quote:
Op vrijdag 1 juli 2016 10:27 schreef indiaantje89 het volgende:Kut hé dat iemand wat over je favoriet bandje zegt?
Je gaat mij beschuldigen dat ik er niet bij was op Werchter maar je hebt wel je mening klaar dat Balthazar te lang doorspeelde op Pinkpop waar je zelf niet bij was? Ze werden al uitgeplugd binnen hun speeltijd volgens het programmaboekje. Stage 4 werd pas op zondag ochtend bekend gemaakt dat ze niet mochten spelen gelijkertijd met Paul.
Hoezo is dat opeens onprofessioneel van Pinkpop? Al die andere acts die daar al die jaren staan hebben er nooit problemen mee gehad. Nu is het op Werchter en klaagt hij wéér, ligt dat dan ook aan Pinkpop?
Kom op man, je liefde voor Paul maakt je een beetje blind. Dat is niet erg hoor, heeft iedereen wel eens last van. Ik heb hem oprecht kans gegeven op Pinkpop (anders koop ik geen kaartje). Hij heeft het gewoon niet waar kunnen maken voor mij, en als daar iedereen en alles voor moet uitwijken dan geef ik daar mijn kritiek over ja. Dat had ik ook over mijn helden gedaan (ik noem een Bruce Springsteen) als hij dit soort gedrag zou vertonen.
Het is niet omdat Paul een gigantische carrière heeft gehad dat je niets over hem mag zeggen naar mijn mening. En dat hij 2 en half uur een held veld kan mee laten zingen viel ook reuze mee.
Joh, prima, als je zo wilt beginnen:
Kut hè dat iemand eindelijk een keertje tegengas geeft aan de onwetende lariekoek die je probeert te verkondigen over Paul McCartney?
Je “liefde maakt blind”-argument is een flauw zwaktebod. Je draait het om, irrationale persoonlijke haat zonder enige kennis moet je de vrije loop laten gaan, maar een realistisch feitenrelaas als reactie is fanboyschap. Ik heb een héleboel kritiek op de huidige set van McCartney, heb een show als deze op Pinkpop vanaf het begin parels voor de zwijnen gevonden, en ben de eerste die z’n team aanpakt als ze hun shit niet voor elkaar hebben op welk vlak dan ook, en post dat op deze plek allemaal regelmatig. Maar daar gaat het hier toch helemaal niet over. Dat ik een tegenreactie geef op iemand die onwaarheden er met de haren bijsleept om een persoonlijke vete jegens een artiest uit te vechten staat daar volledig los van, en dat weet jij ook. Ik beschuldig je nergens van, ik pak je terecht aan op dat je dingen totaal anders ziet dan ze elders opgeschreven zijn door iemand die er wél bij was. En of ík ergens wel of niet bij was doet niet ter zake, want ík oordeel niet over Balthazar, McCartney, Pinkpop of Werchter in verband met dingen die niet aantoonbaar plaats hebben gevonden.
Wie er dan ook voor verantwoordelijk was, ik vind het absoluut niet sjiek hoe er met Balthazar is omgegaan op Pinkpop. Het had geen reet uitgemaakt als ze die 3 minuten nog hadden uitgespeeld, zelfs niet als McCartney al was begonnen, zelfs niet als hij een akoestisch liedje had gespeeld op dat moment. Echter, denken dat ergens ter plekke te vroeg de stekker uit trekken een directe eis van een hoofdact is om een pre-show niet te verstoren, dan moet je wel heel cynisch over de desbetreffende act denken, en dat riekt naar een al vooraf ingenomen mening. Dus even voor mijn beeld, jij denkt daadwerkelijk dat dé Paul McCartney, die zoals afgelopen donderdagavond het niets uitmaakt om tegenover andere acts te staan en dat al jaren op andere festivals doet, op Pinkpop te Landgraaf een uitzondering maakte en ter plekke de stekker uit een ander podium liet trekken? En/of dat Paul McCartney, de diva... op zondagochtend vanuit Londen het programmaboekje van Pinkpop erbij pakte, en enkel voor dit festival een uitzondering maakte en gelijk z’n team opbelde om een stokje te steken voor een gelijktijdige act op een ander podium? Je kunt hopelijk wel begrijpen waarom ik je probeer uit te leggen dat dat gewoon niet te rijmen valt met elkaar.
Dan blijft over dat van tevoren is afgesproken dat er geen geluid van andere podia mag klinken als McCartney op het podium staat. Dat zou zoals gezegd ongebruikelijk zijn voor hem, maar het lijkt plausibel gezien de twee gebeurtenissen, en zou ik absoluut overdreven vinden van zijn team. Ik ben de eerste die dat zou zeggen, en dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het las. Waarom ik het dan alsnog onprofessioneel noem van Pinkpop dat op de dag zelf pas bekend wordt gemaakt dat een act die gelijktijdig zou staan met de hoofdact toch niet kan spelen en dat een andere act afgebroken wordt, áls dat vooraf allemaal al bekend was…? Lees die zin nog even een paar keer na. Dan hebben zij dus steken laten vallen, of hadden ze nooit akkoord moeten gaan met de afspraken. Ze hadden een jaar om zich voor te bereiden op de komst van de grootste artiest aller tijden, en hebben aan alle wensen in tienvoud voldaan... maar dan maken ze een verkeerd blokkenschema en maakt de stage-manager de fout dat er over de tijd heen is gegaan/een band te vroeg is afgekapt/McCartney’s pre-show te vroeg is begonnen. Jan Smeets had er continu de mond van vol over hoe relaxed McCartney's team was geweest, en hoe erg ze vooraf onder de indruk waren geweest over de kleinste dingen, hoe normaal het allemaal ging voor zo’n formaat artiest, dat heb jij ook allemaal gelezen.
“Alles en iedereen moet uitwijken”, “hij was weer aan het zeuren”, je blijft het maar herhalen, niet raar dat ik op je reageer, toch. Dat eerste zullen we nooit weten maar is verre van zijn stijl, en dat tweede is gewoon niet waar, dus je “waar rook is, is vuur”-theorie gaat hier niet op. Ik snap niet eens hoe je dit anders kunt zien: er kwamen op Werchter blijkbaar beukende beats door z’n akoestische set heen, het was afleidend voor artiest en publiek. Een opmerking hier en een grapje daar erover maken op de bekende charismatische McCartney-manier om dit probleem op te vangen is dan divagedrag? Andere optie is dus die songs spontaan schrappen en het publiek 2 klassiekers waar ze lang naar uit hebben gekeken door de neus te boren om een technisch mankement. Dan was jij de eerste geweest die dat weer had aangegrepen. Of ja, nog een optie, het gewoon negeren, en een beetje ongemakkelijk daar blijven staan met de spreekwoordelijke olifant in de kamer, terwijl het publiek om zich heen begint te kijken. Dat is toch geen porem. En zoals ik je zeg zijn er wel vaker acts die een grapje over vergelijkbare en onvermijdelijke festival-situaties maken, en ook verder gaan. Er waren wel meer technische problemen op Werchter, waardoor hij moest improviseren en zijn crew een paar keer tot de orde riep. Net zoals hij op Pinkpop tot tweemaal toe een spontaan verzoekje deed. Arrogant zou het pas zijn om je riedel af te spelen en je niet druk te maken om hoe het publiek het ervaart.
Samengevat: wat Grobbel zegt. We can work it out.