Bij mijn Saab zat ie zowel op de inlaat als op de vacuumpomp aan de nokkenas, dacht met een oneway klepje.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als je met een slurbo gaat rijden heb je een vacuümpomp nodig voor de rembekrachtiger
Of een eenwegsklep. Zo zat het bij mijn SX wel.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Als je met een slurbo gaat rijden heb je een vacuümpomp nodig voor de rembekrachtiger
BCS, 1 naar compressorhuis van turbo, 1 naar wastegate, 1 naar inlaat vóór turbo (als je een MAF gebruikt)quote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:30 schreef Compoantje het volgende:
Bij Die BCS moet voor zover ik weet 1 aansluiting open blijven (atmosfeer), 1 naar de boost controller en 1 naar de inlaat.
Ik heb geen aansluiting op de turbo zelf, alleen de wastegate.quote:Op woensdag 8 juni 2016 00:18 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
BCS, 1 naar compressorhuis van turbo, 1 naar wastegate, 1 naar inlaat vóór turbo (als je een MAF gebruikt)
welke ECU heb je? de ene wilt MAP voor gasklep, de andere na de gasklep en of beide.
BOV altijd na de gasklep, zelfde geldt voor je meter.
gooi even je hele setup neer, kan ik je beter advies geven.
Nee, ecu (MAP) en guage wil je na de gasklep hebben, namelijk, voor de gasklep krijg je rare pieken als je in 1x het gas loslaat (been there done that)overigens mijn ervaring is bij halfgas heb je iets hogere druk voor de gasklep dan daarna.quote:Op woensdag 8 juni 2016 17:48 schreef Fer het volgende:
Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen zaken die voor de gasklep, na de turbo aangesloten worden en zaken die na de gasklep, op het spruitstuk (manifold) moeten.
Spruitstuk: FPR, Rembooster, BOV,
Voor de gasklep, turboslang zeg maar: ECU, Gauge, BCS
Actuator op de BCS
Maar dat maakt niet uit toch? Ik bedoel, alles zit indirect op het inlaatspeuitstuk. Want daar zitten m'n 3 aansluitingen.quote:Op woensdag 8 juni 2016 17:48 schreef Fer het volgende:
Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen zaken die voor de gasklep, na de turbo aangesloten worden en zaken die na de gasklep, op het spruitstuk (manifold) moeten.
Spruitstuk: FPR, Rembooster, BOV,
Voor de gasklep, turboslang zeg maar: ECU, Gauge, BCS
Actuator op de BCS
Je moet begrijpen dat voor bepaalde zaken er een belangrijk verschil is tussen zooi aansluiten voor en/of na de gasklep.quote:Op donderdag 9 juni 2016 04:22 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Maar dat maakt niet uit toch? Ik bedoel, alles zit indirect op het inlaatspeuitstuk. Want daar zitten m'n 3 aansluitingen.
Ik heb geen vacuüm aansluitingen vóór m'n gasklep.
idd je hebt gelijk, om maar even een voorbeeld te noemen, voor je gasklep zal je nooit vacuum vinden, als je bijvoorbeeld daar je MAP sensor aansluit dan wordt het heel lastig VE mappenquote:Op donderdag 9 juni 2016 07:33 schreef Fer het volgende:
Volgens Explorer maakt het wel uit en hij kan het weten, is ervaringsdeskundige. Tuurlijk maakt het uit.
Klopt, hij is origineel gewoon N/A.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:41 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Je moet begrijpen dat voor bepaalde zaken er een belangrijk verschil is tussen zooi aansluiten voor en/of na de gasklep.
BCS druk aansluiting moet gewoon vóór de gasklep, zo dicht mogelijk bij de turbo waar het druk het hoogst is, je wil zo min mogelijk vertraging richting je wastegate om boost overshoots te voorkomen, tuurlijk dat kan je compenseren met de PID mapping in VEMS maar ideaal is anders.
Aangezien je VEMS gebruikt zal je alles mappen op MAP neem ik aan ipv MAF? in dat geval kan je de retour van BCS gewoon in atmosfeer dumpen.
even iets anders he? was je auto eerst atmosferisch? indien ja, heb je wel je carterontluchting systeem veranderd? druk op je PCV systeem zetten gaat erg fout aflopen. ook voor je rembekrachtiger, als je auto atmosferisch was heb je daar geen one way valve op zitten, dus dan ga je daar ook druk op zetten, niet handig.
begrijp je het nu? zo niet, zeg maar even, maak ik even een tabelletje waar wat moet met omschijving erbij.
Coowwlllquote:Op vrijdag 10 juni 2016 19:21 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Klopt, hij is origineel gewoon N/A.
Carteronluchting is aangepast, eb nu dubbele ontluchting op een catch can ipv terug de inlaat in als je dat bedoelt.
En een tabelletje zou wel handig zijn. Ik zal vanavond (ja, vanavond echt) even uittekenen hoe ik alles aangesloten heb nu.
Zo is het aangesloten nu:quote:Op vrijdag 10 juni 2016 19:35 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Coowwlll
Dump gelijk ff tekeningetje hoe je je PCV systeem hebt aangesloten, kan ik dat ook checken voor je.
Op deze foto zit die er niet op. Ik heb geen foto met die inlaat buis,quote:Op woensdag 15 juni 2016 21:24 schreef Fer het volgende:
Waar is zijn je dikke slangen/buizen van turbo naar inlaat eigenlijk? Kun je daar geen aansluiting op maken?
quote:Op donderdag 16 juni 2016 17:51 schreef -Richard- het volgende:
De boostmeter kun je beter aansluiten op het inlaatspruitstuk, daar je dan de druk kunt aflezen die daadwerkelijk de motor in gaat.
Als je eentje hebt met zowel boost als vacuüm dan moet je deze sowieso aansluiten op het inlaat spruitstuk. Dus na de gasklep (gezien in de luchtstroom). Je meter gaat mooi heen en weer dansen zoals het nu is aangesloten.
Oké, dit schept al een hoop duidelijkheid, maarrrr,quote:Op maandag 20 juni 2016 23:59 schreef eXplorer1 het volgende:
1.zaken voor en achter de gasklep gescheiden houden anders komt het niet goed
2. Boostmeter op inlaat zetten
3. Niet zoveel splitters gebruiken, dat beïnvloed reactietijd behoorlijk hard!
4. Niet alle onderdelen aan elkaar knopen, actuator mag alleen druk zien van de BCS, in je schema hangt bijna alles aan je actuator.
'Mijn' manier is hoe het stock op turboblokken zit.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 16:23 schreef Compoantje het volgende:
Hier nog een foto met inlaatbuis, is even wat duidelijker.
Laat je creatieve geest de vrije loop en laat maar zien hoe het volgens jullie aangesloten moet worden
[ afbeelding ]
De inlaatbuis zelf wordt een andere buis, dus de blowoff komt inderdaad dichter bij de gasklep.
De pcv blijft waarschijnlijk wel zoals het is. Tenzij de door Tjabbo beschreven manier aanzienlijk beter is? Dit is ook hoe het op originele auto's zit en ik lees er verschillende verhalen over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |