abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163307581
Hoi

Ik heb vlg week een tentamen ondernemingsrecht (universiteit)

- het is vlak voor de vakantie
- het zijn fackig veel artikelen
- de arresten zijn kut en ik weet niet hoe ze te leren

Heeft iemand tips voor dit vak? Ik zag dat de slagingspercentage vorig jaar onder de 60% lagen, dis het is wel 15% hoger dan staatsrecht, maar het blijft kut.

Wij hebben trouwens 60% mc.

En bij Europees recht en arbeidsrecht zijn we dit jaar genaaid met een tot 20% lager slagingspercentage dan alle vorige jaren dus ik maak m'n borst vast nat

Oja niet maken is geen optie want 1 ik heb elk ander vak dit jaar gehaald zonder herkansing 2 ondernemingsrecht herkansing valt op een dag in juli nadat studentenov niet meer werkt
pi_163307841
Een week lang jezelf opsluiten in de zolderkamer, internetkabel uit de pc trekken en die-hard leren. Komt het vanzelf goed
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_163308824
Onder de 60% valt hartstikke mee. Ik had een keer een hertentamen wat 15% gehaald had.

Anyways, zorg dat je het systeem van de wet begrijpt. Ik kreeg het pas door toen ik merkte dat het meeste gewoon in de wet te vinden is. Zorg vooral ook dat je de BV en de NV uit elkaar houdt.

Arresten kan je met flashcards doen, naam arrest op de voorkant en rechtsregel op de achterkant. Heb laatst ook tentamen gehad met 50 arresten en dit werkte goed. Per onderwerp sorteren werkt dan ook het beste. Mag je de arresten meenemen?

Wat mij toen ook hielp was alle arresten lezen en alle relevante rechtsoverwegingen markeren. Maar dat werkt alleen als het mee mag naar tentamen. Verder heeft het mij erg geholpen om zelf de stof samen te vatten inclusief arresten bij het juiste onderwerp. Maak je werkgroepopgaven nog een keer en luister alle hoorcolleges (als het kan) opnieuw.

Succes!
pi_163309315
Bij ondernemingsrecht is het vooral van belang dat je voor elke ondernemingsvorm de relevante wetgeving weet te vinden. Dus maatschap Wvk etc.
pi_163309335
Dat van de wetgeving had ik al door! Ik noem het artikelkunde.

Helaas mag je geen arrestenbundel meenemen, maar het idee van flashcards is een goede

Dank voor de tips!
pi_163363409
Wat is een beursnv?

Bij een bedrijfsfusie neem je toch alle activa en passiva over? Neem je dan ook de aandeelhouders mee gezien je dus ook aandelen overneemt?
Wat zijn dan de precieze verschillen met de juridische fusie? Dat je niet de bv/nv overneemt maar wel de activa en passiva?
pi_163363460
Klinkt zo easy :(
pi_163363484
En weet iemand wat het verschil is tussen eigendomsoverdracht en eigendomsovergang? Hoe pas je dat toe bij ondernemingsrecht?

Sws er komt een vieze vraag op het tentamen hierover _O-
pi_163363853
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 10:49 schreef PaarseStabilo het volgende:
Wat is een beursnv?

Bij een bedrijfsfusie neem je toch alle activa en passiva over? Neem je dan ook de aandeelhouders mee gezien je dus ook aandelen overneemt?
Wat zijn dan de precieze verschillen met de juridische fusie? Dat je niet de bv/nv overneemt maar wel de activa en passiva?
Gokje: een beursnv is een naamloze vennootschap die geregistreerd staat op de beurs/AEX?

Bij een bedrijfsfusie draag je de onderneming over tegen uitreiking van aandelen in de overnemer. De onderneming op zich blijft dus bestaan.

Bij een juridische fusie is er een verdwijner en een verkrijger. De verdwijner wordt geacht zijn vermogensbestanddelen aan de verkrijger te hebben overgedragen.

Zo duidelijk? Ik heb dit overigens uit de fiscale wet gehaald, artikel 14 vpb voor de bedrijfsfusie en artikel 14b vpb voor de juridische fusie. Dit zou voor het ondernemingsrecht niet anders moeten zijn (lijkt me).
pi_163363892
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 10:52 schreef PaarseStabilo het volgende:
En weet iemand wat het verschil is tussen eigendomsoverdracht en eigendomsovergang? Hoe pas je dat toe bij ondernemingsrecht?

Sws er komt een vieze vraag op het tentamen hierover _O-
Ik weet het antwoord niet maar ik doe een gok.
Eigendomsoverdracht = bijzondere titel
Eigendomsovergang = algemene titel (bijvoorbeeld bij vererving).

Klinkt dit logisch?
pi_163398632
Resultaten vallen mee idd, en bij arbeidsrecht waren er dit jaar 33 mensen met een 8 en niemand hoger

Ondernemingsrecht:

Ik begin het vak nu steeds leuker te vinden maar ben zo bang :( :( :(
pi_163404139
Bonker NV heeft een maatschappelijk kapitaal van EUR 1,3 miljoen. Alle aandelen van Bonker NV zijn op naam.
Wat is het minimale gestorte kapitaal van Bonker NV?

Ik zou denken 45.000 maar het antwoordenmodel zegt 65.000. Iemand enig idee waarom?

Gerrit heeft een idee voor een eigen onderneming. Hij weet nog niet welke rechtsvorm hij moet kiezen voor het drijven van de onderneming. Hij heeft één specifieke wens, namelijk dat hij winst aan zichzelf uit kan keren.
Welke rechtsvorm is in zijn geval geschikt?

Waarom is het antwoord bv als een bv geen eigen aandelen mag inkopen?

Sofie en Adrie zijn commissarissen van een structuur-NV. Meer dan de helft van de aandeelhouders is niet tevreden over het functioneren van Sofie en Adrie. Op de AVA wordt - met 60% stemmen voor - besloten om het vertrouwen in de gehele RvC op te zeggen. Het bestuur is vooraf niet gehoord over dit besluit.
Wat is juist?

a. DeAVAkanhetvertrouwenindegeheleRvCopzeggen.Ditheefttotgevolg dat de commissarissen met onmiddellijke ingang ontslagen zijn.
b. De AVA kan slechts een van de commissarissen ontslaan, anders kan de structuur-NV niet meer functioneren.
c. DeAVAkanalleendebestuurdersontslaanennietdecommissarissen.Het besluit van de AVA heeft dan ook geen enkel gevolg.
d. DeAVAhadhetbestuureerstmoetenhorenoverhetvoorgenomenontslag. Daarna was de AVA pas bevoegd de gehele RvC te ontslaan. Het besluit van de AVA heeft dan ook geen enkel gevolg.

Lekker gekopieerd... Antwoordmodel zegt A. Mij lijkt D het goede antwoord wegens art 161a

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2016 00:08:00 ]
  donderdag 30 juni 2016 @ 01:12:12 #13
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_163404891
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 00:00 schreef PaarseStabilo het volgende:
Bonker NV heeft een maatschappelijk kapitaal van EUR 1,3 miljoen. Alle aandelen van Bonker NV zijn op naam.
Wat is het minimale gestorte kapitaal van Bonker NV?

Ik zou denken 45.000 maar het antwoordenmodel zegt 65.000. Iemand enig idee waarom?

Gerrit heeft een idee voor een eigen onderneming. Hij weet nog niet welke rechtsvorm hij moet kiezen voor het drijven van de onderneming. Hij heeft één specifieke wens, namelijk dat hij winst aan zichzelf uit kan keren.
Welke rechtsvorm is in zijn geval geschikt?

Sofie en Adrie zijn commissarissen van een structuur-NV. Meer dan de helft van de aandeelhouders is niet tevreden over het functioneren van Sofie en Adrie. Op de AVA wordt - met 60% stemmen voor - besloten om het vertrouwen in de gehele RvC op te zeggen. Het bestuur is vooraf niet gehoord over dit besluit.
Wat is juist?

a. DeAVAkanhetvertrouwenindegeheleRvCopzeggen.Ditheefttotgevolg dat de commissarissen met onmiddellijke ingang ontslagen zijn.
b. De AVA kan slechts een van de commissarissen ontslaan, anders kan de structuur-NV niet meer functioneren.
c. DeAVAkanalleendebestuurdersontslaanennietdecommissarissen.Het besluit van de AVA heeft dan ook geen enkel gevolg.
d. DeAVAhadhetbestuureerstmoetenhorenoverhetvoorgenomenontslag. Daarna was de AVA pas bevoegd de gehele RvC te ontslaan. Het besluit van de AVA heeft dan ook geen enkel gevolg.

Lekker gekopieerd... Antwoordmodel zegt A. Mij lijkt D het goede antwoord wegens art 161a
Minmaal gestort:1,3 mil*20%*25% =65.000.

Lees nog even de verhoudingen mbt het kapitaal door.
pi_163404914
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2016 12:05 schreef PaarseStabilo het volgende:
Hoi

Ik heb vlg week een tentamen ondernemingsrecht (universiteit)

- het is vlak voor de vakantie
- het zijn fackig veel artikelen
- de arresten zijn kut en ik weet niet hoe ze te leren

Heeft iemand tips voor dit vak? Ik zag dat de slagingspercentage vorig jaar onder de 60% lagen, dis het is wel 15% hoger dan staatsrecht, maar het blijft kut.

Wij hebben trouwens 60% mc.

En bij Europees recht en arbeidsrecht zijn we dit jaar genaaid met een tot 20% lager slagingspercentage dan alle vorige jaren dus ik maak m'n borst vast nat

Oja niet maken is geen optie want 1 ik heb elk ander vak dit jaar gehaald zonder herkansing 2 ondernemingsrecht herkansing valt op een dag in juli nadat studentenov niet meer werkt
Jij studeert aan de EUR met tentamens op zaterdag zeker _O-

OT: ondernemingsrecht is veel oefenen met tentamens. Alles staat in de wet, maar het tentamen is scoren op wat ze willen zien. Had het vak zo afgesloten met een 8,3 :)
pi_163404926
quote:
Van het maatschappelijk kapitaal dient ten minste 20% te zijn geplaatst en van het geplaatst kapitaal dient ten minste 25% te zijn gestort, met 45.000 als absolute ondergrens.
quote:
Een bv mag wel eigen aandelen inkopen, maar dat is hier niet van belang. Gerrit wil gewoon aandeelhouder zijn van de bv. Als aandeelhouder van de bv, heeft hij recht op de winsten van die bv.
pi_163404927
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:12 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Minmaal gestort:1,3 mil*20%*25% =65.000.

Lees nog even de verhoudingen mbt het kapitaal door.
Ik had dit artikel gebruikt maar kan best zijn dat ik ergens een hiaat heb

De statuten vermelden het bedrag van het maatschappelijk kapitaal en het aantal en het bedrag van de aandelen in euro tot ten hoogste twee cijfers achter de komma. Zijn er verschillende soorten aandelen, dan vermelden de statuten het aantal en het bedrag van elke soort. De akte van oprichting vermeldt het bedrag van het geplaatste kapitaal en van het gestorte deel daarvan. Zijn er verschillende soorten aandelen dan worden de bedragen van het geplaatste en van het gestorte kapitaal uitgesplitst per soort. De akte vermeldt voorts van ieder die bij de oprichting aandelen neemt de in artikel 86 lid 2 onder b en c bedoelde gegevens met het aantal en de soort van de door hem genomen aandelen en het daarop gestorte bedrag.2. Het maatschappelijke en het geplaatste kapitaal moeten ten minste het minimumkapitaal bedragen. Het minimumkapitaal bedraagt vijfenveertigduizend euro. Bij algemene maatregel van bestuur wordt dit bedrag verhoogd, indien het recht van de Europese Gemeenschappen verplicht tot verhoging van het geplaatste kapitaal. Voor naamloze vennootschappen die bestaan op de dag voordat deze verhoging in werking treedt, wordt zij eerst achttien maanden na die dag van kracht. 3. Het gestorte deel van het geplaatste kapitaal moet ten minste vijfenveertigduizend euro bedragen. 4. Van het maatschappelijke kapitaal moet ten minste een vijfde gedeelte zijn geplaatst. 5. Een naamloze vennootschap die is ontstaan voor 1 januari 2002 kan het bedrag van het maatschappelijke kapitaal en het bedrag van de aandelen in gulden vermelden tot ten hoogste twee cijfers achter de komma.
pi_163404942
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:21 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Van het maatschappelijk kapitaal dient ten minste 20% te zijn geplaatst en van het geplaatst kapitaal dient ten minste 25% te zijn gestort, met 45.000 als absolute ondergrens.

[..]

Een bv mag wel eigen aandelen inkopen, maar dat is hier niet van belang. Gerrit wil gewoon aandeelhouder zijn van de bv. Als aandeelhouder van de bv, heeft hij recht op de winsten van die bv.
AH ik snap dat eerste.
En tweede van zelf aandeelhouder worden had ik nog niet bedacht :')

Bedankt! :)
pi_163404944
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:19 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

Jij studeert aan de EUR met tentamens op zaterdag zeker _O-

OT: ondernemingsrecht is veel oefenen met tentamens. Alles staat in de wet, maar het tentamen is scoren op wat ze willen zien. Had het vak zo afgesloten met een 8,3 :)
Ik studeer idd aan de EUR en als ik beneden de 4,5 haal mag ik 22 juli weer een tentamen maken -___-
Waar heb jij de oefententamens vandaan? EUR biedt er maar eentje aan
  donderdag 30 juni 2016 @ 01:28:36 #19
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_163404945
Valt ondernemingsrecht in het makkelijke of moeilijke gedeelte van wo rechten. Zit te twijfelen om deze opleiding ook te doen.
pi_163404950
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:28 schreef Mr.Accountant het volgende:
Valt ondernemingsrecht in het makkelijke of moeilijke gedeelte van wo rechten. Zit te twijfelen om deze opleiding ook te doen.
Als Mr.Accountant zal ondernemingsrecht een van de makkelijkere vakken zijn.
pi_163404955
Als ik naar dit topic kijk lijkt ondernemingsrecht fakking makkelijk

Maar de hele EUR wordt er gek van _O-

Bij een practicum dat we aan het begin van het blok moesten inleveren moesten we stof gebruiken die pas aan het eind van het blok voor een werkgroep bestudeerd moest worden, ook lekker georganiseerd :?

Gelukkig nog twee volle dagen de tijd...

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2016 01:32:10 ]
  donderdag 30 juni 2016 @ 01:32:59 #22
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_163404958
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:30 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Als Mr.Accountant zal ondernemingsrecht een van de makkelijkere vakken zijn.
Ben nog lang geen accountant...
Maar over het algemeen is het moeilijk/makkelijk?
pi_163404965
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:32 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Als je hier de statistieken mag geloven is het iig makkelijker dan staatsrecht
  donderdag 30 juni 2016 @ 01:35:48 #24
443020 Mr.Accountant
Accounting is life
pi_163404975
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:31 schreef PaarseStabilo het volgende:
Als ik naar dit topic kijk lijkt ondernemingsrecht fakking makkelijk

Maar de hele EUR wordt er gek van _O-

Bij een practicum dat we aan het begin van het blok moesten inleveren moesten we stof gebruiken die pas aan het eind van het blok voor een werkgroep bestudeerd moest worden, ook lekker georganiseerd :?

Gelukkig nog twee volle dagen de tijd...
Als ik dit topic zo lees dan lijkt het inderdaad best makkelijk. Geldt dit ook voor de andere rechtenvakken?
pi_163404978
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 01:32 schreef Mr.Accountant het volgende:

[..]

Als je nu bezig bent met accounting, ga je het niet ingewikkeld vinden. Ikzelf vond dit een van de makkelijkere vakken, juist omdat het niet echt abstract is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')