abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 april 2016 @ 10:19:09 #1
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_161695985
quote:
Bijna een op vijf ouderen en mensen
met een beperking hebben niemand in hun
omgeving die mantelzorg geeft,staat in
een onderzoek van het Sociaal en
Cultureel Planbureau.Steeds meer
75-plussers zeggen dat ze niemand
hebben die voor ze zorgt,vaak omdat ze
geen partner hebben.
Bron; http://nos.nl/teletekst#105

Tja, de Nederlandse politiek heeft sinds een aantal jaren als beleid dat mensen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen; aangezien er zo'n 65 000 bejaardentehuis plaatsen zijn opgeheven kunnen veel bejaarden dus nergens heen en zitten alleen thuis.

Nou mag je je wel afvragen in hoeverre die mensen iemand nodig hebben die voor ze zorgt; is dat een kwestie van niet (zelf) kunnen (en dan is er de thuiszorg en zo) of niet willen, gewend zijn dat er voor ze werd gezorgd? Dat laatste zie je toch vaak als van een ouder koppel een van de twee wegvalt; ze hebben 'altijd' op een bepaalde manier geleefd en zich nooit in de rol van de ander verdiept. Heel traditioneel, vaak; de man deed de administratie en de vrouw zette koffie. Zodat de vrouw ineens moet leren hoe ze belasting aangifte moet doen (en dan wel online natuurlijk) en de man aan de racekak raakt omdat 'ie nog nooit het eten heeft klaargemaakt of de afwas gedaan.

Het is dan ook zeer de vraag WAT VOOR SOORT MANTELZORG mensen nodig hebben; en eigenlijk ook of mantelzorg wel de oplossing is. Zou het in veel gevallen niet veel logischer zijn om .... naar een bejaardentehuis te verkassen? Maar ja, die zijn er dus amper meer.

Misschien is het ook tijd voor een 'bejaardentehuis nieuwe stijl', waarin de bewoners zo veel mogelijk (samen) zelf doen. Het lijkt mij een interessant alternatief, ergens tussen 'zo lang mogelijk thuis blijven wonen' en het traditionele bejaardentehuis in.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_161697574
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 10:19 schreef BaardaapAd het volgende:

Het is dan ook zeer de vraag WAT VOOR SOORT MANTELZORG mensen nodig hebben; en eigenlijk ook of mantelzorg wel de oplossing is. Zou het in veel gevallen niet veel logischer zijn om .... naar een bejaardentehuis te verkassen? Maar ja, die zijn er dus amper meer.

Misschien is het ook tijd voor een 'bejaardentehuis nieuwe stijl', waarin de bewoners zo veel mogelijk (samen) zelf doen. Het lijkt mij een interessant alternatief, ergens tussen 'zo lang mogelijk thuis blijven wonen' en het traditionele bejaardentehuis in.
Eigenlijk beschrijf je hier het aanleunwonen. Geen idee of dat nog bestaat maar het lijkt mij nog steeds de ideale woonvorm als alles zelfstandig doen wat moeizamer gaat worden. Zo veel mogelijk zelf doen, eventueel in combinatie met buren.
  maandag 25 april 2016 @ 12:59:48 #3
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161699288
Persoonlijk geloof ik ook heel erg in de "woongroepen" voor senioren. Hier is al kwistig mee geëxperimenteerd (wel nog onder oude wetgeving) en ik zou eigenlijk geen reden weten waarom dit niet over een aantal jaar de standaard kan gaan worden.

Momenteel blijven ouderen totdat ze zeer hulpbehoevend zijn gewoon in hun eigen oude hut wonen. Ook als ze niemand meer hebben of nauwelijks meer zelfstandig zijn. Je merkt dat de aankomende generatie (zeg maar de babyboomers) ook veel meer openstaat voor andere oplossingen. Die zoeken elkaar nu ook al meer op als ze hulp of aandacht willen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 25 april 2016 @ 13:05:48 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161699436
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 11:48 schreef nanuk het volgende:

[..]

Eigenlijk beschrijf je hier het aanleunwonen. Geen idee of dat nog bestaat maar het lijkt mij nog steeds de ideale woonvorm als alles zelfstandig doen wat moeizamer gaat worden. Zo veel mogelijk zelf doen, eventueel in combinatie met buren.
Dat is al echt een zorgconcept waarbij de nadruk komt te liggen op professionele hulpverlening. Juist dergelijke vormen zijn / worden onbetaalbaar. De aanleuningwoningen leunen (letterlijk) tegen verzorgingstehuizen aan en die verdwijnen dus massaal. Daarmee ook de zorgvoorzieningen van de aanleunwoningen.

We moeten nu op zoek naar een vorm die socialer en goedkoper is. Dus minder leunt op onderbetaalde professionals en meer gebruik maakt van wat mensen zelf kunnen. Daardoor verminder je ook de druk op de bejaardenzorg zelf en blijft er meer geld / menskracht over om de echt zware gevallen (mensen met de hoogste en een na hoogste zorgindicatie) adequaat te ondersteunen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')