quote:
Op woensdag 18 mei 2016 15:09 schreef Vallon het volgende:[..]
[..]
Beide reacties gaan imho voorbij aan het concept van vrijheid en recht op zelfbeschikking cq. ontplooiing.
.
Ik snap het wel want omdat ik ..
(vul in).. moet jij ook ...
(vul in)..
In onze genen ligt de drang zo te (over)heersen nog vast terwijl we dat met onze middelen beslist kunnen veranderen.
Ik ben zeker geen uitzondering dat ik (bepaald, soort) werk simpelweg geweldig vind om te doen en de betaling daarvoor van compleet ondergeschikt belang acht.
De stinkende strontreet van een hulpbehoevende schoonnaken kan (mij dan) daarbij meer satisfactie geven, dan de betaling van een ¤10K voor een gestresste kutklus in Dubai.
Ik weet 100% zeker dat elk werk waar echt behoefte aan is, er altijd iemand zal zijn die dat met graagte mits gewaardeerd, zal willen doen.
Du moment dat je je realiseert dat geld maar tot een bepaalde hoogte relevant is, begrijp je dat een basisinkomen een tamelijk zinnige stap is om anderen (en ook mijzelf) daarmee kansen op zelfontplooiing te geven. Bijkomend voordeel, van het ingeramde schuld- of plichtsgevoel kan je dan afstand van nemen.
Mijn reactie gaat daar helemaal niet aan voorbij. Ik stel dat iedereen prima thuis mag gaan zitten als hij geen behoefte heeft om te werken. Met geld heeft dat allemaal weinig te doen. Geld is slechts een kwantificatie van andere zaken. Het concept van zelfbeschikking en ontplooiing is ook wel schattig, maar nogal etnocentrisch. Als we de hele wereldbevoking die mogelijkheid gaven (en zouden bekostigen / faciliteren), dan was het doffe ellende geweest hier in Nederland.