abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162934647
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 01:11 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Altijd gewerkt (eigen zaken gehad en voor werkgevers gewerkt). In principe is het aangeboren. Klachten zijn er altijd al geweest maar zijn de laatste jaren in extreme gegroeid.
En jij? Heb jij een werkervaring?
pi_162934682
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 01:20 schreef madam-april het volgende:

[..]

En jij? Heb jij een werkervaring?
Jazeker een jaar of 10 totaal
  zondag 12 juni 2016 @ 02:59:23 #103
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162935295
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 00:40 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Voor mij wel ja maar ik kan niet voor anderen spreken uiteraard.
Kan je niet IETS bedenken dat je kan doen? Iets dat aansluit bij wat je nu doet in je leven?
1 + 1 = blauw
pi_162935309
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 02:59 schreef Kamina het volgende:

[..]

Kan je niet IETS bedenken dat je kan doen? Iets dat aansluit bij wat je nu doet in je leven?
Nee het probleem is de extreme depressies om de x-maanden terugkomen. Daarbij zit nog een angststoornis, chronisch stress syndroom en borderline. Ik wil wel misschien iets ''vrijwilligs'' doen als dat beschikbaar is, zoals een helpende hand op een kinderboerderij ofzo.

En dan vergeet ik nog het extreem slecht slapen of overdreven goed slapen. Soms 3-4 dagen wakker non stop en soms 15-20 uur slapen aan een stuk :( Maar wil liever niet over mijn problemen praten aangezien ik niet zielig gevonden wil worden ofzo. Behandelaars zijn nu bezig met medicatie etc.
  zondag 12 juni 2016 @ 08:54:11 #105
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162936311
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 03:01 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Nee het probleem is de extreme depressies om de x-maanden terugkomen. Daarbij zit nog een angststoornis, chronisch stress syndroom en borderline. Ik wil wel misschien iets ''vrijwilligs'' doen als dat beschikbaar is, zoals een helpende hand op een kinderboerderij ofzo.

En dan vergeet ik nog het extreem slecht slapen of overdreven goed slapen. Soms 3-4 dagen wakker non stop en soms 15-20 uur slapen aan een stuk :( Maar wil liever niet over mijn problemen praten aangezien ik niet zielig gevonden wil worden ofzo. Behandelaars zijn nu bezig met medicatie etc.
Dat maakt het lastig, ja. Met goede therapie echter wel mee te leven. Zou je dan niet willen werken, oa voor de regelmaat dat het meebrengt, en de collegialiteit?
1 + 1 = blauw
  zondag 12 juni 2016 @ 12:01:35 #106
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_162939479
Poepzor, lastige situatie. Ik zou denk ik ook proberen te focussen op een X aantal jaar niet werken. Wie weet hoe je nog groeit in de komende tijd. En als de situatie dan nog gelijk is aan nu kan de periode wellicht weer verlengd worden.
Ik herken het gevoel wel van niet willen werken. Voelde mij daar tot begin/midden 2012 niet toe in staat. En toen Had ik een goede therapie en goede medicijnen en nu gaat het zelfs heel goed.

Trouwens, algemene vraag: bestaat wajong nog en wat zijn daarvoor de voorwaarden?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 12 juni 2016 @ 12:04:22 #107
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_162939549
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:01 schreef Murmeli het volgende:
Poepzor, lastige situatie. Ik zou denk ik ook proberen te focussen op een X aantal jaar niet werken. Wie weet hoe je nog groeit in de komende tijd. En als de situatie dan nog gelijk is aan nu kan de periode wellicht weer verlengd worden.
Ik herken het gevoel wel van niet willen werken. Voelde mij daar tot begin/midden 2012 niet toe in staat. En toen Had ik een goede therapie en goede medicijnen en nu gaat het zelfs heel goed.

Trouwens, algemene vraag: bestaat wajong nog en wat zijn daarvoor de voorwaarden?
Bestaat nog. Maar wel met aangescherpte regels. Op de site van de rijksoverheid vind je er meer over.

Zwart-wit gezegd, voor mensen die voor hun 18e of tijdens studie/stage ziek zijn geworden of gehandicapt geraakt en nooit meer kunnen werken.

Tot zover de edits :').
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_162939796
Wat ik me afvraag: bestaat de mutualiteiten (ziekenkas) niet in Nederland?

Als mensen tegen je zeggen dat je een vijs kwijt bent (helaas ervaring mee) zegt dat meer over hen dan over jou of nie soms?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
  zondag 12 juni 2016 @ 12:16:26 #109
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_162939849
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:13 schreef sararaats het volgende:
Wat ik me afvraag: bestaat de mutualiteiten (ziekenkas) niet in Nederland?

Als mensen tegen je zeggen dat je een vijs kwijt bent (helaas ervaring mee) zegt dat meer over hen dan over jou of nie soms?
Nederland heeft geen mutualiteit :). Vond dat altijd wel een fijn iets aan de Belgische gezondheidszorg.
pi_162940028
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:16 schreef Samzz het volgende:

[..]

Nederland heeft geen mutualiteit :). Vond dat altijd wel een fijn iets aan de Belgische gezondheidszorg.
Nooit van gehoord.

Wat doet 't en waar is het goed voor?
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:01 schreef Murmeli het volgende:
Wajong bestaat idd nog. Jammer dat de wajong vrijwel ontoegankelijk is geworden, het werkte op zich prima zoals het was (is een ordinaire bezuinigingsmaatregel), de uitvoering kon op zich wel beter op bepaalde punten.
pi_162940338
Werewolf
  zondag 12 juni 2016 @ 12:43:25 #112
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_162940504
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:04 schreef Samzz het volgende:

[..]

Bestaat nog. Maar wel met aangescherpte regels. Op de site van de rijksoverheid vind je er meer over.

Zwart-wit gezegd, voor mensen die voor hun 18e of tijdens studie/stage ziek zijn geworden of gehandicapt geraakt en nooit meer kunnen werken.

Edits?

Anyway, tnx.
pi_162940617
quote:
Oké, wat moet ik met deze website?
pi_162940695
quote:
5s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:48 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Was gewoon ter info :@
Werewolf
  zondag 12 juni 2016 @ 12:51:50 #115
451157 MarieAlice
MarieAlice
pi_162940709
quote:
2s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nooit van gehoord.

Wat doet 't en waar is het goed voor?

[..]

Dat is op zich een beetje ingewikkeld. De mutualiteiten, ook wel ziekenfondsen genoemd, bieden eigenlijk (onder andere) een verplichte ziekenkostenverzekering, die bepaalde delen van de kosten van door het riziv (rijksdienst voor ziekte- en invaliditeitsverzekering) goedgekeurde behandelingen terugbetalen. Dit zijn dan medische en paramedische behandelingen, Zo betaal je bij een huisarts bijvoorbeeld 26 euro waarvan je er twintig terugkrijgt van d emutualiteit wanneer je een bepaald attest hebt binnengebracht bij de mutualiteit. Wanneer je een statuut van chronisch zieke of invalide hebt, of als je boven het bedrag van de maximumfactuur gaat (bedrag hangt af van je gezinssituaties etc) krijg je meer terugbetaald. Eventueel kan je ook met derdebetalersstatuut werken en alleen het remgeld (het bedrag dat je niet zou terugbetaald krijgen0 betalen aan de arts. Niet elke arts staat daar echter om te springen, aangezien het soms lang kan duren vooraleer zij dat geld zien.
Je krijgt ook geld terug voor een bril (als je effectief een bril nodig hebt), voor het inschakelen van thuiszorg,...

Dit omvat echter niet de kosten voor een opname in het ziekenhuis. De mutualiteit zal een deel van die kosten overnemen, maar meestal blijft er dan nog een groot over. Idem voor kosten bij de tandarts. Daarnaast kunnen artsen ook niet akkoord gaan met de tarieven van de mutualiteiten, zich dus niet conventioneren en hogee tarieven vragen. In dat geval betaalt de mutualiteit ook maar terug wat het volgens haar tarieven zou terugbetalen.

Daarom dat meeste mensen ook een hospitalisatieverzekering nemen, die dan zal tussenkomen in wat er nog overblijft na de tussenkomst van de ziektekostenverzekering van de mutualiteit. De mutualiteiten zelf bieden ook vaak hospitalisatieverzekeringen aan, maar veel mensen proberen een hospitalisatieverzekering te krijgen als extralegaal voordeel via hun job.

Even kort gezegd. Cm is een van de 5 mutualiteiten in België (zes als je de afsplitsing voor spoorwegpersoneel meetelt).
  zondag 12 juni 2016 @ 12:56:45 #116
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_162940823
quote:
5s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:48 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Link naar een van de mutualiteiten
pi_162940830
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:51 schreef sararaats het volgende:

[..]

Was gewoon ter info :@
Ter info waarvan?
pi_162940877
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:51 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Dat is op zich een beetje ingewikkeld. De mutualiteiten, ook wel ziekenfondsen genoemd, bieden eigenlijk (onder andere) een verplichte ziekenkostenverzekering, die bepaalde delen van de kosten van door het riziv (rijksdienst voor ziekte- en invaliditeitsverzekering) goedgekeurde behandelingen terugbetalen. Dit zijn dan medische en paramedische behandelingen, Zo betaal je bij een huisarts bijvoorbeeld 26 euro waarvan je er twintig terugkrijgt van d emutualiteit wanneer je een bepaald attest hebt binnengebracht bij de mutualiteit. Wanneer je een statuut van chronisch zieke of invalide hebt, of als je boven het bedrag van de maximumfactuur gaat (bedrag hangt af van je gezinssituaties etc) krijg je meer terugbetaald. Eventueel kan je ook met derdebetalersstatuut werken en alleen het remgeld (het bedrag dat je niet zou terugbetaald krijgen0 betalen aan de arts. Niet elke arts staat daar echter om te springen, aangezien het soms lang kan duren vooraleer zij dat geld zien.
Je krijgt ook geld terug voor een bril (als je effectief een bril nodig hebt), voor het inschakelen van thuiszorg,...

Dit omvat echter niet de kosten voor een opname in het ziekenhuis. De mutualiteit zal een deel van die kosten overnemen, maar meestal blijft er dan nog een groot over. Idem voor kosten bij de tandarts. Daarnaast kunnen artsen ook niet akkoord gaan met de tarieven van de mutualiteiten, zich dus niet conventioneren en hogee tarieven vragen. In dat geval betaalt de mutualiteit ook maar terug wat het volgens haar tarieven zou terugbetalen.

Daarom dat meeste mensen ook een hospitalisatieverzekering nemen, die dan zal tussenkomen in wat er nog overblijft na de tussenkomst van de ziektekostenverzekering van de mutualiteit. De mutualiteiten zelf bieden ook vaak hospitalisatieverzekeringen aan, maar veel mensen proberen een hospitalisatieverzekering te krijgen als extralegaal voordeel via hun job.

Even kort gezegd. Cm is een van de 5 mutualiteiten in België (zes als je de afsplitsing voor spoorwegpersoneel meetelt).
Bedankt voor je lange uitleg, stuk helderder nu :).

Dit systeem lijkt me eerlijk gezegd best wel ingewikkeld en omslachtig, zo op het 1e gezicht zou ik dan toch het systeem in NL prefereren (wat eenvoud betreft).
pi_162940901
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:56 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Link naar een van de mutualiteiten
Joh, ik wist niet eens wat een mutualiteit was en waar die linkdump nou precies voor bedoeld was :')
  zondag 12 juni 2016 @ 13:12:47 #120
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_162941222
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:43 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Edits?

Anyway, tnx.
Ik had nog wat toegevoegd :D.
  zondag 12 juni 2016 @ 13:13:23 #121
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_162941238
Ik zat bij de CM, like hell, volgens mij zit er ik er nog steeds bij :').
pi_162941532
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 12:04 schreef Samzz het volgende:

[..]

Het probleem van de huidige wajong zit hem in vetgedrukte.
Ook heb je mensen die wel levenslang klachten (zullen) hebben, maar die met een goede portie wind-mee nog wel deels zouden kunnen werken (bij wie de belastbaarheid dus fluctueert tussen onbelastbaar zijn en deels belastbaar zijn). Probleem is ook dat de mate van belastbaarheid moeilijk te voorspellen is en bij de oude wajong kon je hoe dan ook weer op de wajong terugvallen.

Alleen al het hebben van dit veilige vangnet is voor vele wajongers die ik in de loop der tijd ben tegengekomen een reden geweest toch wat te proberen...waarbij ik -meestal- het idee had van "eh...hoe de fuk ga jij ooit slagen in betaald werk vinden? ;')" ...MAAR ze probeerden het wel mooi.

Dit mooie is nu weg en dat is jammer.
  zondag 12 juni 2016 @ 13:27:23 #123
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_162941593
quote:
2s.gif Op zondag 12 juni 2016 13:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het probleem van de huidige wajong zit hem in vetgedrukte.
Ook heb je mensen die wel levenslang klachten (zullen) hebben, maar die met een goede portie wind-mee nog wel deels zouden kunnen werken (bij wie de belastbaarheid dus fluctueert tussen onbelastbaar zijn en deels belastbaar zijn). Probleem is ook dat de mate van belastbaarheid moeilijk te voorspellen is en bij de oude wajong kon je hoe dan ook weer op de wajong terugvallen.

Alleen al het hebben van dit veilige vangnet is voor vele wajongers die ik in de loop der tijd ben tegengekomen een reden geweest toch wat te proberen...waarbij ik -meestal- het idee had van "eh...hoe de fuk ga jij ooit slagen in betaald werk vinden? ;')" ...MAAR ze probeerden het wel mooi.

Dit mooie is nu weg en dat is jammer.
Er zijn genoeg problemen met de huidige wajong. Maar dat was de vraag niet waar ik op antwoorde :).
pi_162941705
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 13:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Er zijn genoeg problemen met de huidige wajong. Maar dat was de vraag niet waar ik op antwoorde :).
Weet ik. Het was meer een opmerking over de wajong in het algemeen.
pi_162941733
Ik moet iets opbiechten.

In 2008-2009 was ik in psychiatrie en dat was niet altijd gemakkelijk.

Ik kreeg uitkering van de CM maar werd er afgegooid.

Voor ik de juiste instantie te pakken kreeg zijn er rechtzaken geweest waar ik niet bij hoefde te zijn.

Dat heeft ook meegespeeld in mijn depressie.

Maar nu ben ik toch gelukkig ondanks flashbacks.
Werewolf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')