Dat is het probleem niet eens.quote:Op donderdag 21 april 2016 22:48 schreef nikky het volgende:
Het klopt toch ook dat de extra's niet worden meegenomen?
Het is namelijk niet je vast maandelijks loon. Bonussen kunnen wegvallen. Net als je toeslagen
Die toeslagen, bonus, vakantiegeld zijn juist de zaken die wel meegerekend zijn in je jaaropgaaf, je jaaropgaaf is immers de opgave van alle inkomsten die je bij je werkgever in dat jaar hebt gehad.quote:Op donderdag 21 april 2016 22:33 schreef Robin1988 het volgende:
Buiten mijn loon en bonus, verdien ik ook regelmatig nog extra aan toeslagen voor speciale tijden. Ik vermoed dat die ook niet meegenomen zijn in de werkgeversverklaring. Maar het gekke is dat collega's zeggen dat die ook niet meegenomen worden in je jaaropgaaf.
Hoe ziet jouw werkgeversverklaring eruit want het klinkt alsof hij niet aan de eisen voldoet. Als ze simpelweg één jaarbedrag noemen zal de verklaring toch worden afgekeurd. Er zijn bepaalde richtlijnen, zoals bijvoorbeeld dat alle bedragen apart moeten worden genoemd. Voorbeeldje:quote:Op donderdag 21 april 2016 22:52 schreef Robin1988 het volgende:
En de vraag is dus, hoe krijg ik die werkgeversverklaring omhoog? Dat is namelijk het enige waar naar gekeken wordt.
Ik heb het uiteraard zelf opgeteld. Het is om precies te zijn:quote:Op donderdag 21 april 2016 23:17 schreef rene90 het volgende:
[..]
Hoe ziet jouw werkgeversverklaring eruit want het klinkt alsof hij niet aan de eisen voldoet. Als ze simpelweg één jaarbedrag noemen zal de verklaring toch worden afgekeurd. Er zijn bepaalde richtlijnen, zoals bijvoorbeeld dat alle bedragen apart moeten worden genoemd. Voorbeeldje:
Inkomsten
1. Bruto jaarsalaris (moet 12 keer je maandsalaris zijn) : .30.000
2. Vakantietoeslag: 2.000
3. Onregelmatigheidstoeslag: 2200
4 Vaste eindejaarsuitkering: 2400
Maar bijvoorbeeld overwerk heb ik wel (de toeslagen van zaterdagen enz worden bij ons overwerk genoemd)quote:Inkomen Onderstaande specificatie geldt per:
1. Bruto jaarsalaris¹ (basis excl. Overwerk e.d.) ¤ 18693.48
2. CAO budget² ¤ 2336.64
3. Onregelmatigheidstoeslag
4. Provisie
5. Vaste³ 13de maand
6. Vaste³ eindejaarsuitkering
7. Overw erk
8. Winstuitkering structureel
9. Bonus (voetnoot 4) ¤ 2194.89
Ja als dat toch makkelijk kon hèquote:Op donderdag 21 april 2016 23:24 schreef agter het volgende:
Ik denk dat je meer vast inkomen moet zien te krijgen.
Volgens mij gewoon niet.quote:Op donderdag 21 april 2016 22:52 schreef Robin1988 het volgende:
[..]
En de vraag is dus, hoe krijg ik die werkgeversverklaring omhoog? Dat is namelijk het enige waar naar gekeken wordt.
Check eens hoe het op je salarisstrook staat genoemd. Als daar gewoon een kopje 'onregelmatigheidstoeslag' o.i.d. staat kan je dit op die manier aan HR uitleggen dat ze de afgelopen 12 maanden ORT daar kunnen neerzettenquote:Op donderdag 21 april 2016 23:21 schreef Robin1988 het volgende:
[..]
Ik heb het uiteraard zelf opgeteld. Het is om precies te zijn:
[..]
Maar bijvoorbeeld overwerk heb ik wel (de toeslagen van zaterdagen enz worden bij ons overwerk genoemd)
En wat moet je dan doen om te zorgen dat ze die regeling WEL toepassen?quote:Op donderdag 21 april 2016 23:31 schreef batb het volgende:
[..]
Volgens mij gewoon niet.
Maar wellicht kan het op een andere manier, waarbij ik aanneem dat de meeste berekentools niet onderstaande regeling implementeren.
Op de website van NHG staat:
"Het financieringslastpercentage mag met maximaal 3 procentpunten worden verhoogd als sprake is van een alleenstaande aanvrager (voorheen ook bij twee verdieners) waarvan het toetsinkomen hoger. is dan ¤ 19.500,- maar lager dan ¤ 31.000,-. (voorheen ¤ 30.000,-)."
De officiele wet-tekst artikel 3.7:
"Indien het hypothecair krediet bedoeld is voor een consument die alleenstaand is en een toetsinkomen heeft dat hoger is dan ¤ 19.500 en lager is dan ¤ 31.000, kan de aanbieder van hypothecair krediet bij het financieringslastpercentage ten hoogste drie procentpunten optellen, met dien verstande dat het aldus berekende financieringslastpercentage niet hoger mag zijn dan het financieringslastpercentage dat behoort bij een toetsinkomen van ¤ 31.000."
Dus voor jou berekening:
- Stel je hebt een werkgeversverklaring met salaris 23.200.
- hypotheek 10 jaar vast voor 1,9%.
- te hanteren financieringslastpercentage zonder de regeling: 14,5% van bruto salaris.
14,5% van 23.200 = 3364 per jaar aan bruto hypothecaire last toegestaan.
(1 - (1 + 0,019)^-30 ) / 0,019 * 3364 = 76.388 euro maximaal hypothecair krediet.
- te hanteren financieringslastpercentage met de regeling: max 17,5% van bruto salaris.
17,5% van 23.200 = 4060 per jaar aan bruto hypothecaire last toegestaan.
(1 - (1 + 0,019)^-30 ) / 0,019 * 4060 = 92.192 euro maximaal hypothecair krediet.
- Stel je hebt een werkgeversverklaring met salaris 24.000.
- te hanteren financieringslastpercentage zonder de regeling: 15% van bruto salaris.
15% van 24.000 = 3600 per jaar aan bruto hypothecaire last toegestaan.
(1 - (1 + 0,019)^-30 ) / 0,019 * 3600 = 81.746 euro maximaal hypothecair krediet
Geen vakantietoeslag. CAO budget kan je opsparen en in 1x laten uitbetalen als "vakantiegeld" als je dat wilt.quote:Op donderdag 21 april 2016 23:36 schreef rene90 het volgende:
[..]
Check eens hoe het op je salarisstrook staat genoemd. Als daar gewoon een kopje 'onregelmatigheidstoeslag' o.i.d. staat kan je dit op die manier aan HR uitleggen dat ze de afgelopen 12 maanden ORT daar kunnen neerzetten
Geen vakantietoeslag trouwens?
Zie hier een voorbeeld van een NHG-model werkgeversverklaring
Waarschijnlijk wordt het al toegepast, sorry.quote:Op donderdag 21 april 2016 23:36 schreef Robin1988 het volgende:
[..]
En wat moet je dan doen om te zorgen dat ze die regeling WEL toepassen?
.... ik kwam met die 23225 al uit op dat ik ongeveer ¤93000 kan lenen.
Kan beter 400 per maand in een klein huisje met tuin steken dan dat ik nu 450 per maand in een mini appartementje zonder balkon steek nietwaar?quote:Op donderdag 21 april 2016 23:59 schreef Thezappa het volgende:
tering dat je ook zo weinig verdient en een huis wil kopen
Dat ligt er maar net aan. onderhoud? verhuismogelijkheden, buurt etc etcquote:Op vrijdag 22 april 2016 00:01 schreef Robin1988 het volgende:
[..]
Kan beter 400 per maand in een klein huisje met tuin steken dan dat ik nu 450 per maand in een mini appartementje zonder balkon steek nietwaar?
Die verzekeringen heb ik nu ook al, inboedel enz.quote:Op vrijdag 22 april 2016 00:39 schreef YebCar het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan. onderhoud? verhuismogelijkheden, buurt etc etc
Ook nog een hele riedel aan verzekeringen etc
Dat onderhoud wordt zovaak vergeten.quote:Op vrijdag 22 april 2016 00:39 schreef YebCar het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan. onderhoud? verhuismogelijkheden, buurt etc etc
Ook nog een hele riedel aan verzekeringen etc
Dus je houdt op dit moment zeker 150 euro per maand over, dat wordt dan eerst wat jaartjes sparen om je gewenste hypotheek af te kunnen sluiten.quote:Op vrijdag 22 april 2016 00:47 schreef Robin1988 het volgende:
[..]
Die verzekeringen heb ik nu ook al, inboedel enz.
Buurt van koophuis is beter.
Ik kan makkelijk 600 per maand aan vaste lasten betalen voor een huis. Ik betaal nu 450 aan huur (dus weggegooid). Als ik 100k zou mogen lenen zou ik ook rond de ~450 betalen aan totale hypotheek. Dat is natuurlijk veel beter en nuttiger.
Ik zou dus ook een hogere hypotheek (~600 pm) kunnen betalen, alleen mag ik dat niet afsluiten
OZB, onderhoudcontract CV ketel, servicekosten in een appartement, en zo zijn er nog genoeg andere extra's die erbij komen. Los van kosten koper natuurlijk. Hoeveel eigen geld heb je?quote:Op vrijdag 22 april 2016 00:47 schreef Robin1988 het volgende:
[..]
Die verzekeringen heb ik nu ook al, inboedel enz.
Buurt van koophuis is beter.
Ik kan makkelijk 600 per maand aan vaste lasten betalen voor een huis. Ik betaal nu 450 aan huur (dus weggegooid). Als ik 100k zou mogen lenen zou ik ook rond de ~450 betalen aan totale hypotheek. Dat is natuurlijk veel beter en nuttiger.
Ik zou dus ook een hogere hypotheek (~600 pm) kunnen betalen, alleen mag ik dat niet afsluiten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |