Kabinet, NS en Tweede Kamer hebben bar weinig geleerd van de Fyra-flop. Fouten van toen dreigen nu opnieuw te worden gemaakt. Dat stelt Anne Hettinga namens Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.![HH-56659910]()
De Arriva-topman doet vandaag in Den Haag zijn zegje over het rapport van de enquêtecommissie die het debacle met de Fyra-flitstrein onderzocht. In dat rapport staat onder meer dat NS en de Staat hun eigen financiële en strategische belangen boven die van de reiziger stelden.
Het kabinet heeft intussen een nieuw plan van de NS voor de hogesnelheidslijn goedgekeurd, waardoor NS het vervoer, ondanks de Fyra-flop, mag blijven doen. Het bedrijf mag met minder treinen rijden dan was beloofd. Ook zijn de treinen minder snel. Het bedrijf kan het contract wel verspelen als het vervoer op de lijn ondermaats blijft.
Reiziger in de kouVolgens Hettinga staat met het nieuwe akkoord de reiziger nog steeds in de kou. „Vast staat dat wat de NS nu aanbiedt niet het beste is in de markt. Ook heeft het kabinet niet alles gedaan om het vervoersaanbod tussen Nederland en Belgie te optimaliseren.” Exact dezelfde fouten zijn ook gemaakt in het Fyra-dossier, menen de NS-concurrenten. Ze vestigen hun hoop op de Tweede Kamer, die het kabinetsplan nog kan torpederen.
Vakbond FNV Spoor wil dat de hsl bij NS blijft. ,,Een marktverkenning naar andere vervoerders vinden wij onzinnig. NS moet even roeien met de riemen die ze hebben, maar er zijn genoeg kansen, waarover we graag overleg voeren”, aldus bestuurder Andries van den Berg, die niet wil dat NS wordt uitgekleed.
’Schrap Den Haag’
Reizigersvereniging Rover pleit voor het schrappen van Den Haag op de snelle noordzuidroute. ,,Dat scheelt een halfuur reistijd. Het is de bedoeling dat de hsl sneller is dan de auto. Tussen Den Haag en Rotterdam zijn genoeg andere treinen”, meent voorzitter Arrien Kruyt.
Andere vervoerders dan NS kunnen volgens hem alleen in beeld komen als de consument daar direct profijt van gaat krijgen met betere verbindingen en lagere tarieven. ,,Het staatsbelang mag hier niet de overhand krijgen.”
NS liet gisteravond weten eerst het debat af te wachten. Topman Roger van Boxtel is vandaag ook op de hoorzitting in Den Haag aanwezig. ,,Geen enkele andere vervoerder in Nederland is nu in staat het beter te doen op de hsl dan wij. We zullen alles uit de kast trekken om aan de verwachtingen te voldoen”, zei hij eerder.
http://www.telegraaf.nl/b(...)voor_flop_hsl__.htmlJe zal maar een kwartier later in Brussel aankomen.

Poepen en pissen in de trein kun je in Nederland niet meer.
Prioriteiten.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !