abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 juni 2016 @ 00:58:47 #1
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_162755135
Ik prijs mij zeer gelukkig. Vanaf 1 juli aanstaande ben ik de eigenaar van mijn eerste eigen appartement. *O* :Y Een hele mijlpaal, waar ik erg trots op ben. En het is nog minder dan 4 weken totdat ik er in mag. Spannend, maar ook veel zin in. Het overweldigt me wel allemaal een beetje, want ik heb niet echt een overzicht van wat er allemaal moet gebeuren. Ik moet het verhuisbusje nog regelen etc. Maar daar zal ik een apart topic over openen. Dit is alvast de plattegrond. :)

Ik heb een klein probleempje met de keuken. De huidige hoekkeuken is hoogglans wit, maar te laag, er zit geen fatsoenlijke oven in (alleen een combimagnetron die niet aan mijn eisen als ovenliefhebber voldoet), geen vaatwasser en geen vriezer. Ik wil er dus heel graag een nieuwe keuken in zetten. Qua budget houd ik het natuurlijk zo laag mogelijk. Bij Ikea ben ik excl. apparatuur ca. 2500 kwijt voor de kastjes, frontjes en lades. Meer is geen groot probleem, alleen liefst zo weinig mogelijk omdat ik later in het jaar ook nog de badkamer en de wc wil renoveren. Ik heb echter niet heel veel mogelijkheden door de kleine ruimte. Hij is 2 meter breed en 2,45 meter lang. Ik zal het een een ander uitleggen. Mijn concrete vragen:

1. Zal ik de Ikea-parallelkeuken nemen? Waarom wel/niet?
2. Is het beter om te kiezen voor een U-keuken / hoekkeuken / hoekkeuken met twee extra wandkastjes i.p.v. de parallelkeuken?
3. Is het te doen om zelf een U-keuken in elkaar te zetten en enigszins op maat te maken, met als basis Ikea-elementen?
4. Is het te doen om voor een hoekkeuken ergens een hoekelement op maat te laten maken, met frontjes erbij bestellen, en verder Ikea-binnenmateriaal met als binnenkastjes Ikea-kasten zelf in elkaar te zetten?
5. Bij welke keukenzaak zou ik voor een klein budget een U- of hoekkeuken in een soortgelijke opstelling kunnen maken?
6. Heb je nog andere opmerkingen/tips?
7. Bonusvraag: wat voor materiaal heb ik eigelijk nodig om zelf een keuken in elkaar te zetten? Accuboormachine (check), laserwaterpas (bijna check), cirkelzaag, decoupeerzaag?

Parallelkeuken
Ik heb inmiddels bij de Ikea een keuken gepland. Dat wordt een parallelkeuken, met een vrijstaande koelkast, en tegenover de spoel-/kookkant 3 ondiepe kastjes met lades. Die kant is trouwens iets hoger dan de kookkant, zodat ik op een normale hoogte dingen kan snijden. Ik vind hem best ok. Het lijkt erop dat ik hiermee de meeste bergruimte heb. Ik zou hier best voor willen gaan.

`

U-keuken
Maar is dit mooi? Kan ik niet beter een hoek- of U-keuken maken? Ook in verband met doorverkoopbaarheid? Want ik ga hier geen 30 jaar wonen.

Dit is niet mogelijk met Ikea vanwege de standaardmaten van de hoekelementen die zij leveren. Het zou kunnen als ik twee 80 cm brede kasten zelf aanpas met ingezette spaanplaatmeubelpanelen, en via http://www.kastenkeuken en consorten een uittrekelement koop dat daarin past en een bevestigingslat voor dat uittrekelement erin schroef. Maar dat is een behoorlijk gepuzzel. Dat zou dan een U-keuken moeten worden. De loopruimte is dan ook niet zo breed, slechts 80 cm. Dit klopt niet helemaal met de plattegrond. Ik houd dan in de hoekjes 25 cm loze ruimte over waar het werkblad overheen komt te liggen.

Hoekkeuken, evt. met extra wandkastjes
Ik kan ook nog voor een hoekkeuken gaan. Dit heeft de huidige bewoner ook, alleen dus met minimale apparatuur. Ik wil beslist geen pannencaroussel omdat ik die helemaal niet handig
vind. Een hoekkast zelf maken o.b.v. een basiselement van Ikea is hier ook mogelijk, net als bij de hoekkeuken. Maar misschien is het een betere optie om online een kast op maat te bestellen voor dit stukje. Hieronder weer wat ideeën. Loopruimte is breder. Voor afspoelen moet je even in het hoekje tussen wandkastjes en spoelbak kruipen, maar 65 cm lijkt me haalbaar. Als ik dus voor extra kastjes zou kiezen (vgl. parallelkeuken).

zonder wandkastjes:

En tot slot dan: is het in mijn geval haalbaar om, als dat een handigere opstelling is, een hoek- of U-keuken bij een andere keukenboer te bestellen, gezien mijn gewenste budget? Op hoeveel meer moet ik rekenen, als ik geen folie wil?

[ Bericht 1% gewijzigd door Andromache op 05-06-2016 01:53:05 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_162755444
Goed uitgezocht! Heb geen mening, maar wil een kritische noot plaatsen: hoe blij ga je zijn van een gootsteen in de hoek van je aanrecht? Lijkt me zo onhandig....
Somebody that I used to know
  zondag 5 juni 2016 @ 01:26:38 #3
138876 Andromache
pi_162755487
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 01:22 schreef Postbus100 het volgende:
Goed uitgezocht! Heb geen mening, maar wil een kritische noot plaatsen: hoe blij ga je zijn van een gootsteen in de hoek van je aanrecht? Lijkt me zo onhandig....
Heb ik nu ook, geen probleem. Tegeltjes ernaast of een andere afneembare wand, ik heb voldoende plaats voor glaasjes neerzetten en afwasmiddel etc. Ik wil zo veel mogelijk aaneengesloten werkblad.

[ Bericht 3% gewijzigd door Andromache op 05-06-2016 01:32:15 ]
pi_162757215
Kleine dwars muurtje slopen en aan het eind een blad waar je wat aan kan werken en eten. Indeling moet je misschien nog wat aan aan doen. Heb zo maar even wat kastjes een plek gegeven.

Jeroentje.
  zondag 5 juni 2016 @ 07:42:22 #5
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_162757246
Het nadeel van één of meerdere hoeken is dat je de bergruimte en werkruimte lastig kunt bereiken. Het blad boven een hoekkast kun je eigenlijk alleen voor een koffiezetapparaat of een waterkoker gebruiken. Als je veel keuken voor je geld wilt zou ik de parallelle opstelling gaan.

Het muurtje weg maakt de hele kamer ruimtelijker. Check dan wel even of je nog wel een goede opstelling kunt maken. De suggestie hierboven gaat volgens mij niet lukken?

Een alternatief is dat je alleen de bovenste helft van de muur weghaalt en de bovenkastjes daar skipt. Je hebt dan wel contact met de rest van de kamer maar kijkt vanuit de kamer niet tegen de keuken aan.
pi_162757269
Persoonlijk vind ik de parallel keuken de beste. Zelf heb ik vorig jaar een keuken van 2m60 samengesteld en veel gepuzzeld. Door een kast van 80cm te nemen voor je kookplaat kun je deze in de hoek plaatsen zonder met koken last van de muur te hebben. Wanneer je een 60cm kookplaat neemt heb je rechts plek voor je olie e.d. en links bijna 15 cm blad bij je werkruimte. Ipv je eerste kastje van 60 heb je dan plaats voor een kastje van 40. Ik zou deze links naast de spoelbak plaatsen. Maar omdat je aan de overkant ook plaats hebt voor je koffieautomaat en waterkoker zou de spoelbak in de hoek ook kunnen. Neem een niet al te grote bak dan hou je ook meer ruimte over. Mijn spoelbak is 40x40. En met een vaatwasser mis je dat niet.

Mocht je het willen zien dan kan ik je wel een paar foto's sturen.

Succes, wordt leuk!
  Official ESF Kreviewer zondag 5 juni 2016 @ 08:14:06 #7
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_162757295
Als je goed kunt afdingen, dan is Ikea nirt perse de goedkoopste trouwens. Ik was bij Bruynzeel uiteindelijk minder kwijt voor een (imho) betere keuken.
Dus je kunt ook een beetje rondkijken bij andere toko's. 40% korting is dan niet ongewoon.

Verder kun je je afvragen of de kwaliteit van de apparatuur zo goed is bij Ikea.

Die keuken van jpajs ook wel erg mooi vergeleken met de voorbeelden uit de OP. Je kunt trouwens als achterwand ook glas kiezen (gekleurd). Dit is super qua schoonmaken en het zirt er ook nog eens mooi uit.
pi_162757433
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 08:14 schreef Kreator het volgende:
Als je goed kunt afdingen, dan is Ikea nirt perse de goedkoopste trouwens. Ik was bij Bruynzeel uiteindelijk minder kwijt voor een (imho) betere keuken.
Dus je kunt ook een beetje rondkijken bij andere toko's. 40% korting is dan niet ongewoon.
Dit. Ik dacht ook bij IKEA goedkoop uit te zijn. Uiteindelijk was keukenconcurrent goedkoper en kwamen ze hem ook nog plaatsen voor een euro.
pi_162757727
Bij afwijkende maten is iets anders dan ikea al snel goedkoper of handiger. Veel fokkers hebben goede ervaringen met superkeukens, waar ze bijv nobilia keukens (Duits merk) hebben wat ook nog eens makkelijker te monteren is dan ikea.
pi_162757825
Waar zitten de huidige afvoer en aanvoerleidingen, ik zie verschillende opstellingen voorbij komen met een onderbreking erin het ziet er niet uit als er daar nog een buis moet komen te lopen.
pi_162758379
Je kunt ikea keukens net als alle andere keuken wat kastjes betreft prima op maat maken. Of zelf een heel kastje van standaard meubelpaneel bouwen als dat beter uitkomt. Waar het lastig wordt is de deurtjes en daar kun je gewoon vrij weinig mee. Die moeten dus gewoon passen al kun je eventueel ergens een lijstje in dezelfde kleur tussenzetten. Maar volgens mij geldt dat voor alle merken in deze prijsklasse. Of kun je bij nobilia een frontje van bv 80x47 krijgen?

Als derde keuze naast nobilia heeft hornbach ook spul met een mooie prijs/kwaliteitverhouding.

Ik vind wat opstelling betreft dat idee van jpajs ook wel goed moet ik zeggen.
  zondag 5 juni 2016 @ 13:11:29 #12
138876 Andromache
pi_162760835
Oké, ga ik ook even kijken naar Bruynzeel, Nobilia, Superkeukens en Keukenconcurrent. Mijn huidige Bruynzeel-keuken van 8 jaar oud vertoont trouwens inmiddels wel gebruikssporen, scheef hangende kastjes, de scharnieren zitten ruimer in de uitsparingen, en het folie laat los.

De opstelling van jpajs wordt denk ik niets, omdat ik juist van het muurtje gebruik wil maken om de koelkast achter weg te werken, als het even kan. En het blad loopt te lang door aan de lange muur om tussen het raam en de keuken nog een eettafel + stoelen neer te zetten.

Het water en de afvoer zitten nu midden op de korte muur. Daar zou dan een koofje omheen moeten, of het moet ingefreesd worden in de muur. Gasaansluiting zit nu al op de plaats waar ik telkens een kookplaat heb getekend.

Welk gereedschap heb ik nodig voor zelf een keuken in elkaar zetten? Decoupeerzaag, cirkelzaag, boormachine, waterpas, of nog meer?
pi_162761231
Ga je zelf de afvoer verplaatsen, waterleiding verlengen, leidingen infrezen, extra groepen maken in meterkast (indien nodig vanwege oven/vaatwasser) en stopcontacten verplaatsen (zowel boven als achter de kastjes) ? Want dan heb je wel meer gereedschap nodig :P.

Trouwens, je optie van hoekkeuken zonder wandkastje is ongeveer wat ik hier thuis heb. Ik heb wel de spoelbak en vaatwasser omgedraaid, omdat je vanaf je kookplaat makkelijk bij de kraan wil kunnen voor pannen afgieten etc. En je wil niet steeds je muren schoon moeten maken omdat je de kraan te hard aan hebt gezet :P. Maar in jouw geval zou ik denk ik toch voor een parallelkeuken kiezen, of voor een meer 'open' concept zoals jpajs voorstelt.
pi_162761420
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:32 schreef Chicolade het volgende:
Ga je zelf de afvoer verplaatsen, waterleiding verlengen, leidingen infrezen, extra groepen maken in meterkast (indien nodig vanwege oven/vaatwasser) en stopcontacten verplaatsen (zowel boven als achter de kastjes) ? Want dan heb je wel meer gereedschap nodig :P.

En tegelzetten? Let ook op de tijd die je hebt. Installatiewerk slurpt tijd.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:05:23 #15
138876 Andromache
pi_162761808
Het elektra- en leidingwerk laat ik doen. Ik vraag me nu steeds meer af of ik sowieso niet die hele muur naast de keuken moet slopen. Zou een stuk ruimtelijker zijn. Maar ik weet niet of hij dragend is. Ik zit op de bovenste verdieping. Zal ik maar eens naar het archief voor de bouwtekeningen? Dan kan ik dat uitvinden, toch?
  zondag 5 juni 2016 @ 14:23:40 #16
422610 Barrah
pi_162762183
Op basis van je plattegrond ga ik er niet vanuit dat muur dragend is. Weet je waar hij van gemaakt is? Een zware dragende muur klinkt duidelijk anders als je er op klopt dan een 7cm muurtje van cellenbeton. Raadpleeg bij twijfel altijd bouwtekeningen en/of een constructeur.
  zondag 5 juni 2016 @ 14:37:45 #17
138876 Andromache
pi_162762486
Nee durf ik niet te zeggen. Het is een appartement van begin jaren negentig, dus ik denk beton. Ik krijg pas 1 juli de sleutel. Het zal er denk ik op uitlopen dat ik pas later in het jaar de keuken vervang. Dan wel even bedenken wat ik tot die tijd met laminaat leggen en wandafwerking doe. Een paar maanden op beton wonen is ook weer zoiets...
  zondag 5 juni 2016 @ 14:44:21 #18
422610 Barrah
pi_162762655
Mijn huis is van 2013 en de draagmuren zijn van beton, maar de binnenmuren zijn van gips. Het verschil is duidelijk merkbaar als je er tegen klopt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_162762914
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 14:05 schreef Andromache het volgende:
Het elektra- en leidingwerk laat ik doen. Ik vraag me nu steeds meer af of ik sowieso niet die hele muur naast de keuken moet slopen. Zou een stuk ruimtelijker zijn. Maar ik weet niet of hij dragend is. Ik zit op de bovenste verdieping. Zal ik maar eens naar het archief voor de bouwtekeningen? Dan kan ik dat uitvinden, toch?
Geen idee hoe standaard het is, maar ik heb wel eens gezien dat gipsbetonblokken niet helemaal tot aan het plafond doorlopen. In plaats daarvan was de bovenste cm met pur dichtgesmeerd. In dat geval zou je met een speld in de bovenrand van het stucwerk kunnen prikken om dat te voelen.
pi_162764218
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 13:11 schreef Andromache het volgende:
Oké, ga ik ook even kijken naar Bruynzeel, Nobilia, Superkeukens en Keukenconcurrent. Mijn huidige Bruynzeel-keuken van 8 jaar oud vertoont trouwens inmiddels wel gebruikssporen, scheef hangende kastjes, de scharnieren zitten ruimer in de uitsparingen, en het folie laat los.

De opstelling van jpajs wordt denk ik niets, omdat ik juist van het muurtje gebruik wil maken om de koelkast achter weg te werken, als het even kan. En het blad loopt te lang door aan de lange muur om tussen het raam en de keuken nog een eettafel + stoelen neer te zetten.

Het water en de afvoer zitten nu midden op de korte muur. Daar zou dan een koofje omheen moeten, of het moet ingefreesd worden in de muur. Gasaansluiting zit nu al op de plaats waar ik telkens een kookplaat heb getekend.

Welk gereedschap heb ik nodig voor zelf een keuken in elkaar zetten? Decoupeerzaag, cirkelzaag, boormachine, waterpas, of nog meer?
Ik weet niet waar je woont maar wellicht ben je beter af bij een kleine keukenzaak waar mensen werken met veel ervaring.
Want er is zeker wat van te maken.

En vermijd Ikea want die is niet goedkoper en zeker niet als je kwaliteit mee rekend.
pi_162764443
Nou vooruit ben vandaag aan het tekenen, buiten 32 graden binnen 18 gelukkig. Tijd voor poging twee. Mis de maat van de totale muur van de keuken. Kan je dat SKP bestand niet ergens neer zetten dan kan iedereen er mee verder.

Jeroentje.
pi_162764720
Ik schat dat de hele muur 5 meter is. En de hele woonkamer inclusief keuken zo'n 30 m².
Dus met het ontwerp van jpajs heb je dan nog 1m20 tussen de buitengevel en de keuken?

Er past dan geen eettafel meer in de woonkamer samen met een goede zithoek. Dit zal bij een eventuele verkoop geen pluspunt zijn. Zelf heb ik vorig jaar veel woningen bekeken en dit is voor mij een aantal keer de reden geweest waarom een woning afviel. Ik wil een goede eethoek voor minimaal 4 personen en een zithoek met hoekbank, fauteuiltje en salontafel kwijt kunnen.
pi_162764851
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2016 07:23 schreef jpajs het volgende:
Kleine dwars muurtje slopen en aan het eind een blad waar je wat aan kan werken en eten. Indeling moet je misschien nog wat aan aan doen. Heb zo maar even wat kastjes een plek gegeven.

[ afbeelding ]
Ik zou hem de andere kant de woonkamer in laten gaan en dan een eettafel aan het blad vast maken :Y
  maandag 6 juni 2016 @ 12:41:26 #24
138876 Andromache
pi_162785910
Hoi jpajs, dankjewel voor je moeite, maar emcee beschrijft precies waarom dat geen optie is, geen fatsoenlijke ruimte meer over bij de schuifpui om iets van te maken. Ik ga nu eerst voor sloop van de muur en een lange hoekkeuken. Dan kan de eettafel mooi in het verlengde staan van de muur die ik wil gaan slopen. Ook mooi daglicht erbij. Veel beter. Een wild plan om de badkamer te vergroten komt nu zelfs ook in aanmerking. Alleen geen budget :D Kijk wel even wat ik nu wil doen en over een paar jaar. Komt goed. Iedereen dank.
  donderdag 9 juni 2016 @ 21:00:46 #25
138876 Andromache
pi_162874055
Ik weet nog weinig. De gemeente heeft geen constructietekeningen bewaard. Alleen plattegronden.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')