quote:
Op donderdag 2 juni 2016 13:54 schreef madmenyo het volgende:[..]
Goede vraag, ik weet het niet zeker, de foto is niet van mijn zolder maar een voorbeeld. Ik zal de hoek even opmeten idd.
Wat bedoel je met het houten plaatje? Dan blijft het toch schuin? Dan zou ik ook gewoon een plank tussen de balken kunnen leggen.
[..]
Dat had ik zelf ook gevonden, bij nader onderzoek naar mastieken blijkt dit gebruikt te worden bij dak bedekking.
ff kijken of ik het in bruikbare taal kan uitleggen :-)
Die balk is laten we zeggen, 20 cm. Je neemt een houtenplaatje van 2 cm dik of of iets dikker nog, net wat je voorhanden hebt.
Dat plaatje is dan 20 cm lang en 15 cm breed, die breedte is niet zo belangrijk als het maar breed genoeg is.
Je hebt nu een plankje van 20x15 waarvan de hoeken haaks zijn. De hoek van de balk tov het dakbeschot zou ook haaks moeten zijn.
De lange kant van het houtenplaatje leg je op de balk, oftwel, uitgaande van een 2cm dik plaatje, zet je de zijnkant van 2 cm op de balk.
Het vlak van de plaatje druk je tegen de muur en plak je ff vast met een stuk tape ofzo.
Nu pak je een waterpas en trek je een lijn vanuit de hoek bij de balk en het dakbeschot over het plaatje.
Die lijn zaag je af en je hebt je eerste steuntje waar je een plank op kunt leggen die vlak ligt. Dit doe je nog een paar keer. Die plaatjes lijm je nu op de balk en je legt de plank erop en klaar.
hopelijk snap je wat bedoel.
Dit is lekker goedkoop, kun je prima zelf en ook hoef je je helemaal niet druk te maken over de hoek die die balk heeft. Het zaaglijntje is immers waterpas.
De aanname dat het 45 graden zal zijn moet je ff loslaten want daar ga je bedrogen mee uit komen.