abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163719570
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 18:34 schreef THEFXR het volgende:

[..]

aah, ik dacht dat diamant en keramisch een aanzetstaal was voor de hardere staalsoorten, maar een stalen aanzetstaal werkt voor iedere hardheid?
Daar begrijp ik niks van. Volgens mij is een aanzetstaal bedoeld om bramen weg te nemen. Waar dat staal ook van gemaakt is.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_173239008
Up.

Heb de laatste 2 weken een Spyderco sharpmaker gekocht, een Torx setje, blauwe Loctite, messen olie, 2 soorten stropping compound, een strop op plankje en twee messen: een Spyderco Delica 4 Zome en een Kershaw Cryo. En nog 2 lanyards in bestelling.

Gisteren de Cryo geslepen en snel afgewerkt met alleen de fijne strop. Vrij fraai resultaat voor de eerste keer!
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_173239689
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 18:36 schreef Skv het volgende:
Up.

Heb de laatste 2 weken een Spyderco sharpmaker gekocht, een Torx setje, blauwe Loctite, messen olie, 2 soorten stropping compound, een strop op plankje en twee messen: een Spyderco Delica 4 Zome en een Kershaw Cryo. En nog 2 lanyards in bestelling.

Gisteren de Cryo geslepen en snel afgewerkt met alleen de fijne strop. Vrij fraai resultaat voor de eerste keer!
Fanatiek!

Voor zeer harde messen is stroppen top. Doe je dat regelmatig hoef je niet al te vaak te slijpen.

Voor zachtere messen is af en toe slijpen toch wel fijn.

Ik ben een liefhebber van keukenmessen... Dus Japans damast enzo. Daarbij werkt stroppen echt fantastisch.

Voor outdoormessen is slijpen meestal wel handig. Mijn Buckknife is toch minder hard. Spyderco maakt ook mooie mesjes.
Whatever...
pi_173239730
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 20:36 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Daar begrijp ik niks van. Volgens mij is een aanzetstaal bedoeld om bramen weg te nemen. Waar dat staal ook van gemaakt is.
Eigenlijk buigt het de 'edge' netjes recht. Dus braampjes ook. Volgens mij slijpt zon staat minimaal, maar altijd wel een beetje. Een diamant of slijpstaaf die slijpt wel echt met fijne grit. Dus om snel de scherpte er weer op te zetten.
Whatever...
pi_173241739
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Fanatiek!

Voor zeer harde messen is stroppen top. Doe je dat regelmatig hoef je niet al te vaak te slijpen.

Ik ben een liefhebber van keukenmessen... Dus Japans damast enzo. Daarbij werkt stroppen echt fantastisch.

Voor outdoormessen is slijpen meestal wel handig. Mijn Buckknife is toch minder hard. Spyderco maakt ook mooie mesjes.
Mijn Cryo is echt scheermesscherp. Stiekem toch een beetje trots dat dat gelukt is bij de eerste poging :-)
pi_173242900
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 20:45 schreef Skv het volgende:

[..]

Mijn Cryo is echt scheermesscherp. Stiekem toch een beetje trots dat dat gelukt is bij de eerste poging :-)
^O^
Whatever...
pi_173243641
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 18:36 schreef Skv het volgende:
Up.

kan je er ook straigh edge mee slijpen?
pi_173250801
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 21:57 schreef THEFXR het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik denk het wel ja. Met de strop althans wel. Misschien is een leren wel handiger voor straight edge. Daar heb ik geen ervaring mee.
pi_173250842
Ook mijn Delica een beurt geven. Zat allemaal plaktroep tussen de washers. En vieze olie troep tussen de stalen liners en de scales. Echt heel goor. Geen idee wat de vorige eigenaar er mee heeft uitgevoerd, maar zelfs met wasbenzine was de plaktroep nauwelijks weg te krijgen. Na veel boenen opnieuw geolied en weer in elkaar gezet. Hij loopt een stuk soepeler.

Vraagje: zou ik ook de lockback bij de veer moeten oliën? Ik heb me nu beperkt tot de lager.
pi_173250910
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Fanatiek!

Kan je kort je techniek met stroppen toelichten? Ik kan mezelf vast nog verbeteren.
pi_173251722
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 21:57 schreef THEFXR het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zeker. Daar is hij zo ongeveer voor bedoeld.

Ik zou dit denk ik ook liever met een riem doen dan een paddle.
Whatever...
pi_173251830
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 09:52 schreef Skv het volgende:

[..]

Kan je kort je techniek met stroppen toelichten? Ik kan mezelf vast nog verbeteren.
Dit is wel een aardig filmpje

Ik heb een paar heel.scherpe keukenmessen. Daarvoor heb ik vrij fijn stropping paste. Voor een scheermes gebruik je dat ook. Een outdoormes mag iets grover.

Een kan besmeren en volledig laten drogen en dan zo'n 10 keer per kant stroppen. Je voelt en hoort of de hoek goed is.

Dan nog een keer of tien met de niet gecompounde zijde. Afwassen en klaar.

Doe dit 1x per 2 weken en dan is slijpen zelden nodig.
Whatever...
pi_173251863
Ik olie lockback nooit. Iig niet bij mijn Buckknife en herbertz.
Whatever...
pi_173252296
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 11:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit is wel een aardig filmpje

Ik heb een paar heel.scherpe keukenmessen. Daarvoor heb ik vrij fijn stropping paste. Voor een scheermes gebruik je dat ook. Een outdoormes mag iets grover.

Een kan besmeren en volledig laten drogen en dan zo'n 10 keer per kant stroppen. Je voelt en hoort of de hoek goed is.

Dan nog een keer of tien met de niet gecompounde zijde. Afwassen en klaar.

Doe dit 1x per 2 weken en dan is slijpen zelden nodig.
slijpen doe je niet met een strop, ik weet zeker dat het met een strop niet gaat lukken. ik bedoel dus echt slijpen.
  † In Memoriam † zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:29:44 #40
230491 Zith
pls tip
pi_173252330
Ik heb al zo'n 10 jaar een Robert herder koksmes, nooit echt geslepen... Snijdt nog prima maar sommige stukken zijn duidelijk minder scherp. Zitten geen zichtbare oneffenheden op. Is stoppen dan genoeg?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_173252898
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 11:28 schreef THEFXR het volgende:

[..]

slijpen doe je niet met een strop, ik weet zeker dat het met een strop niet gaat lukken. ik bedoel dus echt slijpen.
Dat zeg ik ook niet. Een goed scherp geslepen mes houd je heel lang vlijmscherp met stroppen.

Je maakt een bot mes er niet zomaar scherp mee.
Whatever...
pi_173252922
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 11:29 schreef Zith het volgende:
Ik heb al zo'n 10 jaar een Robert herder koksmes, nooit echt geslepen... Snijdt nog prima maar sommige stukken zijn duidelijk minder scherp. Zitten geen zichtbare oneffenheden op. Is stoppen dan genoeg?
Vanwege het feit dat het een molenmes is misschien wel. Maar ik zou hem eerst slijpen en daarna regelmatig stroppen.
Whatever...
pi_173253062
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 11:54 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Een goed scherp geslepen mes houd je heel lang vlijmscherp met stroppen.

Je maakt een bot mes er niet zomaar scherp mee.
mmm, ik heb echt een zware baard, dus slijpen zal echt moeten. vandaar ook mijn vraag. dan kan ik de totale kosten van een straight inschatten. Het lijkt mij financieel niet echt te doen om hem elke maand op te sturen voor te slijpen.
pi_173253411
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 21:49 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb een vlakke slijpsteen, geen idee welke korrel.
Ik heb altijd een mes bij me, dus ik wil dat ook kunnen slijpen.
Deze pagina heeft me geholpen: http://www.knivesandtools(...)pen-op-een-steen.htm
Ben je een Marokkaan?
pi_173253520
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 12:04 schreef THEFXR het volgende:

[..]

mmm, ik heb echt een zware baard, dus slijpen zal echt moeten. vandaar ook mijn vraag. dan kan ik de totale kosten van een straight inschatten. Het lijkt mij financieel niet echt te doen om hem elke maand op te sturen voor te slijpen.
Als je een strop naast je acheerplek hangt en hem even een paar keer aanhaalt voor het scheren... Volgens mij hoef je hem dan echt veel minder vaak te gaan slijpen.

En geld... Als je goedkoop wilt dan koop je een philischaaf...
Whatever...
pi_173255791
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 12:30 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je een strop naast je acheerplek hangt en hem even een paar keer aanhaalt voor het scheren... Volgens mij hoef je hem dan echt veel minder vaak te gaan slijpen.

En geld... Als je goedkoop wilt dan koop je een philischaaf...
ik heb het niet over goedkoop, maar laten slijpen is niet goedkoop en weinig adressen
pi_173261406
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 12:24 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ben je een Marokkaan?
Nee, ik ben een mevrouw met een zakmes. :)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_173261523
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 12:24 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ben je een Marokkaan?
Want alleen die hebben messen op zak?
Ik loop ook al jaren elke dag met een zakmes. En kan toch echt meer schade doen met een baksteen, dan met dat mesje wat in mijn zak zit...

Zakmessen zijn gewoon handig _O_
pi_173261625
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 19:26 schreef CrashO het volgende:

[..]

Want alleen die hebben messen op zak?
Ik loop ook al jaren elke dag met een zakmes. En kan toch echt meer schade doen met een baksteen, dan met dat mesje wat in mijn zak zit...

Zakmessen zijn gewoon handig _O_
Precies! Mijn vredelievende vader had ook een zakmes. En ik vind het erg handig. Vooral als je onderweg zo'n blisterverpakking open wil maken!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_173261792
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 19:29 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Precies! Mijn vredelievende vader had ook een zakmes. En ik vind het erg handig. Vooral als je onderweg zo'n blisterverpakking open wil maken!
Dit ja :Y
Ben zelf trouwens na jaren een Swiss Minichamp te hebben gedragen

Vorig jaar overgegaan op een SanRenMu 7010

En wil nu een echte eckte Small Sebenza 21 als EveryDayCarry. Maar die zijn duur ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')