gogosweden | dinsdag 3 mei 2016 @ 14:34 |
Goedenmiddag! De laatste tijd komt er een piepend geluid bij mijn linkervoorwiel weg. Dit geluid komt pas als de auto een stukje gereden heeft en word erger desto langer je rijd (tot een bepaald punt). Het geluid word minder als ik een klein beetje links stuur, en erger als ik naar rechts stuur, hoewel dit niet altijd zo is. Als ik tijdens het rijden de rem een heel klein beetje indruk stopt het geluid ook, waarna het weer begint als ik de rem loslaat. Na een stukje rijden (40 km) heb ik beide voorwielen gevoeld. Bij het rechtervoorwiel die niet piept zijn de bouten die het wiel vasthouden warm, dat je net je vingers er tegen kan houden zonder dat het zeer doet. De naaf in het wiel is lauwwarm. Het linkervoorwiel die dus wel piept zijn de bouten en de naaf beiden zo warm dat je je vingers er maar een paar seconden op kan houden zonder dat het pijn doet. Ik dacht dus dat het de lager zou kunnen zijn maar volgens mijn hynes boek zitten er " The bearing is a sealed, pre adjusted and pre lubricated double row roller type, and is intended to last the cars entire service life without maintenance or attention." Dus nu de vraag, is het de rem of is het het lager? En is dit eventueel zelf te fixen voor een half competente diy gozer? Hoe? Auto is een Skoda Felicia Combi 1.3liter lxi met bouwjaar 1998 en voorwielaandrijving. | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 3 mei 2016 @ 14:42 |
Piepend geluid is volgens mij meestal de rem. Dus misschien dat je blokjes een beetje aanlopen (wat vaak zo is overigens) en dat geeft dan een piep. De huidige remmen piepen volgens mij ook sneller. Heb namelijk een nieuw setje op m'n BMW en die piepen eigenlijk altijd (wel alleen bij remmen). En heb ze netjes ingeremd. Lagers geven volgens mij meer een bonkend geluid dan piepend. | |
Fer | dinsdag 3 mei 2016 @ 15:59 |
Remklauw die niet goed vrijkomt? | |
Pizza_Boom | dinsdag 3 mei 2016 @ 16:12 |
Remklauw? Aandrijfas? En ja, die kan piepen als de neten als ie niet lekker met smering zit. | |
RijstNatie | dinsdag 3 mei 2016 @ 16:14 |
ik denk draagarmrubber | |
Sounddragon | dinsdag 3 mei 2016 @ 17:46 |
Auto opkrikken tot het wiel vrij is, voelen of er speling in het lager zit door te voelen boven/onder. Speling in de stuurrichtingen en niet boven/onder is stuurmechaniek. Boven/onder is lager. Als je het wiel een slinger geeft hoor je een kapot lager ook brommen. Een aanlopende rem kan ook, maar je verhaal doet vermoeden dat het een lager is. Owja.. Fabrikanten die zeggen dat dingen de levensduur van de auto mee gaan, lullen uit hun nek. | |
gogosweden | woensdag 4 mei 2016 @ 13:31 |
Hoe check je die remklauw, en het belangrijkste, hoe krijg ik die dan weer los? Maar dat verklaart het verschil in warmte tussen links en rechts niet, plus dat dit gepiep afhandelijk is van de snelheid ![]() Zal vandaag even kijken, hoe klinkt zo'n kapot lager dan? Brommen zegt me niet zo veel ![]() | |
boegschroef | woensdag 4 mei 2016 @ 14:11 |
Door deze 2 regels zeg ik: aanlopende rem. Waarschijnlijk een randje op de remblokken of een piston in de klauw die niet meer helemaal terugtrekt. Als dit al eventjes het geval is zal je het ook aan de blokken kunnen zien. 1 van de blokken zal waarschijnlijk verder of schuin afgesleten zijn. | |
Pizza_Boom | woensdag 4 mei 2016 @ 17:07 |
Opkrikken, wiel eraf en voelen hoeveel weerstand je voelt met draaien. In principe, het kost wat kracht, maar moet je je zuiger en glijbussen met de hand kunnen indrukken(tenzij het een draaisysteem is). Als je remklauw vast zit is het afhankelijk van wat er loos is hoe je hem los krijgt. | |
Hyaenidae | woensdag 4 mei 2016 @ 17:24 |
Zijn die (graf)bakken ook met AWD geleverd dan? | |
gogosweden | woensdag 4 mei 2016 @ 18:17 |
Ok, lager is het niet, kan het wiel geen mm verplaatsen als ik mijn handen op 6 en 12 uur heb. Op 3 en 9 uur is er een beetje speling maar dan draait het stuur ook mee, dus dat zit wel goed denk ik. De rem daarintegen maakt wat gerommel, en als de auto uit is (zonder rembekrachtiging dus) beweegt de klauw helemaal niet. Draait de motor dan wil de klauw een beetje bewegen, maximaal een millimeter. Als ik daarna de remschijf wil draaien zit hij vast. Sla ik met een rubberhamer op de klauw kan ik de schijf weer bewegen, maar je hoort dat hij aanloopt ergens. Zover ik kon zien is het klosje aan de buitenkant van het wiel tegen de schijf aan, het andere klosje is een halve millimeter daar van af. De vraag is, hoe los ik dit op? | |
Fer | woensdag 4 mei 2016 @ 18:25 |
Nieuwe klauw of reviseren of schoonmaken | |
Breaker.Faker | woensdag 4 mei 2016 @ 18:53 |
Het is je remklauw wat niet vrij komt waardoor je rem aanloopt. Je kan kijken of je remklauw kan schoon maken heb dit zelf ook gehad schoon gemaakt en toen deed alles het weer. Dit is zelf een apk afkeur en zal er niet langer mee rijden. | |
gogosweden | woensdag 4 mei 2016 @ 18:59 |
Hoe maak je die klauw schoon? Brake cleaner fluid er op spuiten of is daar een speciaal techniekje voor? | |
ColtZ40 | woensdag 4 mei 2016 @ 19:07 |
Breng maar naar de garage..... Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. In ieder geval de remblokken eruit halen en de klauw schoon maken met een staalborstel. Invetten met kopervet en weer in elkaar zetten. | |
gogosweden | woensdag 4 mei 2016 @ 19:15 |
ik heb het gewoon nooit eerder gedaan, zelfde geval was met schokbrekers + veren achter maar dat fixte ik ook zonder problemen ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 5 mei 2016 @ 00:50 |
Of de slang is inwendig defect | |
gogosweden | donderdag 5 mei 2016 @ 00:54 |
hoe controleer ik dat? Ik heb een video gemaakt van de remklauw terwijl iemand op de rem pompt, kan dat eventueel helpen? | |
gogosweden | donderdag 5 mei 2016 @ 01:09 |
-tihi- [ Bericht 98% gewijzigd door gogosweden op 05-05-2016 01:42:51 ] | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 5 mei 2016 @ 01:21 |
Wat wil je laten zien. Ga naar een garage. Je praat over remmen! | |
gogosweden | donderdag 5 mei 2016 @ 01:30 |
kijk, ik weet hoe remmen werken, ik heb ze alleen nooit "zien" werken zonder wiel er op, in die video, werkt de rem zoals het hoort, of kan je duidelijk zien dat er iets mis is (wat?) Garage ga ik liever niet naartoe omdat ik het meeste op die kar gewoon lekker zelf fix. Moet alleen wel weten wat er dus loos is, zodat ik straks niet die hele remklauw vervang als het genoeg is om de blokjes en die glijdingen te vervangen. Remschijven + blokjes moet ik sowieso doen binnenkort, maar ik spreid de kosten liever wat uit. | |
Pizza_Boom | donderdag 5 mei 2016 @ 01:52 |
Remschijven en blokken doe je altijd samen in 1x. Zo te zien aan de roestvorming op je schijf heb je last van een vastzittende cilinder of geleidebus. Dat zit niet in de blokken of glijpennen van de blokken, dat zit echt in je klauw zelf. Kijk eens naar je zuiger. Hoe ziet die eruit? Hoe dik zijn je blokken? Ik heb zelf eens gehad dat een redelijke klauw opeens ging vastzitten. Bleken de blokjes zo ver op te zijn, dat ie niet lekker meer kon glijden op zijn geleidebussen. Die liepen vast in de rubbers. Blokjes vervangen en het ging weer. Ik vind je filmpje nog steeds nogal nikszeggend. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 5 mei 2016 @ 09:31 |
Als je weet hoe ze werken dan weet je ook hoe je er diagnose aan moet stellen | |
gogosweden | donderdag 5 mei 2016 @ 11:38 |
Dankjewel voor je hulp man echt. Voel je je nou goed? Beetje tegen iemand die om hulp vraagt zeggen dat hij de pot op kan zodat jij je beter voelt? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 5 mei 2016 @ 11:45 |
Nee, ik wijs met de neus op de feiten. | |
gogosweden | donderdag 5 mei 2016 @ 15:57 |
Probleem gevonden Zonet even de klauw losgeschroefd om de blokjes te controlleren, kon dat kenkerding niet van de blokjes loskrijgen omdat er roest etc tussen zat (iemand een tip hoe ik dat fix?) maar controlleerde de glijbanen en de onderste (juist die zonder een rubbertje ![]() Zal morgen even langs de autozaak om zo'n nieuwe glijdschroef te halen en wat kopervet. Dan werken de remmen weer met een beetje mazzel ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 5 mei 2016 @ 17:03 |
Had ik ook niet gezegd ofzo hoor... ![]() | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 00:55 |
Dankjewel man, gelukkig is dit een goedkope fix. Heb jij nog een tip hoe ik die oude geleidebus er uit kan krijgen zonder de hele pin stuk te slaan met een hamer? Hoe krijg ik de remblokjes los trouwens? Die zitten zeg maar vastgekoekt in de klauw. | |
Fer | vrijdag 6 mei 2016 @ 01:37 |
Met een stukje schuurpapier? | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 01:55 |
om die blokjes los te krijgen? Ik krijg de klauw niet eens van de schijf af omdat die blokjes mee willen zegmaar | |
vannelle | vrijdag 6 mei 2016 @ 02:07 |
Die blokjes zitten dan ook geborgd in de klauw, met schuifpennetjes als het een oudere auto is of doordat het blokje uitsteeksels heeft die in uitsparingen van de klauw vallen. En in beide gevallen zou dat niet uit moeten maken als je de remzuigers naar binnen werkt, met of zonder blokken. Het buitenste randje van je remschijf is nl. een stukje dikker dan de rest en dáár moeten de blokjes ook overheen kunnen. Dus druk eerst alles maar eens terug nu het weer gangbaar is en probeer nog maar eens. En ik durf het bijna niet te vragen maar als je de klauw er af wil halen, heb die die wel los gemaakt? | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:01 |
Glijbouten vervangen maar probleem nog niet opgelost, ik denk dat ik de hele klauw moet vervangen ![]() | |
bokkepoot | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:22 |
Ja, redelijk simpel. Wel even ontluchten en remvloeistof aanvullen | |
vannelle | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:28 |
Moet ie wel eerst z'n klauw er af kunnen krijgen (zie zijn eerdere post) Wat je ook nog kunt proberen is, als je de klauw er af hebt, de zuigertjes iets naar buiten persen en opschuren met scotch brite. Meestal is vuil of roest namelijk de oorzaak van het blijven hangen. | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:39 |
Klauw heb ik er af gekregen na wat brake cleaner op de achterkant van de blokjes te doen. Krijg ik die zuiger er wel weer in als ik hem naar buiten druk? Ik moet morgen 200km karren met dat ding en dat doe ik liever met een rem die een beetje aanloopt, dan een rem die niet werkt | |
vannelle | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:46 |
Als de zuiger er uit komt wil ie er ook weer in. (Sommigen moeten draaiend terug) Kijk alleen wel uit dat je de zuiger er niet compleet uit perst, laat voor de zekerheid 1 remblokje zitten als je gaat persen of probeer de zuiger die soepel gaat tegen te houden. Maar eerlijk gezegd: Als je morgen 200 km moet rijden zou ik hier nog even mee wachten tot de auto wat langer stil kan staan. Stel dát je een zuiger er per ongeluk helemaal uit perst is het allemaal aardig wat meer werk... | |
Sounddragon | vrijdag 6 mei 2016 @ 16:20 |
Dit wordt lachen, popcorn in de aanslag, alles. TS: het is een gesloten systeem; als je dat open maakt ergens (slangetje los, zuiger uit de klauw) en er komt lucht in moet je ontluchten, en dat is niet altijd even simpel. Als je niet weet wat je doet; AFBLIJVEN. | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 16:20 |
Heb het nu lekker inmekaar geschroefd, er is al een verbetering want ik kan nu de klauw naar me toe trekken als hij aanloopt en dan stopt het, dat kon ik niet voordat ik die schroeven vervangde. Denk dat ik binnenkort de hele klauw + schijven + blokjes ga vervangen, rechts remde al beter volgens de apk en de schijf en blokjes links zijn echt bagger. Gelijk hele remsysteem voor dus maar vervangen op de remklauw rechts na ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:36 |
Als je rem aanloopt (en hij was al heet had je het over) dan zou ik hem laten staan. Remmen worden dan zo heet dat e.e.a. of gaat faden of je remmen aan de kook gaan (zeker met oudere remvloeistof). Dan heb je ook geen remkracht meer. Sowieso iets erin laten zitten, dan komt de zuiger er (meestal) niet uit. Bij klauwen reviseren ook een blokje hout erin voordat je perslucht op de klauw zet, anders krijg je de zuiger om je oren. Terugsteken is niet heel veel werk (meestal), maar wel even techniek. Maar TS, hoe zijn je rubbers op beide klauwen? Zit er roest op de punten waar het moet bewegen of niet? Het kan lonend zijn om een revisieset te halen en de klauwen te reviseren. Houdt er rekening mee dat als je een klauw vervangt, je remslang ook los moet kunnen komen van je remleiding, de kans dat deze op exact dezelfde manier weer pas komt te zitten, is klein en een knik in je remslang wil je niet. | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:48 |
Heb nu een stukje gereden met dat ding in verschillende snelheid, en het lijkt me dat het probleem opgelost is, het linkerwiel was nu kouder dan het rechterwiel na een ritje. Remvloeistof is 1.5 jaar geleden vernieuwd dus dat zit wel goed denk ik. Neem voor de zekerheid een paar liter water mee dat ik m kan koelen mocht het te warm worden. Rubbers rond de zuiger van de klauw zijn nog heel, maar de binnenkant van de zuiger (die is hol aan 1 kant) is wel roestig. Heb gehoord dat de remslang loskrijgen het moeilijkste is van het vervangen van een klauw. Heb je daar nog trucjes voor? | |
Pizza_Boom | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:51 |
Dat werkt dus niet. Vanaf welke kant? Remklauw krijg je wel los. Andere kant is problematischer. Tip: - Geen steeksleutel gebruiken, maar een slangensleutel (die is aan 5 kanten gesloten en kant 6 is deels open, waardoor je hem op de slang krijgt. Als het zooitje dol is, kan je namelijk zagen. | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:54 |
Remklauw kant, denk dat ik de slang aan de andere kant lekker laat zitten, zodat ik die slang kan hergebruiken, of is dat een no-go? | |
Pizza_Boom | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:57 |
Heb je gelezen wat ik in mijn vorige post schreef. De kans dat die los moet, is erg groot, want de kans dat je nieuwe klauw identiek getapt is, en dus de slang kan blijven zitten, is niet groot. En met een geknikte/getwiste slang wil je niet rijden. | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:32 |
oh zo bedoelde je dat, daar moet ik overheen gelezen hebben. Dan kan ik dus net zo goed een nieuwe slang halen, dan heb je niet dat die oude over 2 jaar stuk gaat. | |
Pizza_Boom | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:34 |
Waarom zou de oude stuk gaan? | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:34 |
TS denkt dat ie het weet. Hij negeerd juist de personen die er verstand van hebben. Gelukkig woont ie verder weg ![]() | |
gogosweden | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:42 |
Ik vraag gewoon man, ik snap ook wel dat het een gesloten systeem is, dat lucht in je remmen een no-go is, en dat ontluchten een beetje een kutklusje is, ik zeg niet dat ik een expert ben, maar om nou te zeggen dat ik nergens verstand van heb is een beetje overdreven. Het is een oude kutkar, die goedkoop in de belasting is, en ik studeer dus heb niet veel geld, ik leer liever wat klusjes te doen op deze wagen en bespaar er gelijk wat geld mee, dan dat ik alles maar laat doen door iemand en er niets van leer, plus dat ik dan ook eigenlijk geen geld heb voor de kar. Bepaalde dingen kloot ik niet mee, en dat is wielinstelling, en alles in de motor op kleppen, bougies en olie na. Grotere dingen als de remcylinder en remvloeistof verversen doe ik ook liever niet zelf, de rest heb ik tot nu toe allemaal zelf gedaan, van het monteren van een trekhaak, tot schokbrekers + veren vervangen achter, ik leer gewoon spelendewijs terwijl ik bezig ben. Als je daar een probleem mee hebt dan klik je maar weg. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 07-05-2016 00:56:07 (Kleine stijlcorrectie.) ] | |
Pizza_Boom | vrijdag 6 mei 2016 @ 22:55 |
Want je wilt zeggen dat ik er geen verstand van heb? Ik ken zijn auto niet, maar zo'n beetje alles wat ik aan mijn eerste auto kon vervangen, heb ik wel in mijn handen gehad. Remvoeringen achter, remklauwen, koppakking, koppeling, distributieriem, accu, tellerhuis, draagarmen... Goed, ik ben geen pro zoals jij, die alles met zijn ogen dicht doet en alleen aan de auto kan ruiken welk merk, type en uitvoering er staat, maar toch. Ik weet wat een werk het is om een koppakking te vervangen, ik weet wat je moet doen om steekassen te vervangen, ik weet hoe een koppeling eruit ziet en hoe zwaar een versnellingsbak is, om maar wat te noemen. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 6 mei 2016 @ 23:28 |
Wat is het eerste woord van mijn eerste zin in je quote? | |
Pizza_Boom | zaterdag 7 mei 2016 @ 00:05 |
Je tweede zin: "Hij negeert juist de personen die er verstand van hebben.", impliceert dat TS wel reageert op mensen die er geen verstand van hebben. | |
Sounddragon | zaterdag 7 mei 2016 @ 00:53 |
Spelenderwijs leren hoe je je remmen moet onderhouden, lijkt me niet helemaal the way to go. ![]() De rest van de werkzaamheden die je noemt kan ik me nog wel enigszins in vinden, maar met je remmen ga je niet een beetje 'aanklooien'. Als je dat wilt leren zou ik op zoek gaan naar ieand die het kan, en de goede gereedschappen ter beschikking heeft, en dan ga je onder zijn supervisie op je gemakkie de boel uit elkaar trekken, dán ben je goed bezig. Je hebt het niet alleen over je eigen veiligheid, maar ook die van anderen. Denk ik dan. | |
gogosweden | zaterdag 7 mei 2016 @ 22:51 |
Update, vandaag 460km gereden en rem heeft geen enkele keer aangelopen, lekker ritje, wielbouten waren lauwwarm na 150km in 110rijden, perfect gefixt dus. Als ik eens wat tijd en geld over heb (voor de APK) even nieuwe schijven + blokjes er op doen, schijf linksvoor is wat raar gesleten nu hij aanliep, maar alles remt verder nog goed. Enorm bedankt voor de hulp iedereen! | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:08 |
Als jij dat zo leest, soit. |