quote:
Op zaterdag 7 mei 2016 13:51 schreef Ratelbak het volgende:[..]
De afwachtende houding heeft dus niets met de relatie an sich te maken, maar als mijn vriendin nu nog geen toekomstbeeld heeft, dan kan ik daar echt niet zomaar iets aan veranderen. Dan is het dus óf accepteren (en genieten van 't moment en de toekomst afwachten) of ermee ophouden.
ik heb gewoon gereageerd op de woorden die je zelf koos en nu weer kiest...
jij stelt uiteindelijk de prioriteiten en kennelijk ben je ook niet zo overtuigd van de keuze voor een gezamelijke toekomst dat je ook de consequenties aanvaard als zij dat niet kan bieden.
de optie van het 'ermee ophouden' sluit je kennelijk categorisch uit (is ook merkbaar uit je reacties in dit topic), enkel het 'toekomst afwachten' is kennelijk jouw keuze... zoals zij het jou oplegt en ondanks dat jijzelf wat anders wil...
je stelt jouw keuze ondergeschikt aan haar keuze; zij bestemt jullie relatie op dat punt, zonder veel rekening te houden met jou
Je bent zelfs 'al blij dat jullie nu nog bij elkaar zijn'
Op mij werkt je argumentatie echter allerminst erg 'overtuigend' dat jullie die toekomst samen hebben... Dat ligt niet enkel aan wat zij verteld, maar evengoed hoe je zelf spreekt over jullie relatie. Het werkt niet alsof dat een 'samen' is, eerder dat het 'nog niet definitief uitgegaan is'
Als je altijd maar moet 'werken' aan je relatie en moet hopen op een 'ooit' waarin het misschien zo wordt als jij zou willen, betekent dat evengoed dat je relatie dat nu niet is.
Het lijkt me lastig te stellen dat een relatie echt goed wordt als deze vooral bestaat uit het doorgaan van zoveel en zo diep mogelijke dalen en problemen.
Dat een relatie aan is 'omdat hij ook allang eerder uitgegaan had kunnen zijn'
Overigens; Ik zeg nergens dat je nu gelijk maar je relatie geheel moet opgeven.
Hooguit je eigen opstelling eens overdenken waarbij het 'ophouden geen optie is', maar dat juist een optie is die je ook zelf serieus moet afwegen en voor jezelf ook duidelijk hebben waarom je daarvoor _nu_ niet kiest... en wanneer het voor jou 'over' is.
Ook aan je vriendin kan het misschien goed zijn dat je haar ook duidelijk laat merken dat jij niet _alles_ met je laat doen...
Of bv duidelijk maken dat je ook niet door nóg een dal wil gaan, maar eerder gewoon gelukkig met iemand zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25