http://www.volkskrant.nl/(...)ulier-zijn~a4290452/quote:Turkse premier: nieuwe grondwet zal seculier zijn
De nieuwe grondwet van Turkije zal een seculier karakter kennen. Dat heeft de Turkse permier Davutoglu vandaag gezegd tijdens een toespraak voor de fractie van zijn AK-partij in het Turkse parlement.
Redactie 27 april 2016, 11:39
De opmerkingen van de premier komen een dag nadat de parlementsvoorzitter Ismail Kahraman - ook van de AK-partij - had gezegd dat de grondwet een islamitisch karakter zou moeten kennen, om zo recht te doen aan de overweldigende meerderheid van moslims in het land. Die opmerkingen veroorzaakten een storm van protest.
Davutoglu lijkt met zijn opmerkingen de geest weer in de fles te willen krijgen. Kahraman krabbelde eerder ook al terug: zijn uitlatingen waren 'zijn persoonlijke visie' en religieuze vrijheden waren nog steeds zeer belangrijk, aldus de parlmentsvoorzitter.
De Turkse grondwet spreekt zich niet uit over een officiële staatsreligie. Dat is te danken aan Mustafa Kemal Atatürk, de eerste president van Turkije, die in 1923 van Turkije een republiek maakte en de sharia uit de grondwet schrapte.
Vanaf dat moment is er een stikte scheiding tussen geloof en staat. Maar sinds de AK-partij van Erdogan aan de macht is, wordt Turkije langzaam aan steeds meer religieuzer. Het hoofddoekverbod is bijvoorbeeld gedeeltelijk opgegeven en het is lastiger geworden om drank te kopen.
<verder lezen op vk.nl>
Maar het artikel spreekt over een nieuwe grondwet, daar wordt dus geimpliceerd dat er sowieso een wijziging zal komen.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:56 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)ulier-zijn~a4290452/
Toch enigzins geruststellend nieuws, na al het slechte nieuws uit het land. .
Ook kunnen ze, zelfs als ze willen, niet in hun eentje de grondwet wijzigen. Te weinig zetels in het parlement.
De grondwet stamt ook van een militaire staatsgreep uit de jaren ' 80 en is sowieso aan een wijziging toe.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar het artikel spreekt over een nieuwe grondwet, daar wordt dus geimpliceerd dat er sowieso een wijziging zal komen.
Ze hebben 330 zetels om een referendum uit te schrijven voor een wijziging (ze hebben er 317) en met een tweederde meerderheid kan het ook via het parlement (gaat nooit gebeuren, te gepolariseerd).quote:Op woensdag 27 april 2016 14:04 schreef Twiitch het volgende:
Hoeveel zetels heeft men dan nodig om de grondwet wel te veranderen? En wat is er mis met de huidige grondwet, behalve de dubieuze oorsprong?
Waarom zou je iets veranderen wat tot nu toe heeft gewerkt?quote:Op woensdag 27 april 2016 14:00 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
De grondwet stamt ook van een militaire staatsgreep uit de jaren ' 80 en is sowieso aan een wijziging toe.
Ik las in de krant (De Standaard) vandaag dat in de peilingen CHP en HDP onder de kiesdrempel zitten waardoor AKP er flink op vooruit zou gaan als er nu verkiezingen plaats zouden vinden.quote:Op woensdag 27 april 2016 14:54 schreef Atak het volgende:
Volgens mij gaat hij het uberhaupt niet voor elkaar krijgen om de grondwet te wijzigen. Er is gewoon niet genoeg steun voor een nieuwe grondwet.
Is opportunisme van AKP. De MHP en CHP heeft nu interne problemen en vervroegde verkiezingen zouden niet eerlijk zijn. AKP zou een referendum kunnen houden maar ze weten zelf ook dat ze een negatief resultaat zullen krijgen.quote:Op woensdag 27 april 2016 15:01 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Ik las in de krant (De Standaard) vandaag dat in de peilingen CHP en HDP onder de kiesdrempel zitten waardoor AKP er flink op vooruit zou gaan als er nu verkiezingen plaats zouden vinden.
AKP roept al langer om een referendum maar wilt liever dat de partijen bij elkaar komen om er samen aan te werken zodat ze achteraf niet lopen te zeiken over een "AKP grondwet".quote:Op woensdag 27 april 2016 15:24 schreef Atak het volgende:
[..]
Is opportunisme van AKP. De MHP en CHP heeft nu interne problemen en vervroegde verkiezingen zouden niet eerlijk zijn. AKP zou een referendum kunnen houden maar ze weten zelf ook dat ze een negatief resultaat zullen krijgen.
http://www.reuters.com/ar(...)?utm_source=Facebookquote:Davutoglu also said the government would seek a a "liberal interpretation" of secularism, as opposed to an "authoritarian" one.
Bij dat soort types weet je natuurlijk nooit wat ie ermee bedoelt. Ben wel eens benieuwd.quote:Op woensdag 27 april 2016 18:33 schreef Disana het volgende:
[..]
http://www.reuters.com/ar(...)?utm_source=Facebook
Liberaal zou in moeten houden dat er voor zowel gelovigen als ongelovigen vrijheid is. Het volk lijkt dit ook te willen. Maar we zullen wel zien.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:22 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Bij dat soort types weet je natuurlijk nooit wat ie ermee bedoelt. Ben wel eens benieuwd.
Als wie gelovig is maar niet de overhand krijgt en je secularisme voor je het weet verdwenen is. Seculieren hebben de neiging om gelovigen wel te tolereren maar omgekeerd is dat - de realiteit wijst het uit - lang niet altijd het geval. Maar goed, niet op de feiten vooruit lopen.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:23 schreef Disana het volgende:
[..]
Liberaal zou in moeten houden dat er voor zowel gelovigen als ongelovigen vrijheid is. Het volk lijkt dit ook te willen. Maar we zullen wel zien.
Die kant lijkt het toch al een beetje uit te gaan met de huidige verhoudingen. De grondwet moet garanderen dat ook anders- en ongelovigen ruimte en vrijheid hebben.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:26 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Als wie gelovig is maar niet de overhand krijgt en je secularisme voor je het weet verdwenen is. Seculieren hebben de neiging om gelovigen wel te tolereren maar omgekeerd is dat - de realiteit wijst het uit - lang niet altijd het geval. Maar goed, niet op de feiten vooruit lopen.
Wel, ik denk dat de grondwet al "liberaal" genoeg is als ik zie wat Erdogan al allemaal invoert en verkondigt wat religieuze regeltjes betreft. Maar goed, dat is mijn mening en ik heb geen zin in een nieuwe discussie met PSVCL.quote:Op woensdag 27 april 2016 20:27 schreef Disana het volgende:
[..]
Die kant lijkt het toch al een beetje uit te gaan met de huidige verhoudingen. De grondwet moet garanderen dat ook anders- en ongelovigen ruimte en vrijheid hebben.
Als de MHP een nieuwe leider krijgt dan zullen ze volgens de peilingen op z'n minst 30% krijgen. Dit betekent dat AKP flink wat zetels kwijtraakt en de grondwet dan niet kan veranderen. Ik denk dat een van de redenen dat AKP zo loopt te haasten is omdat ze weten dat de oppositie sterker wordt. Als er een MHP/CHP coalitie komt dan zal AKP boeten voor hun misdaden tegen de grondwet.quote:Op woensdag 27 april 2016 15:30 schreef ClapClapYourHands het volgende:
1. Discussie in Turkije gaat over laicisme en niet secularisme
2. Men is al een tijdje moe van de oppositie, MHP en HDP hangen al een tijdje onder de 10%, vooral de MHP moet oppassen gezien de strijd binnen de partij (Voor de eerste keer lijkt de MHP zichzelf te willen straffen) dat ze niet onder die 10% blijven.
3. MHP (Of iig Bahceli) loopt al een tijdje achter de AKP aan, die voelen ook dat ze nu in actie moeten komen omdat ze anders blijvend kiezers verliezen aan de AKP.
Ik gok dat de MHP samen gaat werken met de AKP aan een nieuwe grondwet, ze moeten wel, anders verdwijnen ze bij de volgende verkiezingen sowieso.
quote:Op woensdag 27 april 2016 21:46 schreef Atak het volgende:
[..]
Als de MHP een nieuwe leider krijgt dan zullen ze volgens de peilingen op z'n minst 30% krijgen. Dit betekent dat AKP flink wat zetels kwijtraakt en de grondwet dan niet kan veranderen. Ik denk dat een van de redenen dat AKP zo loopt te haasten is omdat ze weten dat de oppositie sterker wordt. Als er een MHP/CHP coalitie komt dan zal AKP boeten voor hun misdaden tegen de grondwet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |