abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161752056
quote:
Turkse premier: nieuwe grondwet zal seculier zijn

De nieuwe grondwet van Turkije zal een seculier karakter kennen. Dat heeft de Turkse permier Davutoglu vandaag gezegd tijdens een toespraak voor de fractie van zijn AK-partij in het Turkse parlement.

Redactie 27 april 2016, 11:39

De opmerkingen van de premier komen een dag nadat de parlementsvoorzitter Ismail Kahraman - ook van de AK-partij - had gezegd dat de grondwet een islamitisch karakter zou moeten kennen, om zo recht te doen aan de overweldigende meerderheid van moslims in het land. Die opmerkingen veroorzaakten een storm van protest.

Davutoglu lijkt met zijn opmerkingen de geest weer in de fles te willen krijgen. Kahraman krabbelde eerder ook al terug: zijn uitlatingen waren 'zijn persoonlijke visie' en religieuze vrijheden waren nog steeds zeer belangrijk, aldus de parlmentsvoorzitter.

De Turkse grondwet spreekt zich niet uit over een officiële staatsreligie. Dat is te danken aan Mustafa Kemal Atatürk, de eerste president van Turkije, die in 1923 van Turkije een republiek maakte en de sharia uit de grondwet schrapte.

Vanaf dat moment is er een stikte scheiding tussen geloof en staat. Maar sinds de AK-partij van Erdogan aan de macht is, wordt Turkije langzaam aan steeds meer religieuzer. Het hoofddoekverbod is bijvoorbeeld gedeeltelijk opgegeven en het is lastiger geworden om drank te kopen.

<verder lezen op vk.nl>
http://www.volkskrant.nl/(...)ulier-zijn~a4290452/

Toch enigzins geruststellend nieuws, na al het slechte nieuws uit het land. .
Ook kunnen ze, zelfs als ze willen, niet in hun eentje de grondwet wijzigen. Te weinig zetels in het parlement.

Ook is de steun voor secularisme, ondanks de populairteit van de AKP in Turkije heel hoog. Ze zouden ook hun eigen ruiten ingooien als ze het nu zouden laten valen. Sommigen zeggen echter dat ze nu subtiel het publiek willen laten wennen aan het idee. Ik hoop dat dat niet het geval is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kosmoproleet op 27-04-2016 14:01:19 ]
  woensdag 27 april 2016 @ 13:58:56 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161752116
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 13:56 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)ulier-zijn~a4290452/

Toch enigzins geruststellend nieuws, na al het slechte nieuws uit het land. .
Ook kunnen ze, zelfs als ze willen, niet in hun eentje de grondwet wijzigen. Te weinig zetels in het parlement.
Maar het artikel spreekt over een nieuwe grondwet, daar wordt dus geimpliceerd dat er sowieso een wijziging zal komen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_161752144
quote:
5s.gif Op woensdag 27 april 2016 13:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar het artikel spreekt over een nieuwe grondwet, daar wordt dus geimpliceerd dat er sowieso een wijziging zal komen.
De grondwet stamt ook van een militaire staatsgreep uit de jaren ' 80 en is sowieso aan een wijziging toe.
  woensdag 27 april 2016 @ 14:04:02 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_161752228
Hoeveel zetels heeft men dan nodig om de grondwet wel te veranderen? En wat is er mis met de huidige grondwet, behalve de dubieuze oorsprong?
pi_161752480
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 14:04 schreef Twiitch het volgende:
Hoeveel zetels heeft men dan nodig om de grondwet wel te veranderen? En wat is er mis met de huidige grondwet, behalve de dubieuze oorsprong?
Ze hebben 330 zetels om een referendum uit te schrijven voor een wijziging (ze hebben er 317) en met een tweederde meerderheid kan het ook via het parlement (gaat nooit gebeuren, te gepolariseerd).

Probleem ermee is dat de grondwet wat autoritair is, vanwege de voorsprong. De voorloper van de grondwet van 1980 was heel progressief. Maar toen onstond er veel chaos (communisten tegenover extreem-rechts).

Dat Erdogan zoveel macht naar zich kon toetrekken heeft bijvoorbeeld te maken met de grondwet, die de president, wat in essentie een ceremoniele functie is in het Turkse parlementaire systeem, vele bevoegdheden geeft. Presidenten voor hem hebben we weinig gebruik van gemaakt, maar het kon dus wel.

De roep om de grondwet te veranderen is er al decennia, maar het is moeilijk om in het gepolariseerde klimaat daar voldoende zetels bijelkaar te krijgen.
  woensdag 27 april 2016 @ 14:17:10 #6
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_161752483
2/3de meerderheid is nodig als ik me niet vergis. Dat is echter niet onmogelijk te behalen voor AKP gezien de hoge kiesdrempel van 10 procent. Als een paar partijen zoals CHP en HDP net geen 10 procent halen, kan AKP al met minder dan de helft van de stemmen 2/3de van de zetels halen in het parlement.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  woensdag 27 april 2016 @ 14:25:24 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161752626
Lastiger geworden om drank te kopen maar alsnog niet minder lastig dan in Nederland :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_161753155
Volgens mij gaat hij het uberhaupt niet voor elkaar krijgen om de grondwet te wijzigen. Er is gewoon niet genoeg steun voor een nieuwe grondwet.
pi_161753188
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 14:00 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

De grondwet stamt ook van een militaire staatsgreep uit de jaren ' 80 en is sowieso aan een wijziging toe.
Waarom zou je iets veranderen wat tot nu toe heeft gewerkt?
  woensdag 27 april 2016 @ 15:01:34 #10
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_161753297
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 14:54 schreef Atak het volgende:
Volgens mij gaat hij het uberhaupt niet voor elkaar krijgen om de grondwet te wijzigen. Er is gewoon niet genoeg steun voor een nieuwe grondwet.
Ik las in de krant (De Standaard) vandaag dat in de peilingen CHP en HDP onder de kiesdrempel zitten waardoor AKP er flink op vooruit zou gaan als er nu verkiezingen plaats zouden vinden.
- Charlton Heston
pi_161753731
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 15:01 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Ik las in de krant (De Standaard) vandaag dat in de peilingen CHP en HDP onder de kiesdrempel zitten waardoor AKP er flink op vooruit zou gaan als er nu verkiezingen plaats zouden vinden.
Is opportunisme van AKP. De MHP en CHP heeft nu interne problemen en vervroegde verkiezingen zouden niet eerlijk zijn. AKP zou een referendum kunnen houden maar ze weten zelf ook dat ze een negatief resultaat zullen krijgen.
pi_161753818
1. Discussie in Turkije gaat over laicisme en niet secularisme

2. Men is al een tijdje moe van de oppositie, MHP en HDP hangen al een tijdje onder de 10%, vooral de MHP moet oppassen gezien de strijd binnen de partij (Voor de eerste keer lijkt de MHP zichzelf te willen straffen) dat ze niet onder die 10% blijven.

3. MHP (Of iig Bahceli) loopt al een tijdje achter de AKP aan, die voelen ook dat ze nu in actie moeten komen omdat ze anders blijvend kiezers verliezen aan de AKP.

Ik gok dat de MHP samen gaat werken met de AKP aan een nieuwe grondwet, ze moeten wel, anders verdwijnen ze bij de volgende verkiezingen sowieso.
pi_161753920
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 15:24 schreef Atak het volgende:

[..]

Is opportunisme van AKP. De MHP en CHP heeft nu interne problemen en vervroegde verkiezingen zouden niet eerlijk zijn. AKP zou een referendum kunnen houden maar ze weten zelf ook dat ze een negatief resultaat zullen krijgen.
AKP roept al langer om een referendum maar wilt liever dat de partijen bij elkaar komen om er samen aan te werken zodat ze achteraf niet lopen te zeiken over een "AKP grondwet".
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2016 @ 18:33:11 #14
137949 Disana
pi_161757528
quote:
Davutoglu also said the government would seek a a "liberal interpretation" of secularism, as opposed to an "authoritarian" one.
http://www.reuters.com/ar(...)?utm_source=Facebook
  woensdag 27 april 2016 @ 20:22:42 #15
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_161760488
quote:
Bij dat soort types weet je natuurlijk nooit wat ie ermee bedoelt. Ben wel eens benieuwd.
- Charlton Heston
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2016 @ 20:23:43 #16
137949 Disana
pi_161760524
quote:
11s.gif Op woensdag 27 april 2016 20:22 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Bij dat soort types weet je natuurlijk nooit wat ie ermee bedoelt. Ben wel eens benieuwd.
Liberaal zou in moeten houden dat er voor zowel gelovigen als ongelovigen vrijheid is. Het volk lijkt dit ook te willen. Maar we zullen wel zien.
  woensdag 27 april 2016 @ 20:26:06 #17
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_161760610
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 20:23 schreef Disana het volgende:

[..]

Liberaal zou in moeten houden dat er voor zowel gelovigen als ongelovigen vrijheid is. Het volk lijkt dit ook te willen. Maar we zullen wel zien.
Als wie gelovig is maar niet de overhand krijgt en je secularisme voor je het weet verdwenen is. Seculieren hebben de neiging om gelovigen wel te tolereren maar omgekeerd is dat - de realiteit wijst het uit - lang niet altijd het geval. Maar goed, niet op de feiten vooruit lopen.
- Charlton Heston
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2016 @ 20:27:27 #18
137949 Disana
pi_161760658
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 20:26 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Als wie gelovig is maar niet de overhand krijgt en je secularisme voor je het weet verdwenen is. Seculieren hebben de neiging om gelovigen wel te tolereren maar omgekeerd is dat - de realiteit wijst het uit - lang niet altijd het geval. Maar goed, niet op de feiten vooruit lopen.
Die kant lijkt het toch al een beetje uit te gaan met de huidige verhoudingen. De grondwet moet garanderen dat ook anders- en ongelovigen ruimte en vrijheid hebben.
  woensdag 27 april 2016 @ 20:28:42 #19
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_161760708
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 20:27 schreef Disana het volgende:

[..]

Die kant lijkt het toch al een beetje uit te gaan met de huidige verhoudingen. De grondwet moet garanderen dat ook anders- en ongelovigen ruimte en vrijheid hebben.
Wel, ik denk dat de grondwet al "liberaal" genoeg is als ik zie wat Erdogan al allemaal invoert en verkondigt wat religieuze regeltjes betreft. Maar goed, dat is mijn mening en ik heb geen zin in een nieuwe discussie met PSVCL.
- Charlton Heston
pi_161763844
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 15:30 schreef ClapClapYourHands het volgende:
1. Discussie in Turkije gaat over laicisme en niet secularisme

2. Men is al een tijdje moe van de oppositie, MHP en HDP hangen al een tijdje onder de 10%, vooral de MHP moet oppassen gezien de strijd binnen de partij (Voor de eerste keer lijkt de MHP zichzelf te willen straffen) dat ze niet onder die 10% blijven.

3. MHP (Of iig Bahceli) loopt al een tijdje achter de AKP aan, die voelen ook dat ze nu in actie moeten komen omdat ze anders blijvend kiezers verliezen aan de AKP.

Ik gok dat de MHP samen gaat werken met de AKP aan een nieuwe grondwet, ze moeten wel, anders verdwijnen ze bij de volgende verkiezingen sowieso.
Als de MHP een nieuwe leider krijgt dan zullen ze volgens de peilingen op z'n minst 30% krijgen. Dit betekent dat AKP flink wat zetels kwijtraakt en de grondwet dan niet kan veranderen. Ik denk dat een van de redenen dat AKP zo loopt te haasten is omdat ze weten dat de oppositie sterker wordt. Als er een MHP/CHP coalitie komt dan zal AKP boeten voor hun misdaden tegen de grondwet.
pi_161765269
Verstandig besluit.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_161765461
Heb ik het mis, of is Davutoglu de laatste tijd wel vaker brandjes aan het blussen die partijgenoten opwakkeren?
pi_161765536
Mooi, dat is goed nieuws.

Maar ik herinner nog wel dat Erdogan via de nieuwe Grondwet ook graag zou willen regelen dat de president veel meer macht krijgt. Dus geheel gerust op dit hele proces ben ik alsnog niet.
pi_161765576
Eerst zien en dan geloven.
Ура для россии
pi_161766979
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 21:46 schreef Atak het volgende:

[..]

Als de MHP een nieuwe leider krijgt dan zullen ze volgens de peilingen op z'n minst 30% krijgen. Dit betekent dat AKP flink wat zetels kwijtraakt en de grondwet dan niet kan veranderen. Ik denk dat een van de redenen dat AKP zo loopt te haasten is omdat ze weten dat de oppositie sterker wordt. Als er een MHP/CHP coalitie komt dan zal AKP boeten voor hun misdaden tegen de grondwet.
:')

MHP is in z'n hele historie amper boven de 15% uitgekomen, die gaan echt niet 30% van de stemmen krijgen omdat ze van leider veranderen. Zeker niet als Bahceli een aantal kansmakers blijft bestempelen als Gulenisten.

Nee MHP moet meewerken anders verdwijnen ze net als de HDP en loopt de AKP met 60-65% van de stemmen weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')