FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Turbo: Vacuum leiding aansluiting
Compoantjemaandag 6 juni 2016 @ 18:01
Er zijn op internet 100.000 schemas te vinden, en elke keer is het net weer anders.
Maar ik heb een schemaatje gemaakt, is dit ongeveer hoe je alles in de basis aan moet sluiten?

CA6A77A3-3846-45E1-A271-9A1DFBBDF067_zpsm707txyj.jpg

Ik heb 3 aansluitingen op mijn inlaat:
- 1 voor de rembekrachtiger
- 1 voor de FPR (benzine druk regelaar), van een kameraad hoorde ik dat deze het beste apart moet van het hele turbo gedoe.
- Een de laatste dus voor alles wat met de turbo te maken heeft, en hier zit ik dus mee.

Wat ik nu heb is zoals alles op de foto beschreven staat. Vanaf de inlaat gelijk een t-stukje.

Legenda:
- ECU - is de computer met ingebouwde boost controller.
- Actuator - Zit aan de turbo, turbo heeft zelf geen aansluiting.
- BOV - Blowoff Valve
- Gauge - is het turbodruk metertje in het dashboard.
- BCS - Boost control solenoid. Of ook wel N75 klep, druk omvormer, etc.

Wie kan me even helpen, iemand die dit vaker heeft gedaan.
Chuck-N0rr1smaandag 6 juni 2016 @ 20:31
Als je met een slurbo gaat rijden heb je een vacuümpomp nodig voor de rembekrachtiger
Fermaandag 6 juni 2016 @ 20:41
quote:
2s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als je met een slurbo gaat rijden heb je een vacuümpomp nodig voor de rembekrachtiger
Bij mijn Saab zat ie zowel op de inlaat als op de vacuumpomp aan de nokkenas, dacht met een oneway klepje.

Trouwens misschien makkelijk even met 2 of 3 kleuren te werken, lage druk, hoge druk, uitlaatgas oid. Volgens mij is die bcs/diverter een 3weg klep en moet hij zowel op het hoge, lage druk gedeelte en op de actuator aangesloten worden.

[ Bericht 17% gewijzigd door Fer op 06-06-2016 20:52:56 ]
Straatcommando.dinsdag 7 juni 2016 @ 11:39
quote:
2s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als je met een slurbo gaat rijden heb je een vacuümpomp nodig voor de rembekrachtiger
Of een eenwegsklep. Zo zat het bij mijn SX wel.

Met hanggas heb je dan 1 kans om goed te remmen trouwens. :P
Compoantjedinsdag 7 juni 2016 @ 16:30
Bij Die BCS moet voor zover ik weet 1 aansluiting open blijven (atmosfeer), 1 naar de boost controller en 1 naar de inlaat.
eXplorer1woensdag 8 juni 2016 @ 00:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 16:30 schreef Compoantje het volgende:
Bij Die BCS moet voor zover ik weet 1 aansluiting open blijven (atmosfeer), 1 naar de boost controller en 1 naar de inlaat.
BCS, 1 naar compressorhuis van turbo, 1 naar wastegate, 1 naar inlaat vóór turbo (als je een MAF gebruikt)
welke ECU heb je? de ene wilt MAP voor gasklep, de andere na de gasklep en of beide.
BOV altijd na de gasklep, zelfde geldt voor je meter.

gooi even je hele setup neer, kan ik je beter advies geven.
Compoantjewoensdag 8 juni 2016 @ 04:42
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 00:18 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

BCS, 1 naar compressorhuis van turbo, 1 naar wastegate, 1 naar inlaat vóór turbo (als je een MAF gebruikt)
welke ECU heb je? de ene wilt MAP voor gasklep, de andere na de gasklep en of beide.
BOV altijd na de gasklep, zelfde geldt voor je meter.

gooi even je hele setup neer, kan ik je beter advies geven.
Ik heb geen aansluiting op de turbo zelf, alleen de wastegate.

Ik heb het volgende:
- VEMS standalone met ingebouwde boost controller en volgens mij ook ingeprogrammeerde MAP sensor.
- Turbosmart BOV
- GT2871R turbo en interne wastegate.

Ik zal vanmiddag even sturen hoe alles nu aangesloten is.
Ferwoensdag 8 juni 2016 @ 17:48
Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen zaken die voor de gasklep, na de turbo aangesloten worden en zaken die na de gasklep, op het spruitstuk (manifold) moeten.

Spruitstuk: FPR, Rembooster, BOV,

Voor de gasklep, turboslang zeg maar: ECU, Gauge, BCS

Actuator op de BCS
eXplorer1woensdag 8 juni 2016 @ 23:40
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 17:48 schreef Fer het volgende:
Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen zaken die voor de gasklep, na de turbo aangesloten worden en zaken die na de gasklep, op het spruitstuk (manifold) moeten.

Spruitstuk: FPR, Rembooster, BOV,

Voor de gasklep, turboslang zeg maar: ECU, Gauge, BCS

Actuator op de BCS
Nee, ecu (MAP) en guage wil je na de gasklep hebben, namelijk, voor de gasklep krijg je rare pieken als je in 1x het gas loslaat (been there done that)overigens mijn ervaring is bij halfgas heb je iets hogere druk voor de gasklep dan daarna.

Als je in een keer het gas loslaat botst de druk tegen een dichte gasklep en krijg je een piek, want een BOV heeft altijd iets vertraging.

BCS zo dicht mogelijk bij de turbo, kan helpen in overshoots te voorkomen.
Compoantjedonderdag 9 juni 2016 @ 04:22
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 17:48 schreef Fer het volgende:
Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen zaken die voor de gasklep, na de turbo aangesloten worden en zaken die na de gasklep, op het spruitstuk (manifold) moeten.

Spruitstuk: FPR, Rembooster, BOV,

Voor de gasklep, turboslang zeg maar: ECU, Gauge, BCS

Actuator op de BCS
Maar dat maakt niet uit toch? Ik bedoel, alles zit indirect op het inlaatspeuitstuk. Want daar zitten m'n 3 aansluitingen.
Ik heb geen vacuüm aansluitingen vóór m'n gasklep.
Ferdonderdag 9 juni 2016 @ 07:33
Volgens Explorer maakt het wel uit en hij kan het weten, is ervaringsdeskundige. Tuurlijk maakt het uit.
eXplorer1donderdag 9 juni 2016 @ 11:41
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 04:22 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Maar dat maakt niet uit toch? Ik bedoel, alles zit indirect op het inlaatspeuitstuk. Want daar zitten m'n 3 aansluitingen.
Ik heb geen vacuüm aansluitingen vóór m'n gasklep.
Je moet begrijpen dat voor bepaalde zaken er een belangrijk verschil is tussen zooi aansluiten voor en/of na de gasklep.

BCS druk aansluiting moet gewoon vóór de gasklep, zo dicht mogelijk bij de turbo waar het druk het hoogst is, je wil zo min mogelijk vertraging richting je wastegate om boost overshoots te voorkomen, tuurlijk dat kan je compenseren met de PID mapping in VEMS maar ideaal is anders.

Aangezien je VEMS gebruikt zal je alles mappen op MAP neem ik aan ipv MAF? in dat geval kan je de retour van BCS gewoon in atmosfeer dumpen.

even iets anders he? was je auto eerst atmosferisch? indien ja, heb je wel je carterontluchting systeem veranderd? druk op je PCV systeem zetten gaat erg fout aflopen. ook voor je rembekrachtiger, als je auto atmosferisch was heb je daar geen one way valve op zitten, dus dan ga je daar ook druk op zetten, niet handig.

begrijp je het nu? zo niet, zeg maar even, maak ik even een tabelletje waar wat moet met omschijving erbij.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 07:33 schreef Fer het volgende:
Volgens Explorer maakt het wel uit en hij kan het weten, is ervaringsdeskundige. Tuurlijk maakt het uit.
idd je hebt gelijk, om maar even een voorbeeld te noemen, voor je gasklep zal je nooit vacuum vinden, als je bijvoorbeeld daar je MAP sensor aansluit dan wordt het heel lastig VE mappen _O-
eXplorer1donderdag 9 juni 2016 @ 11:44
oepss
Ferdonderdag 9 juni 2016 @ 17:47
Zit me af te vragen waarom mijn Saab eigenlijk die vacuumpomp had. In feite omtstaat er genoeg onderdruk zodra je je gas loslaat om te remmen.
Compoantjevrijdag 10 juni 2016 @ 19:21
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 11:41 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Je moet begrijpen dat voor bepaalde zaken er een belangrijk verschil is tussen zooi aansluiten voor en/of na de gasklep.

BCS druk aansluiting moet gewoon vóór de gasklep, zo dicht mogelijk bij de turbo waar het druk het hoogst is, je wil zo min mogelijk vertraging richting je wastegate om boost overshoots te voorkomen, tuurlijk dat kan je compenseren met de PID mapping in VEMS maar ideaal is anders.

Aangezien je VEMS gebruikt zal je alles mappen op MAP neem ik aan ipv MAF? in dat geval kan je de retour van BCS gewoon in atmosfeer dumpen.

even iets anders he? was je auto eerst atmosferisch? indien ja, heb je wel je carterontluchting systeem veranderd? druk op je PCV systeem zetten gaat erg fout aflopen. ook voor je rembekrachtiger, als je auto atmosferisch was heb je daar geen one way valve op zitten, dus dan ga je daar ook druk op zetten, niet handig.

begrijp je het nu? zo niet, zeg maar even, maak ik even een tabelletje waar wat moet met omschijving erbij.
Klopt, hij is origineel gewoon N/A.
Carteronluchting is aangepast, eb nu dubbele ontluchting op een catch can ipv terug de inlaat in als je dat bedoelt.

En een tabelletje zou wel handig zijn. Ik zal vanavond (ja, vanavond echt :') ) even uittekenen hoe ik alles aangesloten heb nu.
eXplorer1vrijdag 10 juni 2016 @ 19:35
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 19:21 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Klopt, hij is origineel gewoon N/A.
Carteronluchting is aangepast, eb nu dubbele ontluchting op een catch can ipv terug de inlaat in als je dat bedoelt.

En een tabelletje zou wel handig zijn. Ik zal vanavond (ja, vanavond echt :') ) even uittekenen hoe ik alles aangesloten heb nu.
Coowwlll

Dump gelijk ff tekeningetje hoe je je PCV systeem hebt aangesloten, kan ik dat ook checken voor je.
Compoantjevrijdag 10 juni 2016 @ 21:39
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 19:35 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Coowwlll

Dump gelijk ff tekeningetje hoe je je PCV systeem hebt aangesloten, kan ik dat ook checken voor je.
Zo is het aangesloten nu:

Schermafbeelding%202016-06-10%20om%2021.33.57_zpsueshais5.png

BCS zitten 3 uitgangen op dus, 1 is open, vergeten tekenen zie ik net.

En de carterventilatie is hier ook te zien:
02D574F4-9957-4D09-BE98-DDE47A991C74_zpsvymm6izp.jpg
Compoantjewoensdag 15 juni 2016 @ 20:46
En toen was het stil. :P
Ferwoensdag 15 juni 2016 @ 21:24
Waar is zijn je dikke slangen/buizen van turbo naar inlaat eigenlijk? Kun je daar geen aansluiting op maken?
Compoantjedonderdag 16 juni 2016 @ 01:17
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 21:24 schreef Fer het volgende:
Waar is zijn je dikke slangen/buizen van turbo naar inlaat eigenlijk? Kun je daar geen aansluiting op maken?
Op deze foto zit die er niet op. Ik heb geen foto met die inlaat buis,
Maar die aansluiten is verder geen probleem.
eXplorer1donderdag 16 juni 2016 @ 14:53
sorry ik kom er vanavond even op terug, ok?
-Richard-donderdag 16 juni 2016 @ 17:51
De boostmeter kun je beter aansluiten op het inlaatspruitstuk, daar je dan de druk kunt aflezen die daadwerkelijk de motor in gaat.
Als je eentje hebt met zowel boost als vacuüm dan moet je deze sowieso aansluiten op het inlaat spruitstuk. Dus na de gasklep (gezien in de luchtstroom). Je meter gaat mooi heen en weer dansen zoals het nu is aangesloten.
eXplorer1maandag 20 juni 2016 @ 23:59
1.zaken voor en achter de gasklep gescheiden houden anders komt het niet goed
2. Boostmeter op inlaat zetten
3. Niet zoveel splitters gebruiken, dat beïnvloed reactietijd behoorlijk hard!
4. Niet alle onderdelen aan elkaar knopen, actuator mag alleen druk zien van de BCS, in je schema hangt bijna alles aan je actuator.
Compoantjedinsdag 21 juni 2016 @ 01:15
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 17:51 schreef -Richard- het volgende:
De boostmeter kun je beter aansluiten op het inlaatspruitstuk, daar je dan de druk kunt aflezen die daadwerkelijk de motor in gaat.
Als je eentje hebt met zowel boost als vacuüm dan moet je deze sowieso aansluiten op het inlaat spruitstuk. Dus na de gasklep (gezien in de luchtstroom). Je meter gaat mooi heen en weer dansen zoals het nu is aangesloten.
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:59 schreef eXplorer1 het volgende:
1.zaken voor en achter de gasklep gescheiden houden anders komt het niet goed
2. Boostmeter op inlaat zetten
3. Niet zoveel splitters gebruiken, dat beïnvloed reactietijd behoorlijk hard!
4. Niet alle onderdelen aan elkaar knopen, actuator mag alleen druk zien van de BCS, in je schema hangt bijna alles aan je actuator.
Oké, dit schept al een hoop duidelijkheid, maarrrr,

Mijn boostmeter moet dus direct op de inlaat. En omdat ik maar 3 vacuüm aansluitingen heb; met welke kleur (groen, rood of blauw) kan ik de meter het beste splitsen direct bij de inlaat dan?

Voor de apparaten die na mijn gasklep moeten, moet ik hiervoor een vacuüm aansluiting in mijn intercooler-inlaat buis maken?

Ik zal morgen even een nieuwe schema maken.
Ferdinsdag 21 juni 2016 @ 08:37
Inlaatspruitstuk is na de gasklep. Buis turbo - ic en ic - gasklep is ervoor.

Volgens Exp1 kun je het beste dicht bij de turbo aansluiten, dus voor de ic.
Tjabbodinsdag 21 juni 2016 @ 14:43
Even een paar dingen:

1) Zorg ervoor dat je vacuum slangen niet langer zijn dan 1 meter. dit in verband met drukval

2) Boost meter en BOV kan je best wel samen op 1 aansluiting doen middels een T-stukje. Komt natuurlijk vanaf je inlaatspruitstuk. (maar die slangen zijn veeeeel te lang. dichter bij de inlaat plaatsen!!!)

3) Je FPR zal een 1:1 rise zijn. die kan je het best op je inlaatspruitstuk aansluiten zonder verdere aftakkingen van vacuüm.

4) Je rembekrachtiging kan je met een 1-weg klep aansluiten zoals hierboven reeds aangegeven

5) PCV (carter ventilatie) kan je best aansluiten door 1 aansluiting vanaf een klepdeksel naar de inlaat vóór de turbo te laten lopen, en 1 aansluiting vanaf een klepdeksel naar je gasklephuis laten lopen. Zoals je het nu hebt (met een catch can) kan ook, maar zorg dat je een goede hebt met baffles anders loopt al je olie er zo uit. Ik kan op de tekening en je foto niet zien waar de slang van je catch can uit komt. Bij voorkeur gaat deze naar een plek vóór je turbo.

6) je BOV moet zo dicht mogelijk bij de gasklep zitten om goed te functioneren en de aansluiting van de vacuüm slang naar inlaatspruitstuk moet zo kort mogelijk zijn. dit is echt best wel lang zoals je het nu hebt.

Overigens, een vems (voorheen ViPeC toch?) en stickers van DP engineering...Als ik jou was zou ik even bij DP vragen ipv hier op Fok! waar de meeste mensen tuners zijn maar nog nooit een gebooste motor hebben gebouwd...
Compoantjedinsdag 21 juni 2016 @ 16:23
Hier nog een foto met inlaatbuis, is even wat duidelijker.

Laat je creatieve geest de vrije loop en laat maar zien hoe het volgens jullie aangesloten moet worden ;)

CCC1EAB8-F541-458A-91E2-417DEC331821_zpsbvc8acma.jpg

De inlaatbuis zelf wordt een andere buis, dus de blowoff komt inderdaad dichter bij de gasklep.

De pcv blijft waarschijnlijk wel zoals het is. Tenzij de door Tjabbo beschreven manier aanzienlijk beter is? Dit is ook hoe het op originele auto's zit en ik lees er verschillende verhalen over.
Tjabbowoensdag 22 juni 2016 @ 12:08
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:23 schreef Compoantje het volgende:
Hier nog een foto met inlaatbuis, is even wat duidelijker.

Laat je creatieve geest de vrije loop en laat maar zien hoe het volgens jullie aangesloten moet worden ;)

[ afbeelding ]

De inlaatbuis zelf wordt een andere buis, dus de blowoff komt inderdaad dichter bij de gasklep.

De pcv blijft waarschijnlijk wel zoals het is. Tenzij de door Tjabbo beschreven manier aanzienlijk beter is? Dit is ook hoe het op originele auto's zit en ik lees er verschillende verhalen over.
'Mijn' manier is hoe het stock op turboblokken zit.
Een andere goede manier is met een one-way valve net achter je turbo op je downpipe. Het venturi effect zorgt er dan voor dat de druk + olie wordt afgezogen. vet mooi en handig ^O^

De VEMS blijft die zo los liggen en kan dat zo? wat geeft de fabrikant aan? Ik zou er een aparte bak omheen (plaatsen) lassen om de grote hoeveelheid hitte en straatvuil/vocht tegen te gaan.

Je BOV zit al best dicht bij de gasklep, die zou ik denk ik zo laten tenzij hij in de weg zit. Als je er een vertakking aan hebt zitten die naar een boost metertje gaat dan zou ik die vertakking dichter bij de aansluiting op het spruitstuk maken omdat dat het traject verkort.
Tjabbovrijdag 1 juli 2016 @ 09:48
is 't al 'lukt mien jong?
Compoantjemaandag 25 juli 2016 @ 12:49
Nee ben er nog niet weer mee bezig geweest, het was druk op m'n werk.

Maar is er misschien ook iemand die gewoon even simpel een schemaatje kan maken? :')
Ik stel dit allemaal zeer op prijs hoor en ik zal binnenkort ook even proberen uit te vogelen aan de hand van dit topic hoe het moet maar een schemaatje op basis van mijn eerder geposte foto is denk ik wel het handigst.
Compoantjedinsdag 26 juli 2016 @ 00:24
34803F33-1B27-4E12-92C9-D6E25F577823_zpssihkumvi.jpg

Dit is dan de juiste manier?
Chuck-N0rr1sdinsdag 26 juli 2016 @ 10:08
Rembooster heeft vacuum nodig, geen overdruk. Dit kan tot apk afkeur leiden
Compoantjewoensdag 10 augustus 2016 @ 11:33
Origineel zit m'n rembooster ook zo, daar is opzichzelf niets aan veranderd.
Compoantjezondag 18 september 2016 @ 15:21
Is opgelost. Is iemand bij geweest die alles goed aangesloten heeft.
Ferzondag 18 september 2016 @ 18:50
Hoe dan?