Hoe check je die remklauw, en het belangrijkste, hoe krijg ik die dan weer los?quote:Op dinsdag 3 mei 2016 16:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Remklauw? Aandrijfas? En ja, die kan piepen als de neten als ie niet lekker met smering zit.
Maar dat verklaart het verschil in warmte tussen links en rechts niet, plus dat dit gepiep afhandelijk is van de snelheidquote:
Zal vandaag even kijken, hoe klinkt zo'n kapot lager dan? Brommen zegt me niet zo veelquote:Op dinsdag 3 mei 2016 17:46 schreef Sounddragon het volgende:
Auto opkrikken tot het wiel vrij is, voelen of er speling in het lager zit door te voelen boven/onder. Speling in de stuurrichtingen en niet boven/onder is stuurmechaniek. Boven/onder is lager. Als je het wiel een slinger geeft hoor je een kapot lager ook brommen.
Een aanlopende rem kan ook, maar je verhaal doet vermoeden dat het een lager is.
Owja.. Fabrikanten die zeggen dat dingen de levensduur van de auto mee gaan, lullen uit hun nek.
Door deze 2 regels zeg ik: aanlopende rem. Waarschijnlijk een randje op de remblokken of een piston in de klauw die niet meer helemaal terugtrekt.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 14:34 schreef gogosweden het volgende:
Als ik tijdens het rijden de rem een heel klein beetje indruk stopt het geluid ook, waarna het weer begint als ik de rem loslaat.
Het linkervoorwiel die dus wel piept zijn de bouten en de naaf beiden zo warm dat je je vingers er maar een paar seconden op kan houden zonder dat het pijn doet.
Opkrikken, wiel eraf en voelen hoeveel weerstand je voelt met draaien. In principe, het kost wat kracht, maar moet je je zuiger en glijbussen met de hand kunnen indrukken(tenzij het een draaisysteem is). Als je remklauw vast zit is het afhankelijk van wat er loos is hoe je hem los krijgt.quote:Op woensdag 4 mei 2016 13:31 schreef gogosweden het volgende:
Hoe check je die remklauw, en het belangrijkste, hoe krijg ik die dan weer los?
Zijn die (graf)bakken ook met AWD geleverd dan?quote:Op dinsdag 3 mei 2016 14:34 schreef gogosweden het volgende:
Auto is een Skoda Felicia Combi 1.3liter lxi met bouwjaar 1998 en voorwielaandrijving.
Hoe maak je die klauw schoon? Brake cleaner fluid er op spuiten of is daar een speciaal techniekje voor?quote:Op woensdag 4 mei 2016 18:53 schreef Breaker.Faker het volgende:
Het is je remklauw wat niet vrij komt waardoor je rem aanloopt.
Je kan kijken of je remklauw kan schoon maken heb dit zelf ook gehad schoon gemaakt en toen deed alles het weer. Dit is zelf een apk afkeur en zal er niet langer mee rijden.
Breng maar naar de garage..... Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.quote:Op woensdag 4 mei 2016 18:59 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Hoe maak je die klauw schoon? Brake cleaner fluid er op spuiten of is daar een speciaal techniekje voor?
ik heb het gewoon nooit eerder gedaan, zelfde geval was met schokbrekers + veren achter maar dat fixte ik ook zonder problemenquote:Op woensdag 4 mei 2016 19:07 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Breng maar naar de garage..... Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
In ieder geval de remblokken eruit halen en de klauw schoon maken met een staalborstel. Invetten met kopervet en weer in elkaar zetten.
hoe controleer ik dat?quote:
kijk, ik weet hoe remmen werken, ik heb ze alleen nooit "zien" werken zonder wiel er op, in die video, werkt de rem zoals het hoort, of kan je duidelijk zien dat er iets mis is (wat?)quote:Op donderdag 5 mei 2016 01:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Wat wil je laten zien.
Ga naar een garage. Je praat over remmen!
Remschijven en blokken doe je altijd samen in 1x.quote:Op donderdag 5 mei 2016 01:30 schreef gogosweden het volgende:
Remschijven + blokjes moet ik sowieso doen binnenkort, maar ik spreid de kosten liever wat uit.
Als je weet hoe ze werken dan weet je ook hoe je er diagnose aan moet stellenquote:Op donderdag 5 mei 2016 01:30 schreef gogosweden het volgende:
[..]
kijk, ik weet hoe remmen werken, ik heb ze alleen nooit "zien" werken zonder wiel er op, in die video, werkt de rem zoals het hoort, of kan je duidelijk zien dat er iets mis is (wat?)
Garage ga ik liever niet naartoe omdat ik het meeste op die kar gewoon lekker zelf fix. Moet alleen wel weten wat er dus loos is, zodat ik straks niet die hele remklauw vervang als het genoeg is om de blokjes en die glijdingen te vervangen.
Remschijven + blokjes moet ik sowieso doen binnenkort, maar ik spreid de kosten liever wat uit.
Dankjewel voor je hulp man echt. Voel je je nou goed? Beetje tegen iemand die om hulp vraagt zeggen dat hij de pot op kan zodat jij je beter voelt?quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Als je weet hoe ze werken dan weet je ook hoe je er diagnose aan moet stellen
Nee, ik wijs met de neus op de feiten.quote:Op donderdag 5 mei 2016 11:38 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Dankjewel voor je hulp man echt. Voel je je nou goed? Beetje tegen iemand die om hulp vraagt zeggen dat hij de pot op kan zodat jij je beter voelt?
Dankjewel man, gelukkig is dit een goedkope fix. Heb jij nog een tip hoe ik die oude geleidebus er uit kan krijgen zonder de hele pin stuk te slaan met een hamer? Hoe krijg ik de remblokjes los trouwens? Die zitten zeg maar vastgekoekt in de klauw.quote:
om die blokjes los te krijgen? Ik krijg de klauw niet eens van de schijf af omdat die blokjes mee willen zegmaarquote:
Die blokjes zitten dan ook geborgd in de klauw, met schuifpennetjes als het een oudere auto is of doordat het blokje uitsteeksels heeft die in uitsparingen van de klauw vallen.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 01:55 schreef gogosweden het volgende:
[..]
om die blokjes los te krijgen? Ik krijg de klauw niet eens van de schijf af omdat die blokjes mee willen zegmaar
Ja, redelijk simpel.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 15:01 schreef gogosweden het volgende:
Glijbouten vervangen maar probleem nog niet opgelost, ik denk dat ik de hele klauw moet vervangenis dat een beetje te doen?
Klauw heb ik er af gekregen na wat brake cleaner op de achterkant van de blokjes te doen. Krijg ik die zuiger er wel weer in als ik hem naar buiten druk? Ik moet morgen 200km karren met dat ding en dat doe ik liever met een rem die een beetje aanloopt, dan een rem die niet werktquote:Op vrijdag 6 mei 2016 15:28 schreef vannelle het volgende:
Moet ie wel eerst z'n klauw er af kunnen krijgen (zie zijn eerdere post)
Wat je ook nog kunt proberen is, als je de klauw er af hebt, de zuigertjes iets naar buiten persen en opschuren met scotch brite.
Meestal is vuil of roest namelijk de oorzaak van het blijven hangen.
Als de zuiger er uit komt wil ie er ook weer in. (Sommigen moeten draaiend terug)quote:Op vrijdag 6 mei 2016 15:39 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Klauw heb ik er af gekregen na wat brake cleaner op de achterkant van de blokjes te doen. Krijg ik die zuiger er wel weer in als ik hem naar buiten druk? Ik moet morgen 200km karren met dat ding en dat doe ik liever met een rem die een beetje aanloopt, dan een rem die niet werkt
Heb het nu lekker inmekaar geschroefd, er is al een verbetering want ik kan nu de klauw naar me toe trekken als hij aanloopt en dan stopt het, dat kon ik niet voordat ik die schroeven vervangde. Denk dat ik binnenkort de hele klauw + schijven + blokjes ga vervangen, rechts remde al beter volgens de apk en de schijf en blokjes links zijn echt bagger. Gelijk hele remsysteem voor dus maar vervangen op de remklauw rechts naquote:Op vrijdag 6 mei 2016 15:46 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als de zuiger er uit komt wil ie er ook weer in. (Sommigen moeten draaiend terug)
Kijk alleen wel uit dat je de zuiger er niet compleet uit perst, laat voor de zekerheid 1 remblokje zitten als je gaat persen of probeer de zuiger die soepel gaat tegen te houden.
Maar eerlijk gezegd: Als je morgen 200 km moet rijden zou ik hier nog even mee wachten tot de auto wat langer stil kan staan.
Stel dát je een zuiger er per ongeluk helemaal uit perst is het allemaal aardig wat meer werk...
Als je rem aanloopt (en hij was al heet had je het over) dan zou ik hem laten staan. Remmen worden dan zo heet dat e.e.a. of gaat faden of je remmen aan de kook gaan (zeker met oudere remvloeistof). Dan heb je ook geen remkracht meer.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 15:39 schreef gogosweden het volgende:
Klauw heb ik er af gekregen na wat brake cleaner op de achterkant van de blokjes te doen. Krijg ik die zuiger er wel weer in als ik hem naar buiten druk? Ik moet morgen 200km karren met dat ding en dat doe ik liever met een rem die een beetje aanloopt, dan een rem die niet werkt
Sowieso iets erin laten zitten, dan komt de zuiger er (meestal) niet uit. Bij klauwen reviseren ook een blokje hout erin voordat je perslucht op de klauw zet, anders krijg je de zuiger om je oren.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 15:46 schreef vannelle het volgende:
Als de zuiger er uit komt wil ie er ook weer in. (Sommigen moeten draaiend terug)
Kijk alleen wel uit dat je de zuiger er niet compleet uit perst, laat voor de zekerheid 1 remblokje zitten als je gaat persen of probeer de zuiger die soepel gaat tegen te houden.
Maar eerlijk gezegd: Als je morgen 200 km moet rijden zou ik hier nog even mee wachten tot de auto wat langer stil kan staan.
Stel dát je een zuiger er per ongeluk helemaal uit perst is het allemaal aardig wat meer werk...
Heb nu een stukje gereden met dat ding in verschillende snelheid, en het lijkt me dat het probleem opgelost is, het linkerwiel was nu kouder dan het rechterwiel na een ritje. Remvloeistof is 1.5 jaar geleden vernieuwd dus dat zit wel goed denk ik. Neem voor de zekerheid een paar liter water mee dat ik m kan koelen mocht het te warm worden.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 19:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
, dan komt de zuiger er (meestal) niet uit. Bij klauwen reviseren ook een blokje hout erin voordat je perslucht op de klauw zet, a
Dat werkt dus niet.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 19:48 schreef gogosweden het volgende:
Heb nu een stukje gereden met dat ding in verschillende snelheid, en het lijkt me dat het probleem opgelost is, het linkerwiel was nu kouder dan het rechterwiel na een ritje. Remvloeistof is 1.5 jaar geleden vernieuwd dus dat zit wel goed denk ik. Neem voor de zekerheid een paar liter water mee dat ik m kan koelen mocht het te warm worden.
Vanaf welke kant? Remklauw krijg je wel los. Andere kant is problematischer.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 19:48 schreef gogosweden het volgende:
Heb gehoord dat de remslang loskrijgen het moeilijkste is van het vervangen van een klauw. Heb je daar nog trucjes voor?
Remklauw kant, denk dat ik de slang aan de andere kant lekker laat zitten, zodat ik die slang kan hergebruiken, of is dat een no-go?quote:Op vrijdag 6 mei 2016 19:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat werkt dus niet.
[..]
Vanaf welke kant? Remklauw krijg je wel los. Andere kant is problematischer.
Tip:
- Geen steeksleutel gebruiken, maar een slangensleutel (die is aan 5 kanten gesloten en kant 6 is deels open, waardoor je hem op de slang krijgt. Als het zooitje dol is, kan je namelijk zagen.
Heb je gelezen wat ik in mijn vorige post schreef. De kans dat die los moet, is erg groot, want de kans dat je nieuwe klauw identiek getapt is, en dus de slang kan blijven zitten, is niet groot. En met een geknikte/getwiste slang wil je niet rijden.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 19:54 schreef gogosweden het volgende:
Remklauw kant, denk dat ik de slang aan de andere kant lekker laat zitten, zodat ik die slang kan hergebruiken, of is dat een no-go?
oh zo bedoelde je dat, daar moet ik overheen gelezen hebben. Dan kan ik dus net zo goed een nieuwe slang halen, dan heb je niet dat die oude over 2 jaar stuk gaat.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 19:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Heb je gelezen wat ik in mijn vorige post schreef. De kans dat die los moet, is erg groot, want de kans dat je nieuwe klauw identiek getapt is, en dus de slang kan blijven zitten, is niet groot. En met een geknikte/getwiste slang wil je niet rijden.
TS denkt dat ie het weet. Hij negeerd juist de personen die er verstand van hebben. Gelukkig woont ie verder wegquote:Op vrijdag 6 mei 2016 16:20 schreef Sounddragon het volgende:
Dit wordt lachen, popcorn in de aanslag, alles.
TS: het is een gesloten systeem; als je dat open maakt ergens (slangetje los, zuiger uit de klauw) en er komt lucht in moet je ontluchten, en dat is niet altijd even simpel.
Als je niet weet wat je doet; AFBLIJVEN.
Ik vraag gewoon man, ik snap ook wel dat het een gesloten systeem is, dat lucht in je remmen een no-go is, en dat ontluchten een beetje een kutklusje is, ik zeg niet dat ik een expert ben, maar om nou te zeggen dat ik nergens verstand van heb is een beetje overdreven.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 20:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
TS denkt dat ie het weet. Hij negeerd juist de personen die er verstand van hebben. Gelukkig woont ie verder weg
Want je wilt zeggen dat ik er geen verstand van heb? Ik ken zijn auto niet, maar zo'n beetje alles wat ik aan mijn eerste auto kon vervangen, heb ik wel in mijn handen gehad. Remvoeringen achter, remklauwen, koppakking, koppeling, distributieriem, accu, tellerhuis, draagarmen...quote:Op vrijdag 6 mei 2016 20:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
TS denkt dat ie het weet. Hij negeerd juist de personen die er verstand van hebben. Gelukkig woont ie verder weg
Wat is het eerste woord van mijn eerste zin in je quote?quote:Op vrijdag 6 mei 2016 22:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Want je wilt zeggen dat ik er geen verstand van heb? Ik ken zijn auto niet, maar zo'n beetje alles wat ik aan mijn eerste auto kon vervangen, heb ik wel in mijn handen gehad. Remvoeringen achter, remklauwen, koppakking, koppeling, distributieriem, accu, tellerhuis, draagarmen...
Goed, ik ben geen pro zoals jij, die alles met zijn ogen dicht doet en alleen aan de auto kan ruiken welk merk, type en uitvoering er staat, maar toch. Ik weet wat een werk het is om een koppakking te vervangen, ik weet wat je moet doen om steekassen te vervangen, ik weet hoe een koppeling eruit ziet en hoe zwaar een versnellingsbak is, om maar wat te noemen.
Je tweede zin: "Hij negeert juist de personen die er verstand van hebben.", impliceert dat TS wel reageert op mensen die er geen verstand van hebben.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 23:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Wat is het eerste woord van mijn eerste zin in je quote?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |