abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 mei 2016 @ 09:42:21 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_162209892

In deze review zal ik het hebben over de Xiaomi Redmi 3 telefoon. Deze telefoon valt onder de budget lijn van Xiaomi “RedMi”. Wat inhoud dat je de zoals gebruikelijke prijs/kwaliteit krijgt, maar met een klein prijsje en dus ook iets in moet leveren op de specificaties. Of deze telefoon nog steeds zo goed is dat je hem zou moeten kopen? Nou dat heb ik onderzocht en kan je zelf beoordelen aan de hand van de besproken puntjes in deze review.
Via Banggood heb ik de mogelijkheid gekregen om deze telefoon te testen, waarvoor mijn dank. Maar ondanks dat zijn mijn reviews zo objectief mogelijk geschreven (voor iemand die veel Xiaomi producten heeft :P ).

Zoals gebruikelijk bij Xiaomi, en zoveel andere merken tegenwoordig komt de telefoon in een redelijk simplistische doos. Voorop een duidelijke afbeelding van de Redmi 3 (in verschillende kleuren), achterop wat specificaties en voor de rest een paar logootjes.
In de doos is het evenwel zo simpel; een telefoon, oplader, kabel, sim-kaart tool en handleiding. Eigenlijk gewoon alles wat je nodig hebt en meer niet. Wat mij betreft prima voor een simpele telefoon, daar verwacht ik ook geen oortjes bij en extra hoesjes of screen protectors. Als ik die wil kan ik die er gewoon los bij kopen. Mijn Redmi kwam met een Chinese plug, maar van Banggood kreeg ik daar ook meteen het omzet stukje bij zodat ik zonder problemen de telefoon gelijk ik gebruik kon nemen.

De Redmi 3 is een “budget” smartphone, qua prijs maar qua andere features doet het anders vermoeden. Want het gaat namelijk om een telefoon met aluminium unibody design, 4100mAh batterij en Octa-Core processor. Daarnaast ondersteund de telefoon (in NL beperkt) 4G heeft een 5” IPS scherm en heeft hij een IR poort om je andere apparaten mee te bedienen.
De telefoon kan officieel of twee sim-kaarten tegelijk of een sim-kaart en een micro-sd kaart aan. In praktijk is het alleen zo dat de techniek er in principe wel is om twee sim-kaarten tegelijk te hebben en dan nog een sd-kaartje te lezen. Alleen fysiek is er geen ruimte om dit te doen. Maar daar hebben een aantal users op het [url= http://en.miui.com/forum.(...)pid=4167348]miui.com forum[/url] een oplossing voor gevonden. Ze zorgen er namelijk voor dat de Simkaart en micro-sd kaart samen zo dun zijn dat ze toch in de opening passen. Dit doen ze door of de twee te schuren of samen te smelten (zie afbeelding hieronder). Zelf heb ik dit niet geprobeerd, maar ’t schijnt te werken. Proberen is dus op eigen risico!

Overige specificaties:
• Besturingssysteem: Android 5.1.1 (MIUI 7.1)
• CPU: Snapdragon 616, Cortex-A53 64bit Octa-core, 4x 1.5GHz +4x 1.2GHz
• GPU: Adreno 405 processors
• ROM: 16GB eMMC 4.5
• RAM: 2GB LPDDR3
• Micro SD kaart: Ja (tot 128GB)
• Scherm: 5 Inch IPS capacitive touch screen, 293.7 PPI
• Resolutie: 1280*720 pixels
• Camera’s: 13 MP f/2.0 (achter) en 5 MP f/2.2 (voor)
• Batterij: 4100mAh
• Netwerk (banden):
2G: GSM B2/B3/B5/B8,
3G: WCDMA B1/B2/B5/B8 TD-SCDMA B34/B39
4G: FDD-LTE B1/B3/B7 TDD-LTE B38/B39/B40/B41: 2555-2655MHz
Formaat: 139.3*69.6*8.5mm
Gewicht: 144g

De Redmi 3 is beschikbaar in drie verschillende kleuren, Zilver, grijs en goud. Alle drie deze kleuren komen met een redelijk uniek patroon op de achterkant wat de telefoon toch wel een onderscheidend uiterlijk geeft. Hier heb ik de gouden versie en ik vindt het patroontje ook na wat langer gebruik er interessant uitzien.
Qua design van de rest van de telefoon is er niet zo veel bijzonder op te maken. Een standaard strakke voorkant, 3 touch buttons onder, speaker en front facing camera boven. De knoppen zitten aan de rechterkant, dit is de volume rocker en een powerbutton. En dan zit er aan de bovenkant nog de 3.5mm audio jack aansluiting en een infrarood oog. De achterkant bestaat uit een redelijk plat vlak met naar de randen toe een grote afronding wat de telefoon goed in de hand doet liggen. Dit geheel is uit een metaal onttrokken en voelt stevig en robuust aan.
Als je de telefoon oplaadt zit er een klein indicator ledje net onder de homebutton die je een laad-indicatie geeft (opladen/vol). Dit soort subtiele maar toch slimme handigheidjes maken deze Xiaomi telefoons over het algemeen net wat slimmer dan de concurrentie.

Qua bouwkwaliteit zit je bij Xiaomi eigenlijk altijd wel goed. De telefoon is opgebouwd uit een aluminium Unibody met een op de achterkant geëtst patroon. Aan de voorkant zit ligt het glas nét ietsjes verdiept zodat dit beschermd wordt tegen vallen. De micro-usb poort, 3,5mm audio jack en knopjes voelen goed stevig aan en niet alsof het o pelk moment kapot kan gaan. Wat betreft bouwkwaliteit valt er niets op aan te merken dus. Daarnaast zitten er nog wat slimme dingetjes in de telefoon onder andere bij de Speaker. De speaker zit aan de achterkant dus als je hem plat op tafel legt zou je geluid wegvallen, alleen heeft Xiaomi daar een klein bobbeltje geplaatst zodat hij nooit echt plat op de achterkant kan liggen. Iets bijna onmerkbaars totdat je je realiseert dat je geluid gewoon nog steeds goed is ;).

Met een beperkt budget kan je niet verwachten dat een telefoon super über, ultra-snel is. Maar hoe doet deze Redmi ’t in dagelijks gebruik?

Performance:
Met de Midrange processor Snapdragon 616 kan je van deze telefoon geen wonderen verwachten. Maar alsnog merk ik er bij het dagelijkse gebruik nauwelijks iets van. Ja je hebt niet alles in een milliseconde op je scherm, soms duurt het een paar milliseconden. Maar voor dagelijks gebruik voelt de software nog prima aan.

Benchmarks:
• Geekbench 3: Single-core 566, Multi-core 2586
• Slingshot ES 3.0: 462
• Antutu 6.0: 36.089
• Quadrant: 20.361

Wil je de Redmi 3 vergelijken met je eigen telefoon of een andere Chinese telefoon waar je misschien interesse in hebt? Kijk dan hier op KiMovil voor vergelijkingen met de meeste westerse én Chinese modellen.

Software:
Xiaomi’s telefoons draaien het inmiddels steeds bekender wordende de “MIUI”, Xiaomi’s eigen Android fork. Hier heb ik in andere reviews al wel is vaker over geschreven hier ga ik dan ook nu niet een heel lang verhaal over houden. Maar samengevat is een systeem wat je een home screen geeft waar alle apps op staan, en je orde kan brengen in het system door mapjes te maken. Het uiterlijk is super eenvoudig met de ingebakken thema app aan te passen met zowel gratis als betaalde thema’s. Qua functionaliteit zit alles wat je wilt ongeveer wel in MIUI gebakken, van een goede camera app met QR code lezer tot een audio recorder, weer app en kompas. Wil je optimaal van deze opties gebruik maken moet je wel een MI.com account aanmaken, maar dit is zo gedaan, en wat mij betreft niet veel meer het inleveren van je privacy als een Google account. Uit mijn verschillende ervaringen met besturingssystemen en forks van android specifiek is MIUI mij altijd nog prima bevallen. Het hebben van alle apps op een scherm is even wennen maar wat mij betreft totaal geen deal-breaker. Mocht je dit wel vinden, kan je gewoon de Google-NOW launcer installeren en precies vanuit die android ervaring werken met deze telefoon.

Mijn specifieke model kwam met de Xiaomi.eu rom met Nederlandse taal, voorgeïnstalleerd door Banggood. Dus geen gedoe met unlock codes, flashen van roms etc. gewoon aanzetten en gaan. Zeker ook wel is fijn om gewoon je telefoon in het Nederlands te kunnen hebben.

Scherm:
Het scherm van de Redmi 3 is een 5 Inch IPS capacitive touch scherm met een resolutie van 1280 bij 720 pixels, wat dus een PPI oplevert van 293.7 PPI. Dit is niet echt schokkend goed, maar ook niet schokkend slecht. In praktijk levert het IPS paneel een prima kleurweergave en inkijkhoek op maar is de resolutie niet echt super hoog. Qua helderheid kan het scherm redelijk helder en ook goed gedimd, prima voor dagelijks gebruik.

Camera:
De Redmi 3 heeft zoals gebruikelijk twee camera’s aan boord. Aan de voorkant een ƒ/2.2 5.0MP camera met ondersteuning voor Xiaomi’s “Beautify” features. Dit zorgt ervoor dat je als je een selfie maakt de imperfecties in je huid wat minder zichtbaar worden (deze functie is in/uit te schakelen). Aan de achterkant vindt je een ƒ/2.0 13.0MP camera met LED flash. In de camera app zijn standaard een aantal speciale modus beschikbaar; panorama mode, level (handmatige), HDR, scene modes en ondersteuning voor 1080P HD video.

De foto’s van deze redelijk ‘simpele’ telefoon vallen me allerminst tegen. Oké het zijn niet allemaal top plaatjes, de focus is soms net niet helemaal lekker en bij weinig licht merk je toch wel dat er veel ruis ontstaat. Maar voor het snel wegschieten van wat foto’s hier en daar voldoet deze camera prima. Overdag heb ik er best wel mooie plaatjes uit gekregen zonder te veel moeite te doen.

Voor wat voorbeeldfoto’s kan je [urlhttp://imgur.com/a/uCRt8]hier[/url] in dit album op Imgur kijken.

Naast de net besproken features zitten er nog wat handigheidjes in. Zo bied de software automatisch ondersteuning voor het lezen van QR codes, zit er aan de bovenkant een infrarood poort wat je de mogelijkheid geeft om allerhande apparaten aan te sturen (oa je TV, telefoon als afstandsbediening), ingebouwde FM-Radio tuner. En niet te vergeten de toch wel forse batterij voor een 5” telefoon van 4100 MAh waarmee ik makkelijk een dag haalde en met niet al te veel gebruik 2 dagen. Stand-by trok hij zelfs acht dagen zonder opladen!

Nou met de Redmi 3 merk je wel dat er duidelijk ingezet is op een lager budget, zowel qua design als performance steekt hij er niet echt ver bovenuit. Maar wat hij doet, doet hij goed en voor een echt wel scherpe prijs. Wat mij betreft levert deze telefoon meer dan je voor deze prijs kan verwachten. Je kan veel vergelijkbare telefoons vinden voor deze prijs in China, maar het ‘merk’ Xiaomi geeft toch wel iets meer zekerheid op bouwkwaliteit en ondersteuning van software (zowel van Xiaomi als vanuit de community). Wat mij betreft een prima koop mocht je in de markt zijn voor een telefoon van rond de honderd euro.

Pro’s:
• Prijs/kwaliteit
• Design en bouwkwaliteit
• Dual-Sim
• MIUI (Lange software ondersteuning)

Con’s:
• Beperkt 4G in Nederland
• Niet de allersnelste telefoon
• Gemiddelde camera

Wil je toch iets meer performance hebben, dan heeft Xiaomi inmiddels ook de Redmi 3 Pro uitgebracht, iets duurder. Maar ook wel iets meer performance, en naar het schijnt dezelfde bang/voor/buck.
Lijkt deze telefoon je wat? Hij is bij Banggood en nog een aantal andere Chinese webshops voor ongeveer ¤129 euro te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door tokko1 op 15-05-2016 15:25:54 ]
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
pi_162210118
Ik heb deze telefoon al een tijdje, echt een prima ding! Alleen ik merk wel dat ie iets trager is geworden al.

Maar ik Ben meer dan tevreden, zeker als ik tegen mensen vertel dat deze telefoon 130 euro was. :D
  zondag 15 mei 2016 @ 10:28:44 #3
450978 MisterMaster
Money destroys the world
pi_162210358
Deze bij BOL.COM is ook niet gek met 5,5 inch en 3gb werkgeheugen voor 155 euro. Ook Chinees.
Batterij is met 2500 mAh wel iets minder.

https://www.bol.com/nl/p/(...)oduct_specifications
'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
'Geboren worden is een nodeloos storende episode in de gelukzalige rust van het niets.'
pi_162286879
Dat is niet de xiaomi.eu rom die erop staat. Nieuwe Xiaomi telefoons van Banggood zijn bootloader locked en hebben een door de fabrikant zelfgemaakte rom. In ieder geval de redmi 3 die ik er heb besteld. De klok is ook niet goed vertaald in je screenshot en het lijkt me, omdat het de xiaomi.eu rom niet is, dat je ook geen ota updates krijgt. Als je dus straks MIUI 8 wil installeren moet je toch de bootloader unlocken.
pi_162288003
Banggood flasht inderdaad niet de Xiaomi.eu ROM. Bij mijn Redmi Note 2 was het een of andere Poolse ROM met een niet altijd even goede vertaling.
  woensdag 18 mei 2016 @ 15:04:57 #6
327191 RobertNL
For your gear.
pi_162295166
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 02:49 schreef ketamientje het volgende:
Dat is niet de xiaomi.eu rom die erop staat. Nieuwe Xiaomi telefoons van Banggood zijn bootloader locked en hebben een door de fabrikant zelfgemaakte rom. In ieder geval de redmi 3 die ik er heb besteld. De klok is ook niet goed vertaald in je screenshot en het lijkt me, omdat het de xiaomi.eu rom niet is, dat je ook geen ota updates krijgt. Als je dus straks MIUI 8 wil installeren moet je toch de bootloader unlocken.
Jup het is veelal een Chinese ROM met alleen extra talen (en dan maar deels).
Overigens heb je natuurlijk geen unlock nodig om de .EU rom te kunnen flashen; maar dan heb je helaas geen OTA updates / recovery.
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')