abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 mei 2016 @ 22:03:29 #1
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162075496
Omdat ik de insteek van Pullzars topic wel leuk vond: R&P / Inspirerende mensen met Asperger of andere vorm ASS, open ik een nieuw topic hierover, alleen is het dit keer niet beperkt tot alleen maar inspirerende mensen met autisme, maar vallen er ook inspirerende mensen met andere stoornissen onder. Wat vond jij een bijzonder verhaal of voor wiens prestatie heb je gewoon bewondering. Deel het in dit topic.

Een bijzonder verhaal vond ik van deze twee mensen:

Temple Grandin

An expert on animal behavior, Temple Grandin has designed humane handling systems for half the cattle-processing facilities in the US, and consults with the meat industry to develop animal welfare guidelines. As PETA wrote when awarding her a 2004 Proggy: “Dr. Grandin's improvements to animal-handling systems found in slaughterhouses have decreased the amount of fear and pain that animals experience in their final hours, and she is widely considered the world's leading expert on the welfare of cattle and pigs.” In 2010, Time Magazine listed her as one of its most Important People of the Year. She is also a member of the American Academy of Arts and Sciences.

Grandin’s books about her interior life as an autistic person have increased the world's understanding of the condition with personal immediacy -- and with import, as rates of autism diagnosis rise. She is revered by animal rights groups and members of autistic community, perhaps because in both regards she is a voice for those who are sometimes challenged to make themselves heard.

https://www.ted.com/speakers/temple_grandin

John Nash

Many people hail John Nash as an economic and math genius, especially after he won the Nobel Prize for economic sciences in 1994. But what many people didn't know at the time was that Nash lived with paranoid schizophrenia, a mental health disorder in which people have difficulties telling what's real and what's not, affecting their social responses and ability to think logically at times. During an interview with the Public Broadcasting Service, Nash said his periods of paranoia (during which he heard voices) reflected his wishes to have a more influential role in studies and the world. "People are always selling the idea that people who have mental illness are suffering," he said, proposing that mental health disorders are often misunderstood. Nash said he has made adjustments to live with schizophrenia, which allowed him to continue his life work. His struggle with the mental disorder also inspired the award-winning film "A Beautiful Mind" in 2001.

Edit: Inspirerende mensen kunnen ook mensen zijn die je kent. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door schrijfveer op 10-05-2016 23:13:58 ]
  dinsdag 10 mei 2016 @ 22:06:37 #2
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162075718
Oh, en probeer het een beetje ontopic te houden en wees aardig voor elkaar :*
pi_162075840
Ik blijf deze briljant vinden:

Niet alles is leuk/grappig, maar dit is echt een hilarische sketch. Vooral zijn zelfspot vind ik een goed punt. Al snap ik dat het sommige mensen afschrikt als iemand te druk is op het podium.

En voor de mensen die het niet door hadden: Jochem Myjer heeft ADHD.
pi_162076637
Ik vond een nieuw topic eigenlijk wel een goede mogelijkheid om het ontopic te houden.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 22:26:35 #5
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162077030
Elon Musk schijnt een antisociale persoonlijkheidsstoornis te hebben, en ik heb enorm veel respect voor deze man.

quote:
Elon Reeve Musk born June 28, 1971) is a South African-born Canadian-American business magnate, engineer, and investor.

He is the founder, CEO and CTO of SpaceX; co-founder, CEO and product architect of Tesla Motors; chairman of SolarCity, co-chairman of OpenAI; co-founder of Zip2; and co-founder of PayPal.As of April 2016, he has an estimated net worth of US$14.2 billion, making him the 68th wealthiest person in the US.

Musk has stated that the goals of SolarCity, Tesla Motors, and SpaceX revolve around his vision to change the world and humanity. His goals include reducing global warming through sustainable energy production and consumption, and reducing the "risk of human extinction" by "making life multiplanetary" by setting up a human colony on Mars.

He has envisioned a high-speed transportation system known as the Hyperloop, and has proposed a VTOL supersonic jet aircraft with electric fan propulsion, known as the Musk electric jet.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 10 mei 2016 @ 22:29:38 #6
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162077225
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:08 schreef DoubleDip het volgende:
Ik blijf deze briljant vinden:

Niet alles is leuk/grappig, maar dit is echt een hilarische sketch. Vooral zijn zelfspot vind ik een goed punt. Al snap ik dat het sommige mensen afschrikt als iemand te druk is op het podium.

En voor de mensen die het niet door hadden: Jochem Myjer heeft ADHD.
Naast cabaretier zijn, heb ik het idee dat hij zich ook inzet als boegbeeld. Jochem Meijer heeft eens een nummer gemaakt die over kinderen met ADHD gaat.

dinsdag 10 mei 2016 @ 22:32:43 #7
456432 Kamina
Tenacious!
pi_162077402
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:03 schreef schrijfveer het volgende:
Omdat ik de insteek van Pullzars topic wel leuk vond: R&P / Inspirerende mensen met Asperger of andere vorm ASS, open ik een nieuw topic hierover, alleen is het dit keer niet beperkt tot alleen maar inspirerende mensen met autisme, maar vallen er ook inspirerende mensen met andere stoornissen onder. Wat vond jij een bijzonder verhaal of voor wiens prestatie heb je gewoon bewondering.
Veel beter! ^O^

Ik had al Temple Grandin genoemd, maar ook Sarah Blaffer Hrdy is een inspirerend mens. En vrouw. Wat ook precies haar standpunt is. Zij was in een vrouwonvriendelijke tijd iemand die sekse oversteeg, maar wel nieuwe inzichten leverde op een gebied waar de dominante patriarchale zienswijze onvoldoende was. Zij werd gedoopt tot boegbeeld van het feminisme, maar weigerde zich te schikken naar dat label. Zij was "Een wetenschapper. En een vrouw." _O_

Elon Musk is een ander; het letterlijke voorbeeld van de moderne weergave van Iron Man. Verantwoordelijk voor Paypal, SolarX, SpaceX en Tesla. *drops mike*
1 + 1 = blauw
pi_162077783
Arnold Schwarzenegger nazurlich!
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_162079384
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:03 schreef schrijfveer het volgende:
Omdat ik de insteek van Pullzars topic wel leuk vond: R&P / Inspirerende mensen met Asperger of andere vorm ASS, open ik een nieuw topic hierover, alleen is het dit keer niet beperkt tot alleen maar inspirerende mensen met autisme, maar vallen er ook inspirerende mensen met andere stoornissen onder.
Ik moet hier gelijk aan een vrouw denken die ik 10 jaar geleden heb leren kennen waar ik waanzinnig veel respect voor heb gekregen! _O_

Borderline, onderarmen helemaal bedekt met littekens, werd toen nog geregeld opgenomen, maar ze had toen al een bepaalde wijsheid die ik toen al bijzonder vond.
Ze was ook altijd zo nuchter en optimistisch en hartelijk.

Ik kom haar op koningsdag nog wel eens tegen (ze verkoopt daar weleens wat) en dan maak ik nog even een praatje.

Ik kan me niet meer herinneren of ze nog andere issues had, maar ze had zoveel vechtlust...echt *diepe buiging* wat mij betreft! _O_
  dinsdag 10 mei 2016 @ 23:10:26 #10
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162079667
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 23:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik moet hier gelijk aan een vrouw denken die ik 10 jaar geleden heb leren kennen waar ik waanzinnig veel respect voor heb gekregen! _O_

Borderline, onderarmen helemaal bedekt met littekens, werd toen nog geregeld opgenomen, maar ze had toen al een bepaalde wijsheid die ik toen al bijzonder vond.
Ze was ook altijd zo nuchter en optimistisch en hartelijk.

Ik kom haar op koningsdag nog wel eens tegen (ze verkoopt daar weleens wat) en dan maak ik nog even een praatje.

Ik kan me niet meer herinneren of ze nog andere issues had, maar ze had zoveel vechtlust...echt *diepe buiging* wat mij betreft! _O_
Eigenlijk wel een goed idee om mensen uit de omgeving ook mee te laten tellen. Zal ik in de OP even erbij zetten.
  woensdag 11 mei 2016 @ 07:12:13 #11
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162083408
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:32 schreef Kamina het volgende:

[..]

Veel beter! ^O^

Ik had al Temple Grandin genoemd, maar ook Sarah Blaffer Hrdy is een inspirerend mens. En vrouw. Wat ook precies haar standpunt is. Zij was in een vrouwonvriendelijke tijd iemand die sekse oversteeg, maar wel nieuwe inzichten leverde op een gebied waar de dominante patriarchale zienswijze onvoldoende was. Zij werd gedoopt tot boegbeeld van het feminisme, maar weigerde zich te schikken naar dat label. Zij was "Een wetenschapper. En een vrouw." _O_

Elon Musk is een ander; het letterlijke voorbeeld van de moderne weergave van Iron Man. Verantwoordelijk voor Paypal, SolarX, SpaceX en Tesla. *drops mike*
Ik heb even zitten googlen wie Sarah Blaffer Hrdy is. Ze heeft behoorlijk wat bijgedragen aan de wetenschap zo te zien. Eigenlijk, en dat is misschien wel ironisch :D, heeft ze iets bereikt wat veel feministen willen: Dat het over de inhoud gaat en niet over het vrouw zijn. Zelfs niet over haar stoornis (daar kan je niet echt iets over vinden)
  woensdag 11 mei 2016 @ 08:26:24 #12
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162083811
Annie Jump Cannon hoort dan natuurlijk ook in het lijstje!

quote:
Annie Jump Cannon (Dover (Delaware), 11 december 1863 – Cambridge (Massachusetts), 13 april 1941) was een Amerikaans astronome, werkzaam bij de Harvard-sterrenwacht. Zij werd vooral bekend door haar onvermoeibare werk aan de catalogisering van sterren aan de hand van hun spectra, aan het begin van de 20ste eeuw. Uit haar jarenlange arbeid kwam de Henry Draper Catalog voort, waarin zo'n 225.000 sterren gecategoriseerd worden naar hun spectraalklasse.

Cannon bestudeerde honderdduizenden glasplaten met spectra van sterren. Daardoor ontdekte ze bepaalde patronen, die ze onderbracht in eenvoudige reeksen. Zij was de eerste die een typering invoerde op kleur in plaats van op de sterkte van de waterstoflijnen in het spectrum, wat tot dan toe gebruikelijk was.

Hete, blauwe of witte sterren
-type O (blauw) - temperatuur 50.000 K (kelvin)
-type B (blauw) - temp. 33.000 K
-type A (wit) - temp. 11.000 K

Gele of oranje, zonachtige sterren
-type F (wit) - temp. 8000 K
-type G (geel) - temp. 6000 K (bijvoorbeeld de zon)
-type K (oranje) - temp. 5000 K (bijvoorbeeld Dubhe, alpha Ursae Majoris)

Koele, rode sterren
-type M (rood) - temp. 3600 K

Het systeem van Annie Jump Cannon is nog altijd in gebruik.
En ze was doof.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 11 mei 2016 @ 08:41:54 #13
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_162083940
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:06 schreef schrijfveer het volgende:
Oh, en probeer het een beetje ontopic te houden en wees aardig voor elkaar :*
Dat dus. Zie net de laatste posts in het vorige topic en dat gehakketak op elkaar is nergens voor nodig. Negeren is natuurlijk een optie, maar dat zijn notes ook.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_162098570
Het vorige topic is sinds Kees Momma op TV was, de beste reden een autisme diagnose geheim te houden :)
  woensdag 11 mei 2016 @ 20:33:04 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_162099020

Op dit moment is het toch de man hierboven voor mij.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_162099195
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 20:20 schreef Wayfarer het volgende:
Het vorige topic is sinds Kees Momma op TV was, de beste reden een autisme diagnose geheim te houden :)
Maar Kees is ook wel echt een heel zwaar geval. Op je 50ste het huis uit is wel echt :')

Obama wist ik niet, of had iemand in het vorige topic daar nou iets over gezegd?
  woensdag 11 mei 2016 @ 20:41:29 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_162099320
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 20:37 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Maar Kees is ook wel echt een heel zwaar geval. Op je 50ste het huis uit is wel echt :')

Obama wist ik niet, of had iemand in het vorige topic daar nou iets over gezegd?
Obama is niet autistisch, maar het hoefde toch niet alleen perse autistische mensen te zijn?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_162099342
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 20:41 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Obama is niet autistisch, maar het hoefde toch niet alleen perse autistische mensen te zijn?
True, maar heeft hij een andere stoornis dan? Want daar ging het wel om als ik de OP lees.
pi_162100499
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 20:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[ afbeelding ]

Ik hoop dat je een grap maakt, en dat je massamoordenaars niet werkelijk inspirerend vindt?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 11 mei 2016 @ 21:47:54 #20
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162101896
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 08:26 schreef snakelady het volgende:
Annie Jump Cannon hoort dan natuurlijk ook in het lijstje!

[..]

En ze was doof.
Leuk om eens te zien wat vrouwen allemaal hebben bijdragen aan de wetenschap (daar hoor je zo weinig over).

quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 20:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[ afbeelding ]

Wat voor stoornis heeft Obahama dan ?
pi_162101986
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 20:20 schreef Wayfarer het volgende:
Zou sowieso nooit noodzakelijk moeten zijn zulke belangrijke en elementaire onderdelen van je eigen zijn te moeten afschermen voor de maatschappij (want anders kom je op de brandstapel...of krijg je een andere straf). Het is natuurlijk een absurde en ook beschamende gedachte om een dergelijke samenleving te willen nastreven, niet menswaardig.

Blijkbaar vergeet men waarom homofiele mensen tegenwoordig in Nederland wel voor hun geaardheid mogen uitkomen en wat er met deze mensen gebeurde voordat het maatschappelijk brede draagvlak voor de acceptatie van mensen die op deze wijze anders zijn dan de norm.

En met dat laatste gezegd hebbende, wil ik graag Alan Turing voordragen. Hielp tijdens de 2e wereldoorlog de Duitse militaire codes te kraken en stond aan de vooravond van de computer.
Maar omdat hij ook homofiel was en mensen het niet konden pruimen dat hij zich niet aan de norm van die dag kon aanpassen (en nu weten we dat dit onmogelijk of op z'n minst ondoenlijk is), moest hij chemische castratie ondergaan en pleegde enkele jaren later zelfmoord (tenzij hij die cyanide per ongeluk had ingenomen, maar wie gelooft dat nou)

Een ander voorbeeld zou zijn Galileo Galilei en deze is ook wel wrang. Zijn denkbeelden waren heel goed doordacht, maar omdat deze denkbeelden anders waren dan wat toen de norm was, heeft hij in zijn leven flink veel weerstand gehad. Wat hij ook was, hij was duidelijk een genie, maar de manier waarop hij problemen oploste en vooral ook hoeveel hij de diepte in ging, dat is een eigenschap die ik meer bij autisten zie (waarmee ik (als disclaimer) niet wil beweren dat hij dat wellicht ook daadwerkelijk was, want dat kan ik niet weten met wat ik nu over hem weet).

edit:
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:47 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Leuk om eens te zien wat vrouwen allemaal hebben bijdragen aan de wetenschap (daar hoor je zo weinig over).
Het was dan ook niet de norm dat vrouwen mannentaken mochten doen en door die weerstand zijn er van de vele talenten maar relatief weinig overgebleven. Ben blij dat vrouwen hierin tegenwoordig ook meer bewegingsruimte hebben.

Heb een edit gedaan, want sloot ook goed aan bij de rest van deze post.
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:32:54 #22
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162104112
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:50 schreef magnetronkoffie het volgende:

En met dat laatste gezegd hebbende, wil ik graag Alan Turing voordragen. Hielp tijdens de 2e wereldoorlog de Duitse militaire codes te kraken en stond aan de vooravond van de computer.
Maar omdat hij ook homofiel was en mensen het niet konden pruimen dat hij zich niet aan de norm van die dag kon aanpassen (en nu weten we dat dit onmogelijk of op z'n minst ondoenlijk is), moest hij chemische castratie ondergaan en pleegde enkele jaren later zelfmoord (tenzij hij die cyanide per ongeluk had ingenomen, maar wie gelooft dat nou)

Oke, dit moet ik gewoon even vertellen omdat het gewoon te vreemd is, ik vroeg mijn man of hij van Alan Turning heeft gehoord, hij keek mij heel vreemd aan en zei ''Ja, ik ben nu over hem aan het lezen''
We zaten dus toevallig op twee verschillende sites te lezen over dezelfde man. :P
pi_162104399
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:32 schreef snakelady het volgende:

[..]

Oke, dit moet ik gewoon even vertellen omdat het gewoon te vreemd is, ik vroeg mijn man of hij van Alan Turning heeft gehoord, hij keek mij heel vreemd aan en zei ''Ja, ik ben nu over hem aan het lezen''
We zaten dus toevallig op twee verschillende sites te lezen over dezelfde man. :P
Sorry, was vergeten dat je me dat gevraagd hebt (ik klik altijd fok weg zodra ik je binnen hoor komen, verrassing! :D :P ).
pi_162105154
quote:

[..]

Zou sowieso nooit noodzakelijk moeten zijn zulke belangrijke en elementaire onderdelen van je eigen zijn te moeten afschermen voor de maatschappij (want anders kom je op de brandstapel...of krijg je een andere straf). Het is natuurlijk een absurde en ook beschamende gedachte om een dergelijke samenleving te willen nastreven, niet menswaardig.

Blijkbaar vergeet men waarom homofiele mensen tegenwoordig in Nederland wel voor hun geaardheid mogen uitkomen en wat er met deze mensen gebeurde voordat het maatschappelijk brede draagvlak voor de acceptatie van mensen die op deze wijze anders zijn dan de norm.
Zucht daar gaan we weer. Ik heb het nergens over brandstapels etc. gehad. Het ging mij er meer om dat het vorige topic het algehele beeld van autisme niet bepaald ten goede kwam, net als na de documentaire van Kees Momma. Maar zo erg is het niet eigenlijk, het zal toch nooit duidelijk zijn wat het echt is dat autisme. daar is deze diagnose veels te breed en vaag voor geworden. Ook geen probleem met brandstapels dus, het hun en wij is een illusie in deze :)
  woensdag 11 mei 2016 @ 23:10:12 #25
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_162105785
quote:

Het was dan ook niet de norm dat vrouwen mannentaken mochten doen en door die weerstand zijn er van de vele talenten maar relatief weinig overgebleven. Ben blij dat vrouwen hierin tegenwoordig ook meer bewegingsruimte hebben.

Heb een edit gedaan, want sloot ook goed aan bij de rest van deze post.
Ik bedoelde het nu. Vaak hoor je alleen maar berichten over wetenschappers zoals Stephen Hawkings of Neil Degrasse Tyson en eigenlijk nooit iets over de prestaties van vrouwelijke wetenschappers.
pi_162105867
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 23:10 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Ik bedoelde het nu. Vaak hoor je alleen maar berichten over wetenschappers zoals Stephen Hawkings of Neil Degrasse Tyson en eigenlijk nooit iets over de prestaties van vrouwelijke wetenschappers.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de huidige wetenschap sowieso een minder hoge pet op heb...

Maar gelukkig hoeven mensen geen wetenschapper te zijn om anderen te inspireren :).
  woensdag 11 mei 2016 @ 23:21:15 #27
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162106125
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Sorry, was vergeten dat je me dat gevraagd hebt (ik klik altijd fok weg zodra ik je binnen hoor komen, verrassing! :D :P ).
Je Nederlands is dan ineens enorm goed! :P
pi_162106721
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 23:21 schreef snakelady het volgende:

[..]

Je Nederlands is dan ineens enorm goed! :P
Ik ben dan wel met jou getrouwd, maar ga voor m'n gevoel toch elke dag weer een beetje vreemd met mijn dinnetje "Google" die mij elke keer trouw met vertalen helpt.
sorry ;(
  woensdag 11 mei 2016 @ 23:46:11 #29
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162106898
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 23:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ben dan wel met jou getrouwd, maar ga voor m'n gevoel toch elke dag weer een beetje vreemd met mijn dinnetje "Google" die mij elke keer trouw met vertalen helpt.
sorry ;(
Het is je vergeven! :P
pi_162107117
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 23:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het is je vergeven! :P
Nou, als dit geen cyberneukeh wordt vannacht 8-)

-Hou eens op met dat sneue gesneer naar moderatie-

Kan verder niet op andere namen komen (behalve dan Stephen Hawking), heb er al een paar genoemd vandaag.

[ Bericht 10% gewijzigd door Copycat op 12-05-2016 11:24:18 ]
  donderdag 12 mei 2016 @ 10:49:15 #31
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_162112814
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:12 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik hoop dat je een grap maakt, en dat je massamoordenaars niet werkelijk inspirerend vindt?
Nee, ik maak geen grap. Maar ik vind hem niet inspirerend omdat hij een "massamoordenaar" is.
  donderdag 12 mei 2016 @ 12:32:04 #32
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162115683
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 10:49 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Nee, ik maak geen grap. Maar ik vind hem niet inspirerend omdat hij een "massamoordenaar" is.
Ik had hem ook liever nog wat langer als president gezien!
  vrijdag 13 mei 2016 @ 08:31:13 #33
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_162145290
En opgeruimd. Houd het on-topic.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')