abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 november 2002 @ 16:49:30 #1
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7043599
Heeft er iemand misschien ervaring met hyperventilatie?

Ik heb namelijk zelf last van overmatig gapen. Dan gaap ik echt de hele dag, en soms "komt de gaap niet" en dat is mega irritant.

Nu ging ik even op internet zoeken waar dit door kan komen en wat ik eraan kan doen. Zo kwam ik op de site van het buteyko-instituut terecht, en daar las ik symptomen van hyperventilatie.

quote:
Hyperventilatie betekent dat iemand teveel ademt. Een gezond persoon die rustig zit, ademt per minuut ongeveer 4 tot 6 liter lucht in en uit. Bij mensen die chronisch hyperventileren kan dat veel meer zijn. Sommigen halen zelfs 15 tot 20 liter per minuut en ademen dus in wezen voor drie tot vier personen.

Het verraderlijke is dat veel mensen hyperventileren zonder dat ze dit doorhebben. Daarom noemen sommige artsen het ook "verborgen chronische hyperventilatie".

Enkele symptomen die bij hyperventilatie horen:

Luchtwegen
Ademnood. Overgevoeligheid van de luchtwegen. Overmatig niezen. Veel slijm. Chronisch verstopte of lopende neus. Overmatig zuchten of gapen.

Zenuwstelsel
Licht in het hoofd. Duizeligheid. Slechte concentratie. Gehoorstoornissen. Tintelingen en kou in vingers of gezicht. In ernstige gevallen geheugenverlies of bewustzijnverlies.

Hart
Onregelmatige, bonzende of versnelde hartslag. Pijn op de borst.

Psychologisch
Nervositeit. Paniekgevoelens. Bezorgdheid.

Algemeen
Droge mond. Opgezwollen buik. Oprispingen. Snel moe. Slecht slapen. Vlekken voor de ogen. Een algeheel gevoel van slapte. Chronisch vermoeide spieren. Kramp. Overdadig zweten.

Bron: www.buteyko-instituut.nl

In dit lijstje herken ik veel andere dingen waar ik toch ook regelmatig last van heb. Er staat op diezelfde site ook een test waarmee je kunt testen of je misschien te veel ademt. Uit de test bleek wel dat ik te veel lucht inadem.

Misschien heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Of ken je iemand die dit heeft? En wat kun je eraan doen?

[Dit bericht is gewijzigd door Christine op 28-11-2002 16:54]

pi_7043650
graag zou ik weten waar je dat van gequote hebt...
ik kan je helaas verder niet helpen...
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
pi_7043680
Dat gapen kan natuurlijk ook komen door te weinig slaap... Ik denk dat je wel wat meer van de symptomen moet hebben dan dat om last van hyperventileren te hebben.
pi_7043690
quote:
Op donderdag 28 november 2002 16:52 schreef Fatality het volgende:
Dat gapen kan natuurlijk ook komen door te weinig slaap... Ik denk dat je wel wat meer van de symptomen moet hebben dan dat om last van hyperventileren te hebben.
trouwens, ook te weinig zuurstof zorgt dat je gaat gapen, kan ook verklaren hoezo je vaak adem haalt... gooi eens een raam open?
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
  donderdag 28 november 2002 @ 16:54:36 #5
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7043710
quote:
Op donderdag 28 november 2002 16:51 schreef robin0223 het volgende:
graag zou ik weten waar je dat van gequote hebt...
ik kan je helaas verder niet helpen...
Ik heb het veranderd, merci
  donderdag 28 november 2002 @ 16:55:05 #6
26092 DeWaarheid
*auw* *oef* *auw*
pi_7043716
jah, gapen doe je bij vermoeidheid en zuurstof gebrek.
Op warme dagen midden in de stad zie je ook overal de hele dag iedereen gapen.

Dan is er gewoon weinig zuurstof

Kan ook door "overgewicht" veroorzaakt worden btw. Kan je ook moeilijker ademen en dan ga je eerder gapen door het gebrek aan zuurstof.

donderdag 28 november 2002 @ 16:56:35 #7
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7043752
quote:
Op donderdag 28 november 2002 16:52 schreef Fatality het volgende:
Ik herken ook veel andere symptomen, maar je hebt wel gelijk.
  donderdag 28 november 2002 @ 16:57:15 #8
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7043771
quote:
Op donderdag 28 november 2002 16:55 schreef DeWaarheid het volgende:
Kan ook door "overgewicht" veroorzaakt worden btw. Kan je ook moeilijker ademen en dan ga je eerder gapen door het gebrek aan zuurstof.
Geen last van
  donderdag 28 november 2002 @ 17:01:54 #9
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7043882
Maar goed, het kan inderdaad aan heel veel andere factoren liggen. Irritant blijft het wel, dus wat kan ik doen om er achter te komen waar het aan ligt?
pi_7043997
Hoveel slaap je per dag? Een gemiddeld mens heeft nog steeds acht uur per dag nodig...
Ehm zit je misschien in een benauwde school of kantoor, je kan bijvoorbeeld testen of het snel overgaat wanneer je ff buiten loopt in de lunchpauze.
Een kenmerkend symptoom voor hyperventilatie is ook een tinteling rond de lippen. Als je moet gapen of dat gevoel hebt, heb je dat dan ook? Dan zou ik eens met de dokter gaan praten.
Ow nog een tip. Als je een minuut in een plastic(boterhammen)zakje ademt wordt de "behoefte" om te gapen dan minder?

Succes

Black??? White??? I like grey!
  donderdag 28 november 2002 @ 17:09:32 #11
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7044031
Ik heb wel dat als ik een paar keer (vlak) achter elkaar moet gapen, dat dan mijn keel (en ik denk zelf mijn amandelen) opzwellen. Het boterhamzakjestrucje ga ik in elk geval proberen!
  donderdag 28 november 2002 @ 17:12:03 #12
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7044084
Oja ik slaap gemiddeld ongeveer 8 of 9 uur per nacht, maar er zitten ook kortere nachtjes tussen.
pi_7044201
Ik denk dat dit meer om de gezondheid gaat, en daar is lifestyle een beter forum voor

schopje

pi_7047788
Ik heb al jaren last van hyperventilatie. Chronische vorm. Het kan zeer vervelend zijn. Soms is het zo erg dat je bijna niet kunt functioneren. Mijn klachten zijn dan; hartkloppingen, pijn op de borst, zwak zijn, moe, zweten en weet ik wat niet meer. Ik ben er ondertussen aan gewend en weet ermee om te gaan. Omdat je bij zo'n "aanval" ,die bij mij uren/dagen kan duren, denkt dat je dood gaat verergert de boel natuurlijk. Eigenlijk is er niet veel aan te doen. Ademhalingoefeningen (buikademhaling) helpen je de symptomen zo snel mogelijk de kop in te drukken maar verder blijf je er meestal last van houden.

Het is best lastig, omdat ik, als ik eens "echt" wat lichamelijks zou mankeren niet zo snel naar een huisarts zou gaan want daar ben ik in de loop der jaren wel vaak genoeg geweest.

pi_7134639
Gapen kan 1 van de symptomen zijn..
Echter een hyperventilatieaanval kan zeer beangstigend zijn..
Je denkt dat je dood gaat of niet meer kan functioneren.
Je bent bang dat het weer gebeurt.. en raakt in een cirkel.
Wanneer het chronisch is.. kun je zwevend en erg vermoeid door het leven gaan.
Dat je er snel en oppervlakkig van gaat ademhalen.. kan.. maar hoeft niet.
Extra symptomen:
Gevoel van zweverigheid. het idee dat je op watten loopt,of je evenwicht verliest.. terwijl het niet zo is.

Het gevoel dat je niet goed door kunt ademhalen.. en het idee dat je je luchtwegen vrij moet maken ( door te boeren bijvoorbeeld )

Het gevoel te moeten overgeven.. terwijl het niet gebeurd.

Je gaat drukke plaatsen vermijden,in de angst je beroerd te voelen.

Plotseling trillen en beven,ongecontroleerde spierbewegingen.

Heb je hyperventilatie.. dan herken je dat vaak niet bij jezelf.. je denkt eerder dat je iets verschrikkelijks onder de leden hebt.. en raakt daardoor angstig.( wanneer het vaak voorkomt)
Na een tijd kun je evt wel de link leggen.
Gapen.. gebeurt door een zuurstofgebrek in de hersenen. ( niks ernstigs).

Oorzaak:

Vermoeidheid
Te weinig frisse lucht
Hyperventilatie
Te veel en zwaar voedsel eten.. ( veel bloed wordt onttrokken uit de hersenen voor verbranding van voedsel in de maag)

“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_7134692
quote:
Op woensdag 4 december 2002 02:39 schreef Brennie het volgende:
Extra symptomen:
Gevoel van zweverigheid. het idee dat je op watten loopt,of je evenwicht verliest.. terwijl het niet zo is.

Het gevoel dat je niet goed door kunt ademhalen.. en het idee dat je je luchtwegen vrij moet maken ( door te boeren bijvoorbeeld )

Heb je hyperventilatie.. dan herken je dat vaak niet bij jezelf.. je denkt eerder dat je iets verschrikkelijks onder de leden hebt.. en raakt daardoor angstig.( wanneer het vaak voorkomt)

Oorzaak:

Vermoeidheid
Te weinig frisse lucht
Hyperventilatie
Te veel en zwaar voedsel eten.. ( veel bloed wordt onttrokken uit de hersenen voor verbranding van voedsel in de maag)

helemaal waar.

nog ff een aanvulling, geen koffie drinken!!!, dat kan een aanval veroorzaken!

Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  woensdag 4 december 2002 @ 10:54:27 #17
22158 sabyne
Wie is er nu gek?
pi_7136799
Ik had ook veel last van hyperventilatie vaak met een paniekaanval,ik heb het nu nog maar af en toe als ik me erg druk maak.Heb Yoga gedaan en ademhalingsoefeningen en daar kan ik het wel goed mee onder controle houden.
I don't care.....
pi_7191390
Hoi,

Ik heb ook hyperventilatie gehad en nog wel eens. Ook heb ik erge paniekaanvallen gehad. Heb hier nu pilletjes voor maar ben aan het minderen. Je hele leven met een pilletje dit te onderdrukken moet ook niet de bedoeling zijn.

Mijn vriend heeft er ook heel veel last van op dit moment en hij word door het riagg geholpen en door zijn fysiotherapeut. Misschien een idee voor jou. Ga er eens mee naar je huisarts, hij kan je vast verder helpen.

Er zijn zoveel mensen die dit hebben, dus je staat echt niet voor gek.

Suc6 ermee.

pi_7191929
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 12:31 schreef muzikaliesje het volgende:
Hoi,

Ik heb ook hyperventilatie gehad en nog wel eens. Ook heb ik erge paniekaanvallen gehad. Heb hier nu pilletjes voor maar ben aan het minderen. Je hele leven met een pilletje dit te onderdrukken moet ook niet de bedoeling zijn.

Mijn vriend heeft er ook heel veel last van op dit moment en hij word door het riagg geholpen en door zijn fysiotherapeut. Misschien een idee voor jou. Ga er eens mee naar je huisarts, hij kan je vast verder helpen.

Suc6 ermee.

quote:
Hoi,

Suc6 ermee.

quote:
Hoi,

Suc6 ermee.

Nou als gapen het enige is waar je last van heb denk ik niet dat je hyperventilatie heb eigenlijk. Maar op www.hyperventilatie.org vind je een overzichtelijke lijst met symptomen. Maar als je er 1 of 2 hebt wil dat natuurlijk niet zeggen dat je dat hebt.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
pi_7191938
quote:
Op donderdag 28 november 2002 17:01 schreef Christine het volgende:
Maar goed, het kan inderdaad aan heel veel andere factoren liggen. Irritant blijft het wel, dus wat kan ik doen om er achter te komen waar het aan ligt?
Maak eens een afspraak bij je huisarts
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
  zaterdag 7 december 2002 @ 14:16:09 #21
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7192652
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 13:12 schreef MrCaBLeGuY het volgende:

[..]

[..]

[..]

Nou als gapen het enige is waar je last van heb denk ik niet dat je hyperventilatie heb eigenlijk. Maar op www.hyperventilatie.org vind je een overzichtelijke lijst met symptomen. Maar als je er 1 of 2 hebt wil dat natuurlijk niet zeggen dat je dat hebt.

(Drie keer hetzelfde quoten )

Ik ben op internet gaan zoeken naar info, en daar vond ik de site (genoemd in mijn openingspost) en daar moest je een soort testje doen, waaruit bleek dat ik teveel lucht inadem. De meneer op de site noemde dat hyperventilatie.

Momenteel gaat 't wel weer beter, maar ik zal het in de gaten houden.

pi_7196114
Ja, ik heb het weleens,
en ook heb ik dat als als ik gaap, ik nog steeds niet voldoende
lucht krijg, en dus in m'n gaap, heel diep inadem,
het ziet er heel raar uit volgens mij.
Gelukkig heb ik dat niet heel vaak,
ik denk overigens dat het bij mij samengaat met stress ofzo..

Wolkje

pi_12860895
quote:
Extra symptomen:

Oorzaak:

Vermoeidheid
Te weinig frisse lucht
Hyperventilatie

Even een schopje.

Wat ontzettend herkenbaar. Ik voel me nu behoorlijk opgelucht nu het blijkt dat ik daar afgelopen donderdag weer last van gehad heb. Het begon net na het avondeten. Ik begon hevig te trillen, werd misselijk, hapte naar lucht, voelde me licht in me hoofd, ik kon de juiste woorden niet meer vinden en werd vooral angstig voor alles om me heen. De volgende dag tijdens de avondmaaltijd dreigde het weer te gebeuren omdat ik er weer aan terug dacht.

Nu lijkt het wat minder te zijn gelukkig maar ik juich vooralsnog niet te vroeg vooral omdat het toch nog steeds me dagelijks leven beheerst. Ik ben zelfs het weekend niet wezen stappen in de angst dat het weer zou kunnen gebeuren.

Het wordt tijd dat ik me er weer overheen probeer te zetten al zou dat toch wel erg moeilijk worden.

X
X
X
pi_12862221
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 23:25 schreef Frasier het volgende:

[..]

Even een schopje.

Wat ontzettend herkenbaar. Ik voel me nu behoorlijk opgelucht nu het blijkt dat ik daar afgelopen donderdag weer last van gehad heb. Het begon net na het avondeten. Ik begon hevig te trillen, werd misselijk, hapte naar lucht, voelde me licht in me hoofd, ik kon de juiste woorden niet meer vinden en werd vooral angstig voor alles om me heen. De volgende dag tijdens de avondmaaltijd dreigde het weer te gebeuren omdat ik er weer aan terug dacht.

Nu lijkt het wat minder te zijn gelukkig maar ik juich vooralsnog niet te vroeg vooral omdat het toch nog steeds me dagelijks leven beheerst. Ik ben zelfs het weekend niet wezen stappen in de angst dat het weer zou kunnen gebeuren.

Het wordt tijd dat ik me er weer overheen probeer te zetten al zou dat toch wel erg moeilijk worden.

ga naar je huisarts!
je ging niet meer stappen, je maakt dan de circel alleen maar korter!
strax ga je niet meer naar feestjes, of erger nog de straat op, winkelen, boodschappen doen enzo..
ik wil je niet bang maken hoor, maar onderschat het probleem niet!

ik heb zelf veel te lang gewacht met het zoeken naar hulp, ik dacht dat het wel weer zou overgaan!

ademhalings oefeningen/ therapie die je bewust maken van wat er werkelijk met je gebeurt, is een aanrader!
eventueel in combinatie met medicijnen!

sterkte!

Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_12862268
quote:
Op maandag 1 september 2003 00:19 schreef laffer het volgende:

[..]

ga naar je huisarts!
je ging niet meer stappen, je maakt dan de circel alleen maar korter!
strax ga je niet meer naar feestjes, of erger nog de straat op, winkelen, boodschappen doen enzo..
ik wil je niet bang maken hoor, maar onderschat het probleem niet!

ik heb zelf veel te lang gewacht met het zoeken naar hulp, ik dacht dat het wel weer zou overgaan!

ademhalings oefeningen/ therapie die je bewust maken van wat er werkelijk met je gebeurt, is een aanrader!
eventueel in combinatie met medicijnen!

sterkte!

Aan wat voor medicijnen zou ik dan moeten denken?

En hoe gaat het nou met jou? Ben je er al helemaal vanaf?

X
X
X
pi_12862447
quote:
Op maandag 1 september 2003 00:21 schreef Frasier het volgende:

[..]

Aan wat voor medicijnen zou ik dan moeten denken?

En hoe gaat het nou met jou? Ben je er al helemaal vanaf?

een anti depressiva zoals seroxat, alprazolam, cipramil ofzo..
deze pillen hebben wel bijwerkingen hoor, eerst laten voorlichten!

en ik heb nogsteeds last van paniekaanvallen, alleen niet meer zoveel als vroeger!

een tip voor je: drink geen koffie, rook geen sigaretten, eet geen chocolade als je iets moet doen/ ergens naar toe moet wat paniekerig kan worden voor je!!

je bent echt de enige niet hoor!

maandag 1 september 2003 @ 00:30:54 #27
44872 eMAeRCe
De onuitspreekbare... Gr.
pi_12862452
Gotsiedikkie, ik heb ook veel wat in startpost staat. En ook dat vele gapen en af en toe gapen zonder dat het lukt herken ik.
Baaaaaaaaaaaaayyyz
pi_12863141
quote:
Op maandag 1 september 2003 00:30 schreef laffer het volgende:

[..]

een anti depressiva zoals seroxat, alprazolam, cipramil ofzo..
deze pillen hebben wel bijwerkingen hoor, eerst laten voorlichten!

en ik heb nogsteeds last van paniekaanvallen, alleen niet meer zoveel als vroeger!

een tip voor je: drink geen koffie, rook geen sigaretten, eet geen chocolade als je iets moet doen/ ergens naar toe moet wat paniekerig kan worden voor je!!

je bent echt de enige niet hoor!

Hmmm en ik me maar afvragen waarom ik de laatste tijd zo raar op RedBull reageerde Voorlopig maar even niet meer drinken dus.

Misschien een stomme vraag maar bier kan toch geen kwaad hoop ik?

X
X
X
pi_12863277
quote:
Op maandag 1 september 2003 01:08 schreef Frasier het volgende:

[..]

Hmmm en ik me maar afvragen waarom ik de laatste tijd zo raar op RedBull reageerde Voorlopig maar even niet meer drinken dus.

Misschien een stomme vraag maar bier kan toch geen kwaad hoop ik?

alcohol maakt je rustig, dus geen prob!
maar pas op met caffeine!!
pi_12886152
Net weer heel even last van gehad. Er kwam wat maagzuur omhoog werd erg misselijk me hart ging als een gek tekeer en begon hevig te shaken. Ik lijk het nu weer redelijk onder controle te hebben vooral door rustig proberen te blijven maar ziet hier nog wel een beetje na te shaken.

Wat een nare ervaring is dat toch telkens weer. Ga zo maar even rustig TV proberen te kijken en weer proberen te slapen. Ik ben er toch nog weer redelijk kapot van

X
X
X
  Milf dinsdag 2 september 2003 @ 03:07:44 #31
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_12886290
quote:
Extra symptomen:

Oorzaak:

Vermoeidheid
Te weinig frisse lucht
Hyperventilatie

zooo herkenbaar dit....

zelf heb ik er ook al jaren last van zonder dat ik het wist... had twee keer bijna in de auto een black out gehad.

ik kwam er pas achter toen ik onder hevige stress stond. ik was tv aan het kijken en opeens volede ik me zo beroerd worden en kreeg hartkloppingen en ik dacht dus echt, dit is het nu ga ik eraan, en dat maakte alles dus alleen maar erger.
snacht de dokter nog gebeld en die had het over flauwte....... en ik maar zoute drop eten snachts....
wat was ik bang

volgende dag naar me eigen huisarts en hij constateerde dus al snel hyperventilatie. ik had hem ook verteld van de paniek wat ik voelde en hij zei "je gaat er niet dood aan, als je dat nou de volgende keer denkt als het weer gebeurd dan word het waarschijnlijk niet zo erg..."

maar nog ben ik dus bang voor die aanvallen..... wat nou als het in de auto gebeurd? ik heb mezelf echt gedwongen om te blijven rijden.

ook heb ik de neiging om gewoon om te vallen. ik voel me dan voor de rest prima nergens last van. maar ik val gewoon om. dan moet ik me ergens aan vasthouden.....

ik heb nu standaard een boterhamzakkie in mijn tas ( en in de auto en op me werk en in mijn nachtkastje ) voor het geval dat.
meestal voel ik het wel aankomen ( tintelende benen en dat gevoel trekt omhoog)
maar het zou fijn zijn als ik ervanaf zou zijn

👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_12886320
De eerste keer dat ik er trouwens echt last van kreeg was vorig jaar op Qlimax. Erg leuk tussen zo'n grote mensenmenigte en ver van huis. Wat een hel was dat. Ik stond echt op het punt om naar buiten te gaan en naar huis te lopen (Zoetermeer-Soesterberg ). Sindsdien heb ik een stuk minder plezier in dat soort feesten Ik ben ook al een tijdje niet meer geweest. Het wordt hoog tijd om die cirkel weer eens te doorbreken.
X
X
X
pi_12907596
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 03:22 schreef Frasier het volgende:
. Het wordt hoog tijd om die cirkel weer eens te doorbreken.
dat is echt wel belangrijk, net als nikky zegt "ik blijf gewoon auto rijden"
blijven knokken tegen die angst aanvallen!
laat die cirkel niet kleiner worden!

suc6 nogmaals!

pi_12907854
Nog even wat tips:

-Koop een apparaatje bij de drogist ( zal even opzoeken hoe het heet)

-Zodra je het gevoel krijgt dat je adem tekort hebt, tintelingen krijgt, het zweet je uitbreekt ( vaak warmtegevoel en zweethanden), angstig wordt ( vooral omdat je je onbewust schaamt en bang bent in de omgeving van mensen onwel te worden), gaat gapen en duizelig wordt etc..

Zoek dan een rustig plekje op en ga zeker 5 min de volgende handeling doen:

Adem rustig door je neus in ( ongeveer 3 sec) en blaas de lucht via je mond uit ( hou je handen op je buik, zodat je de buik op en neer voelt gaan).
Hou dit een tijdje vol, ook al voel je je even nog beroerder ( is normaal).
De klachten van een acute aanval kunnen overgaan.

-Heb je het gevoel dat er een aanval komt denk dan hardop in jezelf:

Ok, ik voel me nu heel beroerd.. als ik nu dood ga dan gebeurt het maar.
Kan ik er wat aan doen ?
Nee!
Dwing jezelf hiermee, om door te gaan met je leven, ipv erin te zwelgen zeg maar.

-Wat je ook doet, ga de omgeving waar een eerdere aanval heeft plaatsgevonden, of het niet lekker voelen niet uit de weg!!
Doe je dit wel.. dan kom je er nooit vanaf.. sterker nog: je raakt in isolement.

-Laat niet merken dat je je beroerd voelt, ga door met je werk of wat dan ook.. let op: je zult merken dat je je ineens beter voelt.
Je wordt gedwongen door te gaan en doorbreekt zo de cirkel.

-Eet een appel of wat anders wat kauwen vereist.
Hierdoor wordt je lichaam gedwongen de ademhaling weer normaal te reguleren en het leidt af.

Voel je dat je moeite hebt/ krijgt met ademhalen.. blaas dan even goed wat lucht uit.
Je merkt dat er een hoop lucht opgekropt zit.

Succes mensen.

“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_12907889
quote:
Op woensdag 3 september 2003 01:24 schreef Brennie het volgende:
Nog even wat tips:

-Koop een apparaatje bij de drogist ( zal even opzoeken hoe het heet)

-Zodra je het gevoel krijgt dat je adem tekort hebt, tintelingen krijgt, het zweet je uitbreekt ( vaak warmtegevoel en zweethanden), angstig wordt ( vooral omdat je je onbewust schaamt en bang bent in de omgeving van mensen onwel te worden), gaat gapen en duizelig wordt etc..

Zoek dan een rustig plekje op en ga zeker 5 min de volgende handeling doen:

Adem rustig door je neus in ( ongeveer 3 sec) en blaas de lucht via je mond uit ( hou je handen op je buik, zodat je de buik op en neer voelt gaan).
Hou dit een tijdje vol, ook al voel je je even nog beroerder ( is normaal).
De klachten van een acute aanval kunnen overgaan.

-Heb je het gevoel dat er een aanval komt denk dan hardop in jezelf:

Ok, ik voel me nu heel beroerd.. als ik nu dood ga dan gebeurt het maar.
Kan ik er wat aan doen ?
Nee!
Dwing jezelf hiermee, om door te gaan met je leven, ipv erin te zwelgen zeg maar.

-Wat je ook doet, ga de omgeving waar een eerdere aanval heeft plaatsgevonden, of het niet lekker voelen niet uit de weg!!
Doe je dit wel.. dan kom je er nooit vanaf.. sterker nog: je raakt in isolement.

-Laat niet merken dat je je beroerd voelt, ga door met je werk of wat dan ook.. let op: je zult merken dat je je ineens beter voelt.
Je wordt gedwongen door te gaan en doorbreekt zo de cirkel.

-Eet een appel of wat anders wat kauwen vereist.
Hierdoor wordt je lichaam gedwongen de ademhaling weer normaal te reguleren en het leidt af.

Voel je dat je moeite hebt/ krijgt met ademhalen.. blaas dan even goed wat lucht uit.
Je merkt dat er een hoop lucht opgekropt zit.

Succes mensen.

in èèn smilie..
pi_12907916
quote:
Op woensdag 3 september 2003 01:27 schreef laffer het volgende:

[..]

in èèn smilie..

pi_12907926
Let op je voeding en cafeine inname etc

geen kleurstoffen etc...

enne geloof me tis zo over,...

zucht
pi_12907943
-edit- foutje
pi_12907975
quote:
Op woensdag 3 september 2003 01:29 schreef AngelWings het volgende:
Let op je voeding en cafeine inname etc

geen kleurstoffen etc...

enne geloof me tis zo over,...

Kan, maar stress, onzekerheid en (onbewuste) angst om ziek te worden of de onmacht/ onzekerheid over je eigen lichaam heeft er meer invloed op. ( denk ik)
En dat verhelp je niet 1,2,3.
pi_12908110
quote:
Op woensdag 3 september 2003 01:33 schreef Brennie het volgende:

[..]

Kan, maar stress, onzekerheid en (onbewuste) angst om ziek te worden of de onmacht/ onzekerheid over je eigen lichaam heeft er meer invloed op. ( denk ik)

Oh jawel...

heb ervaring hoor...
Geloof me..
veel water drinken tijdens een aanval helpt ....

je moet ff die zooi uit de lijf krijgen...
en stress is de trigger om gevoelig te worden voor bv kleurstoffen etc...

De angst ontstaat door de hyperventilatie...
die gaat eigen leven leiden daarna...

Als je een tijdlang gezonder eet....zul je merken dat je weer tegen bepaalde dingen kunt...die kun je dan wel weer nemen.

Bye the way een allergie van bv pollen en of stofmijt geven dezelfde klachten als...bij hyperventilatie...

zucht
pi_12908126
Ik ben er nu helemaal vanaf...
godzijdank..
zucht
pi_12908141
quote:
Op woensdag 3 september 2003 01:33 schreef Brennie het volgende:

[..]

klopt weer helemaal!
paniekaanvallen zijn ook een soort van angst stoornissen
dwangneurose valt daar ook onder
wel is het zo dat caffeine een angststoornis kan opwekken
mij mij is een moment van "na de stress" heel bepalend, omdat ik dan ik een soort van rust toestand kom, en dan moet ik allert zijn voor die aanvallen!
  Milf woensdag 3 september 2003 @ 04:44:35 #43
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_12908895
quote:
Op woensdag 3 september 2003 01:48 schreef laffer het volgende:

[..]

klopt weer helemaal!
paniekaanvallen zijn ook een soort van angst stoornissen
dwangneurose valt daar ook onder
wel is het zo dat caffeine een angststoornis kan opwekken
mij mij is een moment van "na de stress" heel bepalend, omdat ik dan ik een soort van rust toestand kom, en dan moet ik allert zijn voor die aanvallen!

ik heb het juist ten tijde van stress. en dan bedoel ik niet de drukte in de winkel ofzo. maar ik ben dan heel druk in mijn hoofd. met problemen e.d. zoals in de winkel ook.
komt er een collega me halen omdat er een lastige klant is die vervelend doet ( we waarschuwen elkaar van te voren ) dan moet ik eerst al probereb rustig te worden en heel belangerijk te blijven. ik heb nu al zoveel meegemaakt met lastige klanten ( dingen naar je hoofd toegesmeten krijgen,, bedreigen) dat ik al onrustig ben voordat ik er uberhaupt al ben.....

leer dat maar eens af

vroeger had ik wel eens last van dwangneurose. moest dan lichtknopje zoveel keer aan/uit doen. ik geoof wel meerdere dingen maar dat heb ik gelukkig helemaal niet meer. eroverheen gegroeid enzo

👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  vrijdag 5 september 2003 @ 23:30:31 #44
63408 SuperMausje
ZO NU EERST EEN BAVARIA
pi_12973623
Ben vanmiddag weer naar huis gegaan van mijn werk omdat ik me zo klote voelde. Kom ik thuis aan heb er bijna geen last meer van alleen erg moe en pijn op mijn borst.
Heb dit nu al een paar jaar, ben ermee naar een psygoloog geweest maar kwam niet verder hiermee. Ga nu sinds een jaar naar een paranormaal geneesheer. (geloofde er vroeger nooit wat van) En sinds ik hiernaartoe ga, gaat het stukken beter. Heb ook veel last gehad van Migraine allemaal spanningen, spanningen, spanningen.

Heb zelf ook ondervonden als ik veel koffie, cola drink of friet eet dat ik ook snel last krijg van hyperventilatie.

Vorige week ben ik gaan bowlen en toen begon de ellende ook al was misselijk, vermoeid, faalangst, zenuwachtig en met lopen leek net of ik ieder moment om kon vallen. Toen ik eenmaal binnen was en een paar pilsjes gedronken had was er niks meer aan de hand, en heb een geweldige avond gehad.

pi_12973701
Er is bijna niets zo eng als een hyperventilatie-aanval. Vooral als je het voor het eerst mee maakt omdat je dan totaal geen idee hebt wat het kan zijn wat de aanval alleen maar sterker maakt.
X
X
X
  zondag 7 september 2003 @ 02:59:04 #46
63408 SuperMausje
ZO NU EERST EEN BAVARIA
pi_12994439
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 13:12 schreef MrCaBLeGuY het volgende:

[..]

[..]

[..]

Bedankt voor de tip is een goede site: www.hyperventilatie.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')