De slang is 1e verdachte maar de gasplaat knoppen kunnen ook gaar zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 05:35 schreef Jordy-B het volgende:
Controleer de slang. Rubber slangen hebben een beperkte levensduur.
Er staat meestal een houdbaarheidsdatum op, maar controleer het even met zeepsop.
Wat is daar raar aan? Kleine moeite die je leven kan redden.quote:
Dat ding zit of in de meterkast, of verstopt onder de kookplaat. Veel te veel moeite. Daarbij hoort er normaal gesproken geen gas te lekken uit een goed werkende kookplaat.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:06 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Wat is daar raar aan? Kleine moeite die je leven kan redden.
Nee ik bedoel niet de hoofdkraan, maar de kraan waar je met een slang je gaskookplaat of -fornuis aansluit. Die zit altijd onder handbereik in de keuken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:12 schreef DrNick het volgende:
[..]
Dat ding zit of in de meterkast, of verstopt onder de kookplaat. Veel te veel moeite. Daarbij hoort er normaal gesproken geen gas te lekken uit een goed werkende kookplaat.
Nee de gaskraan die achter het fornuis zit natuurlijk. Daar kan je meestal prima bij.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:12 schreef DrNick het volgende:
[..]
Dat ding zit of in de meterkast, of verstopt onder de kookplaat. Veel te veel moeite. Daarbij hoort er normaal gesproken geen gas te lekken uit een goed werkende kookplaat.
Bij ons anders niet.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:15 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee ik bedoel niet de hoofdkraan, maar de kraan waar je met een slang je gaskookplaat of -fornuis aansluit. Die zit altijd onder handbereik in de keuken.
In sociale huur-woningbouw-pauperflats ja. In normale keukens zit 'ie verstopt achter een luikje of plint.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:15 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nee de gaskraan die achter het fornuis zit natuurlijk. Daar kan je meestal prima bij.
Ik zet hem ook altijd uit, maar kook dan ook niet zo vaak. Bijna alles gaat de airfryer in. Makkelijker en gezonder.
Hij zit altijd onder handbereik in de keuken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
In sociale huur-woningbouw-pauperflats ja. In normale keukens zit 'ie verstopt achter een luikje of plint.
Blijkbaar niet.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:39 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Hij zit altijd onder handbereik in de keuken.
Nee. Bij jou misschien, maar zeker niet overal. Als het goed is kan je bij de gaskraan zonder de hele keuken te slopen, maar soms zal je toch een plint eraf moeten halen of op z'n minst het keukenkastje uit moeten ruimen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:39 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Hij zit altijd onder handbereik in de keuken.
Precies. Ik zou door een keukenkastje heen moeten, beter gezegd, een complete lade eruit moeten halen om daarbij te kunnen. En anders naar de meterkast toelopen om daar de gaskraan uit te zetten. Veel te veel moeite. En dan constant weer aan moeten zetten als ik warm water wil, nee bedankt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 10:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Bij jou misschien, maar zeker niet overal. Als het goed is kan je bij de gaskraan zonder de hele keuken te slopen, maar soms zal je toch een plint eraf moeten halen of op z'n minst het keukenkastje uit moeten ruimen.
Het kan best zijn dat een of meerdere pitten lek zijn. Goed dat je de gaskraan dicht hebt gedaan en het raam open. Laat hem even controleren door een monteur.quote:Op donderdag 19 mei 2016 00:32 schreef matigeuser het volgende:
Zojuist kwam ik in de keuken en dacht ik was gas te ruiken.
dus ik ging met mijn neus dichtbij de kookplaat, echt recht boven de pit zeg maar, en daar rook het heel sterk naar gas. De 2 pitten aan de rechterkant het meest.
Dus inmiddels heb ik het raam open gezet en de gaskraan dichtgedraaid. Na een minuut rook ik het al niet meer, ook niet dichtbij de pit.
Maar nu vraag ik me af, kan dit nou een gaslek zijn? Ik ben er vrij zeker van dat de gaslucht echt vanuit de pitten van de kookplaat kwam. Is er dan iets mis met de kookplaat? Of is het eigenlijk normaal dat je wat ruikt als je met je neus boven een pit hangt?
Als er meerdere pitten lekken is de gaskraan dichthouden ondanks dat je wilt koken ook een goede oplossing of je moet al alle pitten aan willen hebben. Anders heb je een gaslek met open vuur ernaastquote:Op donderdag 19 mei 2016 08:55 schreef machtpen het volgende:
Gaskraan dicht draaien als je niet kookt is een prima oplossing en dat deed vroeger bijna iedereen.
Meteen ook even de gasslang (laten) controleren, als het een versleten rubber slang is vervangen voor een rvs gasslang. Rubberen gasslangen mogen niet meer worden toegepast bij inbouwkookplaten.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:04 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het kan best zijn dat een of meerdere pitten lek zijn. Goed dat je de gaskraan dicht hebt gedaan en het raam open. Laat hem even controleren door een monteur.
Oh is dat zo?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:12 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Meteen ook even de gasslang (laten) controleren, als het een versleten rubber slang is vervangen voor een rvs gasslang. Rubberen gasslangen mogen niet meer worden toegepast bij inbouwkookplaten.
Ik dacht van wel maar ben niet 100% zeker.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:40 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Oh is dat zo?
Volgens mij is het zo dat als de slang achter een warmtebron zoals een oven langs loopt er een RVS slang moet zitten.
Ik pas nog vaak zat beroepsmatig rubber toe (ZZP installateur)
Beetje onduidelijk, maar ze hebben het over ''achter'' het toestel.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:47 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Ik dacht van wel maar ben niet 100% zeker.
Edit: Staat erbij bij warmteservice.
Bij twijfel: rvs.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:58 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Beetje onduidelijk, maar ze hebben het over ''achter'' het toestel.
Beetje grijs gebied, maar ik gebruik dan altijd rubber.
"Bij alle inbouwapparatuur is het verplicht om een RVS gasslang te gebruiken."quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:58 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Beetje onduidelijk, maar ze hebben het over ''achter'' het toestel.
Beetje grijs gebied, maar ik gebruik dan altijd rubber.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |