Een compact, volledige aluminium behuizing die goed aanvoelt en erg duurzaam is. Makkelijk in gebruik voor muziek, als luidspreker of als conference call speaker voor in de vergader zaal. Met slechts 1 druk op de knop zet je het 52x52x25mm apparaatje aan via bluetooth of Micro usb poort en blijft deze tot 4 uur lang afspelen met de ingebouwde batterij. Een aanrader!
DE ULTIEME PORTABLE (VAKANTIE) SPEAKER VOOR NOG GEEN 10 EUR? Sinds een aantal jaar heb ik een grote voorliefde voor (China) telefoons, China gadgets en recentelijk ook wearables welke allemaal Android draaien. De laatste tijd hebben jullie misschien al meer reviews gelezen zoals de: Xiaomi Mi 5 review (
http://tweakers.net/produ(...)-32gb-rom-zwart.html), welke meer alles bij elkaar meer dan 25.000 keer is gelezen of de Xiaomi RedMi 3 PRO (
CHI / [REVIEW] Xiaomi Redmi 3 Goud PRO - Review by Kanem0chi.
Al een tijdje heb ik wat vlinders in mijn buik voor Xiaomi, mede dankzij de interessante prijs / kwaliteit verhouding maar ook de community op Mi’s eigen forum. Samen de lancering van de Mi Max heeft Xiaomi ook een nieuwe, portable speaker stilletjes geïntroduceerd welke omgerekend nog geen 10 euro kost.
Binnenkort ga ik weer terug naar Bulgarije waar ik eerste twee maanden in Sunny Beach zal blijven, en daarna terugkeer naar de hoofdstad om mijn Master studie te starten. Om toch onderweg wat muziek te hebben had ik besloten om de nieuwe Xiaomi Speaker te bestellen bij iBuygou.com.
BESTELLENZoals eerder gezegd komt de speaker bij iBuygou (
https://ibuygou.com/p-xia(...)h-speaker-7374.html) vandaan en kost daar $19,99 dollar. Een zeer interessant prijskaartje, als dit vergelijkt met andere speakers van Xiaomi of concurrerende merken. Mocht je uiteraard zelf veel moeite doen dan kan je hem echt voor 69 yuan / 10 euro aanschaffen op
http://www.mi.com/littleaudio/.
Op een forum kwam ik nog de "
Mspeakerwireless"
couponcode tegen, waardoor er nog een keer $5,- vanaf ging. Uiteindelijk dus nog maar $14,99 hoeven te betalen
Qua specificaties is het natuurlijk tricky, al helemaal als je de speaker zo klein mogelijk wilt houden voor een lage prijs. Waar andere speakers van Xiaomi een MicroSD slot hebben, heeft deze dat niet en heeft het ook geen NFC. Is het $14,99 dollar waard? Dat lees je hieronder!
DE DOOSINHOUDDe speaker is, zoals we inmiddels gewend zijn van alle Xiaomi producten verpakt in een kartonnen doos welke aan de voorzijde het Xiaomi MI logo heeft en een sticker van iBuygou. De onderkant is leeg terwijl de linkerkant wat barcodes, kleur type en productnaam bevat. De rechterkant bevat meer (product) informatie, al is dat wel allemaal in het Chinees.
![Xiaomi-Mi-Speaker-Full-Metal-Wireless-Bluetooth.gif]()
In de verpakking vinden we bij het openen direct een Chineestalige handleiding, alvorens we bij het echt product komen. Waar andere speakers van Xiaomi vaak een hoesje/zakje hebben, heeft deze mini speaker dat niet. De bovenkant van de speaker heeft allemaal kleine gaatjes en pas op de achterkant komen we meer te weten over het toestel. Voor de rest is de doos lees en draait alles dus om ‘just the product’.
![Xiaomi-Mi-Speaker-Full-Metal-Wireless-Bluetooth-book.jpg]()
SPECIFICATIESDe specificaties zijn voor deze prijsklasse goed te noemen, al blijft het formaat van de speaker het meest opvallend, wat je verder in deze review zal lezen.
![Xiaomi-Mi-Speaker-Full-Metal-Wireless-Bluetooth-lichtjes.jpg]()
UITERLIJK EN BOUWKWALITEITDe Xiaomi Speaker voelt aan als een stevig, solide blok wat een zeer indrukwekkend en strak design heeft. Het geheel bestaat uit één deel Aluminium met alleen aan de onderkant een plastic plaatje waar de aan/uit knop en MicroUSB zitten bevestigd.
De Speaker voelt eigenlijk een beetje aan zoals we gewend zijn van de Xiaomi Powerbanks, stevig, strak en goed uitgewerkt, het idee is dus een beetje hetzelfde, alleen dan gaat het nu natuurlijk om een Bluetooth speaker.
De bovenkant, ook wel speaker grill genoemd, heeft een strak en tegelijkertijd speels patroon wat het geheel een minder 'hard' uiterlijk geeft. Persoonlijk vind ik dit leuk gedaan en geeft het naar mijn mening een goed effect met de egale zijkant. In de zijkant vinden we ook een klein gaatje Dit gaatje is om een touw/koord aan te bevestigen, zodat je deze speaker ergens kan worden ophangen (achteruitkijkspiegel van de auto).
![Xiaomi-Mi-Speaker-Full-Metal-Wireless-Bluetooth-side.jpg]()
Zelf heb ik gekozen voor de zilveren variant, aangezien ik deze kleur erg strak eruit vind zien. Mocht je liever een andere kleur kopen, kan dat ook. iBuygou bied alle drie de kleur varianten aan:
![sslyyx4.jpg]()
Zilver, Goud & Grijs
Wat betreft de kwaliteit, de Mi Speaker maakt gebruikt van CSR Bluetooth 4.0, waardoor je er ook mee kan bellen, is de verbinding erg stabiel en geeft je een ‘voller’ geluid. Verder kan de speaker tot minus 20 ℃ afgespeeld worden en is er ruisonderdrukking zodat ook bellen zoals je met de telefoon gewend bent gedaan kan worden, zonder dat de andere hier wat van merkt.
![Xiaomi-Mi-Speaker-Full-Metal-Wireless-Bluetooth-connect.jpg]()
Met de Aan/uit knop kun je tevens je muziek pauzeren, maar om de speaker te besturen heb je wel je telefoon, of bluetooth apparaat nodig. Een klein minpuntje is wel dat de speaker geen indicatie heeft hoe vol/leeg de batterij is, dit in tegenstelling tot andere speakers wel een Ledje hebben of dit word gesproken. Hierdoor kan het zomaar zijn dat de batterij dus leeg is.
![Xiaomi-Mi-Speaker-Full-Metal-Wireless-Bluetooth-2sides.jpg]()
GELUID & BATTERIJHet koppelen van de speaker is erg eenvoudig, de gebruikershandleiding welke wordt meegeleverd is helaas in het Chinees, maar het koppelen spreekt eigenlijk voor zich. Je zet je Bluetooth op je telefoon aan en schakelt de speaker aan. De naam is in tegenstelling tot de vorige speaker van Xiaomi wel in het Engels. De naam van het toestel is ‘Mi Portable Bluetooth Speaker’ en kan niet aangepast worden.
![Xiaomi-Mi-Speaker-Full-Metal-Wireless-Bluetooth-telephone.jpg]()
In de speaker is een box verwerkt en op maximaal volume blijft het geluid helder. Het geluid is mooi in balans en stelt zeker niet teleur. Ondanks het kleine formaat van de speaker komt er aardig wat geluid uit!
Wanneer je het volume op maximaal zet, is dit 60 dBa op 1 meter afstand. Hij kan dus erg hard voor zo’n kleine speaker! Andere speakers, de blauwe in onderstaande foto kan harder, maar dat komt ook doordat deze 2 boxen heeft en een aparte ‘Bass Radiator’ heeft. Het geluid blijft erg mooi, zonder ruis en zonder verlies van geluidskwaliteit. Uiteraard klinkt die andere speaker ietsjes ‘voller’ qua geluid, maar doet deze zeker niet ten onder aan de grotere speaker!
De Speaker heeft een batterij capaciteit 300mAh waarmee je in praktijk tot ongeveer 4 uur muziek kan luisteren. Helaas is er, zoals eerder aangegeven, geen notificatie led of stem die je op de hoogte brengt wanneer de batterij bijna leeg is. Ditzelfde geld wanneer de speaker helemaal is opgeladen, ook dit moet op de gok gedaan worden.
CONCLUSIE:Al met al ben ik zeer tevreden met de nieuwe Speaker van Xiaomi. Het geluid is mooi en de bouwkwaliteit van de speaker is erg, heel erg goed. Ook de afwerking is zeer netjes, de onderkant en de aan/uit knop voelen stevig aan, ondanks dat deze niet van metaal zijn gemaakt. Daarnaast is het handig dat ze een microfoon hebben toegevoegd, hierdoor kan je de speaker voor net wat meer doeleinden gebruiken, desnoods als handsfree speaker in de auto, welke dan weer makkelijk kan worden opgehangen aan je achteruitkijk spiegel vanwege het touwtje/koord.
Er zitten helaas ook wat puntjes bij wat naar mijn mening beter uit gewerkt had kunnen worden, zo word er geen USB kabel meegeleverd, geen Engelse support wat het minder aantrekkelijk maakt voor de Europese markt en het meest belangrijke, er zijn geen indicatoren hoe vol/leeg de batterij is.
Desalniettemin is het een leuke speaker voor onderweg, in de auto, op kantoor of naast het zwembad op vakantie, waar de laatste optie vooral voor mij zal gelden!
Pluspunten:
• Bouwkwaliteit is heel erg goed!
• Geluid is meer dan goed wat betreft het formaat.
• Speaker kan erg hard voor het formaat en het geluid blijft helder.
• Microfoon is ingebouwd, wat de functionaliteit verbeterd.
• 4 uur afspeel tijd meer dan goed
Minpunten:
• Geen indicator hoe vol/leeg de batterij is
• Enkel Chinese Handleiding.
• Geen USB kabel meegeleverd.
Wat vinden jullie van de speaker? Goed genoeg/is het 20$ waard, of ga je toch liever voor iets groters? Als je vragen hebt hoor ik het ook graag!
Bedankt voor het lezen en mocht je meer willen zien, laat eventjes een reactie achter. Dan weet ik waarvoor ik het doe
Kanem0chi / Martijn
[ Bericht 1% gewijzigd door kanem0chi op 30-05-2016 11:38:00 ]