abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162689014
Beste klussers,

Ik wil op mijn zolder wat opberg planken maken omdat de zolder nogal vol staat. Ik heb een schuin dak en je kan de dragende balken zien zitten. Deze liggen in een hoek van ongeveer 45 graden zoals je op de foto kan zien.

Nu wil ik tussen deze balken, over de breedte van mijn zolder planken monteren. Ik kan er dan nog normaal onder lopen en creeer zo veel opberg ruimte. Maar ik heb dus balkjes nodig dit 45 graden zijn (driehoekjes zeg maar) zodat ik deze tegen de dragende balken kan monteren en daarop de planken kan leggen. Zijn deze gewoon bij de bouwmarkt te verkijgen en wat is de naam hiervoor?

Ik ben niet zo heel handig maar bovenstaande moet lukken. Ik zat ook al te denken aan een rails waar ik individueel de planken kan bewegen, zo kan ik op 1 meter na het hele plafond doen en als ik iets van achteren nodig heb dan kan ik de planken ervoor over de rails verschuiven. Ik heb echter geen idee om dit (netjes) te doen, ik sta dus open voor advies en andere inbreng.
pi_162689254
1: zelf een houten klos in de juiste hoek zagen
2: zoiets aan de zijkant van de balk schroeven en daar de planken op vast maken?
  donderdag 2 juni 2016 @ 12:35:31 #3
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_162689256
Eerst even een ander vraagje, is die hoek echt 45 graden of is dat een aanname. Ik heb namelijk het vermoeden dat de hoek groter is dan 45 en in de buurt van de 60 komt.

Verder zou ik geen balkjes nemen. Neem een houtenplaatje van laten we zeggen 2 cm dik. Plaats die daar waar de balk in de muur verdwijnt. Teken een waterpas lijn af op dat houtenplaatje en zaag het op die lijn af. Nu heb je een steun waar je een plankje op kunt leggendat dan waterpas ligt.

Als je dat een paar keer doet, om de 50 cm ofzo, dan heb je voldoende steun. Als de balk nergens doorhangt en ook zelf waterpas ligt dan kun je het eerste plaatje simpelweg kopiëren.
pi_162689380
als je de hoek meet. kan een beetje (lees kleinere doe het zelfzaak met Eigen zagerij) dhz bedrijf dit zagen voor je.

er zijn ook verstelbare hoekstukken op de markt dit om onder deze baleken een schuifdeur system te monteren.
pi_162691224
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 12:35 schreef bouwboertje het volgende:
Eerst even een ander vraagje, is die hoek echt 45 graden of is dat een aanname. Ik heb namelijk het vermoeden dat de hoek groter is dan 45 en in de buurt van de 60 komt.

Verder zou ik geen balkjes nemen. Neem een houtenplaatje van laten we zeggen 2 cm dik. Plaats die daar waar de balk in de muur verdwijnt. Teken een waterpas lijn af op dat houtenplaatje en zaag het op die lijn af. Nu heb je een steun waar je een plankje op kunt leggendat dan waterpas ligt.

Als je dat een paar keer doet, om de 50 cm ofzo, dan heb je voldoende steun. Als de balk nergens doorhangt en ook zelf waterpas ligt dan kun je het eerste plaatje simpelweg kopiëren.

Goede vraag, ik weet het niet zeker, de foto is niet van mijn zolder maar een voorbeeld. Ik zal de hoek even opmeten idd.

Wat bedoel je met het houten plaatje? Dan blijft het toch schuin? Dan zou ik ook gewoon een plank tussen de balken kunnen leggen.

quote:
Dat had ik zelf ook gevonden, bij nader onderzoek naar mastieken blijkt dit gebruikt te worden bij dak bedekking.
pi_162691601
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 13:54 schreef madmenyo het volgende:

Dat had ik zelf ook gevonden, bij nader onderzoek naar mastieken blijkt dit gebruikt te worden bij dak bedekking.
Je wilde toch hout onder 45° hebben. Dan maakt het eigenlijke doel toch verder niets uit...

Mastiek wordt niet meer toegepast maar de mastiekschroot heeft nog steeds meerdere toepassingen waardoor deze nog onder die naam verkrijgbaar is.

Zaak is de hoek even goed bepalen en een paar lengtes laten zagen zodat je aan de gang kan.
  donderdag 2 juni 2016 @ 16:30:47 #8
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_162695263
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 13:54 schreef madmenyo het volgende:

[..]

Goede vraag, ik weet het niet zeker, de foto is niet van mijn zolder maar een voorbeeld. Ik zal de hoek even opmeten idd.

Wat bedoel je met het houten plaatje? Dan blijft het toch schuin? Dan zou ik ook gewoon een plank tussen de balken kunnen leggen.

[..]

ff kijken of ik het in bruikbare taal kan uitleggen :-)

Die balk is laten we zeggen, 20 cm. Je neemt een houtenplaatje van 2 cm dik of of iets dikker nog, net wat je voorhanden hebt.

Dat plaatje is dan 20 cm lang en 15 cm breed, die breedte is niet zo belangrijk als het maar breed genoeg is.

Je hebt nu een plankje van 20x15 waarvan de hoeken haaks zijn. De hoek van de balk tov het dakbeschot zou ook haaks moeten zijn.
De lange kant van het houtenplaatje leg je op de balk, oftwel, uitgaande van een 2cm dik plaatje, zet je de zijnkant van 2 cm op de balk.
Het vlak van de plaatje druk je tegen de muur en plak je ff vast met een stuk tape ofzo.

Nu pak je een waterpas en trek je een lijn vanuit de hoek bij de balk en het dakbeschot over het plaatje.

Die lijn zaag je af en je hebt je eerste steuntje waar je een plank op kunt leggen die vlak ligt. Dit doe je nog een paar keer. Die plaatjes lijm je nu op de balk en je legt de plank erop en klaar.

hopelijk snap je wat bedoel.

Dit is lekker goedkoop, kun je prima zelf en ook hoef je je helemaal niet druk te maken over de hoek die die balk heeft. Het zaaglijntje is immers waterpas.

De aanname dat het 45 graden zal zijn moet je ff loslaten want daar ga je bedrogen mee uit komen.
pi_162696860
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 12:20 schreef madmenyo het volgende:

Nu wil ik tussen deze balken, over de breedte van mijn zolder planken monteren.
Hoe breed is de zolder?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 2 juni 2016 @ 22:45:04 #10
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_162704745
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 17:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe breed is de zolder?
oops, dit heb ik gemist. Ik was in de veronderstelling dat hij planken langs de balken wilde...
pi_162709083
Rails zal waarschijnlijk lastig worden omdat de balken nooit helemaal recht zijn in de lengte. En wat al eerder gezegd is: het is geen 45 graden.

Zo kun je te werk gaan:
Zweihaak+waterpas
Ribbetjes 45x70 als dragers (niet te grote overspanning natuurlijk)
Fins vuren underlayment als plank

De ribbetjes geef je dus de goede hoeken dmv zweihaak+waterpas. Als de plank op maat is zet je boel in elkaar òp de gordingen en schroef je ze onderling in elkaar.

Dit kan allemaal met een decoupeerzaag, maar als je beschikking hebt over een afkortzaag en een cirkel/invalzaag dan wordt het een stuk sneller, leuker en netter.

c_/
met een koekje
pi_162709930
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 22:45 schreef bouwboertje het volgende:

[..]

oops, dit heb ik gemist. Ik was in de veronderstelling dat hij planken langs de balken wilde...
Dat wil ie ook, maar volgens mij zien we de doorzakking van de planken over de zolderbreedte over het hoofd.

Mijn voorstel zou zijn:

Balkjes kopmaat 50 x 75 over de breedte van de zolder.
Per plank 2 balkjes.
Kopse einden afschuinen complementair aan de hoek van de gordingen
Loopwieltjes aan de afgeschuinde kopse kanten om de planken (met opslag) te kunnen laten rollen over de gordingen.

Rails op de gordingen heb ik ook aan zitten denken, maar aangezien die gordingen nooit parallel lopen of exact evenwijdig, denk ik dat de zaak dan of vastloopt (ene kant op) óf eruit loopt (andere kant op).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')