Ik prijs mij zeer gelukkig. Vanaf 1 juli aanstaande ben ik de eigenaar van mijn eerste eigen appartement.

Een hele mijlpaal, waar ik erg trots op ben. En het is nog minder dan 4 weken totdat ik er in mag. Spannend, maar ook veel zin in. Het overweldigt me wel allemaal een beetje, want ik heb niet echt een overzicht van wat er allemaal moet gebeuren. Ik moet het verhuisbusje nog regelen etc. Maar daar zal ik een apart topic over openen. Dit is alvast de plattegrond.

![i49Ev0j.jpg]()
![INYtzcd.jpg]()
Ik heb een klein probleempje met de keuken. De huidige hoekkeuken is hoogglans wit, maar te laag, er zit geen fatsoenlijke oven in (alleen een combimagnetron die niet aan mijn eisen als ovenliefhebber voldoet), geen vaatwasser en geen vriezer. Ik wil er dus heel graag een nieuwe keuken in zetten. Qua budget houd ik het natuurlijk zo laag mogelijk. Bij Ikea ben ik excl. apparatuur ca. 2500 kwijt voor de kastjes, frontjes en lades. Meer is geen groot probleem, alleen liefst zo weinig mogelijk omdat ik later in het jaar ook nog de badkamer en de wc wil renoveren. Ik heb echter niet heel veel mogelijkheden door de kleine ruimte. Hij is 2 meter breed en 2,45 meter lang. Ik zal het een een ander uitleggen. Mijn concrete vragen:
1. Zal ik de Ikea-parallelkeuken nemen? Waarom wel/niet?
2. Is het beter om te kiezen voor een U-keuken / hoekkeuken / hoekkeuken met twee extra wandkastjes i.p.v. de parallelkeuken?
3. Is het te doen om zelf een U-keuken in elkaar te zetten en enigszins op maat te maken, met als basis Ikea-elementen?
4. Is het te doen om voor een hoekkeuken ergens een hoekelement op maat te laten maken, met frontjes erbij bestellen, en verder Ikea-binnenmateriaal met als binnenkastjes Ikea-kasten zelf in elkaar te zetten?
5. Bij welke keukenzaak zou ik voor een klein budget een U- of hoekkeuken in een soortgelijke opstelling kunnen maken?
6. Heb je nog andere opmerkingen/tips?
7. Bonusvraag: wat voor materiaal heb ik eigelijk nodig om zelf een keuken in elkaar te zetten? Accuboormachine (check), laserwaterpas (bijna check), cirkelzaag, decoupeerzaag?
ParallelkeukenIk heb inmiddels bij de Ikea een keuken gepland. Dat wordt een parallelkeuken, met een vrijstaande koelkast, en tegenover de spoel-/kookkant 3 ondiepe kastjes met lades. Die kant is trouwens iets hoger dan de kookkant, zodat ik op een normale hoogte dingen kan snijden. Ik vind hem best ok. Het lijkt erop dat ik hiermee de meeste bergruimte heb. Ik zou hier best voor willen gaan.
![PlrdxkW.jpg]()
`
![T0E6WQ8.jpg]()
U-keukenMaar is dit mooi? Kan ik niet beter een hoek- of U-keuken maken? Ook in verband met doorverkoopbaarheid? Want ik ga hier geen 30 jaar wonen.
Dit is niet mogelijk met Ikea vanwege de standaardmaten van de hoekelementen die zij leveren. Het zou kunnen als ik twee 80 cm brede kasten zelf aanpas met ingezette spaanplaatmeubelpanelen, en via http://www.kastenkeuken en consorten een uittrekelement koop dat daarin past en een bevestigingslat voor dat uittrekelement erin schroef. Maar dat is een behoorlijk gepuzzel. Dat zou dan een U-keuken moeten worden. De loopruimte is dan ook niet zo breed, slechts 80 cm. Dit klopt niet helemaal met de plattegrond. Ik houd dan in de hoekjes 25 cm loze ruimte over waar het werkblad overheen komt te liggen.
![13gW43I.jpg]()
Hoekkeuken, evt. met extra wandkastjesIk kan ook nog voor een hoekkeuken gaan. Dit heeft de huidige bewoner ook, alleen dus met minimale apparatuur. Ik wil beslist geen pannencaroussel omdat ik die helemaal niet handig
vind. Een hoekkast zelf maken o.b.v. een basiselement van Ikea is hier ook mogelijk, net als bij de hoekkeuken. Maar misschien is het een betere optie om online een kast op maat te bestellen voor dit stukje. Hieronder weer wat ideeën. Loopruimte is breder. Voor afspoelen moet je even in het hoekje tussen wandkastjes en spoelbak kruipen, maar 65 cm lijkt me haalbaar. Als ik dus voor extra kastjes zou kiezen (vgl. parallelkeuken).
![bGZbuWI.jpg]()
![dmlJbUA.jpg]()
zonder wandkastjes:
![CEhSMZP.jpg]()
En tot slot dan: is het in mijn geval haalbaar om, als dat een handigere opstelling is, een hoek- of U-keuken bij een andere keukenboer te bestellen, gezien mijn gewenste budget? Op hoeveel meer moet ik rekenen, als ik geen folie wil?
[ Bericht 1% gewijzigd door Andromache op 05-06-2016 01:53:05 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
---
Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro:
https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*