abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163422835
Kan ik mijn kruipruimte van hoogte 25cm opvullen met zand, aantrillen, flink bewateren, aantrillen en er dan 10cm beton op storten of zal de vloer dan gaan zakken? Ondergrond is zware klei.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_163422975
Dat gaat sowieso zakken en scheuren

Waarom zou je dat willen?
pi_163423135
Ik weet niet wat ik er anders mee moet. De balken zijn rot en ik heb niks aan die kruipruimte omdat het maar 25cm hoog is. Nieuwe balken erin gaan weer rotten en mijn fundering is niet berekend op een betonnen vloer, dus vandaar dat ik de vloer direct op het zand wil leggen.

Mijn 2 buren hebben dit gedaan bij hun gehele kruipruimte van hun gehele huis (60cm diep) maar die balken zijn nog goed bij mij. Ik wil het alleen doen bij de oude aanbouw van een paar m2.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_163424850
Volspuiten met schelpen. Houdt het vocht tegen in ieder geval.
Google maar.
pi_163425507
Is een combinatie van betonnen balken met daartussen 'broodjes' van isolatiemateriaal geen optie? Afstorten met een betondeklaag van een paar centimeter en je hebt een redelijk geïsoleerde lichtgewicht betonnen vloer.

Een volledig betonnen vloer op klei lijkt mij persoonlijk geen langdurig succes.
pi_163426375
Als je maar 25cm heb, hij wil jij dan ooit die oppervlakte gaan trillen? Met je vingertoppen ofzo...
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_163427911
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 23:34 schreef flappy het volgende:
Volspuiten met schelpen. Houdt het vocht tegen in ieder geval.
Google maar.
Ik ga uiteraard niet op schelpen lopen en als je er dan beton op stort dat zakt je vloer helemaal weg, want de schelpen gaan dan kapot door het gewicht.
pi_163427913
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 23:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Is een combinatie van betonnen balken met daartussen 'broodjes' van isolatiemateriaal geen optie? Afstorten met een betondeklaag van een paar centimeter en je hebt een redelijk geïsoleerde lichtgewicht betonnen vloer.

Een volledig betonnen vloer op klei lijkt mij persoonlijk geen langdurig succes.
Mijn fundering kan dit gewicht niet aan.

Een gedeelte van de oppervlakte heeft een kruipruimte, de rest niet en daar heeft al minimaal 30 jaar beton op de grond gelegen zonder problemen.
pi_163427915
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 00:27 schreef spierbal het volgende:
Als je maar 25cm heb, hij wil jij dan ooit die oppervlakte gaan trillen? Met je vingertoppen ofzo...
Hoe bedoel je? Ik haal de gehele vloer eruit tot zand, vul dit gat op met zand en ga dan in mijn huis het zand trillen met zo'n plaat.
pi_163427944
Je kan die ruimte beter afvullen met polyurethaan. Wel zorgen dat je de juiste apparatuur hebt om de 2 componenten goed te mengen en een paar dagen de ruimte goed ontluchten.
pi_163427956
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:00 schreef vaduz het volgende:
Je kan die ruimte beter afvullen met polyurethaan. Wel zorgen dat je de juiste apparatuur hebt om de 2 componenten goed te mengen en een paar dagen de ruimte goed ontluchten.
En dan beton erop storten?
  vrijdag 1 juli 2016 @ 08:02:57 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163427969
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 07:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik haal de gehele vloer eruit tot zand
Als het zand is zou ik er niets aan doen, als het natte klei is wel..
Maar beton rot ook gewoon, dus daar zou ik echt niet aan beginnen.. Hoe is de ventilatie in de kruipruimte?
Ik heb hier ook 25cm (ish) kruipruimte op zand.. enkel balken en houten vloer erover en is kurkdroog, dus dat gaat (nu 33 jaar) prima..

Perliet een optie?
pi_163428142
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als het zand is zou ik er niets aan doen, als het natte klei is wel..
Maar beton rot ook gewoon, dus daar zou ik echt niet aan beginnen.. Hoe is de ventilatie in de kruipruimte?
Ik heb hier ook 25cm (ish) kruipruimte op zand.. enkel balken en houten vloer erover en is kurkdroog, dus dat gaat (nu 33 jaar) prima..

Perliet een optie?
Het is geen natte klei, en ook niet alleen klei. Het ligt vol bouwafval tot meters diep. Allerlei bakstenen, oude funderingen en ooit in de tuin heb ik er een oude koelkast en vloerkleed van 4m2 uit de grond gehaald. Je kan er ook geen schep in doen, en als je schept moet je oppassen voor je rug. In de tuin heb ik met een klein schepje laagje voor laagje eraf geschrapt tot ik toen bij mijn riool kwam, waar ik toen bij moest. Duurde 2 weken.

Perliet ken ik niet.

Ik leg gelijk vloerverwarming aan, dus het wordt zowiezo een betonnen vloer. Hier in de buurt is het grondwater een vreselijk gigantisch probleem. Straten lopen blank bij de kleinste bui en dan stroomt ook altijd mijn wc over in huis. Als ik nu weer nieuwe balken leg en die gaan rotten dan moet mijn beton vloer er weer uit, zoals nu ook moet.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 08:29:06 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163428182
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is geen natte klei, en ook niet alleen klei. Het ligt vol bouwafval tot meters diep. Allerlei bakstenen, oude funderingen en ooit in de tuin heb ik er een oude koelkast en vloerkleed van 4m2 uit de grond gehaald. Je kan er ook geen schep in doen.

Perliet ken ik niet.
Dat ligt er prima toch..? Vroeger ging alles in de grond... van asbest tot glas.. complete huizen liggen heel vaak naast hun vervanger...

Maar zolang de kruipruimte gewoon droog is moet je die niet opvullen...
pi_163428190
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:29 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zolang de kruipruimte gewoon droog is moet je die niet opvullen...
Die is niet altijd droog en moet ik er dan zo beton in storten? Of hoe moet ik er dan een vloer opleggen met vloerverwarming?

Heel veel mensen in de straat hier, waaronder mijn 2 buren hebben de gehele kruipruimte in hun huis volggestort met beton vanwege vocht, naakslakken(heb ik ook) en rottende balken. Nu ligt er ook al minimaal 30 jaar een betonnen vloer op grond (gedeelte van de ruimte die ik nu ga aanpakken).

Maar waar moet ik op letten als ik dit doe?
  vrijdag 1 juli 2016 @ 08:39:33 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163428281
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik leg gelijk vloerverwarming aan, dus het wordt zowiezo een betonnen vloer. Hier in de buurt is het grondwater een vreselijk gigantisch probleem. Straten lopen blank bij de kleinste bui en dan stroomt ook altijd mijn wc over in huis. Als ik nu weer nieuwe balken leg en die gaan rotten dan moet mijn beton vloer er weer uit, zoals nu ook moet.
Voor vloerverwarming heb je geen betonnen vloer nodig..
Hoe is je tuin aangelegd? Tegels zijn ook een grote boosdoener..

Maar het klinkt vooral als een ventilatie probleem in de kruipruimte en een rioolprobleem in de straat..

Het punt is dat je door er beton op te storten het probleem niet wegneemt...
  vrijdag 1 juli 2016 @ 08:42:24 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163428308
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die is niet altijd droog en moet ik er dan zo beton in storten? Of hoe moet ik er dan een vloer opleggen met vloerverwarming?

Heel veel mensen in de straat hier, waaronder mijn 2 buren hebben de gehele kruipruimte in hun huis volggestort met beton vanwege vocht, naakslakken(heb ik ook) en rottende balken. Nu ligt er ook al minimaal 30 jaar een betonnen vloer op grond (gedeelte van de ruimte die ik nu ga aanpakken).

Maar waar moet ik op letten als ik dit doe?

Je zou er dus perliet in kunnen gooien en daarop storten, maar vocht is vocht, en dat komt toch wel omhoog.. (desnoods door de muren, meet die van je buren maar eens met een vochtmetertje, en daarna die van jou..)

Daar zou ik dus iets aan proberen te doen..
pi_163428399
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kan ik mijn kruipruimte van hoogte 25cm opvullen met zand, aantrillen, flink bewateren, aantrillen en er dan 10cm beton op storten of zal de vloer dan gaan zakken? Ondergrond is zware klei.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 07:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Ik haal de gehele vloer eruit tot zand, vul dit gat op met zand en ga dan in mijn huis het zand trillen met zo'n plaat.
Als het om een paar m² uitbouw gaat: mijn vrijblijvende idee: laagje zand zodat je een egaal oppervlak hebt, landbouwfolie uitleggen en opvullen met isolatie en een lichtgewichtbetonlaag van 6 - 8 cm evt. incl vloerverwarming.

Laagdikte: zand + Isolatiepakket + lichtgewichtbeton = 25 cm i.e. tot je op de gewenste hoogte bent.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163428423
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:39 schreef Zolderkamer het volgende:

Het punt is dat je door er beton op te storten het probleem niet wegneemt...
Dat denk ik dus wel als je een folielaag onderop legt. Ik ken huizen die op geestgrond zijn gebouw en waar het duinwater onderdoor spoelt. Betonlaag gestort, en daarna 3 verdiepingen zijn erop gebouwd

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 01-07-2016 08:59:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163428475
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Evt. gebruikmakend van Lewis zwaluwstaartvloeren kan je met 50 mm hoogte toe. Scheelt weer gewicht en sjouwwerk:

http://reppel.nl/nl/lewis-zwaluwstaartplaten/montage
  vrijdag 1 juli 2016 @ 08:58:39 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_163428478
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat denk ik dus wel als je een folielaag onderop legt. Ik ken huizen die op geestgrond zijn gebouw en waar het duinwater onderdoor spoelt. Betonlaag en 3 verdiepingen zijn erop gebouwd
Beton gaat drijven en scheuren, dus de bouw van die woningen zal een bepaalde constructie hebben..
pi_163428581
Nieuwe balken erin zetten die helemaal in de epoxy zetten en het vochtprobleem aanpakken. Tegenwoordig heb je ook composiet balken die waterbestendig zijn.
pi_163433132
Als de buren op een soortgelijke manier hun betonvloer gestort hebben (dus "zwevend"; niet vast aan de bestaande fundering) zou ik het ook gewoon doen. Ervan uitgaande dat het dezelfde soort huizen/bouw betreft.

Lost alleen idd je vochtprobleem niet op; dit verplaatst zich gewoon. Vocht wat normaal in de kruipruimte terecht kwam,
zal nu een andere weg (bv langs het beton of in de muren gaan trekken) gaan zoeken.
pi_163433569
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat denk ik dus wel als je een folielaag onderop legt. Ik ken huizen die op geestgrond zijn gebouw en waar het duinwater onderdoor spoelt. Betonlaag gestort, en daarna 3 verdiepingen zijn erop gebouwd
Ik doe van onder naar boven
-zand
-folie
-isolatie
-krimpnet
-vloerverwarming
-beton erover
-tegels

Gaat dit goed?
pi_163433616
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:06 schreef naaa het volgende:
Als de buren op een soortgelijke manier hun betonvloer gestort hebben (dus "zwevend"; niet vast aan de bestaande fundering) zou ik het ook gewoon doen. Ervan uitgaande dat het dezelfde soort huizen/bouw betreft.

Lost alleen idd je vochtprobleem niet op; dit verplaatst zich gewoon. Vocht wat normaal in de kruipruimte terecht kwam,
zal nu een andere weg (bv langs het beton of in de muren gaan trekken) gaan zoeken.
Het grootste gedeelte van mijn huis behoudt de kruipruimte (die de buren ook hebben volgestort). Ik stort alleen de aanbouwkeuken vol en ook maar ongeveer 5 m2 (van de 18 m2), de rest (dus 13m2) was al beton op zand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')