abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161896523
Goedenmiddag!

De laatste tijd komt er een piepend geluid bij mijn linkervoorwiel weg. Dit geluid komt pas als de auto een stukje gereden heeft en word erger desto langer je rijd (tot een bepaald punt). Het geluid word minder als ik een klein beetje links stuur, en erger als ik naar rechts stuur, hoewel dit niet altijd zo is.

Als ik tijdens het rijden de rem een heel klein beetje indruk stopt het geluid ook, waarna het weer begint als ik de rem loslaat.

Na een stukje rijden (40 km) heb ik beide voorwielen gevoeld. Bij het rechtervoorwiel die niet piept zijn de bouten die het wiel vasthouden warm, dat je net je vingers er tegen kan houden zonder dat het zeer doet. De naaf in het wiel is lauwwarm.

Het linkervoorwiel die dus wel piept zijn de bouten en de naaf beiden zo warm dat je je vingers er maar een paar seconden op kan houden zonder dat het pijn doet.

Ik dacht dus dat het de lager zou kunnen zijn maar volgens mijn hynes boek zitten er " The bearing is a sealed, pre adjusted and pre lubricated double row roller type, and is intended to last the cars entire service life without maintenance or attention."

Dus nu de vraag, is het de rem of is het het lager? En is dit eventueel zelf te fixen voor een half competente diy gozer? Hoe?

Auto is een Skoda Felicia Combi 1.3liter lxi met bouwjaar 1998 en voorwielaandrijving.
pi_161896673
Piepend geluid is volgens mij meestal de rem. Dus misschien dat je blokjes een beetje aanlopen (wat vaak zo is overigens) en dat geeft dan een piep. De huidige remmen piepen volgens mij ook sneller. Heb namelijk een nieuw setje op m'n BMW en die piepen eigenlijk altijd (wel alleen bij remmen). En heb ze netjes ingeremd.
Lagers geven volgens mij meer een bonkend geluid dan piepend.
pi_161898284
Remklauw die niet goed vrijkomt?
.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2016 @ 16:12:04 #4
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_161898512
Remklauw? Aandrijfas? En ja, die kan piepen als de neten als ie niet lekker met smering zit.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_161898541
ik denk draagarmrubber
Nothing to see here, carry on
  dinsdag 3 mei 2016 @ 17:46:27 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161900560
Auto opkrikken tot het wiel vrij is, voelen of er speling in het lager zit door te voelen boven/onder. Speling in de stuurrichtingen en niet boven/onder is stuurmechaniek. Boven/onder is lager. Als je het wiel een slinger geeft hoor je een kapot lager ook brommen.
Een aanlopende rem kan ook, maar je verhaal doet vermoeden dat het een lager is.

Owja.. Fabrikanten die zeggen dat dingen de levensduur van de auto mee gaan, lullen uit hun nek.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161919900
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 16:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Remklauw? Aandrijfas? En ja, die kan piepen als de neten als ie niet lekker met smering zit.
Hoe check je die remklauw, en het belangrijkste, hoe krijg ik die dan weer los?
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 16:14 schreef RijstNatie het volgende:
ik denk draagarmrubber
Maar dat verklaart het verschil in warmte tussen links en rechts niet, plus dat dit gepiep afhandelijk is van de snelheid :P
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 17:46 schreef Sounddragon het volgende:
Auto opkrikken tot het wiel vrij is, voelen of er speling in het lager zit door te voelen boven/onder. Speling in de stuurrichtingen en niet boven/onder is stuurmechaniek. Boven/onder is lager. Als je het wiel een slinger geeft hoor je een kapot lager ook brommen.
Een aanlopende rem kan ook, maar je verhaal doet vermoeden dat het een lager is.

Owja.. Fabrikanten die zeggen dat dingen de levensduur van de auto mee gaan, lullen uit hun nek.
Zal vandaag even kijken, hoe klinkt zo'n kapot lager dan? Brommen zegt me niet zo veel :@
pi_161920841
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 14:34 schreef gogosweden het volgende:

Als ik tijdens het rijden de rem een heel klein beetje indruk stopt het geluid ook, waarna het weer begint als ik de rem loslaat.

Het linkervoorwiel die dus wel piept zijn de bouten en de naaf beiden zo warm dat je je vingers er maar een paar seconden op kan houden zonder dat het pijn doet.

Door deze 2 regels zeg ik: aanlopende rem. Waarschijnlijk een randje op de remblokken of een piston in de klauw die niet meer helemaal terugtrekt.

Als dit al eventjes het geval is zal je het ook aan de blokken kunnen zien. 1 van de blokken zal waarschijnlijk verder of schuin afgesleten zijn.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  FOK!fotograaf woensdag 4 mei 2016 @ 17:07:40 #9
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_161924197
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 13:31 schreef gogosweden het volgende:
Hoe check je die remklauw, en het belangrijkste, hoe krijg ik die dan weer los?
Opkrikken, wiel eraf en voelen hoeveel weerstand je voelt met draaien. In principe, het kost wat kracht, maar moet je je zuiger en glijbussen met de hand kunnen indrukken(tenzij het een draaisysteem is). Als je remklauw vast zit is het afhankelijk van wat er loos is hoe je hem los krijgt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 4 mei 2016 @ 17:24:47 #10
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_161924458
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 14:34 schreef gogosweden het volgende:
Auto is een Skoda Felicia Combi 1.3liter lxi met bouwjaar 1998 en voorwielaandrijving.
Zijn die (graf)bakken ook met AWD geleverd dan?
pindazakje
pi_161925354
Ok, lager is het niet, kan het wiel geen mm verplaatsen als ik mijn handen op 6 en 12 uur heb. Op 3 en 9 uur is er een beetje speling maar dan draait het stuur ook mee, dus dat zit wel goed denk ik.

De rem daarintegen maakt wat gerommel, en als de auto uit is (zonder rembekrachtiging dus) beweegt de klauw helemaal niet. Draait de motor dan wil de klauw een beetje bewegen, maximaal een millimeter. Als ik daarna de remschijf wil draaien zit hij vast. Sla ik met een rubberhamer op de klauw kan ik de schijf weer bewegen, maar je hoort dat hij aanloopt ergens. Zover ik kon zien is het klosje aan de buitenkant van het wiel tegen de schijf aan, het andere klosje is een halve millimeter daar van af.

De vraag is, hoe los ik dit op?
pi_161925503
Nieuwe klauw of reviseren of schoonmaken
.
pi_161926103
Het is je remklauw wat niet vrij komt waardoor je rem aanloopt.
Je kan kijken of je remklauw kan schoon maken heb dit zelf ook gehad schoon gemaakt en toen deed alles het weer. Dit is zelf een apk afkeur en zal er niet langer mee rijden.
pi_161926255
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 18:53 schreef Breaker.Faker het volgende:
Het is je remklauw wat niet vrij komt waardoor je rem aanloopt.
Je kan kijken of je remklauw kan schoon maken heb dit zelf ook gehad schoon gemaakt en toen deed alles het weer. Dit is zelf een apk afkeur en zal er niet langer mee rijden.
Hoe maak je die klauw schoon? Brake cleaner fluid er op spuiten of is daar een speciaal techniekje voor?
pi_161926422
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 18:59 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Hoe maak je die klauw schoon? Brake cleaner fluid er op spuiten of is daar een speciaal techniekje voor?
Breng maar naar de garage..... Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.

In ieder geval de remblokken eruit halen en de klauw schoon maken met een staalborstel. Invetten met kopervet en weer in elkaar zetten.
pi_161926631
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 19:07 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Breng maar naar de garage..... Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.

In ieder geval de remblokken eruit halen en de klauw schoon maken met een staalborstel. Invetten met kopervet en weer in elkaar zetten.
ik heb het gewoon nooit eerder gedaan, zelfde geval was met schokbrekers + veren achter maar dat fixte ik ook zonder problemen :)
pi_161937652
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 18:25 schreef Fer het volgende:
Nieuwe klauw of reviseren of schoonmaken
Of de slang is inwendig defect
pi_161937708
quote:
7s.gif Op donderdag 5 mei 2016 00:50 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Of de slang is inwendig defect
hoe controleer ik dat?

Ik heb een video gemaakt van de remklauw terwijl iemand op de rem pompt, kan dat eventueel helpen?
pi_161937891
-tihi-

[ Bericht 98% gewijzigd door gogosweden op 05-05-2016 01:42:51 ]
pi_161938007
Wat wil je laten zien.

Ga naar een garage. Je praat over remmen!
pi_161938071
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 01:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Wat wil je laten zien.

Ga naar een garage. Je praat over remmen!
kijk, ik weet hoe remmen werken, ik heb ze alleen nooit "zien" werken zonder wiel er op, in die video, werkt de rem zoals het hoort, of kan je duidelijk zien dat er iets mis is (wat?)

Garage ga ik liever niet naartoe omdat ik het meeste op die kar gewoon lekker zelf fix. Moet alleen wel weten wat er dus loos is, zodat ik straks niet die hele remklauw vervang als het genoeg is om de blokjes en die glijdingen te vervangen.

Remschijven + blokjes moet ik sowieso doen binnenkort, maar ik spreid de kosten liever wat uit.
  FOK!fotograaf donderdag 5 mei 2016 @ 01:52:26 #22
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_161938259
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 01:30 schreef gogosweden het volgende:
Remschijven + blokjes moet ik sowieso doen binnenkort, maar ik spreid de kosten liever wat uit.
Remschijven en blokken doe je altijd samen in 1x.

Zo te zien aan de roestvorming op je schijf heb je last van een vastzittende cilinder of geleidebus. Dat zit niet in de blokken of glijpennen van de blokken, dat zit echt in je klauw zelf. Kijk eens naar je zuiger. Hoe ziet die eruit? Hoe dik zijn je blokken? Ik heb zelf eens gehad dat een redelijke klauw opeens ging vastzitten. Bleken de blokjes zo ver op te zijn, dat ie niet lekker meer kon glijden op zijn geleidebussen. Die liepen vast in de rubbers. Blokjes vervangen en het ging weer.

Ik vind je filmpje nog steeds nogal nikszeggend.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_161939641
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 01:30 schreef gogosweden het volgende:

[..]

kijk, ik weet hoe remmen werken, ik heb ze alleen nooit "zien" werken zonder wiel er op, in die video, werkt de rem zoals het hoort, of kan je duidelijk zien dat er iets mis is (wat?)

Garage ga ik liever niet naartoe omdat ik het meeste op die kar gewoon lekker zelf fix. Moet alleen wel weten wat er dus loos is, zodat ik straks niet die hele remklauw vervang als het genoeg is om de blokjes en die glijdingen te vervangen.

Remschijven + blokjes moet ik sowieso doen binnenkort, maar ik spreid de kosten liever wat uit.
Als je weet hoe ze werken dan weet je ook hoe je er diagnose aan moet stellen
pi_161941785
quote:
12s.gif Op donderdag 5 mei 2016 09:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Als je weet hoe ze werken dan weet je ook hoe je er diagnose aan moet stellen
Dankjewel voor je hulp man echt. Voel je je nou goed? Beetje tegen iemand die om hulp vraagt zeggen dat hij de pot op kan zodat jij je beter voelt?
pi_161941918
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 11:38 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Dankjewel voor je hulp man echt. Voel je je nou goed? Beetje tegen iemand die om hulp vraagt zeggen dat hij de pot op kan zodat jij je beter voelt?
Nee, ik wijs met de neus op de feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')