https://nl.wikipedia.org/wiki/Dextro-amfetaminequote:
Er zijn natuurlijk andere medicijnen beschikbaar voor de behandeling van ADD en AHDH en hoewel een expert je daar vast meer over kan vertellen werkt bij mijn weten niet ieder medicijn bij iedereen. Des te ellendiger is het dat veel mensen in dexamfetamine (in sommige gevallen eindelijk) iets hebben gevonden wat goed werkt en dat nu niet meer kunnen betalen omdat de regelgeving op dit gebied zo krom als een hoepel isquote:Tegenwoordig is de verbinding beschikbaar voor behandeling van ADHD en ADD bij kinderen[3][5] en volwassenen. Het middel is in Nederland verkrijgbaar in tabletvorm op recept.[6] Dexamfetamine 5 mg is inmiddels geregistreerd als Amfexa.[7] Hierdoor is magistrale en doorgeleverde Dexamfetamine niet meer toegestaan in Nederland.[8] Deze verandering naar geregistreerde tablet werd op 1 mei 2016 van kracht waarbij de prijs met ongeveer 20 euro per aflevering van 30 tabletten (van 5 mg) steeg. Eurocept is het bedrijf dat Amfexa in Nederland op de markt brengt.
quote:Apotheken mogen zelf medicatie bereiden (magistraal). Hierbij moeten ze voldoen aan dezelfde richtlijnen voor een goed productieproces (de zogenaamde Good Manufacturing Practice, GMP), en in die zin is er geen verschil met productie door een farmaceutisch bedrijf. Het verschil zit hem in een aantal randzaken/-maatregelen, zoals het uitvoeren van bepaalde studies nadat het product de consument bereikt heeft.
De regel is derhalve dat als er een geregistreerd middel bestaat, magistrale bereiding niet meer toegestaan is. Het idee hierachter is dat de consument op deze manier beschermd wordt. Firma Eurocept heeft gebruik gemaakt van de regels waardoor dexamfetamine nu is geregistreerd onder de merknaam Amfexa®, en er zo voor gezorgd dat de door de apotheek bereide dex niet langer uitgegeven mag worden.
Hier heeft het CBG (College Beoordeling Geneesmiddelen) op verzoek van Eurocept regels toegepast die nooit voor deze situatie bedoeld zijn. Deze farmaceut gebruikt dus een legitieme constructie en wil gewoon pillen verkopen, maar wij als consument betalen de rekening. Dit is onrechtvaardig en mensen met ADHD/ADD lijden hierdoor ernstige financiële en sociale schade, en als ze straks hun dure medicatie niet kunnen betalen, lopen ze nog meer risico's.
http://www.dexamfetamine.(...)fexa-gaan-gebruiken/
Hoeft niet maar hier mijn situatie:quote:
door de 2e post begrijp ik de situatie beter.quote:Op maandag 23 mei 2016 22:26 schreef isax het volgende:
[..]
Hoeft niet maar hier mijn situatie:
Ik ben manisch depressief met veel psychoses. Nu ben ik 95% stabiel en dat dankzij lithium.
Stel dat iemand zoiets flikt met lithium ben ik genaaid want helemaal niets werkte en ik heb zeker 20 verschillende pillen geprobeerd.
Ik kan me voorstellen dat er mensen met ADHD in een soort gelijke situatie zitten en baat hebben bij alleen deze medicatie.
Uit de petitie:quote:Op maandag 23 mei 2016 22:26 schreef isax het volgende:
[..]
Hoeft niet maar hier mijn situatie:
Ik ben manisch depressief met veel psychoses. Nu ben ik 95% stabiel en dat dankzij lithium.
Stel dat iemand zoiets flikt met lithium ben ik genaaid want helemaal niets werkte en ik heb zeker 20 verschillende pillen geprobeerd.
Ik kan me voorstellen dat er mensen met ADHD in een soort gelijke situatie zitten en baat hebben bij alleen deze medicatie.
quote:Mensen die dexamfetamine gebruiken doen dit omdat zij niet goed reageren op methylfenidaat, ze hebben geen keus. Zij ontregelen direct of krijgen onacceptabele bijwerkingen als zij bijvoorbeeld moeten terugvallen op methylfenidaat.
Het betreft hier gewoon een goedgekeurd medicijn, die geen kwaad kan. Ja, er zitten stoffen in die ook in een drug zitten. Zoals in andere medicijnen.quote:Op maandag 23 mei 2016 22:25 schreef deadprez het volgende:
Ach, bekijk het van de positieve kant, wellicht wordt er nu wat beter nagedacht voor men hun kinderen op een speeddieet zet.
vreselijk.quote:Op maandag 23 mei 2016 22:29 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Uit de petitie:
[..]
[..]
Het betreft hier gewoon een goedgekeurd medicijn, die geen kwaad kan. Ja, er zitten stoffen in die ook in een drug zitten. Zoals in andere medicijnen.
Veel mensen hebben er baat mee en er is geen alternatief.
dat is toch wat het zijn?quote:Op maandag 23 mei 2016 23:22 schreef Queller het volgende:
Boeven, hebzucht, zakken vullen... Ik weet het niet hoor; je bericht zou overtuigender zijn geweest zonder dit soort benamingen en verwijten.
Hoe moet je het anders noemen?quote:Op maandag 23 mei 2016 23:22 schreef Queller het volgende:
Boeven, hebzucht, zakken vullen... Ik weet het niet hoor; je bericht zou overtuigender zijn geweest zonder dit soort benamingen en verwijten.
Als het x heeft gekost te ontwikkelen vind ik het niet zo gek. Medicijnen ontwikkelen is geen liefdadigheidswerk en vergt miljardeninvesteringen.quote:
Daar heb je een punt. Maar meestal zijn juist (mede) daardoor medicijnen in het begin peperduur. Nu waren ze dat overduidelijk niet en vanuit het niets gaan de kosten ineens omhoog. Dus daarvan lijkt me in dit geval geen sprake, of ik moet iets over het hoofd zien?quote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als het x heeft gekost te ontwikkelen vind ik het niet zo gek. Medicijnen ontwikkelen is geen liefdadigheidswerk en vergt miljardeninvesteringen.
Daarom ben ik ook benieuwd of deze registratie uit de lucht komt vallen, kan er niet 123 meer informatie over vinden.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:15 schreef Vox_Populi het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Maar meestal zijn juist (mede) daardoor medicijnen in het begin peperduur. Nu waren ze dat overduidelijk niet en vanuit het niets gaan de kosten ineens omhoog. Dus daarvan lijkt me in dit geval geen sprake, of ik moet iets over het hoofd zien?
In dit geval is het gewoon patentje pakken en geld innen. Als ik wiki moet geloven (en in dit geval lijkt het me wel een goede bron) is het gewoon speed, wat al decennia bestaat zeg maar.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook benieuwd of deze registratie uit de lucht komt vallen, kan er niet 123 meer informatie over vinden.
Ik denk daar iets genuanceerder over.quote:
Welke werking heeft het medicijn dan precies ? Kun je echt niet zonder, heb het idee dat mensen tegenwoordig voor elk aandoening maar medicijnen slikken en vooral blijven slikken...quote:Op maandag 23 mei 2016 21:56 schreef timmmmm het volgende:
Het medicijn dexamfetamine, jarenlang met succes gebruikt door oa veel ADHD-patienten, is onlangs door de farmaceutische firma Eurocept onder een merknaam geregistreerd. Met als gevolg dat exact hetzelfde, succesvolle, medicijn nu plotsklaps buiten de basisverzekering valt en onbetaalbaar is gemaakt.
Gebruikers moeten nu voor een setje van 30 stuks 24 euro bijbetalen. Dit is het zoveelste voorbeeld in een reeks waar men over de rug van zieke mensen geld wil verdienen. Wellicht heb je gehoord van Martin Shkreli die een HIV-medicijn 4000% duurder gemaakt heeft om zijn zakken te vullen. Deze zaak speelt zich echter in Nederland af, dus we hopen dat de Nederlandse regering er iets tegen doen kan. Daarom is deze petitie gestart: http://www.dexamfetamine.nl/
Ik zou jullie allen vriendelijk willen vragen deze petitie te tekenen. Ik vind het belachelijk ende niet normaal dat dit allemaal maar kan in de naam van hebzucht
Het remt het transport, opname én afbraak van serotonine, dopamine en noradrenaline.quote:Op maandag 30 mei 2016 17:10 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
Welke werking heeft het medicijn dan precies ? Kun je echt niet zonder, heb het idee dat mensen tegenwoordig voor elk aandoening maar medicijnen slikken en vooral blijven slikken...
Klinkt meer als een of andere goeie partydrugquote:Op maandag 30 mei 2016 17:42 schreef starla het volgende:
[..]
Het remt het transport, opname én afbraak van serotonine, dopamine en noradrenaline.
Met andere woorden: je kunt er lekker hard op gaan als je geen narcolepsie of ADHD hebt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |