Droplollie | maandag 25 april 2016 @ 19:23 |
Ik ben donderdag in mijn auto aangereden door een achterop komende auto. Achterop komende auto heeft aansprakelijkheid op zich genomen, dus mijn auto / reparaties worden vergoed. Nu is mijn auto total loss verklaard. Als ik op marktplaats naar mijn auto kijk (zelfde kilometerstand, zelfde uitvoering) zie ik dat de vraagprijs van deze auto's nog ongeveer tussen de 8000 en 9000 euro is. De verzekeraar heeft de dagwaarde op 7000 euro getaxeerd. Heeft iemand ervaring met het inschakelen van een contra-expert? Heeft dit nut of kost het je vooral alleen maar geld? | |
Burdie | maandag 25 april 2016 @ 19:26 |
Dagwaarde is wat anders dan vraagprijs op marktplaats. Je kunt op internet voldoende tools vinden om je dagwaarde te berekenen, bijvoorbeeld op de site van de ANWB. | |
#ANONIEM | maandag 25 april 2016 @ 19:29 |
Wat is het verschil dan? Je zou voor het verzekeringsgeld een vergelijkbaar exemplaar terug moeten kunnen kopen. | |
hottentot | maandag 25 april 2016 @ 19:29 |
Vraagprijs is in zoverre natuurlijk wel gerelateerd dat TS van het geld in staat dient te zijn om een soortgelijk voertuig te kopen. De vraag (en verkoop) prijzen zijn juist bij uitstek geschikt voor een waardebepaling. Zeker als een verzekering met vaste afschrijvingen werkt kan het verschil soms heel groot zijn. | |
unlimitedzxr | maandag 25 april 2016 @ 19:31 |
TS rijdt een VW polo | |
sjorsie1982 | maandag 25 april 2016 @ 19:32 |
nee hoor. De dagwaarde is wat een auto via een algemeen geaccepteerde regel waard zou moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat als iemand zijn auto verkoopt hij niet een hogere prijs zou kunnen vragen en krijgen. | |
Ivo1985 | maandag 25 april 2016 @ 19:33 |
De verzekering van de tegenpartij moet jou schadeloos stellen. Zij moeten jou dus een bedrag bieden waarmee jij al jouw schade kunt bekostigen. Dat zijn ten eerste de kosten van het terugkopen van een (tweedehands) vergelijkbare auto. Daarnaast de kosten voor vervangend vervoer over een redelijke termijn, communicatiekosten als gevolg van het ongeval (denk aan contact met verzekering, taxateur etc). Voordat je kosten gaat maken voor een contra expertise, kun je deze verzekeringsmaatschappij ook vragen waar je voor 7000 euro een vervangende auto kunt kopen. Met lijstjes gebaseerd op een theoretische afschrijving heb jij als consument namelijk helemaal niets te maken. | |
Ivo1985 | maandag 25 april 2016 @ 19:34 |
De aansprakelijke partij dient de andere partij schadeloos te stellen. Dat kan alleen als de vergoeding gelijk is aan de aanschafwaarde in het normaal handelsverkeer. | |
sjorsie1982 | maandag 25 april 2016 @ 19:34 |
Over de overige kosten geef ik je gelijk, over het andere kan ik alleen maar zeggen: was het maar zo... | |
CafeRoker | maandag 25 april 2016 @ 19:37 |
Waarom? Overigens wil dat niet zeggen dat het eerste bedrag direct het eindbod is. Als ts er 500-1000 bovenop gepraat krijgt zit je in de prijsklasse waar de MP voorbeelden daadwerkelijk van de hand gaan. | |
sjorsie1982 | maandag 25 april 2016 @ 19:43 |
De waarde op de vrije markt wordt bepaald door vraag/aanbod en kwaliteit auto (regelmatig onderhoud, aantal kilometers, etc) en de dagwaarde van een auto bij een verzekeraar via statistische gegevens die de kwaltieit niet meeneemt. | |
Droplollie | maandag 25 april 2016 @ 19:43 |
Is dit ook daadwerkelijk mogelijk? Ik ging er vanuit dat wanneer een expert er naar gekeken heeft, dat bedrag vast staat. En dat je als consument alleen nog de mogelijkheid hebt om zelf een contra-expert in kan schakelen. | |
Ivo1985 | maandag 25 april 2016 @ 19:43 |
Dat is zo. Alleen probeert de verzekeraar er doorgaans goedkoop vanaf te komen en steekt de gemiddelde Nederlander er weinig energie in om zijn recht te halen. In dit soort situaties is het vaak voldoende om op basis van aangeboden auto's met een hogere prijs en de vraag waar je voor het te lage bedrag een auto kunt vinden je verweer te bieden tegen het asociale bod. Als daar niet op in gegaan wordt, kun je gaan schermen met een contra expertise. En de kosten daarvan kun je ook gewoon claimen. Bij een goede schadetaxatie ligt het schadebedrag gewoon binnen de marge van op marktplaats (en elders) aangeboden vergelijkbare auto's. | |
sjorsie1982 | maandag 25 april 2016 @ 19:43 |
Onderhandelen kan altijd. | |
Sotchi2014 | maandag 25 april 2016 @ 19:44 |
Tja. Mijn auto stond in de ANWB-koerslijsten voor 5000 euro, maar omdat de motorkap vervangen was en nog standaard zwart ipv de lakkleur, kreeg ik 250 euro terug ![]() | |
Droplollie | maandag 25 april 2016 @ 19:44 |
Ik heb begrepen van het autoschadebedrijf dat ze daadwerkelijk op MP etc gaan kijken en op basis daarvan een prijs baseren. | |
Ivo1985 | maandag 25 april 2016 @ 19:45 |
De verzekeringsmaatschappijen zijn blij met consumenten als jij. Je gelooft heilig in hun sprookjes. Terwijl bij schade de gedupeerde simpelweg schadeloos gesteld moet worden conform de Nederlandse wetgeving. | |
sjorsie1982 | maandag 25 april 2016 @ 19:45 |
Onderhandelen kan altijd en dat doe ik ook. Ik zeg alleen dat de marktprijs van een auto niet gelijk is aan de dagwaarde van de auto. Alleen al omdat de kwaliteit en evt schade van de auto niet wordt meegenomen. Of jij mij gelooft of iemand anders, maakt niks uit. Ik hoef niet iemand te overtuigen ![]() | |
Droplollie | maandag 25 april 2016 @ 19:53 |
Ik heb enkel gekeken naar exact dezeflde auto's (zelfde opties etc.) zelfs dan kom ik nog 1000 euro hoger uit. Overigens kwam de dagwaardeberekenaar van de ANWB 1500 euro lager uit: 5500 euro... | |
CafeRoker | maandag 25 april 2016 @ 19:55 |
Je zult wel met fatsoenlijke argumenten moeten komen, maar dan is er zeker ruimte. De situatie is niet vergelijkbaar maar er is ook een HR uitspraak waar uit blijkt dat afschepen niet mag. Dat ging over een oldtimer, maar de situatie met een moderne auto lijkt me nog duidelijker. Ik zal als ik thuis ben ff de link opzoeken. edit: deze is het: http://uitspraken.rechtsp(...)HARN%3A2005%3AAT5459 in het bijzonder 4.7 en 4.9 [ Bericht 11% gewijzigd door CafeRoker op 25-04-2016 20:12:45 ] | |
Piger | maandag 25 april 2016 @ 20:04 |
Het is belangrijk het verschil tussen zelf schade rijden of aangereden worden. Indien je zelf aansprakelijk bent en allrisk verzekerd hoef je meestal (zie polis) niet meer dan de dagwaarde te verwachten. In deze situatie echter moet je volledige schade vergoed worden. Dus tegenin gaan totdat je het juiste bedrag hebt. Overigens staan op marktplaats vraagprijzen, daar kan echt nog wel wat af (wss dan weer geen 1000 euro). Mocht je auto overigens niet total loss zijn verklaard, kan je naast de reparatiekosten bij de tegenpartij ook nog de waardevermindering van je auto claimen. Gaat volgens mij niet via de verzekeraar. | |
MatiCe | maandag 25 april 2016 @ 20:57 |
Ik heb toen ik in eenzelfde situatie zat met succes onderhandeld. Op basis van argumenten m.b.t. recent onderhoud en vraagprijzen op Marktplaats. | |
#ANONIEM | maandag 25 april 2016 @ 21:47 |
-niet doen- [ Bericht 97% gewijzigd door Leandra op 25-04-2016 22:46:49 ] | |
Innisdemon | maandag 25 april 2016 @ 22:19 |
Dat zou moeten, maar dat gebeurt natuurlijk al jaren niet meer Je bent altijd de pineut in dit soort gevallen. | |
xzaz | maandag 25 april 2016 @ 22:42 |
Dit dus, leuk de verzekering maar je bent altijd de lul. | |
Norma_Jeane | maandag 25 april 2016 @ 22:52 |
Is die 7000 niet de dagwaarde minus de restwaarde? Dus het bedrag wat je uitgekeerd zou krijgen? Die restwaarde krijg je dan van de opkoper als je daar voor kiest. Tenzij je de restanten houdt. | |
Clupea | dinsdag 26 april 2016 @ 07:10 |
Geeft ANWB niet de verkoopwaarde, dus wat je er in de handel nog voor krijgt? Daar komt dan de marge van de verkoper bovenop - dat kan best 1500 euro zijn. | |
Ivo1985 | dinsdag 26 april 2016 @ 21:02 |
Nogmaals: alleen als je je laat afschepen met een fooi. Als je er even in bijt met de juiste argumenten zal de verzekeraar overstag gaan. Simpelweg omdat ze daar ook weten dat jij gelijk hebt en dat een lange discussie en eventuele tegen-expertise juist de verzekeringsmaatschappij alleen maar extra veel geld kwijt is. Namelijk naast de hogere uitkering ook nog de nodige personeelsuren en kosten van de in jouw opdracht uitgevoerde contra-expertise. Ze proberen je alleen in de eerste 2-3 berichten met een fooi af te schepen, want als de helft er in trapt a gemiddeld 1000 euro per schadegeval is dat jaarlijks een besparing van miljoenen. | |
Popolo | dinsdag 26 april 2016 @ 21:18 |
Zoveel klok-klepel adviezen hier, ongelooflijk. | |
Popolo | dinsdag 26 april 2016 @ 21:23 |
Iemand die enigszins weet waar die het over heeft. | |
Droplollie | dinsdag 26 april 2016 @ 22:03 |
Ik begreep van verzekeraar dat 7000 euro de dagwaarde is. Deze week worden er Biedingen gedaan op de 'restanten'. Ik zou dan ook zelf kunnen kiezen om de auto terug te nemen plus een bepaald bedrag (afhankelijk van de hoogte van de Biedingen van opkopers). Of heb ik dit volledig verkeerd begrepen? | |
Popolo | dinsdag 26 april 2016 @ 22:05 |
Vraag het expertiserapport tzt op joh, maak je niet zo druk. | |
Moogwai10 | dinsdag 26 april 2016 @ 22:08 |
Toevallig is mijn auto vorige maand economisch total loss verklaard en mijn ervaring is dat dit de mogelijkheden zijn om de getaxeerde dagwaarde wat omhoog te onderhandelen: 1) ANWB Koerslijst 2) Lijstje met vergelijkbare auto's van Gaspedaal/Autotrack 3) Aantoonbaar recent uitgevoerd onderhoud (facturen) Aan de hand van 1) en wat blufwerk bij 3) heb ik na telefonisch overleg met de taxateur de dagwaarde toch nog wat omhoog weten te onderhandelen. Met 2) had ik er waarschijnlijk zelf nog meer bij kunnen krijgen, maar omdat ik in werkelijkheid flink achterstallig onderhoud had en zelf met 'slechte' remmen rond reed heb ik dat er verder gelaten voor wat het is i.v.m. een nog lopende discussie over de schuldvraag. | |
Moogwai10 | dinsdag 26 april 2016 @ 22:16 |
Bij mij gaf de taxateur trouwens aan dat hij gebruik maakte van Autotrack, daar de 2 meest vergelijkbare en goedkoopste auto's uit had gepakt en daar een gemiddelde van had genomen. | |
Norma_Jeane | dinsdag 26 april 2016 @ 22:24 |
Dat klopt dat kan, maar alleen bij economisch total loss. Bij technisch total loss moet het voertuig vernietigd worden. Mocht je zelf handig zijn met auto's is het wellicht zelf te repareren. | |
Moogwai10 | dinsdag 26 april 2016 @ 22:24 |
Stel: - dagwaarde 7.000 - restwaarde (hoogste bod opkopers) 2.000 Dan gaat jouw verzekering dus 5.000 proberen te verhalen bij je achterligger. Die 2.000 kan je laten uitbetalen, maar dan moet je wel afstand doen van je auto (krijgt de opkoper dan mee). Denk je zelf meer dan die 2.000 te kunnen krijgen bij bv. een sloperij, dan kan je besluiten geen afstand te doen van de wagen en er zelf mee de boer op te gaan. Dit laatste zou ik alleen niet zo snel doen, omdat er vaak gebruikt wordt gemaakt van minstens 5 erkende/gecertificeerde bieders. | |
Innisdemon | dinsdag 26 april 2016 @ 22:32 |
goed punt. Ik heb die strijd gelukkig nog nooit aan hoeven gaan, dus ik weet niet hoe volhardend de verzekeraars hierin zijn. | |
Popolo | dinsdag 26 april 2016 @ 22:36 |
Dit is geheel onzin, 100%. | |
mcmlxiv | woensdag 27 april 2016 @ 09:03 |
Je bent toch van achteren aangereden? Gewoon even gaan klagen over vage nekklachten, zul je zien hoe snel het gedoe over duizend euro meer of minder stopt. Bij verzekeringstuig moet je je niet al te druk maken over eerlijkheid of integriteit. Doen zij ook niet. | |
MichaelScott | woensdag 27 april 2016 @ 10:01 |
Wacht eerst even af wat de opkoper voor de restanten biedt en kijk dan of je niet alsnog op die vraagprijs van vergelijkbare modellen uitkomt. Het inschakelen van een contra-expert komt voor rekening van de verzekeraar, wel is het slim om van te voren te vragen welk bedrag ze hiervoor maximaal vergoeden. | |
Ivo1985 | woensdag 27 april 2016 @ 10:54 |
Omdat? | |
hottentot | woensdag 27 april 2016 @ 11:37 |
Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij per ongeluk de verkeerde posting heeft gequote. | |
KimJong-un | woensdag 27 april 2016 @ 12:16 |
Bij mij is er begin vorige maand eentje achterop gereden op de snelweg. Hoe zit dat met communicatiekosten? Ik ben bizar veel tijd kwijt geweest aan bellen, mailen en heen en weer rijden met leenauto's. |