Update zondag 14:51 uur:quote:Ebru Umar, een kritische Nederlandse columniste van Turkse afkomst, is in Turkije door de politie meegenomen vanwege haar tweets over de Turkse president Recep Tayyip Erdogan.
Dat meldde ze zaterdagavond laat telefonisch aan The Post Online. Volgens de columniste wordt ze in staat van beschuldiging gesteld voor het plaatsen van haar berichten. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zaterdagmiddag om 14.45 uur nog geen update over haar situatie.
Eerder op de avond werd ze door de politie uit haar huis in Kusadasi gehaald. Op Twitter schreef ze: "Oké. Politie voor de deur timeline. Geen grap."
Het ministerie van Buitenlandse Zaken volgt de zaak op de voet. Een woordvoerster liet weten dat er "direct na de arrestatie nauw contact is geweest met Umar". Volgens het ministerie is de Nederlandse ambassade in Ankara van de kwestie op de hoogte. De medewerkers "zijn ermee bezig".
Voorgeleid
Umar wordt zondagochtend al voorgeleid bij de rechtbank. De columnist zegt op The Post Online dat ze goed wordt behandeld op het politiebureau. "Ik zit hier buiten met een kop thee", liet ze eerder zondagmorgen weten. De voorgeleiding zou al om 10.00 uur zijn.
Umar zal naar verluidt worden bijgestaan door een advocaat die is geregeld door de Nederlandse honorair consul in Izmir. Volgens Metro, waar Umar ook voor schrijft, is haar laptop in beslag genomen.
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs heeft ontstemd gereageerd op de aanhouding. De bewindsvrouw noemde het in de uitzending van WNL op Zondag "redelijk absurd dat je op basis van een tweet opgepakt kan worden". De zaak moet snel diepgaand onderzocht worden, voegde ze daar verder aan toe.
Premier Mark Rutte heeft zaterdagavond nog telefonisch contact gehad met Ebru Umar. Hij belde de columniste nadat ze was meegenomen naar het politiebureau.
Kritiek
Umar schreef afgelopen week een kritische column in Metro over de mail die het Turkse consulaat rondstuurde. Daarin worden Turkse Nederlanders opgeroepen beledigingen aan het adres van de Turkse president Erdogan te melden.
De columniste schreef onder meer: "Maar tegen elke Nederturk die de oproep van het Turkse consulaat steunt en meent NSB'ertje te kunnen spelen over wat Nederlanders in Nederland zeggen over Sultan Erdogan, de megalomaanste dictator die Turkije sinds de oprichting van de republiek in 1923 kent, heb ik maar een ding te zeggen: go fuck yourself."
Opheldering
CDA-Kamerlid Raymond Knops wil opheldering van premier Mark Rutte en minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken. Hij twittert: "Timmermans, Tusk en Merkel bezoeken Turkije, op zelfde moment pakt Turkije NL journalist @umarebru op. Wil zsm uitleg MP Rutte/Koenders."
Han ten Broeke van de VVD heeft eveneens via Twitter vragen gesteld aan de minister. In een bijgesloten document vraagt hij Koenders onder meer naar de aanleiding van de arrestatie.
Ook de partij VoorNederland vraagt om opheldering bij Rutte en Koenders en roept op tot "Actie, nu!". PVV-leider Geert Wilders zegt via Twitter ook ontstemd te zijn over de arrestatie.
NVJ ontstemd
De Nederlandse journalistenvakbond NVJ is ontstemd over de aanhouding van columniste Ebru Umar in Turkije en plaatst ernstige vraagtekens bij de mensenrechtensituatie in het land. Het is helaas niet ongebruikelijk dat er journalisten worden opgepakt, stelt algemeen secretaris Thomas Bruning zondagochtend.
"Het land denkt zich alles te kunnen permitteren", aldus de vakbondsman die in zijn reactie ook verwijst naar de eerdere arrestatie van journaliste Frederike Geerdink en anderen. Politieke druk en veel media-aandacht zijn volgens Bruning de wapens die we op dit moment hebben om Umar te steunen en helpen.
De NVJ heeft contact opgenomen met het ministerie van Buitenlandse Zaken om meer helderheid te krijgen over de zaak.
Geitenneuker
In Duitsland besloot bondskanselier Angela Merkel onlangs op aandringen van president Erdogan de vervolging van komiek Jan Böhmermann, omdat deze zich in een satirisch gedicht kritisch had uitgelaten over de Turkse leider. Justitie kan hem aanklagen voor het beledigen van Erdogan. Volgens de Turkse president heeft Böhmermann alle 78 miljoen Turken beledigd toen hij hem een "geitenneuker" noemde.
In reactie op dit besluit kreeg Böhermann veel bijval van andere Europese komieken en politici. Zo maakte Hans Teeuwen de Turkse president uit voor een "jongenshoertje" en stelde cabaretier Arjen Lubach dat Erdogan "een laffe, vrijheidsbedreigende, vrouwenhatende klootzak" is.
Meldpunt
Nederland kent ook een wet die belediging van een buitenlands staatshoofd en het Nederlandse staatshoofd verbiedt. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil af van het verbod op belediging van een buitenlands staatshoofd.
Het Turkse consulaat in Rotterdam stuurde deze week een brief naar Nederlandse Turken met daarin de oproep beledigingen aan het adres van Erdogan te melden. Premier Mark Rutte liet zich vrijdag zeer kritisch uit over de brief. "Vrijheid van meningsuiting is een essentieel onderdeel van onze samenleving", beklemtoonde Rutte. Het kabinet heeft protest aangetekend tegen het meldpunt.
http://www.nu.nl/media/42(...)-tweets-erdogan.html
quote:Ebru Umar vrij, mag Turkije nog niet uit
Ebru Umar is vrij. De Metro-columniste, die zaterdag opgepakt werd in het Turkse Kusadasi, heeft zondagmiddag het plaatselijke politiebureau mogen verlaten. In Kusadasi heeft Umar een buitenhuis.
De Nederlandse van Turkse afkomst mag Turkije nog niet verlaten. Onbekend is op dit moment wat haar nog te wachten staat.
Een fotograaf heeft gezien dat Umar een bloedneus heeft. Zelf heeft ze aangegeven dat de bloedneus spontaan is ontstaan en niet door mishandeling. Metro spreekt Ebru Umar vanmiddag.
http://www.metronieuws.nl(...)-opgepakt-in-turkije
Nee, hij wil in de wet opnemen dat we een joods-christelijk-humanistische cultuur hebben of iets in die geest. Dat klopt tot op zekere hoogte, dat nu veel mensen atheïstisch, andersgelovig, agnostisch of een combinatie hiervan zijn doet niet ter zake, het feit dat voor zo'n lange periode in onze geschiedenis deze religies en stromingen zoveel invloed hadden heeft onze maatschappij sterk gevormd, dat zien we nu terug in onze cultuur en dus in onze samenleving.quote:Op vrijdag 29 april 2016 06:02 schreef Rica het volgende:Wilders wil nota bene in de grondwet opnemen dat we een joods-christelijk land zijn.
Wie is er nou helemaal bezig het land terug naar de middeleeuwen te schoppen?
Dus het is je eigenlijk totaal niet om deze zaak te doen, je wil gewoon de dubbele nationaliteit afschaffen omdat je denkt dat dat beter is.quote:Op vrijdag 29 april 2016 10:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het gaat ook om de verkeerde invloeden die dit soort landen uitoefenen op Nederland. Critici waarschuwen hier al jaren voor maar het komt nu steeds beter aan de oppervlakte.
Bovendien is het beter voor de integratie volledig Nederlander te zijn. Als je door een dubbele nationaliteit blijft conformeren met het land die jou die dubbele nationaliteit heeft opgespeld, belemmert dat het groepsgevoel en de integratie. De polarisatie in de multiculturele samenleving neemt juist toe, terwijl dat eigenlijk na zoveel generaties omgekeerd had moeten zijn.
Een papiertje meer of minder veranderd niks aan mijn visie of mijn toekomstperspectief. Een papier meer of minder zal ook geen effect hebben op mijn integratie in de Nederlandse samenleving. Jij denkt toch niet dat ik bij iedere actie nadenk wat mijn nationaliteit op papier is?quote:Op vrijdag 29 april 2016 11:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat maakt het des te vreemder dat Nederland deze landen hier ook nog eens bij assisteert. Stel dat ze maar 1 nationaliteit zouden hebben dan zou het voor hen heel erg duidelijk zijn dat hun toekomst hier ligt en niet in Marokko/Turkije, misschien dat ze dan meer en beter zouden integreren aangezien het dan nog duidelijker is dat hun toekomst in Nederland ligt?
Ik heb het niet over jou, ik heb het over die grote groep Polderturken en PolderM die zich heel erg slecht gedraagt. Als het heel erg duidelijk is dat ze geen toekomst hebben in het land van hun [over(groot)]-ouders...quote:Op vrijdag 29 april 2016 12:42 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Een papiertje meer of minder veranderd niks aan mijn visie of mijn toekomstperspectief. Een papier meer of minder zal ook geen effect hebben op mijn integratie in de Nederlandse samenleving. Jij denkt toch niet dat ik bij iedere actie nadenk wat mijn nationaliteit op papier is?
Het is misschien wat offtopic, anderzijds is de kern van deze draad een onderontwikkelde cultuur (een dictator in een land wat 50-100 jaar achterloopt op het 'westen' m.b.t. basale vrijheden en ontzuiling en wat geen persvrijheid kent) en dat zien we ook terug bij de gebrekkige integratie.quote:Oh en terug ontopic please
Turkije is onder Atatürk omgevormd tot een seculiere staat. Met een strenge scheiding van religie en staat. Wat met name door het leger streng werd gehandhaafd. En heeft zich zeker in vergelijking met andere moslim landen modern ontwikkeld. Vervolgens is Erdogan aan de macht gekomen die Turkije eigenlijk zou willen omvormen naar een meer radicale moslim staat. En zijn tegenstanders binnen de rechterlijke macht en leger zitten nu vrijwel allemaal in de gevangenis. Dus dat honderd jaar achterlopen viel dus in de eerste instantie wel mee.quote:Op vrijdag 29 april 2016 12:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb het niet over jou, ik heb het over die grote groep Polderturken en PolderM die zich heel erg slecht gedraagt. Als het heel erg duidelijk is dat ze geen toekomst hebben in het land van hun [over(groot)]-ouders...
[..]
Het is misschien wat offtopic, anderzijds is de kern van deze draad een onderontwikkelde cultuur (een dictator in een land wat 50-100 jaar achterloopt op het 'westen' m.b.t. basale vrijheden en ontzuiling en wat geen persvrijheid kent) en dat zien we ook terug bij de gebrekkige integratie.
Natuurlijk zijn er altijd individuen die ver boven een cultuur uitspringen (of juist omgekeerd) maar je moet nu eenmaal over groepen spreken in zo'n discussie en niet over de uitzonderingen.
We leven nu, en niet in eerste instantie.quote:Op vrijdag 29 april 2016 13:14 schreef Megumi het volgende:
Dus dat honderd jaar achterlopen viel dus in de eerste instantie wel mee.
Het automatisch verstrekken van een buitenlandse nationaliteit heeft wel terdege invloed voor de wijze waarop zo'n land invloed uitoefent op Nederland. Nu worden Erdogan kritische Turken in Turkije opgepakt omdat ze daar formeel Turk zijn zodra ze in Ankara landen. Dat zou niet gebeuren zonder de dubbele nationaliteit, want dan creëer je een diplomatieke rel.quote:Op vrijdag 29 april 2016 12:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus het is je eigenlijk totaal niet om deze zaak te doen, je wil gewoon de dubbele nationaliteit afschaffen omdat je denkt dat dat beter is.
Een prima discussiepunt natuurlijk, maar voor Umar maakt dat niks uit en het gaat je om het algemeen. Kan je dan geen apart doscussietopic openen oid?
Om toch op je post in te gaan, omfat je wellicjt geen zin hebt in een apart topic. Draai ik het wel naar deze zaak om het ontopic te houden:
Je eerste punt dat buitenlandse mogendheden zo invloed uitoefenen op ons is een kulargument. Denk je dat Erdogan minder invloed op de Turken in Nederland heeft als je ze officieel geen Turken meer maakt? Zij voelen zich blijlbaar evenzeer Turk als Nederlander, een label meer of minder verandert daar niks aan.
Of het helpt bij de integratie is natuurlijk gissen. Jij kan niet zo zeggen dat dat wel zo is, en ik kan het niet weerspreken want dat kan je gewoonweg neegens op baseren. Wel kan ik constateren dat er nu Turken zijn die zich losgeweekt hebben van hun thuisland en goed geintegreerd zijn en dat er Turken zijn die goed geintegreerd zijn en zich nog op en top turk voelen, naast de schlemielen die hier een eigen Turkse enclave zoeken. Allemaal mét dubbele nationaliteit. Daarnaast heb je mensen als Umar die wel de Turkse nationaliteit hebben en optimaal profiteren van hun Turk zijn, daar een huis hebben en alles maar wel zo losgeweekt xijn van Turkije dat ze alles haten wat Turks is. Daaruit zou ik concluderen dat het meer om het gevoel gaat en niet om de formaliteit.
Er zijn ook veel Turken die tegen Erdogan zijn. De Erdogan-aanhangers zijn gewoon luidruchtiger.quote:Op vrijdag 29 april 2016 13:48 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik zie Turken hier steeds maar weer Erdogan ophemelen, maar ik vraag me af hoe ze werkelijk denken over de ontwikkelingen in hun thuisland.
Ik geloof goed dat de seculiere Turken, oa de hotelhouders en anderen die van het toerisme afhankelijk zijn fel tegen Erdogan zijn. Hoop dat die partij dan ook uiteindelijk zal zegevieren.quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:16 schreef Atak het volgende:
[..]
Er zijn ook veel Turken die tegen Erdogan zijn. De Erdogan-aanhangers zijn gewoon luidruchtiger.
Op zich wel logisch als er consequenties staan op het bekritiseren van Erdogan. Kan me voorstellen dat het lastig is om een balans te vinden tussen het uiten van je mening, en andere belangrijke zaken. Zoals het fatsoenlijk kunnen bezoeken van je familie in Turkije.quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:16 schreef Atak het volgende:
[..]
Er zijn ook veel Turken die tegen Erdogan zijn. De Erdogan-aanhangers zijn gewoon luidruchtiger.
Ophemelen zal ik niet doen, maar je kan zijn goede daden niet simpelweg negeren. Hij heeft veel betekend voor de economie, infrastructuur en welzijn van Turkije.quote:Op vrijdag 29 april 2016 13:48 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik zie Turken hier steeds maar weer Erdogan ophemelen, maar ik vraag me af hoe ze werkelijk denken over de ontwikkelingen in hun thuisland.
In Nederland dus niet. Hier heeft toch 70% op die kerel gestemd?quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:16 schreef Atak het volgende:
[..]
Er is niets vreemd aan zijn trekjes. Hij volgt een precies de stappen naar een dictatorschap. De pers het zwijgen opleggen is daar een heel bekende stap in.quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:35 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ophemelen zal ik niet doen, maar je kan zijn goede daden niet simpelweg negeren. Hij heeft veel betekend voor de economie, infrastructuur en welzijn van Turkije.
Hij heeft inderdaad wat vreemde trekjes, maar men stemt met zijn portemonnee. Onder de vorige kabinetten is het volk niks opgeschoten, onder AKP wel.
quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:40 schreef begaaierd het volgende:
[..]
Aha zo wordt het oppakken van mensen die kritiek hebben op Erdogan genoemd. Vreemde trekjes.
Is dat het enige wat jullie uit mijn post halenquote:Op vrijdag 29 april 2016 14:41 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Er is niets vreemd aan zijn trekjes. Hij volgt een precies de stappen naar een dictatorschap. De pers het zwijgen opleggen is daar een heel bekende stap in.
Nope. Hartstikke mooi dat hij ook goede dingen voor Turkije heeft gedaan. Maar dit weegt voor mij niet op tegen zijn "nare trekjes".quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:42 schreef xaban06 het volgende:
[..]
[..]
Is dat het enige wat jullie uit mijn post halen
Dan zeg je omdat men het relatief goed heeft in Nederland.quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:44 schreef begaaierd het volgende:
[..]
Nope. Hartstikke mooi dat hij ook goede dingen voor Turkije heeft gedaan. Maar dit weegt voor mij niet op tegen zijn "nare trekjes".
En het feit dat jij het nare trekjes noemt zegt voor mij ook genoeg.
Huh? En net zeg je dat Erdogan zo veel goede dingen heeft gedaan? Maar met zaken die je zelf benoemt; minder inkomen, geen toekomstperspectief, veel corruptie, hoge werkloosheid vind ik dat het allemaal wel mee valt wat Erdogan heeft bewerkstelligt.quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:47 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dan zeg je omdat men het relatief goed heeft in Nederland.
Als wij het minder goed zouden hebben, minder inkomen, geen toekomstperspectief, veel corruptie, hoge werkloosheid, dan zou je eerste prioriteit geen vrijheid op meningsuiting zijn.
quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:51 schreef begaaierd het volgende:
[..]
Huh? En net zeg je dat Erdogan zo veel goede dingen heeft gedaan? Maar met zaken die je zelf benoemt; minder inkomen, geen toekomstperspectief, veel corruptie, hoge werkloosheid vind ik dat het allemaal wel mee valt wat Erdogan heeft bewerkstelligt.
Maar wat vindt jij er dan van dat hij mensen oppakt die kritisch op hem zijn? Aangezien jij het hier ook goed hebt en niet te maken hebt met minder inkomen, geen toekomstperspectief, veel corruptie, hoge werkloosheid.quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:55 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat zijn de zaken waar Erdogan aan werkt, hij zorgt er voor dat die zaken beter zijn of beter worden, dus stemmen ze op hem.
Ik weet er te weinig van om een waardeoordeel te kunnen geven.quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:35 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ophemelen zal ik niet doen, maar je kan zijn goede daden niet simpelweg negeren. Hij heeft veel betekend voor de economie, infrastructuur en welzijn van Turkije.
Hij heeft inderdaad wat vreemde trekjes, maar men stemt met zijn portemonnee. Onder de vorige kabinetten is het volk niks opgeschoten, onder AKP wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |