abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7030498
Ik word zo langzamerhand wel enigzins ziek van de misverstanden, die hieromtrent heersen.
Binnenkort een langer stuk (ik moet nu naar een borrel ), maar kan iemand alvast de vraag beantwoorden?
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_7030599
Een Jood volgens mij.... maar dat is hetzelfde
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_7030618
Nee, hij was in ieder geval voor 1/4 jood. Dacht voor 3/4 Christen (volgens zijn definitie dan)

[Dit bericht is gewijzigd door duvelBE op 27-11-2002 22:01]

People spend money they dont have, to buy things they dont want, to impress people they dont like
pi_7030646
Hij was niet Joods, en een 3/4 Christen bestaat niet.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_7030651
volgens mij was het een Palestijn... of verwar ik hem nu met Jezus?
pi_7030683
het was toch een Duitser
It's no use crying over spilt milk... Unless that was Jack Bauer's milk. Oh you are so screwed.
pi_7030697
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:01 schreef Dethroned het volgende:
het was toch een Duitser
Oostenrijker, toch?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_7030709
Nogal een domme vraag.
Tuurlijk niet dwaas, hoe kan een Christen nou Joden doden? :S
Hij was wel zelf half-joods, maar als je oprecht Christen bent, dan moord je niet. Major d0h
  woensdag 27 november 2002 @ 22:02:13 #9
13328 SirPsycho
No, I expect you to die
pi_7030710
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:00 schreef SportsIllustrated het volgende:
hij had wel joods bloed
pi_7030720
Hiler keek naar de religie van de voorouders om te kijken of iemand een Jood was. Op het moment dat je vader (of moeder) jood was, was je voor 1/2 jood. Op het moment dat je opa of oma jood was , ben je voor jood. enz...
People spend money they dont have, to buy things they dont want, to impress people they dont like
pi_7030730
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:02 schreef RedVisioN het volgende:
met een schietgeweer
quote:
maar als je oprecht Christen bent, dan moord je niet. Major d0h

[Dit bericht is gewijzigd door hyperfuzz op 27-11-2002 22:04]

yankee charlie dinges
pi_7030756
En hij was ook nog eens een buitenechtelijk kind... hoe ironisch...
pi_7030831
in elk geval: hij was alles behalve koosjer
pi_7030856
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:01 schreef Dethroned het volgende:
het was toch een Duitser
De nationaliteit vaniemand hoeft niet iets over zijn/ haar geloof / religie te vertellen... Dat zijn twee verschillende dingen.
Ik ben Nederlander... geen Christen...
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_7030897
Ja hij was een christen. En na verloop van tijd (toen de machtswaanzin compleet was) zag hij zich ook als de messias.

Overigens had hij idd ook Joods bloed. Dat betekent nog niet dat je geen christen bent. Iemand vermoord hebben, idem.

[url=http://gene.wins.uva.nl/~mmeijer/mousecat.html]Icon in het groot[/url]
pi_7030923
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:08 schreef VlasBaard het volgende:
Ja hij was een christen. En na verloop van tijd (toen de machtswaanzin compleet was) zag hij zich ook als de messias.

Overigens had hij idd ook Joods bloed. Dat betekent nog niet dat je geen christen bent. Iemand vermoord hebben, idem.

En hoe kom je daarbij?
Overigens bestaat Joods bloed helemaal niet.
pi_7030967
Wat bedoel je met Joods bloed?
pi_7031028
hitler had een sterke voorliefde voor esoterische zaken en geloofde in het paranormale.
in die zin is hij christelijk gezien dus zelfs een heiden.
verder scheen hij kunst, met name van fantastische oorsprong,te verzamelen.
that's all i know.
pi_7031176
quote:
Nogal een domme vraag.
Hij was wel zelf half-joods, maar als je oprecht Christen bent, dan moord je niet. Major d0h
Behalve natuurlijk in een oorlog... Dan mag het natuurlijk wel
Er zijn ook oprechte Christenen die in staat om te moorden hoor. (en dat ook doen dan)
pi_7031192
His father, Alois, was born in 1837. He was the illegitimate son of Maria Anna Schicklgruber and her unknown mate, which may have been someone from the neighborhood or a poor millworker named Johann Georg Hiedler. It is also remotely possible Adolf Hitler's grandfather was Jewish.

http://www.historyplace.com/worldwar2/riseofhitler/born.htm

http://www.historyplace.com/worldwar2/riseofhitler/

woensdag 27 november 2002 @ 22:23:12 #21
21157 sioux_
lost in space
pi_7031265
waarom bestaat het hebben van Joods bloed nou weer niet? je kan geen Christen-bloed hebben, maar de Joden zijn gewoon een volk hoor.
  donderdag 28 november 2002 @ 03:29:03 #22
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_7035292
quote:
"Christianity is an invention of sick brains,"

Adolf Hitler, 13 December 1941.

"So it's not opportune to hurl ourselves now into a struggle with the Churches. The best thing is to let Christianity die a natural death,"

Adolf Hitler, 14 October 1941.

Hitler was absoluut geen Christen, hij beschouwde het christendom als vloek voor de mensheid omdat het de zwakkeren koesterde en daarmee het mensenras vervuilde doordat het onzuivere elementen in stand hield..
Hij zag wel de macht van het christendom en het potentieel ervan als politiek manipulatie middel en heeft het dus ook zo misbruikt..

maar hij was ook niet echt een atheist..

Zijn oma zou een dienstmeid zijn geweest in het huis van Baron Rothschild.
Hitlers Vader zou het onechtelijke kind zijn van die oma en Baron Rothschild ..

Hitler heeft de geboorte plaats van zijn voorouders in Oosterrijk volledig laten vernietigen incl de graven, om zijn werkelijke afkomst te verhullen.

Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  donderdag 28 november 2002 @ 04:06:01 #23
40940 overkijkend
Dan maar ff zó posten...
pi_7035420
quote:
Op woensdag 27 november 2002 21:55 schreef SportsIllustrated het volgende:
Ik word zo langzamerhand wel enigzins ziek van de misverstanden, die hieromtrent heersen.
Binnenkort een langer stuk (ik moet nu naar een borrel ), maar kan iemand alvast de vraag beantwoorden?
JA !
Overzichie is geband :(
  donderdag 28 november 2002 @ 16:20:39 #24
3542 Gia
User under construction
pi_7042962
Is het niet zo dat je jood bent als je moeder jood is?
Jood worden kan geloof ik niet, maar volgens mij was hitler Jood.
En christen.

Maar geen erg goede.

pi_7043049
quote:
Op donderdag 28 november 2002 16:20 schreef Gia het volgende:
Is het niet zo dat je jood bent als je moeder jood is?
Jood worden kan geloof ik niet, maar volgens mij was hitler Jood.
En christen.

Maar geen erg goede.

Ja, Joodse tradities schrijven voor dat het Jodendom van moeder op kind overgaat. Je kan dus nooit voor de helft of een kwart Jood zijn. Het is kwestie van issiejut of issiejutniet? Het is altijd wat verwarrend omdat met Jodendom zowel het ras als het geloof wordt aangeduid. Voor geloof geldt natuurlijk ook dat je dat niet voor de helft of een kwart kan zijn, dus dat is dan wel weer logisch.

edit: typo

Slaapt winter
en zomer
  donderdag 28 november 2002 @ 16:33:45 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_7043246
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:09 schreef SportsIllustrated het volgende:
Overigens bestaat Joods bloed helemaal niet.
...jawel hoor! Door jaren van gedwongen binnen de eigen groep leven hebben de Joden de enige aanspraak op een eigen ras of bloed (mits er natuurlijk zoiets bestaat inderdaad). Vrijwel alle 'volbloed' Joden hebben namelijk helemaal geen vol bloed maar de cikkelsel anemie. Waarschijnlijk heeft dit in het verleden evolutionair een voordeel betekent op de andere Joden tijdens bijvoorbeeld malaria uitbraken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 28 november 2002 @ 17:53:20 #27
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_7044823
Hitler had geen Joods bloed, dat is een gerucht.

Volgens de "geruchten" is er ooit eens een slippertje geweest in zijn familie.... maarja of dat waar is? dat is nooit aangetoond.

Hij is verder van huis uit Christelijk opgevoed maar niet erg streng heb ik eens gelezen, hij is op latere leeftijd waarschijndelijk het christendom een beetje (bewust?)vergeten.

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_7045328
quote:
Op donderdag 28 november 2002 17:53 schreef BAZZA het volgende:
Hitler had geen Joods bloed, dat is een gerucht.

Volgens de "geruchten" is er ooit eens een slippertje geweest in zijn familie.... maarja of dat waar is? dat is nooit aangetoond.

Hij is verder van huis uit Christelijk opgevoed maar niet erg streng heb ik eens gelezen, hij is op latere leeftijd waarschijndelijk het christendom een beetje (bewust?)vergeten.

Van huis uit was hij officieel katholiek, maar hitler zelf heeft daar nooit invulling aangegeven. Dat Hitler joods "bloed" had is echt een gerucht idd. Er zijn ook nog sterke aanwijzingen dat Hitler van jongs af aan al met antisemitische ideen rondliep. Zelf zegt hij dat die gevoelens pas in Wenen bij hem opkwamen, zoals het ook in de boekjes staat.
Bron: "hitlers mein kampf" Werner Maser.
pi_7046178
Nu heb ik nog altijd geen argument gehad dat aantoont dat Hitler een Christen was...
pi_7046909
quote:
Op donderdag 28 november 2002 19:19 schreef SportsIllustrated het volgende:
Nu heb ik nog altijd geen argument gehad dat aantoont dat Hitler een Christen was...
Wat er niet is kun je niet krijgen.
pi_7062347
Hitler was Christen (Protestants geloof ik), en zijn oma was Joods...

Zoek anders een in de bibliotheek... er is een boek over de pastor van Hitler... ben de naam even kwijt...

De nieuwe muziekwebsite --> Edim.nl
pi_7062440
Volgens mij was hij tegen godsdienst (?!)

Lijkt me een beetje hypocriet om dan zelf Christelijk te zijn...

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_7062482
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 16:39 schreef sweek het volgende:
Volgens mij was hij tegen godsdienst (?!)

Lijkt me een beetje hypocriet om dan zelf Christelijk te zijn...

Klopt niet, hij was alleen tegen het Jodendom (en tegen de Islam)...
pi_7062672
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 16:41 schreef Teijeextra het volgende:

[..]

Na wat Googelen moet ik je gelijk geven...

[quote]Hitler seeking power, wrote in Mein Kampf. "... I am convinced that I am acting as the agent of our Creator. By fighting off the Jews. I am doing the Lord's work." Years later, when in power, he quoted those same words in a Reichstag speech in 1938.

(bron)

Maar het echt aanmoedigen dee hij nou ook weer niet, toch?

Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_7062698
quote:
Op woensdag 27 november 2002 21:58 schreef Mirage het volgende:
Een Jood volgens mij.... maar dat is hetzelfde
Nee, dat is het niet
Whatever..
"Don't be upset, it was a mercy killing" 8-)
pi_7062745
quote:
Op donderdag 28 november 2002 03:29 schreef Fonkmeistah het volgende:
"Christianity is an invention of sick brains,"
Adolf Hitler, 13 December 1941.

"So it's not opportune to hurl ourselves now into a struggle with the Churches. The best thing is to let Christianity die a natural death,"

Adolf Hitler, 14 October 1941.

Dit spreekt die quotes van mij erg tegen... Heb je een bron?
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_7062976
quote:

[..]

Na wat Googelen moet ik je gelijk geven...

[quote]Hitler seeking power, wrote in Mein Kampf. "... I am convinced that I am acting as the agent of our Creator. By fighting off the Jews. I am doing the Lord's work." Years later, when in power, he quoted those same words in a Reichstag speech in 1938.

Dit komt niet van mij, hoor...
pi_7063212
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 17:09 schreef Teijeextra het volgende:

[..]

Dit komt niet van mij, hoor...

Zeg ik dat?
Ik geef je alleen gelijk dat Hitler Christen was, nav dat stukje...
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_7073907
Ik zou toch niet graag publieke toespraken van Hitler als letterlijke waarheid aannemen...
  zondag 1 december 2002 @ 04:52:30 #40
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_7082559
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 16:55 schreef sweek het volgende:
Dit spreekt die quotes van mij erg tegen... Heb je een bron?
Table Talk
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  zondag 1 december 2002 @ 05:05:34 #41
15923 Sh4keM
aei gamisu
pi_7082648
het was toch een swahilli???
pi_7083165
quote:
Nee, hij was expliciet geen christen, hij was een occultist.

De sprookjes over de Joodse afstamming van Adolf Hitler zijn al diverse malen weerlegd. Hitler had geen Joodse moeder of oma of wat dan ook. Al was het alleen al omdat geen van zijn familieleden ooit in aanraking was gekomen met een jood.

Volgens dat boek 'Hitler's Table Talk' : 'The heaviest blow that ever struck humanity was the coming of Christianity'. Dan gaat hij verder over hoe het net als het Bolsjewisme een uitvinding van de Joden is geweest. Een en ander lijkt me niet helemaal te rijmen met een diepervaren christendom.

[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 01-12-2002 09:02]

pi_7083679
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:02 schreef duvelBE het volgende:
Hiler keek naar de religie van de voorouders om te kijken of iemand een Jood was. Op het moment dat je vader (of moeder) jood was, was je voor 1/2 jood. Op het moment dat je opa of oma jood was , ben je voor jood. enz...
bullshit. iedereen die maar enigszins joodse voorouders had was volgens hem jood genoeg om afgemaakt te worden. maar eigenlijk ben je alleen jood als je meoder dat is. anders niet.

ik denk dat de vraag die meneer topicstarter alleen beantwoord kan worden als je 'christen' iets exacter definieert.

Overall beste user 2022 zondag 1 december 2002 @ 16:22:32 #44
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_7087091
quote:
Z'n moeder was joods, dus hij was jood.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 1 december 2002 @ 19:00:18 #45
30105 Johnny_Walker
Face the emperor
pi_7089442
quote:
Op zondag 1 december 2002 16:22 schreef Ulx het volgende:

[..]

Z'n moeder was joods, dus hij was jood.

Zijn moeder was geen jood, grote onzin. Ik heb laatst nog het boek "Hitlers mein kampf" gelezen, een boek van Werner Maser dat de persoon Hitler volledig analyseerd en ook dit soort misstanden uit de weg ruimt. En diezelfde schrijver heeft nu een boek over Goring klaar dat ook al alom geloofd word. Ik heb een betrouwbare bron...jij ook?
pi_7089679
quote:
Op zondag 1 december 2002 19:00 schreef Johnny_Walker het volgende:

[..]

Zijn moeder was geen jood, grote onzin. Ik heb laatst nog het boek "Hitlers mein kampf" gelezen, een boek van Werner Maser dat de persoon Hitler volledig analyseerd en ook dit soort misstanden uit de weg ruimt. En diezelfde schrijver heeft nu een boek over Goring klaar dat ook al alom geloofd word. Ik heb een betrouwbare bron...jij ook?

Ik denk dat Ulx een grapje maakt.
Overigens is dat inderdaad een goed boek.
  zondag 1 december 2002 @ 19:14:36 #47
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_7089699
Oostenrijk?
iig verre van een Christen
852002IWASTHERE
  Overall beste user 2022 zondag 1 december 2002 @ 19:18:15 #48
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_7089763
quote:
Op zondag 1 december 2002 19:13 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Ik denk dat Ulx een grapje maakt.

Nope, een vergissing. Zijn vader was vermoedelijk een onecht kind van Maria Schiklgruber en de zoon van de joodse familie waarvoor zij werkte.

Pa veranderde op 40jarige leeftijd zijn naam van Schiklgruber in Hitler. Maar goed ook, Heil Schiklgruber klinkt voor geen meter tensltte.

Hitler is overigens RK gedoopt.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 1 december 2002 @ 23:35:24 #49
14827 Kogando
Modelprutser
pi_7094671
Het is in ieder geval wel zo dat de regels tegen de Joden van de nazi's veel overeen kwamen met de regels tegen de Joden van Luther. Die dacht namelijk dat de Joden een straf moesten krijgen voor wat ze Jezus aangedaan hadden...
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  zondag 1 december 2002 @ 23:44:37 #50
27439 tRiZzZ
Nederlander
pi_7094834
quote:
Op woensdag 27 november 2002 22:00 schreef SportsIllustrated het volgende:
hij was zeker 1/4 jood!
God Made Grass Man Made Booze Who Do You Trust?
pi_7094899
quote:
Op zondag 1 december 2002 23:44 schreef tRiZzZ het volgende:

[..]

hij was zeker 1/4 jood!

Je bent jood of je bent het niet.
pi_7098893
quote:
Op zondag 1 december 2002 08:53 schreef HiZ het volgende:
Volgens dat boek 'Hitler's Table Talk' : 'The heaviest blow that ever struck humanity was the coming of Christianity'. Dan gaat hij verder over hoe het net als het Bolsjewisme een uitvinding van de Joden is geweest. Een en ander lijkt me niet helemaal te rijmen met een diepervaren christendom.
Echter in Mein Kampf spreekt hij van een Christelijke noodzaak om zich van de Joden te ontdoen. Sweek haalde eerder in dit topic al bepaalde kwoots aan uit Mein Kampf waarin hij dat beschrijft. Echter, Hitler was net als Marx sterk van mening dat de kerk de mensen onder de duim hield en probeerde daar dus iets aan te doen. Je moet ook niet vergeten dat Hitler uit was op een totalitaire staat en daar paste de kerk als machthebber niet tussen. Hij was niet niet tegen het christendom als geloof maar tegen de kerk en haar gezag. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat Hitler een haat-liefde verhouding had met het Christendom.

Maar Hitler was wel degelijk een Christen. In prive-kringen sprak regelmatig over het geloof en over zijn eigen invullig daaraan. Het is tegenwoordig ook geen geheim meer dat Hitler zich ook bezighield met 'het occulte', maar deze fascinatie van Hitler daarover word echter behoorlijk overdreven. Veel verhalen die daarover verteld worden berusten op speculatie en op zaken die volledig verzonnen zijn.

Omdat Hitler zo'n publiek figuur was en boeken heeft geschreven is het niet zo'n kunst om aan quotes te komen:

quote:
Adolf Hitler, in a speech delivered April 12, 1922, and published in "My New Order":

My feeling as a Christian points me to my Lord and Savior as a fighter. It points me to the man who once in loneliness, surrounded only by a few followers, recognized these Jews for what they were and summoned men to fight against them and who, God's truth! was greatest not as a sufferer but as a fighter.

In boundless love as a Christian and as a man I read through the passage which tells us how the Lord at last rose in His might and seized the scourge to drive out of the Temple the brood of vipers and adders. How terrific was his fight against the Jewish poison.

Today, after two thousand years, with deepest emotion I recognize more profoundly than ever before the fact that it was for this that He had to shed his blood upon the Cross.

As a Christian I have no duty to allow myself to be cheated, but I have the duty to be a fighter for truth and justice...

And if there is anything which could demonstrate that we are acting rightly, it is the distress that daily grows. For as a Christian I have also a duty to my own people. And when I look on my people I see them work and work and toil and labor, and at the end of the week they have only for their wages wretchedness and misery.

When I go out in the morning and see these men standing in their queues and look into their pinched faces, then I believe I would be no Christian, but a very devil, if I felt no pity for them, if I did not, as did our Lord two thousand years ago, turn against those by whom today this poor people are plundered and exploited.

pi_7100159
Dit is echt niet te geloven. Hitler probeert aan de macht te komen in een nog overwegend Christelijk Duitsland, en probeert zichzelf dus als een echt Christen af te schilderen, en het wordt nog voor wáár aangenomen ook.
Het betreft hier een man, die nota bene een speciaal minister voor leugens aan heeft gesteld; die notoir onbetrouwbaar was; die de meest fanatiek anti-Christelijke elementen in zijn aanhang opnam; die zijn hele beweging met heidense filosofie en heidense symbolen toerustte; maar zodra hij, om het Duitse volk voor zich te winnen, voorwendt een Christen te zijn, wordt dat voetstoots aangenomen.
pi_7100371
quote:
Op maandag 2 december 2002 12:26 schreef SportsIllustrated het volgende:
Dit is echt niet te geloven. Hitler probeert aan de macht te komen in een nog overwegend Christelijk Duitsland, en probeert zichzelf dus als een echt Christen af te schilderen, en het wordt nog voor wáár aangenomen ook.
Het betreft hier een man, die nota bene een speciaal minister voor leugens aan heeft gesteld; die notoir onbetrouwbaar was; die de meest fanatiek anti-Christelijke elementen in zijn aanhang opnam; die zijn hele beweging met heidense filosofie en heidense symbolen toerustte; maar zodra hij, om het Duitse volk voor zich te winnen, voorwendt een Christen te zijn, wordt dat voetstoots aangenomen.
Zei Hitler niet: "The great masses of the people... will more easily fall victims to a big lie than a small one."?
pi_7100540
quote:
Op maandag 2 december 2002 12:26 schreef SportsIllustrated het volgende:
Natuurlijk deugde de man niet. Maar het is wel erg gemakkelijk om te stellen dat het maar een groot toneelstukje was dat hij opvoer. Punt is dat zijn filosofie voor een groot deel is opgebouwd op zijn invulling van het christendom. Uit dagboeken van verschillende mensen uit zijn omgeving blijkt ook dat Hitler regelmatig over het geloof sprak. Je kan moeilijk stellen dat deze prive-gesprekken die pas tientallen jaren na dato publiekelijk zijn gemaakt bedoelt waren voor propaganda-doeleinden. En zoals ik al eerder zei, het occulte in zijn leven word ook wel erg overdreven.
  maandag 2 december 2002 @ 12:51:34 #56
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_7100567
Hitler verdiend imho niet eens een topic hier
852002IWASTHERE
pi_7100621
quote:
Op maandag 2 december 2002 12:51 schreef F1908 het volgende:
Hitler verdiend imho niet eens een topic hier
Hitler verdient dat wel degelijk.
pi_7100696
quote:
Op maandag 2 december 2002 12:49 schreef nikk het volgende:

[..]

Natuurlijk deugde de man niet. Maar het is wel erg gemakkelijk om te stellen dat het maar een groot toneelstukje was dat hij opvoer. Punt is dat zijn filosofie voor een groot deel is opgebouwd op zijn invulling van het christendom. Uit dagboeken van verschillende mensen uit zijn omgeving blijkt ook dat Hitler regelmatig over het geloof sprak. Je kan moeilijk stellen dat deze prive-gesprekken die pas tientallen jaren na dato publiekelijk zijn gemaakt bedoelt waren voor propaganda-doeleinden. En zoals ik al eerder zei, het occulte in zijn leven word ook wel erg overdreven.

Maar ik zie echt niet in waarom een toespraak uit 1922 en een uit 1938 dan aan zouden moeten tonen dat hij een Christen was.

Zijn invulling van het Christendom was heel wat anders dan het orthodoxe Christendom. Zo verstond Himmler onder 'Positief Christendom' het vernietigen van het Christelijk geloof.
Waarom zou het occulte overdreven zijn, maar zijn 'Christelijk geloof' niet? Hij koos louter pre- Christelijke symbolen uit voor zijn levenswerk.

pi_7100811
Ik snap deze hele discussie niet echt... Velen proberen aan te tonen dat Hitler zoveel procent joods en zoveel procent christelijk was. Wat allemaal gebaseerd is op onbewijsbare geruchten. Er hing een waas van verzinsels en verdichtingen rond Hitlers afstamming en verleden, omdat hij 1. er zelf niet trots op was en 2. het moeilijk is te onderzoeken. Maar ik denk dat de discussie eerder moet zijn: Hitler was christelijk opgevoed, al deed hij er als een goed katholiek niet veel mee, hoe kon hij zulke verschrikkelijke dingen doen? En op zich is dit een vrij naïeve vraag... Hoezo kunnen christenen geen verschrikkelijke dingen doen? Opgeteld nl. bij een antisemitisme dat vooral in Duitsland, Polen en Rusland van geloofswege al vanaf eind 19de eeuw sowieso een antisemitisme was dat in het teken stond van Endlösung"... (zie Goldhagen)... Hitler was niet bijzonder wat dat betreft. Hij was ook niet de eerste, immers in Polen en Rusland werden om de haverklap pogroms gehouden. Hij was alleen de eerste die zulke pogroms op grote schaal en industrieel aanpakte...
I´m back.
pi_7100910
quote:
Op maandag 2 december 2002 12:59 schreef SportsIllustrated het volgende:
Maar ik zie echt niet in waarom een toespraak uit 1922 en een uit 1938 dan aan zouden moeten tonen dat hij een Christen was.
Of iemand daadwerkelijk geloofd of niet is nooit hard te maken. Echter het punt dat hij zich veelvuldig heeft uitgelaten over het geloof (zowel publiekelijk als prive), zijn jodenhaat een oorsprong vind (althans, die hij toedicht aan) het christendom, en verder ook het sociale karakter van zijn filosofie toeschrijft aan het christendom, kan je wel opmaken dat hij wel degelijk een gelovige christen was
quote:
Zijn invulling van het Christendom was heel wat anders dan het orthodoxe Christendom. Zo verstond Himmler onder 'Positief Christendom' het vernietigen van het Christelijk geloof.
Waarom zou het occulte overdreven zijn, maar zijn 'Christelijk geloof' niet? Hij koos louter pre- Christelijke symbolen uit voor zijn levenswerk.
Hij probeerde zich ook te ontdoen van het Joodse karakter van het Christendom. Verder is er over het occulte in zijn leven bar weinig gevonden en word veel daarvan ook in een wat vreemd daglicht gesteld. Feit is dat Hitler uit was op een autarkische staat, en daarbij zocht hij een eigen identiteit voor 'de Duitser' en die vond hij in de 'Germaan'. Het is toch ook op z'n minst vreemd te noemen dat wanneer Hitler daadwerkelijk zo gefixeerd was op het occultisme dat er slechts enkele expedities hebben plaatsgevonden om de waarheid van oude Germaanse mythologien te onderzoeken?
pi_7100938
quote:
Op maandag 2 december 2002 13:08 schreef Ryan3 het volgende:
Ik snap deze hele discussie niet echt... Velen proberen aan te tonen dat Hitler zoveel procent joods en zoveel procent christelijk was. Wat allemaal gebaseerd is op onbewijsbare geruchten. Er hing een waas van verzinsels en verdichtingen rond Hitlers afstamming en verleden, omdat hij 1. er zelf niet trots op was en 2. het moeilijk is te onderzoeken. Maar ik denk dat de discussie eerder moet zijn: Hitler was christelijk opgevoed, al deed hij er als een goed katholiek niet veel mee, hoe kon hij zulke verschrikkelijke dingen doen? En op zich is dit een vrij naïeve vraag... Hoezo kunnen christenen geen verschrikkelijke dingen doen? Opgeteld nl. bij een antisemitisme dat vooral in Duitsland, Polen en Rusland van geloofswege al vanaf eind 19de eeuw sowieso een antisemitisme was dat in het teken stond van Endlösung"... (zie Goldhagen)... Hitler was niet bijzonder wat dat betreft. Hij was ook niet de eerste, immers in Polen en Rusland werden om de haverklap pogroms gehouden. Hij was alleen de eerste die zulke pogroms op grote schaal en industrieel aanpakte...
Precies, zelfs op de dag van vandaag worden er in delen van Polen en Rusland Joden op verschrikkelijke wijze behandeld door de orthodoxe christenen.
pi_7100981
Over het occultisme en Hitler: ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar na de vlucht van occultist Hess naar Engeland wilde Hitler niets meer weten van alles wat met het, sowieso door hem met argusogen bekeken, occultisme te maken had. Himmler kon er onverdroten mee verder gaan, omdat het Nazirijk een chaotische bende was waarbij op den duur niemand precies wist wat de ander deed, inclusief Hitler...
I´m back.
pi_7104760
Er is een docu die al een paar keer bij Discovery uitgezonden is over het "geloof" van Hitler. Die man bedacht eigenlijk zijn eigen geloof met veel bijgeloof, symbolen en voorspellingen. Het bevatte elementen uit de mythologie, bijbel en ga zo maar door. Voor de specifieke details raad ik je aan om die band te zoeken. Moet vast wel in de bieb te vinden zijn. Suc6!
pi_7105537
quote:
Op maandag 2 december 2002 16:44 schreef Catya het volgende:
Er is een docu die al een paar keer bij Discovery uitgezonden is over het "geloof" van Hitler. Die man bedacht eigenlijk zijn eigen geloof met veel bijgeloof, symbolen en voorspellingen. Het bevatte elementen uit de mythologie, bijbel en ga zo maar door. Voor de specifieke details raad ik je aan om die band te zoeken. Moet vast wel in de bieb te vinden zijn. Suc6!
Hitler en zijn stroming zijn typisch voorbeelden van ecclectisme ofwel idd een samengeraapt zootje... Toch is er geen directe reden om aan te nemen dat Hitler daadwerkelijk voor de volle 100% geloofde in al die germaanse en occulte waanzin. En zeker niet na het vertrek van Hess (stond trouwens in het boek "Hess" van Picknett, Prince en Prior)... Zoals alle kul en symboliek van de nazi's was het een "means to an end", waarmee in dit geval Himmler wel serieus aan de haal ging... Er is voor de rest imo geen reden om niet aan te nemen dat Hitler zelf gewoon, zoals veel van zijn tijdgenoten die aldus waren opgevoed, een knipperlichtrelatie had met het RK-geloof...
I´m back.
pi_7107918
quote:
Op maandag 2 december 2002 16:44 schreef Catya het volgende:
De documentaire die je aanhaalt had ook wel een erg hoog 'tabloid'-gehalte. Ik heb de desbetreffende documentaire een flinke tijd terug gezien, veel verhalen en speculatie maar nergens echt concrete voorbeelden of bewijs voor het punt dat Hitler zich richtte op het occultisme. Historici hebben dan ook gehakt gemaakt van deze uitzending.
pi_7110523
quote:
Op maandag 2 december 2002 13:15 schreef nikk het volgende:

[..]

Of iemand daadwerkelijk geloofd of niet is nooit hard te maken. Echter het punt dat hij zich veelvuldig heeft uitgelaten over het geloof (zowel publiekelijk als prive), zijn jodenhaat een oorsprong vind (althans, die hij toedicht aan) het christendom, en verder ook het sociale karakter van zijn filosofie toeschrijft aan het christendom, kan je wel opmaken dat hij wel degelijk een gelovige christen was
[..]

Hij probeerde zich ook te ontdoen van het Joodse karakter van het Christendom. Verder is er over het occulte in zijn leven bar weinig gevonden en word veel daarvan ook in een wat vreemd daglicht gesteld. Feit is dat Hitler uit was op een autarkische staat, en daarbij zocht hij een eigen identiteit voor 'de Duitser' en die vond hij in de 'Germaan'. Het is toch ook op z'n minst vreemd te noemen dat wanneer Hitler daadwerkelijk zo gefixeerd was op het occultisme dat er slechts enkele expedities hebben plaatsgevonden om de waarheid van oude Germaanse mythologien te onderzoeken?

Maar tegelijk steunde hij wel de Nationale Kerk, die het Christendom uit Duitsland wilde weren als zijnde on-Germaans.
Kershaw heeft in ieder geval geconcludeerd dat hij niet gelovig was.

Bovendien stamt dat anti-semitisme volgens mij eerder uit de 'bent u blond en blauw-ogig? Dan loopt u gevaa' blaadjes dan uit het Christelijk geloof. Ik bedoel nu zijn bewuste antisemitisme, niet de schandalige uitspraken uit de Katholieke eredienst.

pi_7119355
quote:
Op maandag 2 december 2002 21:41 schreef SportsIllustrated het volgende:
Maar tegelijk steunde hij wel de Nationale Kerk, die het Christendom uit Duitsland wilde weren als zijnde on-Germaans.
Kershaw heeft in ieder geval geconcludeerd dat hij niet gelovig was.
Van de Nationale Kerk heb ik nog niet gehoord. Wel weet ik dat Hitler geenzins van plan was om de kerk als instituut teveel invloed te laten uitoefenen. Zoals ik al eerder schreef, Hitler was eerder tegen de kerk dan het Christendom.
quote:
Bovendien stamt dat anti-semitisme volgens mij eerder uit de 'bent u blond en blauw-ogig? Dan loopt u gevaa' blaadjes dan uit het Christelijk geloof. Ik bedoel nu zijn bewuste antisemitisme, niet de schandalige uitspraken uit de Katholieke eredienst.
Ach, anti-semitisme is geen uitvinding van Hitler of nazi-Duitsland. Ik stel daarom ook niet dat Hitler's aversie voor de Joden uitsluitend berust op het geloof, het is echter wel een onderdeel daarvan.
pi_7119950
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 11:38 schreef nikk het volgende:

[..]

Van de Nationale Kerk heb ik nog niet gehoord. Wel weet ik dat Hitler geenzins van plan was om de kerk als instituut teveel invloed te laten uitoefenen. Zoals ik al eerder schreef, Hitler was eerder tegen de kerk dan het Christendom.
[..]

Ach, anti-semitisme is geen uitvinding van Hitler of nazi-Duitsland. Ik stel daarom ook niet dat Hitler's aversie voor de Joden uitsluitend berust op het geloof, het is echter wel een onderdeel daarvan.

Ik zal het vanavond even opzoeken aangezien ik de precieze citaten niet bij de hand heb, maar de Nationale kerk wilde onder andere de bijbel verbieden, en het kruis vervangen door de swastika.
pi_7123913
Dit zijn enkele artikelen van de Nationale Rijkskerk, tijdens de oorlog opgesteld door Rosenberg;

5.De Nationale Kerk is vastbesloten onherroepeijk een einde te maken aan de uitheemse, buitenlandse Christelijke geloven die in Duitsland zijn geimporteerd in het fatale jaar 800.

7.De Nationale Kerk kent geen schriftgeleerden, geen dominees, geen kapelaans en geen priesters; alleen de sprekers van het Nationale Rijk zullen er het woord voeren.

13. De Nationale Kerk eist de onmiddellijke stopzetting van de uitgave en verspreiding van de Bijbel in Duitsland.

18.De Nationale Kerk zal van zijn altaren alle kruisbeelden, bijbels en afbeeldingen van heiligen verwijderen.

19. Op de altaren mag niets anders aanwezig zijn dan Mein Kampf (voor het Duitse volk en dus voor God het heiligste aller boeken) en links van het altaar een zwaard.

30.Op de dag van stichting moet het Christelijk kruis verwijderd worden van alle kerken, kathedralen en kapellen...en vervangen worden door het enige onoverwinbare symbool, de swastika.

pi_7128680
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 16:04 schreef SportsIllustrated het volgende:
Dit zijn enkele artikelen van de Nationale Rijkskerk, tijdens de oorlog opgesteld door Rosenberg;

5.De Nationale Kerk is vastbesloten onherroepeijk een einde te maken aan de uitheemse, buitenlandse Christelijke geloven die in Duitsland zijn geimporteerd in het fatale jaar 800.

7.De Nationale Kerk kent geen schriftgeleerden, geen dominees, geen kapelaans en geen priesters; alleen de sprekers van het Nationale Rijk zullen er het woord voeren.

13. De Nationale Kerk eist de onmiddellijke stopzetting van de uitgave en verspreiding van de Bijbel in Duitsland.

18.De Nationale Kerk zal van zijn altaren alle kruisbeelden, bijbels en afbeeldingen van heiligen verwijderen.

19. Op de altaren mag niets anders aanwezig zijn dan Mein Kampf (voor het Duitse volk en dus voor God het heiligste aller boeken) en links van het altaar een zwaard.

30.Op de dag van stichting moet het Christelijk kruis verwijderd worden van alle kerken, kathedralen en kapellen...en vervangen worden door het enige onoverwinbare symbool, de swastika.

Ah, thanx.

Zoals je ziet hebben de maatregelen een nogal totalitair karakter. Elke vorm van macht of invloed van de kerk moest worden uitgeband. Net als Marx was Hitler van mening dat de kerk de mens zwak hield, dat verklaart ook de laatste maatregel.

pi_7130253
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 20:43 schreef nikk het volgende:

[..]

Ah, thanx.

Zoals je ziet hebben de maatregelen een nogal totalitair karakter. Elke vorm van macht of invloed van de kerk moest worden uitgeband. Net als Marx was Hitler van mening dat de kerk de mens zwak hield, dat verklaart ook de laatste maatregel.

Oh, totalitair zijn ze zeker.
Maar ik zou ze toch ook vrij anti-Christelijk noemen.

Nu liet Hitler Rosenberg wel vaker enigzins begaan, maar hij was bij mijn weten noga in zijn schik met deze voorstellen- hij wilde alleen wachten tot de oorlog afgelopen was.

pi_7130595
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 22:06 schreef SportsIllustrated het volgende:
Oh, totalitair zijn ze zeker.
Maar ik zou ze toch ook vrij anti-Christelijk noemen.

Nu liet Hitler Rosenberg wel vaker enigzins begaan, maar hij was bij mijn weten noga in zijn schik met deze voorstellen- hij wilde alleen wachten tot de oorlog afgelopen was.

Ik denk daar tpch anders over. Ik heb eerder het idee dat Hitler het nazisme wildde vermengen met het Christendom.
pi_7181051
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 22:24 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik denk daar tpch anders over. Ik heb eerder het idee dat Hitler het nazisme wildde vermengen met het Christendom.

Maar je kunt toch moeilijk twee dingen met elkaar vermengen, als vijf van je naaste medewerkers net een einde hebben gemaakt aan één van die twee zaken?
pi_7242566
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 16:22 schreef SportsIllustrated het volgende:
Maar je kunt toch moeilijk twee dingen met elkaar vermengen, als vijf van je naaste medewerkers net een einde hebben gemaakt aan één van die twee zaken?
Ze probeerden ook geen einde te maken aan het Christendom, alleen de machtspositie van de kerk. Daarnaast was het de bedoeling om de identiteit van de Duitser te veranderen in de Germaan in plaats van de Christen. Dat betekende niet dat het geloof afgeschaft moest worden. Verder is het juist van belang wanneer je 2 filosofieen met elkaar probeert te vermengen dat je bepaalde kenmerken van de een probeert weg te halen.

BTW, heb je misschien een link naar een site of een ISBN nummer van een boek wat de Nationale Kerk betreft? Heb zelf enkele boeken in mijn persoonlijke bibliotheek over Hitler en nazi Duitsland, maar heb tot nu toe niets kunnen vinden over deze Nationale Kerk.

pi_7243896
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 12:24 schreef nikk het volgende:

[..]

Ze probeerden ook geen einde te maken aan het Christendom, alleen de machtspositie van de kerk. Daarnaast was het de bedoeling om de identiteit van de Duitser te veranderen in de Germaan in plaats van de Christen. Dat betekende niet dat het geloof afgeschaft moest worden. Verder is het juist van belang wanneer je 2 filosofieen met elkaar probeert te vermengen dat je bepaalde kenmerken van de een probeert weg te halen.

BTW, heb je misschien een link naar een site of een ISBN nummer van een boek wat de Nationale Kerk betreft? Heb zelf enkele boeken in mijn persoonlijke bibliotheek over Hitler en nazi Duitsland, maar heb tot nu toe niets kunnen vinden over deze Nationale Kerk.

Ik geloof dat er wat in Kershaw over staat.
Ik heb het zelf uit William Shirer, Opkomst en ondergang van het derde rijk.

Ik blijf het een rare woordkeuze vinden; '' een einde maken aan'' als je niet vastbesloten bent om ergens een einde aan te maken.
Bovendien zijn dit geheime plannen, opgesteld door hoge leiders, en niet zomaar een propagandapraatje voor het volk.

[Dit bericht is gewijzigd door SportsIllustrated op 10-12-2002 13:41]

pi_10956574
Jaja, hij was Christen (hoewel hij zijn geloof wel zo wist aan te passen dat het allemaal mocht wat hij deed). Er is zelfs een boek geschreven over de ... ehhh... priester (dacht ik) van Hitler...
  zondag 8 juni 2003 @ 02:49:29 #77
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_10958817
Hitler geloofde volgens mij meer in een soort occultisme/bijgeloof ed dan in het christendom.
Tsja .....
  zondag 8 juni 2003 @ 10:10:05 #78
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_10960100
Kunnen we het er niet op houden dat Hitler gewoon katholiek (vermoed ik, gezien hij uit Beieren-Oostenrijk komt) opgevoed is, maar zelf niet praktiserend was?

Ik moet ineens aan Rudolf Steiner denken. Zou Hitler banden gehad hebben met de antroposofische gemeenschap? Dat maffe occultisme van hem past er prima bij.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 27 juli 2003 @ 16:57:28 #79
17865 SportsIllustrated
The fightingest.
pi_12048359
Dit is trouwens een interessante vondst:

http://www.federalobserver.com/archive.php?aid=1468

pi_12057384
quote:

[..]

Klopt niet, hij was alleen tegen het Jodendom (en tegen de Islam)...

Hitler was niet tegen de Islam.
  maandag 28 juli 2003 @ 10:18:41 #81
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_12061927
quote:
Op zondag 1 december 2002 23:44 schreef tRiZzZ het volgende:

[..]

hij was zeker 1/4 jood!

En waar haal je die onzin vandaan?

Je bent volgens de joodse wetten pas écht joods als je een joodse moeder hebt. En besides, 1/4, 1/8 jood bestaat niet. Dat hebben de nazi's in het leven geroepen om zo nog meer joden te kunnen deporteren.

Hitler en een joodse achtergrond. Gebasseerd op geruchten en pure nonsens

'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')