hier kun je dan weer je koper op persen.
pi_163575684
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:15 schreef Slakkenspoor het volgende:
[ Hier kun je dan weer je koper op persen.
Dus het kan wel? Is dat dan met dezelfde perstang en bek als je voor de flexibele buis gebruikt? En is het gewoon persen op een al bestaande 15mm koperleiding?
  Boks-Chick donderdag 7 juli 2016 @ 10:29:06 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_163575795
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:14 schreef CarltonBanks het volgende:
Hou er rekening mee dat: Ik weet de exacte getallen niet, maar ik dacht dat flexibele waterleiding na 10 jaar vervangen dient te worden ten opzichte van 25 jaar voor koperen leidingen (niet die flexibele koperen leidingen)
als het PE is, dan niet, die gaan 30-40 jaar mee :).
edit: alu PE (wat het hier is) ook.
lolwut
pi_163575835
quote:
Dit lijkt me sterk en geloof ik niet. Flexibel wordt overal toegepast door de professionals.. en dat gaat echt niet na 10 jaar op de schop om te vervangen.

Heb je eerder gewerkt met flexibel? en wat voor tang gebruik je?

Heb het ook zelf gedaan in de badkamer en onder de vloer.. let op dat je goed kalibreert en ontbraamt. De loodgieter bij ons maakt de koppeling ook eerst even nat voordat hij hem in de buis steekt, zodat het rubbertje niet kan beschadigen.

Loodgieters hebben een speciale tang om op koper te persen.. maar anders zou ik het zelf durven met een pers/knel achter een koof.
pi_163575842
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:20 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dus het kan wel? Is dat dan met dezelfde perstang en bek als je voor de flexibele buis gebruikt? En is het gewoon persen op een al bestaande 15mm koperleiding?
Je kunt koperen persfittingen van bijvoorbeeld VSH link op deze fitting persen. Vaak kun je dezelfde tang gebruiken, je hebt wel een persbek voor 15 mm nodig.
  donderdag 7 juli 2016 @ 20:17:01 #8
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_163587036
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:14 schreef CarltonBanks het volgende:
:? Waar heb je deze info vandaan?
Share your talent, move the world.
pi_163588739
Het is kunststof ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')