Gesprekken, mijn eigen waarnemingen, kennis die ik in de loop der jaren heb opgepikt. Je weet wel, ervaringen.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:13 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En welke ervaring is dat dan?
Ik weet natuurlijk wel wat "een ervaring" is, ik vroeg naar de jouwe.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:16 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Gesprekken, mijn eigen waarnemingen, kennis die ik in de loop der jaren heb opgepikt. Je weet wel, ervaringen.
Ik snap wel waar je heen wilt, maar ik voel de behoefte niet om mijn doopceel te lichten om aan jouw behoefte naar informatie te voldoen. Als ik mijn memoires heb geschreven, stuur ik je wel een kopie.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk wel wat "een ervaring" is, ik vroeg naar de jouwe.
Maar laat ik dan eens wat specifieker wezen, aangezien je je een beetje op de vlakte lijkt te houden.
Je ervaringen zijn dat mensen die als cliënt in de psychiatrie lopen, gevoeliger zijn voor verslavingen dan de gemiddelde mens. Waarom is dit naar jouw ervaring het geval denk je?
Hoe komt het volgens jou dan dat hun weerstand om -nee- te zeggen, lager is? En hoe merk je dit?
En in hoeverre ben je bekend met het effect van medicatie op de hormoonhuishouding/bloedsuikerspiegel? Met welke medicatie heb je de ervaring dat deze een verslaving in de hand kunnen werken?
Je gaf een mening en ik was benieuwd naar hoe die mening van jou tot stand gekomen was.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:25 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Ik snap wel waar je heen wilt, maar ik voel de behoefte niet om mijn doopceel te lichten om aan jouw behoefte naar informatie te voldoen. Als ik mijn memoires heb geschreven, stuur ik je wel een kopie.
Tot die tijd is dit mijn antwoord en daar zal je het mee moeten doen. Je kan het er mee eens zijn, of niet.
Die mening kan je hebben, idd.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 08:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je gaf een mening en ik was benieuwd naar hoe die mening van jou tot stand gekomen was.
Als je het vervelend vindt dat iemand wilt weten -waarom- je bepaalde dingen zegt en/of meent te weten, dan heb ik zelf liever dat je dit gelijk aangeeft ipv eerst een paar antwoorden lang vaag te blijven antwoorden. Daar heeft niemand wat aan, toch?
Ik kan me in grote lijnen wel vinden in je observaties en conclusies, maar niet helemaal. En sommige dingen spreek je eerder uit alsof het een vaststaand feit zou zijn of zo.
edit:
En waar denk je dat ik heen wil dan??
Klinkt niet heel erg wetenschappelijk...quote:Op dinsdag 14 juni 2016 09:08 schreef Kamina het volgende:
Het beloningssysteem in de hersenen is bij veel patiënten kaduuk, wat ook tot verslavend gedrag leidt, waaronder roken.
Ik vind deze redenen nog best goed gevonden!quote:Op dinsdag 14 juni 2016 09:52 schreef MrSalazar het volgende:
't Zal drie redenen hebben:
• Psychiatrische patiënten komen veelal uit het wat slechter opgeleide segment v/d samenleving
• Psychiatrische patiënten gebruiken doorgaans medicijnen voor hun problemen en bij bijna al deze medicijnen wordt alcoholgebruik afgeraden,
• Verslaafden aan alcohol of drugs worden niet behandeld alvorens er iets aan het misbruik gedaan wordt.
Drugs en alcohol zijn dus dingen waarmee patiënten hun 'kutleven' iets minder zwaar kunnen maken. Als dit niet meer mag/kan dan stapt men over op (veel) roken zodat ze toch nog 'iets' hebben.
Overigens kan roken de werking van bepaalde medicijnen wel beïnvloeden maar in geringe mate.
Het werkt denk ik vooral rustgevend in de zin van dat je afleiding hebt en altijd iets hebt om te doen. Ik denk niet dat de ingrediënten van de tabak zelf een (significant) rustgevende werking hebben.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 09:34 schreef Fera het volgende:
Zou het roken cliënten niet een beetje rustig houden in sommige gevallen? Als je het van ze 'afpakt' zou dat misschien een hoop heisa veroorzaken.
In principe gaan hulpverleners zich hier niet zo erg mee mee bemoeien, daar die hulpverleners er vooral zijn voor psychische klachten en omdat stoppen met roken een bepaalde zelf-discipline vereist en die hebben ze vaak niet (voldoende).quote:Anderzijds is het misschien gewoon je goed recht of zo. Je komt niet voor het roken, maar andere problematiek. Roken heeft daar geen direct verband mee, dus gaan hulpverleners daar niet gelijk aan sjorren.
Dit zijn maar gedachtes. Weet verder niet of dit waar is of niet.
Zijn zat mensen die hier erg blij mee zouden zijn en een kleine wandeling kan op zich toch weinig kwaad? Maar wel zo sociaal dat die mensen tenminste wel nog ergens droog kunnen staanquote:Op dinsdag 14 juni 2016 13:09 schreef isax het volgende:
Hier willen/wilde ze het terrein rookvrij maken.
Dus plan was dan als je wilde roken dat je van het terrein af moest lopen.
Maar het is toch ook zo dat juist benzos minder sterk werken als je erbij rookt.quote:Op maandag 13 juni 2016 18:36 schreef Xa1pt het volgende:
Roken helpt ook tegen de negatieve bijverschijnselen van antipsychotica.
Je zegt eigenlijk precies wat ik zeg, maar dan in andere woorden.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 12:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het werkt denk ik vooral rustgevend in de zin van dat je afleiding hebt en altijd iets hebt om te doen. Ik denk niet dat de ingrediënten van de tabak zelf een (significant) rustgevende werking hebben.
[..]
In principe gaan hulpverleners zich hier niet zo erg mee mee bemoeien, daar die hulpverleners er vooral zijn voor psychische klachten en omdat stoppen met roken een bepaalde zelf-discipline vereist en die hebben ze vaak niet (voldoende).
Ik heb het even wat verduidelijkt en gelijk je vraag beantwoordquote:Op dinsdag 14 juni 2016 17:51 schreef Fera het volgende:
[..]
Je zegt eigenlijk precies wat ik zeg, maar dan in andere woorden.
Nee. Denk dat iets als koffie daar een veel groter effect op heeft.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 13:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Maar het is toch ook zo dat juist benzos minder sterk werken als je erbij rookt.
Alle verslavingen werken op het beloningssyteem van je hersenen. Anders zouden er geen gameverslaafden zijn.quote:Op maandag 13 juni 2016 23:47 schreef Kamina het volgende:
[..]
Nicotine werkt wel op het beloningssysteem van je hersenen, wat de reden is dat het verslavend werkt. Het doet dus wel iéts met de hersenen.
Ik zie het. Het ging mij ook niet om de tabak inderdaad, maar de bezigheid. Ik rook zelf ook en merk dat het soms een aangename afleiding is. Even dat momentje voor jezelf. Dus dat van mensen afpakken (die al met veel problemen worstelen) zou behoorlijk averechts kunnen werken. Als ik naar mezelf kijk, denk ik dat ik daar moeite mee zou hebben in ieder geval.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 18:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb het even wat verduidelijkt en gelijk je vraag beantwoord.
Het is ergens een houvast idd. Maar zijn er wel aardig wat die wel zouden willen stoppen, maar het gewoon te moeilijk vinden om dit daadwerkelijk te gaan doen en ik weet zelf heel goed hoe moeilijk dat is. Vergt toch wel behoorlijke inspanning etc, naja, je kent het vast welquote:Op dinsdag 14 juni 2016 19:20 schreef Fera het volgende:
[..]
Ik zie het. Het ging mij ook niet om de tabak inderdaad, maar de bezigheid. Ik rook zelf ook en merk dat het soms een aangename afleiding is. Even dat momentje voor jezelf. Dus dat van mensen afpakken (die al met veel problemen worstelen) zou behoorlijk averechts kunnen werken. Als ik naar mezelf kijk, denk ik dat ik daar moeite mee zou hebben in ieder geval.
Dat vind ik dan weer krom. Juist voor die mensen zou dat een goede steun in de rug zijn. Stoppen met roken is al stressvol genoeg. Maar als je ook met allerlei andere problematiek kampt is het extra moeilijk.quote:Op dinsdag 14 juni 2016 19:41 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het is ergens een houvast idd. Maar zijn er wel aardig wat die wel zouden willen stoppen, maar het gewoon te moeilijk vinden om dit daadwerkelijk te gaan doen en ik weet zelf heel goed hoe moeilijk dat is. Vergt toch wel behoorlijke inspanning etc, naja, je kent het vast wel
Ik geloof dat de meeste behandelaars het initiatief om wel of niet te stoppen met roken aan de cliënt zelf overlaten. Maar ook weet ik dat dat anti-rook pilletje (Champix?) voor mij bijvoorbeeld niet vergoed wordt, omdat ik psychiatrisch patiënt ben
Mij werd in 1e instantie verteld dat die stopcoach die ik sprak het niet wilde vergoeden, aangezien ik psychiatrisch patiënt ben, maar nadat ik ben gaan doorvragen waarom -precies-, vertelde ze me dat je met Champix een kans had op depressieve klachten of zo? En daarna nam ze mijn dossier erbij en die ik zeg maar best wel goed gevuldquote:Op woensdag 15 juni 2016 10:35 schreef Fera het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer krom. Juist voor die mensen zou dat een goede steun in de rug zijn. Stoppen met roken is al stressvol genoeg. Maar als je ook met allerlei andere problematiek kampt is het extra moeilijk.
Ik vraag me af wat daar de achterliggende reden voor is. Om dat niet te vergoeden voor die doelgroep.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |