abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163049466

Hallo,

In dit topic zou ik het graag willen hebben over slaapstoornissen, althans dat dacht ik eerst. Vervolgens dacht ik, ach er zijn ook altijd die mensen die niet kunnen slapen, spanning, angst of wat dan ook. Zo kan je niet perse een stoornis hebben betreft het slapen maar toch een hele enge nachtmerrie hebben gehad, om niet alles over één kam te scheren heb ik derhalve het geniale plan ontworpen om gewoon een topic te maken voor mensen die problematiek hebben met het slapen. Of dat nu is omdat je een stoornis hebt denk aan slapeloosheid of dat je gespannen bent.

Welke stoornissen zijn er zoal?

Vertraagde-slaapfasesyndroom:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slapeloosheid:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Narcolepsie:
SPOILER
Slaapapneu:
SPOILER
Slaapwandelen
We weten allemaal wat dit doet ongeveer.

Slaapverlamming:
SPOILER
Hypersomnie
SPOILER
Periodieke beenbewegingen
SPOILER
Rustelozebenensyndroom:
SPOILER
Dan nog dingen als snurken, tandenknarsen jetlag, nachtmerries, spanning, vermoeid zijn. Maar denk ook aan een trage schildklier waardoor je moe kan zijn. Dingen als fysieke pijn rugpijn etc die niet psychisch van aard zijn kunnen beter echter ergens anders gepost worden.

Ben ik iets vergeten zijn er op of aanmerkingen laat het even weten.

Groeten

[ Bericht 0% gewijzigd door Samzz op 18-06-2016 12:40:09 ]
pi_163049482
Zelf heb ik dus slaapverlamming sinds kort, en vanmorgen was zo extreem dat ik niet durf te slapen eigenlijk. :')
pi_163049839
quote:
11s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:05 schreef Argo het volgende:
Zelf heb ik dus slaapverlamming sinds kort, en vanmorgen was zo extreem dat ik niet durf te slapen eigenlijk. :')
Maak zelf ongeveer 4-5 keer per week slaapverlamming mee. Zo ongelooflijk vermoeiend om jezelf er soms uit te werken.

En dat gevoel dat je weet dat het er aan zit te komen, dat strak trekken van mn lichaam. Zo kut.
pi_163049950
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:16 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Maak zelf ongeveer 4-5 keer per week slaapverlamming mee. Zo ongelooflijk vermoeiend om jezelf er soms uit te werken.

En dat gevoel dat je weet dat het er aan zit te komen, dat strak trekken van mn lichaam. Zo kut.
Hoe ga jij ermee om? Persoonlijk ben ik nu zelf ook al super bang voor donkere kamers/ruimtes, en nouja het geluid die gil die ik hoorde, ik wil dat niet meer weer meemaken heb jij eigenlijk tips. Sommige zeggen een lampje aan of gordijn open maar ik ben juist bang dat als ik het heb en er is licht dat ik dan nog duidelijker de hallucinaties zie.
pi_163049969
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:16 schreef FreezePop het volgende:

[..]

En als je je laat gaan, dus niet jezelf er uit werken, wat gebeurd er dan?
Geen idee hoor. Hoe lang zoiets aanhoudt.
Make my day!
pi_163049986
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:18 schreef agter het volgende:

[..]

Uit mijn eigen ervaring zette ik alles op alles om eruit te komen, dat geluid was onheilspellend...
pi_163050142
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:18 schreef agter het volgende:

[..]

Ik heb mezelf aangeleerd om al mn kracht 'mentaal' één kant op te sturen waardoor ik mn lichaam voor mn gevoel opzij laat rollen en uit de verlamming kom.

Ik kan het niet écht 'goed' uitleggen hoe ik er precies uit kom, het is voornamelijk een mentaal ding.

De eerste keer duurde voor mn gevoel een eeuwigheid en heb toen met tranen in mn ogen mn vriendin wakker gemaakt. Soms hallicuneer ik licht en zie ik schimmen die in mn ooghoeken kruipen, alsof er iets in mn kamer is wat er niet moet zijn.
pi_163050218
Is het altijd eng?
Make my day!
pi_163050261
Ik heb al sinds kleins af aan elke nacht minstens 6 nachtmerries. Ik word meerdere keren badend in het zweet wakker. Zodra ik in slaap val begint het. Ik lijk dan meteen in een REM-slaap te komen. De ene nachtmerrie is verschrikkelijker dan de ander. Soms heel erg vermoeiend, dan heb ik heel de nacht lopen moorden of moeten vluchten. Regelmatig heb ik in de ochtend het gevoel alsof ik 's nachts een marathon heb gelopen.
Ik heb periodes waarin ik erg opzie tegen het slapen. Dan slaap ik weken amper. Alleen het hoog nodige om te overleven. Soms word ik er erg ongelukkig van, maar tot nu toe lijkt er geen oplossing te zijn.
pi_163050679
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:27 schreef agter het volgende:
Is het altijd eng?
Soms zijn de hallucinaties wel heftig. Aan de ene kant is dat eng, aan de andere kant vind ik het gevoel van opluchting dat ik er uit ben wel fijn als het wat heftig was, een beetje een runners high. Het is een aparte ervaring maar het is niet meer zoals de eerste paar keer.
pi_163051206
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 23:44 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Soms zijn de hallucinaties wel heftig. Aan de ene kant is dat eng, aan de andere kant vind ik het gevoel van opluchting dat ik er uit ben wel fijn als het wat heftig was, een beetje een runners high. Het is een aparte ervaring maar het is niet meer zoals de eerste paar keer.
Weet je wat ik wel heb? Ik zie het leven nu een beetje anders na die paar aanvallen heb jij dat ook of dat niet? Maar je hebt niet toevallig tips voor me want ik ben echt te bang te gaan slapen.. :')

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2016 00:03:04 ]
pi_163051654
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 00:02 schreef Argo het volgende:

[..]

Weet je wat ik wel heb? Ik zie het leven nu een beetje anders na die paar aanvallen heb jij dat ook of dat niet? Maar je hebt niet toevallig tips voor me want ik ben echt te bang te gaan slapen.. :')
Ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt. Het hallicuneren voelt alsof je uit je lichaam aan het treden bent.

Mijn tip is wat ik eerder probeerde uit te leggen. Het moment dat je het voelt rustig blijven en 'mentaal' proberen een kant op te rollen. Ik kan het heel moeilijk anders onder woorden brengen. Het is voor mij een mentaal iets.

Probeer dus bewust je lichaam te bewegen. Het kostte mij een paar weken om er aan te wennen en er mee om te gaan, maar ik weet niet hoe vaak je per nacht er last van hebt. Ik heb het een paar keer per week.

Wat voor mij ook werkt is na de verlamming van slaappositie te wisselen en de kamer goed te ventileren door een raampje open te houden, maar misschien is dat placebo.

Geef jezelf tijd er mee om te gaan en blijf rustig op het moment dat je er in zit. Focus op bewegen.

Heb jij ook dat runners high gevoel als je er eenmaal uit bent? Dat je echt uitgeput bent.
pi_163051957
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 00:25 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt. Het hallicuneren voelt alsof je uit je lichaam aan het treden bent.

Mijn tip is wat ik eerder probeerde uit te leggen. Het moment dat je het voelt rustig blijven en 'mentaal' proberen een kant op te rollen. Ik kan het heel moeilijk anders onder woorden brengen. Het is voor mij een mentaal iets.

Probeer dus bewust je lichaam te bewegen. Het kostte mij een paar weken om er aan te wennen en er mee om te gaan, maar ik weet niet hoe vaak je per nacht er last van hebt. Ik heb het een paar keer per week.

Wat voor mij ook werkt is na de verlamming van slaappositie te wisselen en de kamer goed te ventileren door een raampje open te houden, maar misschien is dat placebo.

Geef jezelf tijd er mee om te gaan en blijf rustig op het moment dat je er in zit. Focus op bewegen.

Heb jij ook dat runners high gevoel als je er eenmaal uit bent? Dat je echt uitgeput bent.
Ik had een traan gelaten iets erna en was kapot man... Ik ga nu proberen bedankt!
pi_163052500
Te angstig om te slapen.
pi_163052916
Hehe hele nacht niet geslapen vanwege examenstress. Over 9 uur kan ik gebeld worden... telt dat ook? :(
heroes always get remembered but you know legends never die.
  donderdag 16 juni 2016 @ 09:53:08 #16
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_163054718
Voor de verhuizing sliep ik ongelooflijk goed, na de verhuizing echt zwaar beroerd. Ik kan geen oorzaak vinden, anders dan dat ik van de zandgronden naar de zeeklei ben gegaan... :{
  donderdag 16 juni 2016 @ 11:16:19 #17
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_163056327
Ik slaap zelf ook erg slecht, maar bij ons heeft iedereen er last van, en dan voornamelijk slaapapneu en snurken.
Dus bij ons is het een standaard riedeltje, huisarts, doorverwijzing en gaan.

Heb nu de doorverwijzing, en ook al de vragenlijst van het slaapcentrum.
Die nog even opsturen en dan wachten op de 1e afspraak.
pi_163058058
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 05:41 schreef Wenteleef het volgende:
Hehe hele nacht niet geslapen vanwege examenstress. Over 9 uur kan ik gebeld worden... telt dat ook? :(
Jazeker dat is spanning etc, ik ben net wakker maar heb niet echt vast geslapen, maar ik hoop dat je geslaagd bent laat het ons weten!

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 09:53 schreef Hi_flyer het volgende:
Voor de verhuizing sliep ik ongelooflijk goed, na de verhuizing echt zwaar beroerd. Ik kan geen oorzaak vinden, anders dan dat ik van de zandgronden naar de zeeklei ben gegaan... :{
Dat zou wel kunnen wellicht ook de atmosfeer de lucht en zo die daar anders is vlakker bij de zee, ik zou het niet weten, je kan eens een dokter proberen?
pi_163058067
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:16 schreef lipjes het volgende:
Ik slaap zelf ook erg slecht, maar bij ons heeft iedereen er last van, en dan voornamelijk slaapapneu en snurken.
Dus bij ons is het een standaard riedeltje, huisarts, doorverwijzing en gaan.

Heb nu de doorverwijzing, en ook al de vragenlijst van het slaapcentrum.
Die nog even opsturen en dan wachten op de 1e afspraak.
Succes aan het slaapcentrum, lijkt me wel vaag zo'n onderzoek hoewel ik wel zou durven te slapen denk ik... Maar pff ik durf nu bijna niet meer... Ik moet vandaag wel wat bedenken anders gaat het mis.
  donderdag 16 juni 2016 @ 13:07:10 #20
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_163058457
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 12:45 schreef Argo het volgende:

[..]

Succes aan het slaapcentrum, lijkt me wel vaag zo'n onderzoek hoewel ik wel zou durven te slapen denk ik... Maar pff ik durf nu bijna niet meer... Ik moet vandaag wel wat bedenken anders gaat het mis.
Ik vind het niet erg om mijn ervaringen ermee te delen hoor van a tot z :)
Ik heb er zelf ook weinig moeite mee, het hoort er maar bij helaas.
Merk namelijk dat ik de laatste tijd steeds slechter functioneer, ik werk als software ontwikkelaar en moet dus wel mijn hoofd op orde hebben.
pi_163058537
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:07 schreef lipjes het volgende:

[..]

Ik vind het niet erg om mijn ervaringen ermee te delen hoor van a tot z :)
Ik heb er zelf ook weinig moeite mee, het hoort er maar bij helaas.
Merk namelijk dat ik de laatste tijd steeds slechter functioneer, ik werk als software ontwikkelaar en moet dus wel mijn hoofd op orde hebben.
Kan me voorstellen dat dat erg zwaar is, vooral als je totaal niet uitgerust bent! Succes ermee hou ons in ieder geval op de hoogte hoe het gaat etc.
  donderdag 16 juni 2016 @ 13:16:34 #22
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_163058648
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:11 schreef Argo het volgende:

[..]

Kan me voorstellen dat dat erg zwaar is, vooral als je totaal niet uitgerust bent! Succes ermee hou ons in ieder geval op de hoogte hoe het gaat etc.
Naja bij deze deel 1 dan alvast.
Had zelf even een afspraak gemaakt bij de huisarts. Hierbij gemeld dat ik vermoeid ben en slecht slaap. Volgens mijn vriendin stop ik wel eens met ademen en snurk ik heel ernstig.
Tevens hierbij vermeld dat zowel mijn vader als mijn broers momenteel onder behandeling zijn voor slaapapneu.

Het gesprek was dan ook van korte duur, met 3 minuten stond ik buiten met de doorverwijzing.

Gisteren kreeg ik een belletje van het ziekenhuis met het verzoek een vragenlijst in te vullen, deze vragenlijst betreft 32 vragen over hoe ik slaap, of ik vermoeid ben, of ik last heb van bepaalde gevolgen (zoals humeur, concentratie, geheugen) enzovoorts.

Deze is nu ingestuurd en nu zal ik dan of bij een longarts & kno arts terecht komen, of bij de neuroloog.
pi_163059809
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:16 schreef lipjes het volgende:

[..]

Naja bij deze deel 1 dan alvast.
Had zelf even een afspraak gemaakt bij de huisarts. Hierbij gemeld dat ik vermoeid ben en slecht slaap. Volgens mijn vriendin stop ik wel eens met ademen en snurk ik heel ernstig.
Tevens hierbij vermeld dat zowel mijn vader als mijn broers momenteel onder behandeling zijn voor slaapapneu.

Het gesprek was dan ook van korte duur, met 3 minuten stond ik buiten met de doorverwijzing.

Gisteren kreeg ik een belletje van het ziekenhuis met het verzoek een vragenlijst in te vullen, deze vragenlijst betreft 32 vragen over hoe ik slaap, of ik vermoeid ben, of ik last heb van bepaalde gevolgen (zoals humeur, concentratie, geheugen) enzovoorts.

Deze is nu ingestuurd en nu zal ik dan of bij een longarts & kno arts terecht komen, of bij de neuroloog.
Succes zal wel spannend zijn, hoop dat ze iets voor je kunnen betekenen, gelukkig geen nare operaties etc. Maar gewoon slapen met wat zendertjes vaak toch?
pi_163060469
Argo ben je al langs de huisarts geweest? Als het echt heel erg is bestaat er ook medicatie als het moet.
  donderdag 16 juni 2016 @ 15:53:13 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_163062382
Interessant topic wel. Slaap zelf de laatste tijd ook echt slecht. Vaak wakker worden, vroeg wakker worden en lastig kunnen slapen vooral. Ben overdag totaal niet moe verder. Sterker nog, heb ook al tijden het gevoel dat een dag van mij een uur of 28-30 uur mag duren, hoe druk ik het ook heb, ik ben toch pas rond een uur of 3 echt moe, als ik er rond 7-8 uit ben.

Denk echter niet dat het iets chronisch is of zo, zoals andere mensen hier.

[ Bericht 9% gewijzigd door IkStampOpTacos op 16-06-2016 15:58:49 ]
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')