abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162397384
Ik heb een kipper waarbij je "elektrisch" kan kippen.
Verdomd handig maar sinds een paar weken problemen.
ongeveer een jaar geleden was de accu "op" die was ook al 8 jaar oud.
Die heb ik laten vervangen voor een 140 ampere "vrachtwagen" accu.
Gewoon een degelijke accu en geen low budget geval.
Accu laat ik op met een cteck druppellader.

Met een volle accu kon ik zeker 30 keer kippen.
Deze week puin afvoeren, ladingen van +- 2000 kilo.
na 4 keer kippen accu leeg.
Ze konden de accu niet testen omdat die te leeg was.
Heb hem toen 2 dagen op de reconditioneer stand gehad.
Maar na 5 a 6 keer kippen weer leeg.

De cteck lader geeft niet aan dat de accu kapot is...

waar kan het probleem zitten, in de lader of toch een kapotte accu?
(hij is hele jaar gebruikt, dus ook in de winter heeft die aan de lader gezeten.)
pi_162397413
Klinkt als een kapotte lader die je accu niet heeft bijgeladen waardoor de accu kapot is gegaan.
pi_162397445
quote:
2s.gif Op zondag 22 mei 2016 08:58 schreef machtpen het volgende:
Klinkt als een kapotte lader die je accu niet heeft bijgeladen waardoor de accu kapot is gegaan.
hoe kun je de lader testen?
dat zou de 2e cteck zijn die kapot gaat in 3 jaar tijd.
wat een troep zou het dan zijn.
pi_162397471
Je moet een semi-tractie accu gebruiken en geen startaccu.

De loodplaten van een startaccu zijn dan ook veel dunner dan de loodplaten van een semi-tractie / Reacteatie of Deep-cycle accu. Door een dunne plaat kan namelijk veel gemakkelijker een hoge stroom worden onttrokken terwijl dit bij een dikkere plaat veel moeilijker zal gaan. Het voordeel van dikkere platen is dat we ze langduriger en dieper kunnen ontladen zonder dat de platen zullen breken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_162397498
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:08 schreef halfway het volgende:
Je moet een semi-tractie accu gebruiken en geen startaccu.

De loodplaten van een startaccu zijn dan ook veel dunner dan de loodplaten van een semi-tractie / Reacteatie of Deep-cycle accu. Door een dunne plaat kan namelijk veel gemakkelijker een hoge stroom worden onttrokken terwijl dit bij een dikkere plaat veel moeilijker zal gaan. Het voordeel van dikkere platen is dat we ze langduriger en dieper kunnen ontladen zonder dat de platen zullen breken.
Ik ben met aanhanger en al naar die zaak geweest en ze hebben helpen inbouwen.
dan neem ik aan dat zij die fout hebben gemaakt. Heb alleen gezegd, heb nieuwe goede accu nodig voor aanhanger.

Hoe herken ik semi-tracti accu?

Morgen ga ik naar die zaak toe, als accu dood is dan zal ik ws wel nieuwe krijgen.
Maar dan liever direct eentje die ervoor bedoeld is.
pi_162397594
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:11 schreef flibber het volgende:

[..]

Ik ben met aanhanger en al naar die zaak geweest en ze hebben helpen inbouwen.
dan neem ik aan dat zij die fout hebben gemaakt. Heb alleen gezegd, heb nieuwe goede accu nodig voor aanhanger.

Hoe herken ik semi-tracti accu?

Morgen ga ik naar die zaak toe, als accu dood is dan zal ik ws wel nieuwe krijgen.
Maar dan liever direct eentje die ervoor bedoeld is.
Hoe je die kan herkennen weet ik niet, ik weet wel dat ze niet tegen diep ontladen kunnen want dan gaan ze kapot. Hoeveel amp heeft de hydrauliekpomp eigenlijk nodig?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_162397708
Semi tractie gaat ook kapot als die te ver ontladen is en is weer een stuk duurder. Als je je accu gebruikt moet je die ook niet helemaal ontladen maar er toch nog een procent of 30% in laten zitten. Ontlaad je telkens de accu helemaal dan sloopt die zichzelf.
pi_162397722
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_162397791
quote:
2s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:39 schreef machtpen het volgende:
Semi tractie gaat ook kapot als die te ver ontladen is en is weer een stuk duurder. Als je je accu gebruikt moet je die ook niet helemaal ontladen maar er toch nog een procent of 30% in laten zitten. Ontlaad je telkens de accu helemaal dan sloopt die zichzelf.
dat is niet veel gebeurd, meestal werd die na paar ritjes wel achter de lader gegooid.
ik moet nog ff kijken of ik makkelijk zo',n 7 polige aansluiting kan maken op de bus, dan wil ik de accu laden via de auto, dat zou al makkelijker zijn dan kan die tijdens het rijden bijladen.
pi_162397941
Sowieso slijten startaccu's als ze niet helemaal vol zijn. Die moeten echt na 1x gebruiken weer opgeladen worden en normaal gebeurt dit ook gelijk door de dynamo.

Je hebt een semi tractie of leisure batterij nodig, die ze normaal in boten en campers monteren. Daarnaast fix je inderdaad de bedrading dat de accu tijdens het rijden bijgeladen wordt.
.
pi_162398940
ik heb nu een 7 polige aansluiting op de bus.
is de gebruikte kabel standaard ook voor 13 poligen of moet ik nu ook een nieuwe kabel trekken?
pi_162400449
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 10:57 schreef flibber het volgende:
ik heb nu een 7 polige aansluiting op de bus.
is de gebruikte kabel standaard ook voor 13 poligen of moet ik nu ook een nieuwe kabel trekken?
Kan dat ding niet gewoon op je 12v van je auto als die loopt?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_162402453
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 10:57 schreef flibber het volgende:
ik heb nu een 7 polige aansluiting op de bus.
is de gebruikte kabel standaard ook voor 13 poligen of moet ik nu ook een nieuwe kabel trekken?
Welke kabel bedoel je, in de auto of de kipper?

Anyway, voor 12v moet je altijd een aparte kabel trekken vanaf de accu, met een zekering uiteraard. En die prop je dan bij de 13 polige stekkerdoor. Voor de rest kun je de oude 7 polige kabel aansluiten in de 13 polige stekkerdoos.
.
pi_162402668
En vergeet niet om of je bedrading dik genoeg te maken of om een begrenzing in te bouwen aan je laadvermogen, anders trek je gelijk de zekering onderuit of je brand het zwakste eruit als de zekering geen goede waarde heeft en de accu flink vraagt.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_162402759
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:14 schreef hottentot het volgende:
En vergeet niet om of je bedrading dik genoeg te maken of om een begrenzing in te bouwen aan je laadvermogen, anders trek je gelijk de zekering onderuit of je brand het zwakste eruit als de zekering geen goede waarde heeft en de accu flink vraagt.
In principe wel, maar krijg jij een 10mm kabel in een gewone Yeager stekkerdoos?
.
pi_162403117
Ik zou gewoon een stekker en kabels gebruiken die op de vrachtwagen gebruikt worden. Zoek maar een op een rema stekker
pi_162403444
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:17 schreef Fer het volgende:

[..]

In principe wel, maar krijg jij een 10mm kabel in een gewone Yeager stekkerdoos?
En al krijg je die erop dan zijn de contacten niet geschikt. En mocht hij per ongeluk een volle accu op een lege accu koppelen dan is 10mm ook zeer zeker niets te ruim (eerder te krap) Of begrenzen of een extra stekker. (zelf zou ik voor een extra stekker gaan zoals Pascal al aangeeft.)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_162403680
Ga anders even bij een carrosseriebouwer (zo`n bedrijf waar ze vrachtwagens enzo ombouwen) langs.
Die hebben vast wel ideeën en oplossingen hiervoor.

Je hoeft dat natuurlijk niet door hun te laten inbouwen, gewoon even informeren ;)
pi_162403803
Het lijkt mij dat dit gewoon hetzelfde werkt als een laadklep. En daar zitten altijd 2 kleine tractie accu's in.

Wat doet de kipper precies? Maakt ie wel een klikkend geluid van de relais? En als ie klikt kun je m dan wel meehelpen of iets?
pi_162408252
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:50 schreef bluemoon23 het volgende:
Ga anders even bij een carrosseriebouwer (zo`n bedrijf waar ze vrachtwagens enzo ombouwen) langs.
Die hebben vast wel ideeën en oplossingen hiervoor.

Je hoeft dat natuurlijk niet door hun te laten inbouwen, gewoon even informeren ;)
Die zullen je vertellen dat de accu verbonden dient te zijn met de dynamo. Oftewel parallel aansluiten op de accu van de auto. Als je dat doet via de stekker van de aanhanger kun je snel een nieuwe auto en aanhanger kopen. Die kabels zijn veel te dun.

Dan zou je er eigenlijk een nato stekker naast moeten zetten.
pi_162431779
de accu was helemaal dood. Nu dus eentje die beter geschikt is.
alleen er zit ook ergens een fout in het laadsysteem.
Als ik hem op de cig aansluiting aansluit dan krijg ik error.
doe ik ander stekkertje met klemmen direct op de polen dan laadt die gewoon.
pi_162432684
Cig aansluiting is daar ook niet echt geschikt voor oa te veel weerstand in de draden die ervoor zorgen dat je accu niet oplaadt.
pi_162434234
Als je vanuit de auto de accu wilt opladen, zou ik kijken of een camper schakeling geschikt is. Deze zorgt ervoor dat de auto accu eerst opgeladen wordt en als deze ver genoeg is opeladen, dan pas de accu van de aanhanger. En uiteraard kabels gebruiken die dik genoeg zijn.
  Moderator maandag 23 mei 2016 @ 14:49:34 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_162435598
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 13:09 schreef Fer het volgende:

[..]

Welke kabel bedoel je, in de auto of de kipper?

Anyway, voor 12v moet je altijd een aparte kabel trekken vanaf de accu, met een zekering uiteraard. En die prop je dan bij de 13 polige stekkerdoor. Voor de rest kun je de oude 7 polige kabel aansluiten in de 13 polige stekkerdoos.
Zijn die draden dik genoeg? Op trekkers zit naast de standaard 7 polige stekker voor rem-, knipper en dimlichten ook nog een speciale aansluiting voor bijvoorbeeld werkverlichting of andere elektrische zaken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_162436417
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zijn die draden dik genoeg? Op trekkers zit naast de standaard 7 polige stekker voor rem-, knipper en dimlichten ook nog een speciale aansluiting voor bijvoorbeeld werkverlichting of andere elektrische zaken.
Maar de laadklep wordt nooit bijgeladen via deze stekkers.
Daarvoor zit altijd een andere stekker bij. Een remastekker of een clang stekker. Waarbij in mijn ogen het beste een rema stekker gebruikt kan worden met 2 dikke accu kabels er tussen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')