abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162793284
Deze zomer is er geen actuele, dagelijkse talkshow te zien op NPO 1. De reden? Er wordt volop aandacht besteed aan sport. Het EK Voetbal (zonder Oranje) komt eraan, de dopingshow met de naam Tour de France dient zich aan en als toetje volgen de Olympische Spelen.

Dus: omdat er sport is, is er geen ruimte voor een talkshow. Zo was er twee jaar geleden, in juli 2014, ook geen talkshow op de buis toen de MH-17 neerstortte. Pas de week erop was er weer een talkshow.

En daar blijft het niet bij: in actualiteitenprogramma's wordt ook nog eens volop aandacht besteed aan sport. Zo pakte EenVandaag vrijdag uit met een item over tennisster Kiki Bertens. Ik heb niks tegen aandacht voor tennis, maar zo'n item hoort gewoon in het Sportjournaal thuis, dat net na EenVandaag wordt uitgezonden.

De afgelopen dagen speelde het Nederlands Elftal een aantal oefenwedstrijden tegen ploegen die zich wél voor het EK kwalificeerden. De uitslagen van deze oefenwedstrijden waren stuk voor stuk reden voor berichten op pagina 101 van Teletekst. Echt joh? De uitslag van een oefenwedstrijd is het belangrijkste nieuws van de dag?

Prima om zo'n uitslag te melden op pagina 801 (voetbal), maar het hoort echt niet thuis op pagina 101. Dat het daar wél staat, zegt iets over dit land. Namelijk dat we sport - zelfs onbeduidende oefenwedstrijden - belangrijker maken dan het is en dat alles ervoor moet wijken.

Klacht: Ik vind het een zwaktebod dat actualiteiten moeten wijken voor sport en dat zelfs onbelangrijke sportuitslagen op pagina 101 van Teletekst staan.
  Moderator maandag 6 juni 2016 @ 18:01:34 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_162793336
Die sporten dat IS de actualiteit van het moment. :D het zou raar zijn als ze daar geen aandacht aan zouden besteden.

Je bent gewoon aan t huilen omdat er geen talkshow op npo1 te zien is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_162793342
Terechte klacht.
(she/her)
pi_162793375
Het is een bullshitverhaal. Er is nu 's avonds om 23.00 geen sport op 1, 2 of 3. Toen de MH-17 neerstortte was er ook geen sport. Het is gewoon een platte bezuiniging. Herhalingen van 'Ik vertrek' zijn namelijk veel goedkoper.
pi_162793524
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:03 schreef Tja..1986 het volgende:
Het is een bullshitverhaal. Er is nu 's avonds om 23.00 geen sport op 1, 2 of 3. Toen de MH-17 neerstortte was er ook geen sport. Het is gewoon een platte bezuiniging. Herhalingen van 'Ik vertrek' zijn namelijk veel goedkoper.
Het is inderdaad een bullshit-verhaal van de NPO. Hun excuus is dat het maken van een dagelijkse talkshow over sport (bijvoorbeeld dat Tour de France-programma) zo veel geld kost dat er geen geld meer is voor een dagelijkse talkshow over actualiteiten.

Op 17 juli 2014 was de Tour de France volop gaande. Er was toen dagelijks een live-talkshow over de Tour op de buis.
pi_162793558
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:01 schreef CoolGuy het volgende:
Die sporten dat IS de actualiteit van het moment. :D het zou raar zijn als ze daar geen aandacht aan zouden besteden.

Mijn klacht is niet dat er aandacht wordt besteed aan sport. Mijn klacht is dat die aandacht ten koste gaat van aandacht voor actualiteiten. En in het verlengde daarvan: onbeduidend sportnieuws, zoals de uitslag van een oefenwedstrijd, wordt gepromoveerd tot belangrijk 101-waardig nieuws.
  Moderator maandag 6 juni 2016 @ 18:16:19 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_162793666
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:11 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Mijn klacht is niet dat er aandacht wordt besteed aan sport. Mijn klacht is dat die aandacht ten koste gaat van aandacht voor actualiteiten. En in het verlengde daarvan: onbeduidend sportnieuws, zoals de uitslag van een oefenwedstrijd, wordt gepromoveerd tot belangrijk 101-waardig nieuws.
Die sport IS op dat moment de actualiteit :D
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 6 juni 2016 @ 18:17:03 #8
436595 Sked
Zonnestraal
pi_162793692
TS snapt niet dat de rest van de wereld plat ligt door die sportevenementen

Tevens is het gewoon (bijna) zomerreces voor de politiek ed
pi_162793911
Dan kijk je lekker naar RTL Late Night.
FR1908
pi_162794000
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:17 schreef Sked het volgende:
TS snapt niet dat de rest van de wereld plat ligt door die sportevenementen

Tevens is het gewoon (bijna) zomerreces voor de politiek ed
De wereld ligt echt niet plat en draait gewoon door.

Zie trouwens ook: KLB / NPO Sport in de plaats van NPO Politiek
  maandag 6 juni 2016 @ 18:29:32 #11
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_162794030
Sport. _O_
Bedankt Hans.
  maandag 6 juni 2016 @ 18:35:11 #12
139330 TNA
For the stars that shine
pi_162794183
Het is komkommertijd, als ze geen sport uitzenden kunnen ze op zwart.
pi_162794253
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:01 schreef CoolGuy het volgende:

Gerapporteerd aan de aivd.
pi_162794313
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het is inderdaad een bullshit-verhaal van de NPO. Hun excuus is dat het maken van een dagelijkse talkshow over sport (bijvoorbeeld dat Tour de France-programma) zo veel geld kost dat er geen geld meer is voor een dagelijkse talkshow over actualiteiten.

Op 17 juli 2014 was de Tour de France volop gaande. Er was toen dagelijks een live-talkshow over de Tour op de buis.
Dat van de Tour klopt inderdaad, was ik vergeten.

Verder een onzinargument weer van de NPO. Sport komt van de NOS en de talkshows niet over sport van andere omroepen. Die hebben niet één begroting.
pi_162794518
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:40 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Dat van de Tour klopt inderdaad, was ik vergeten.

Verder een onzinargument weer van de NPO. Sport komt van de NOS en de talkshows niet over sport van andere omroepen. Die hebben niet één begroting.
Toch werd dat argument wel degelijk aangevoerd; vorig jaar ook al.

Ik kwam dit artikel tegen:

quote:
Talkshow Jinek ook op NPO2 geen haalbare kaart
De publieke omroep lijkt alle opties te hebben onderzocht om deze zomer toch de talkshow Jinek op de buis te brengen. Op NPO1 is geen plek vanwege de sportzomer (EK Voetbal, Tour de France, Olympische Spelen) terwijl Jinek toch de zomerse vervanger is van Pauw. Ook op NPO2, het kanaal voor de verdieping, blijkt geen plek.

NPO-directeur Frans Klein legt uit aan het AD: “We hebben overwogen om haar programma naar NPO2 te verhuizen, maar kozen uiteindelijk voor een prominentere plek voor Nieuwsuur. Dat start straks een halfuur later dan normaal, omdat het anders te veel conflicteert met de sport. Bij belangrijk nieuws is Nieuwsuur het meest geschikt om dat op te pakken. Dat is wat de kijker ook verwacht.”

Het AD vraagt door, de krant ziet namelijk een plek voor Jinek in juli op NPO1, als het Tour-programma met Herman van der Zandt om 23.00 uur is afgelopen. Kleins weerwoord: “Voor 4 weken de dagelijkse machine op gang helpen is het paard achter de wagen spannen. Daarvoor is tv te arbeids- en productieintensief.”

Opmerkelijk is wel dat in andere Olympische jaren, zoals 2008 en 2012, de talkshow van Knevel + Van den Brink wèl gewoon op televisie kwam in de zomerstop van Pauw & Witteman. Daarvoor leverde de Vara twee weken zendtijd in voor de EO. Jeroen Pauw in de krant: “Ik ben niet in de positie om te zeggen: pak maar een aantal weken van mij. Dat wordt bepaald door de netmanager. Er is met mij ook niet gesproken.”
Bron: http://zappen.blog.nl/pub(...)-geen-haalbare-kaart

Dus zelfs Nieuwsuur moet opschuiven voor de heilige sport. Alsof uitgesteld kijken niet bestaat, alsof je geen herhalingen kunt uitzenden.
pi_162794574
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:48 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Toch werd dat argument wel degelijk aangevoerd; vorig jaar ook al.

Ik kwam dit artikel tegen:

[..]

Bron: http://zappen.blog.nl/pub(...)-geen-haalbare-kaart

Dus zelfs Nieuwsuur moet opschuiven voor de heilige sport. Alsof uitgesteld kijken niet bestaat, alsof je geen herhalingen kunt uitzenden.
Het is wel zo dat als er ergens 'belangrijke' sport uitgezonden wordt, alle zenders dat merken. Maar waarom dat een argument is snap ik niet.
pi_162794650
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:50 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Het is wel zo dat als er ergens 'belangrijke' sport uitgezonden wordt, alle zenders dat merken. Maar waarom dat een argument is snap ik niet.
Over het algemeen moeten programma's niet wijken voor de live-sport, maar voor gepraat over sport.
pi_162794746
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Over het algemeen moeten programma's niet wijken voor de live-sport, maar voor gepraat over sport.
Ook dat trekt vele kijkers weg.
pi_162794823
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:56 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ook dat trekt vele kijkers weg.
In de tijd dat Knevel & Van den Brink op tv waren (in de zomer), gebeurde het trouwens regelmatig dat er aan tafel een kwartier over de Tour werd gepraat. Dat terwijl kort daarvoor de Tour-talkshow van Mart Smeets was uitgezonden.

We zullen het maar houden op redactionele armoede of luiheid bij de NPO.
  maandag 6 juni 2016 @ 18:59:26 #20
66825 Reya
Fier Wallon
pi_162794833

Ik hááát sport.
  maandag 6 juni 2016 @ 18:59:56 #21
379089 Bami-Powner
Saffraanexpert
pi_162794842
TV anno 2016 :') :')
Ik drink geen kraantjeswater.
  maandag 6 juni 2016 @ 19:00:14 #22
66825 Reya
Fier Wallon
pi_162794852
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In de tijd dat Knevel & Van den Brink op tv waren (in de zomer), gebeurde het trouwens regelmatig dat er aan tafel een kwartier over de Tour werd gepraat.
Dat programma kijken was sowieso pure masochisme, dus dan vraag je er ook wel om.
pi_162794881
Sport is voor proleten, kunst en cultuur voor intellectuelen.
pi_162794896
Ik ben dol op de sportzomer. Ook zonder Nederlandse inbreng O+
pi_162795033
quote:
9s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:59 schreef Reya het volgende:
[ afbeelding ]

Ik hááát sport.
Nee. Ik vind het prima dat er sport op tv is. Ik vind alleen niet dat belangrijke dingen als actualiteiten daardoor op het tweede plan moeten belanden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')