Auwquote:Gevangene Scheveningen snijdt in zijn penis en eet ballen op
Een gevangene in Scheveningen heeft zichzelf vorig jaar gruwelijk verwond. Hij sneed de eikel van zijn penis af en verwijderde zijn testikels, die hij opat. Het incident staat in een rapport dat het ministerie van Veiligheid en Justitie openbaar maakte.
Het document beschrijft gedetailleerd hoe personeel van de psychiatrische afdeling van PI Haaglanden de afgrijselijke ontdekking doet. Op 22 oktober, om 07.30 uur, opent een medewerker de cel van de man. 'Betrokkene stond in een donkere cel al bij de deur en gaf aan dat hij weg moest van de afdeling. In eerste instantie werd daar niet op gereageerd, totdat de betrokkene zijn arm toonde, die flink openlag.'
De medewerker bindt een handdoek om de wond. Een andere medewerker belt een ambulance. Als tegen de man wordt gezegd dat er hulp onderweg is, doet hij iets onverwachts. Hij pakt de afgesneden eikel van zijn geslachtsdeel uit zijn jaszak.
Stemmen
'De betrokkene geeft aan dat hij zijn testikels heeft verwijderd en opgegeten', staat in het rapport. 'Ik heb de betrokkene gevraagd om zijn broek te laten zakken, om de toedracht van de wond te kunnen zien. De wond was rustig, het bloedde niet meer.'
De man zei stemmen in zijn hoofd te hebben, die hem opdracht gaven om zichzelf te verwonden. De Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzoekt de zaak. Gevangenen snijden vaker in hun genitaliėn: het gebeurde in oktober ook in de Pompekliniek in Nijmegen
Hij leeft nogquote:
Waarschijnlijk wel, omdat mensen welke actieve psychiatrische zorg nodig hebben dan sneller in een normale gevangenis terechtkomen en onbehandeld blijven.quote:Op maandag 4 juli 2016 07:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Auw![]()
Ook een gevolg van de bezuiniging in de zorg en Justitie?
Mesdag kliniek. Kun je mensen oprapen met een lepel. Een vorkje mee prikken bij de crematie.quote:
Scheermesje?quote:Op maandag 4 juli 2016 08:01 schreef frietenstamp het volgende:
Gevangenen hebben de beschikking over messen in hun cel?
Maar hij zat toch in een psychiatrische instelling?quote:Op maandag 4 juli 2016 09:42 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, omdat mensen welke actieve psychiatrische zorg nodig hebben dan sneller in een normale gevangenis terechtkomen en onbehandeld blijven.
In dit geval klopt dat, maar dit soort zaken horen daar ook absoluut niet voor te kunnen komen. Je eigen ballen afsnijden, de middelen hiervoor tot je beschikking hebben en ze opeten voordat de hulpverlening is aangekomen of er überhaupt kennis van neemt geeft vooral aan dat er of sprake is van enorme onderbezetting of incapabel personeel. Dat zijn ook zaken die door bezuinigingen kunnen ontstaan. Losstaand daarvan ga je ook sneller de kans krijgen inderdaad dat mensen met psychiatrische problematiek onbehandeld in een reguliere gevangenis terecht komen.quote:Op maandag 4 juli 2016 10:55 schreef Physsic het volgende:
[..]
Maar hij zat toch in een psychiatrische instelling?
Blijkens het artikel zat de man al in een psychiatrische tak van de PI. Dit soort zaken kun je niet altijd voorkomen, zeker niet als er ineens een actieve episode van een psychose optreedt.quote:Op maandag 4 juli 2016 09:42 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, omdat mensen welke actieve psychiatrische zorg nodig hebben dan sneller in een normale gevangenis terechtkomen en onbehandeld blijven.
Dat gaat sowieso nogal lastig vanuit een gevangenis.quote:Op maandag 4 juli 2016 09:03 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Kan zich niet meer voortplanten.
Dat iemand geen mes (of ander soortgelijk voorwerp) in zijn cel moet kunnen hebben ben ik het helemaal mee eens. Dit had dan ook niet moeten kunnen gebeuren.quote:Op maandag 4 juli 2016 10:58 schreef Eufonie het volgende:
[..]
In dit geval klopt dat, maar dit soort zaken horen daar ook absoluut niet voor te kunnen komen. Je eigen ballen afsnijden, de middelen hiervoor tot je beschikking hebben en ze opeten voordat de hulpverlening is aangekomen of er überhaupt kennis van neemt geeft vooral aan dat er of sprake is van enorme onderbezetting of incapabel personeel. Dat zijn ook zaken die door bezuinigingen kunnen ontstaan. Losstaand daarvan ga je ook sneller de kans krijgen inderdaad dat mensen met psychiatrische problematiek onbehandeld in een reguliere gevangenis terecht komen.
Hoewel het niet altijd te voorkomen is, treedt een psychose niet 'uit het niets' op en heeft het een (al dan niet snelle) ontwikkeling van factoren. Hier zijn verschillende kenmerken, zoals warrige gedachtegangen, dissociatie, afnemende motorische expressie en teruggetrokken gedragingen welke optreden en soms onder de noemer 'randpsychotisch' vallen. Ik ben het absoluut met je eens dat dit niet altijd voorkomen kunnen worden, maar een opname op een PI, het hebben van een heftige psychose en dan de tijd en mogelijkheid hebben tot het afsnijden van je ballen lijkt mij een behoorlijk kwalijke gang van zaken. Niet overeenkomstig met bijvoorbeeld reguliere zelfbeschadiging.quote:Op maandag 4 juli 2016 11:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Blijkens het artikel zat de man al in een psychiatrische tak van de PI. Dit soort zaken kun je niet altijd voorkomen, zeker niet als er ineens een actieve episode van een psychose optreedt.
Als blijkt dat iemand niet te 'genezen' is (hetgeen dan onder de noemer uitbehandeld valt) kan er wel gekozen worden de persoon op een zogenoemde longstay-afdeling te plaatsen hetgeen in feite een gesloten kliniek is met inrichting voor langdurig verblijf. Psychotische kenmerken kunnen onderdrukt worden met medicatie en hoewel dat absoluut geen pretje is, kan men deze ook pas toedienen bij beginnende randpsychotische kenmerken, ofwel de aanloop naar een psychose toe. Echter, dat herkennen betekent wel gedegen en actief aanwezige diensten welke een dergelijke afdeling wel hoort te hebben.quote:Op maandag 4 juli 2016 11:08 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat iemand geen mes (of ander soortgelijk voorwerp) in zijn cel moet kunnen hebben ben ik het helemaal mee eens. Dit had dan ook niet moeten kunnen gebeuren.
Maar niet iedere psychiatrische patiėnt is te 'genezen' en iemand vastbinden of 24/7 monitoren via een camera zal ongetwijfeld tegen de regels zijn. Dus wat doe je met iemand die tijdens zijn behandeling een gevaar blijft voor zichzelf en anderen? Is best een lastige kwestie.
Dit is niet bedoeld als kritiek ofzo he, ik begrijp precies wat je bedoelt.Ik bedoel nu vooral ditsoort situaties in het algemeen.
Leeft deze man ondertussen eigenlijk nog?
Ja, maar dat gaat niet in de gevallen waar iemand ook nog voornamelijk agressief gedrag vertoont. Volgens mij is het sowieso nogal lastig om iemand over te plaatsen naar longstay. Daar gaat zeker een hele tijd overheen.quote:Op maandag 4 juli 2016 11:25 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Als blijkt dat iemand niet te 'genezen' is (hetgeen dan onder de noemer uitbehandeld valt) kan er wel gekozen worden de persoon op een zogenoemde longstay-afdeling te plaatsen hetgeen in feite een gesloten kliniek is met inrichting voor langdurig verblijf. Psychotische kenmerken kunnen onderdrukt worden met medicatie en hoewel dat absoluut geen pretje is, kan men deze ook pas toedienen bij beginnende randpsychotische kenmerken, ofwel de aanloop naar een psychose toe. Echter, dat herkennen betekent wel gedegen en actief aanwezige diensten welke een dergelijke afdeling wel hoort te hebben.
Dat was dus ook mijn eerste gedachte.quote:Op maandag 4 juli 2016 08:01 schreef frietenstamp het volgende:
In de gevangenis liggen gewoon grote koksmessen in de gezamelijke keuken, er word wel een check gedaan bij het insluiten of die allemaal terug zijn gehangen.quote:
Nee hoor, gedetineerden mogen om de zoveel tijd bezoek ontvangen voor een wip. Op die manier is Joran van der Sloot ook pappa gewordenquote:Op maandag 4 juli 2016 11:07 schreef viceversa het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso nogal lastig vanuit een gevangenis.
Joran is het anders gelukt.quote:Op maandag 4 juli 2016 11:07 schreef viceversa het volgende:
[..]
Dat gaat sowieso nogal lastig vanuit een gevangenis.
quote:Op maandag 4 juli 2016 08:01 schreef frietenstamp het volgende:
quote:
Ik heb het begin jaren '90 een paar keer van binnen mogen meemaken en iedere gevangene heeft mes, vork en lepel op zijn cel. Het is wel een botermes maar die slijp je makkelijk scherp aan je bedrand ofzo. Daarnaast kan iedere gevangene scheermesjes in de winkel kopen en slingeren op elke afdeling scharen rond. Zo gek is dat allemaal niet. Dat heb je gewoon nodig in het dagelijks leven ook in de bajes. De bewaarders gaan je brood niet smeren dat moet je toch echt zelf doen. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met roken maar destijds had ook iedere gevangen een aansteker op zak.quote:Op maandag 4 juli 2016 11:08 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat iemand geen mes (of ander soortgelijk voorwerp) in zijn cel moet kunnen hebben ben ik het helemaal mee eens. Dit had dan ook niet moeten kunnen gebeuren.
Voor een gevangene vind ik dat ook zeker niet raar.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 15:50 schreef Alektorophobia. het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik heb het begin jaren '90 een paar keer van binnen mogen meemaken en iedere gevangene heeft mes, vork en lepel op zijn cel. Het is wel een botermes maar die slijp je makkelijk scherp aan je bedrand ofzo. Daarnaast kan iedere gevangene scheermesjes in de winkel kopen en slingeren op elke afdeling scharen rond. Zo gek is dat allemaal niet. Dat heb je gewoon nodig in het dagelijks leven ook in de bajes. De bewaarders gaan je brood niet smeren dat moet je toch echt zelf doen. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met roken maar destijds had ook iedere gevangen een aansteker op zak.
Hij zat dan wel op een psychiatrische vleugel maar die zit gewoon in de bajes en is vrijwel hetzelfde als de andere afdelingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |