Hallo mensen!
Zal ik het allemaal even voor jullie ophelderen? Het zit dus zo: Sunneklaas is van ons. Ik snap het, jullie zijn nieuwsgierig. Maar voor de mensen die het allemaal nog steeds niet begrijpen. Blijf weg! Voor buitenstaanders die niet de regels kennen, kan het erg gevaarlijk zijn. Voor ons Amelanders is het feest geweldig maar voor anderen kan het juist het tegenovergestelde worden. Jullie zullen het misschien van buitenaf zien als eng en dat is de bedoeling. We moeten jullie afschrikken zodat jullie wegblijven. Het is nog steeds toegestaan om op het eiland te komen rond deze dagen. Als je verstandig bent, kom je niet. Dit feest was eerst bedoeld om de boze geesten te verjagen, maar nu is het een leuk feest voor oud en jong (wanneer je tenminste weet wat je wel en niet mag doen). Het is geen inteelt carnaval, het is onze traditie. We willen niet dat onze traditie ons ontnomen wordt. Dit feest wordt niet alleen op Ameland gevierd, maar ook in bepaalde Scandinavische landen volgens mij. Alleen gaat het daar iets anders. Als ik je nu nog niet heb overtuigd om niet te komen rond 3,4,5,of 6 december op Ameland te komen, is dat erg jammer voor jou en je lichaam. Want die zal niet meer zo heel terugkomen. Wij leven wekenlang naar Sunneklaas. Mannen beginnen al met plannen voor hun pak in de zomer of zelfs al in de lente. Wil je dat echt van ons afpakken? Vrouwen verheugen zich al weer op Sunneklaas in Januari. Er zitten verschillen in de dorpen in regels, maar in een ding staan we verenigd: Sunneklaas behouden. Wij Amelanders zullen er alles maar dan ook alles aan doen om dit te behouden. Een man uit Hollum speelt Sunneklaas zelfs al 70 jaar! Wil je dat nou echt verpesten? Ik hoop het niet. Nou doegg!
Met vriendelijke groeten,
Jullie noordelijke vrienden van Ameland (behalve rond begin december;)
doeg